Hva betyr MVP og hvorfor trenger du det?
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok

Hva betyr MVP og hvorfor trenger du det?

Mariia Lozhko
IT Researcher, LANARS, 11.11.2019 494

Din fremtidige produktet vil ikke gi deg fortjeneste dersom det ikke er behov for det. Men hvordan finne ut om noen trenger et produkt eller ikke før produksjonen starter? Lean Startup-ideologen Erich Ries tilbyr en løsning i form av en MVP-tilnærming.

Artikkelens formål er å hjelpe deg til å forstå hva MVP er, hvordan du bruker konseptet for ditt prosjekt, og selvfølgelig gi eksempler på nyetablerte bedrifter som traff Jackpot takket være en MVP-tilnærming.

 

Hva er MVP og hvorfor er det viktig?

 

MVP er forkortelse for minimum viable product, eller minste fungerende løsning som det heter på norsk, og Frank Robinson er mannen bak begrepet. I følge Erich Ries, som har blitt den viktigste formidleren av MVP som suksessmetode på verdensbasis, er MVP:

 

Minimum viable product er den versjonen av et nytt produkt et team bruker for å samle en maksimal mengde validert informasjon om kunder med minst mulig innsats

 

Praksisen bak begrepet MVP kan virke enkel: selskapet lanserer et produkt klar til bruk på markedet og forsøker deretter å samle mest mulig informasjon om sine brukere. Trikset er at testprodukt utfører den viktigste funksjonen, men det har ikke alle de forskjellige tilleggsfunksjonene som var tiltenkt den opprinnelige idéen teamet kom opp med. Slik oversettes MVP-definisjonen til å bli en del av markedsføringen.

 

Hvorfor fungerer en MVP-tilnærming? Fordi det gir ingen mening å bruke budsjetterte midler på sekundære forbedringer av produktet dersom det viser seg at nøkkelfunksjonen ikke fungerer som forventet, eller ikke dekker brukernes behov. For å forstå hvor mye penger du kan spare ved å bruke MVP-konseptet, er det nok å huske på at over 45% av funksjonene til IT-produkter aldri blir utforsket av de fleste brukere, ifølge Standish Group.

 

MVP-metoden er i praksis å teste en hypotese om et behov ved å bruke så lite tid og penger som mulig. Her er tre alternativer du kan møte etter en MVP-lanseringen:

 

  1. Hvis hypotesen er helt korrekt og folk trenger produktet fortsetter utviklingen.
  2. Hvis hypotesen bare er delvis riktig, bidrar tilbakemeldingene fra kundene til å endre og avgrense den opprinnelige idéen.
  3. Hvis hypotesen er tilbakevist – synd, men da sparte i hvert fall selskapet 90% av midlene avsatt til full gjennomføring. 

 

Den beste måten å definere din MVP er å se på det gjennom lanseringssjekklisten. Det er flere vilkår du må oppfylle for å kunne lansere en MVP:

 

  • Din oppstartshypotese må være tydelig formulert. For eksempel: "vi leverer mat fra urbane restauranter til kontorer", eller "vi hjelper folk å kjøpe billetter online"
  • Du trenger å vite kriteriene for å kunne levere produktet. For eksempel: hvis du skal lansere et nettverk av arthaus-kinoer, må du ha minst en utstyrt kinosal, en film, og et billettkontor
  • Du bør ha teknologien på plass for å lage en MVP og lansere det til markedet så snart som mulig.
  • Du må finne de første brukerne for å samle inn tilbakemeldinger, og deretter analysere dataene og finne ut om ideen din er verdt å utvikle.

MVP-implementering er ikke en engangshandling. Ved hjelp av teknikken kan du teste hypotesen uendelige ganger og gradvis finne den beste utviklingsplanen for din bedrift. De viktigste fordelene MVP gir deg er budsjettbesparelser, muligheten til å optimalisere, omforme eller til og med radikalt endre produktet før den endelige lanseringen, i tillegg til at du kan bygge opp en kundebase allerede før oppstart.

 

 

Hva er forskjellen mellom en prototype og MVP?

 

En prototype er en viktig del av prosessen ved produktdesign, MVP er et produkt som dermed krever en prototype. Til tross for dette, prototype og MVP er begreper som noen ganger feilaktig anses å være det samme. La oss se på hva som er forskjellen. En prototype er en enkel visualisering av et fremtidig produkt som trengs for å visualisere videre produktutvikling og produksjon.

 

Prototypen brukes både av teamet som jobber med å lansere en MVP, og av dem som bestemmer seg for å lansere et ferdig produkt med en gang. Et produkt kan ha mange prototyper. Hovedoppgaven til prototypen er å visualisere tjenesten og dens logikk eller å gi så mange prøver av den fremtidige produktutførelsen som mulig. Basert på den valgte prøven opprettes det et sluttprodukt (eller MVP). I motsetning til minste fungerende løsning, som er designet for å betjene reelle forbrukere, er en prototype opprettet for intern bruk eller for å presentere UX og ID for investorer.

 

Prototypen kan utføre idéen i form av skisser, wireframes, forhåndsvisninger, og fysiske eller interaktive modeller. Det finnes mange verktøy med ferdige maler for prototyper: InVision, Sketch, Axure, Webflow osv.

 

MVP er god nok og kan senere forbedres til å bli fantastisk

Alex Iskold

 

Det samme kan ikke sies om prototypen. Det er umulig å utvikle en prototype videre til å bli et produkt. Den kan bare brukes som det den er tiltenkt å være, en prøve.

 

 

Hvordan MVP-prinsippene bidrar til å skape produktet

 

MVP-konseptet begrenser risikoen både for gründere og investorer. Forfatteren bak den bestselgende boken The Lean Startup beskrev MVP- konseptet som et verktøy for bærekraftig tilpasset programvareutvikling. Men han har også vert en pådriver for konseptuelle innovasjoner i markedsføring og produksjon.

 

 

MVP-prinsippene for produktdesign

 

Siden alt arbeid som inkluderer en MVP-strategi innebærer konstant utvikling av nye produktversjoner, krever hver syklus at det lages prototyper. Utvikling av produktdesign har flere stadier: mockup og wireframe-design (designskisser), UI-optimalisering og prototyping. Ved første MVP-implementering utvikles produktdesign basert på teamets hypotese. Ved senere gjentakelser, arbeider designerne med data som ble innhentet fra faktiske brukere som testet den forrige produktversjonen. Oppgaven til et MVP-designteam er å styrke de svake punktene i produktet, fjerne unødvendige elementer og forbedre brukeropplevelsen ved å sørge for at produktfunksjonene er tydelige.

 

 

MVP-prinsippet og agile metoder

 

I dag er det nesten umulig å forestille seg agile-metodikken uten en MVP-komponent. En agil tilnærming er ment å forbedre effektiviteten av programvareutvikling gjennom små selv-organiserte team. Tanken er at i slike små enheter blir kommunikasjonen så forenklet og komfortabel som det er mulig å få det. Enhetene bruker også den gjentakende utviklingsmetoden, noe som fører til en gradvis forbedring av produktet uten å krenke integriteten.

 

Som regel er det agile-teamet som arbeider med MVP dersom MVP-utvikling er en del av kontrakten. Hver nye gjentakelse av produktet, som oppstår gjennom intervallet over flere uker, opprettes basert på tilbakemeldinger fra brukerne. Men bedrifter i oppstartsfasen velger ofte fast pris-kontrakter for MVP-utvikling, noe som betyr at det ikke nødvendigvis er noe "agilitet" over prosessen i begynnelsen.

 

 

MVP og markedsføring

 

Enhver markedsfører vet at desto mer kundedata du har, desto lettere blir det å utføre målrettet reklame og dermed selge produktet. For ikke å investere alle midlene på en gang i en stor reklamekampanje som potensielt kan feile, foretrekker markedsføringsavdelinger å måle potensiell respons ved hjelp av rimelige salgsfremmende MVP-er. Før de lanserer en verdensomspennende annonseringskampanje foretrekker bedrifter å måle responsen ideene får i én spesifikk region.

 

Et annet eksempel på MVP i virksomheten som ikke er direkte knyttet til programvareutviklingen: for å teste markedsføringshypotesen kan selskapet bak produktet lage en enkel landingsside på hvilken som helst plattform for nettsidebygging og betale for sin kontekstuelle annonsering. Ideen bak siden er i dette tilfellet å informere besøkende om at selskapet snart vil presentere det egentlige produktet, og tilby dem å legge igjen sine kontaktdetaljer for å være blant de første som får teste produktets funksjoner.

 

Hvis du traff blink vil en slik markedsførings-MVP gi deg en database med kontakter som er klare til å bruke produktet og et mål for en fremtidig inntekt. En lignende oppgave kan utføres av demovideoer. Generelt er det å studere reaksjonen på en MVP en direkte oppgave for enhver markedsavdeling.

 

 

Hvordan bygge en MVP på riktig måte

 

Å opprette en MVP består av 5 trinn, men vær oppmerksom på at det siste trinnet ikke betyr slutten på MVP-utviklingen. Hypotesetesting er en syklus som kan gjentas på ubestemt tid, helt til du har det perfekte produktet som tilfredsstiller alle forventningene til både kunde og utvikler. Men vet vi vet jo at dette er en utopi, gjør vi ikke?

Dette er altså hvordan MVP-produksjonsprosessen ser ut:

 

Trinn 1. Kunde- og markedsundersøkelse

 

Finn ut om den grunnleggende ideen (hvis du har en) oppfyller behovene til de du har tenkt å selge produktet til. Her vil feltstudier, markedsanalyse og spørreundersøkelser rettet mot fokusgruppen være nyttig. Sørg også for å sjekke om det er lignende produkter på markedet som allerede imøtekommer samme målgruppe. Hvis du velger et område med høy konkurranse, definerer det unike ved ditt produkt.

 

Trinn 2. Definer ideen din

 

Din MVP må utføre en viktig funksjon i klientens verden. Hva handler denne funksjonen om? Under denne fasen må du bestemme de viktigste funksjonene i produktet. Start med kundeverdi og konkurransefortrinn.

 

Trinn 3. Design prototype og brukerflyt

 

Velg et skjema for ideen din. Ikke glem: Design bør bestemmes utfra best mulig brukerflyt. Vurder de beste og billigste (mindre forbruk for mindre funksjoner) måtene å presentere hovedfunksjonen til brukeren. Tenk på betalingsmetoder og tilbakemeldingskanaler. Arbeid med prototyper, velg den beste og deretter gjennomfør det! Vær obs på at når det kommer til MVP-utvikling  bør fokuset alltid være på én hovedfunksjon.

 

Trinn 4. Utvikle MVP

 

Dette er den prosessen som tar lengst tid av alle de som er nevnt. Bruk den valgte prototypen og hold deg til fastsatte deadlines.

 

Trinn 5. Samle inn tilbakemeldinger og sørg for at teamet ditt tar lærdom

 

Når du lansrerer din MVP til markedet, prøve å promoter den. Husk at målet er langsiktig, ikke rask profitt. Du må finne ut hvordan brukerne reagerer på produktet ditt, om de er klare til å betale for det eller ikke, og om funksjonene i produktet er tydelige for dem. For å besvare disse spørsmålene kan du integrere analyse i produktet, følge antall reaksjoner og samle inn tilbakemeldinger. Når du har opparbeidet en representativ mengde data, samle et team og bestem den videre utviklingen av prosjektet. Deretter begynner arbeidet med en ny MVP.

 

 

Eksempler på suksessful bruk av minste fungerende løsning

 

I dagens marked er det lite sannsynlig at du klarer å finne ett eneste produkt som ble utgitt i all sin prakt og ble en umiddelbart superstjerne uten utprøvinger. Ifølge Forbes vil 9 av 10 bedrifter i oppstartsfasen mislykkes etter den første investeringsrunden. MVP-tilnærmingen gjør at investorene ikke risikerer å miste både penger og entusiasme selv om det ikke er full klaff på første forsøk. Alle produkter består av en endeløs søken etter perfeksjon. Det er imidlertid svært få eksempler på øredøvende suksess ved første MVP:

 

 

ETSY

 

I 2005 ble ideen om en markedsplass for håndarbeid testet ut på eBay-brukere. Med hjelp av MVP klarte gründernes markedsførere å identifisert de mest populære produktkategoriene og studere hvilke nøkkelbehov kjøpere av håndlagde produkter trengte å få dekket. Det var hvordan utviklingen av en uavhengig plattform for salg av håndlagde mesterverk begynte. Som et resultat ble markedsføringen fokusert mot et kvinnelige publikum og C2C salg (kunde til kunde). I dag bruker 54 millioner mennesker ETSY.

 

 

Spotify

 

Hvordan klarte Spotify å få kontrakter med de store plateselskapene i løpet av noen få måneder? Svaret er overbevisende MVP-tilbakemeldinger! I 2007 ble første MVP av det som skulle bli den verdenskjente strømmetjenesten lansert for en lukket gruppe Windows-brukere. Etter å ha mottatt data fra et betydelig antall av de første kundene, kunne grunnleggerne av Spotify lett overbevise alle om at tjenesten ville gi en enorm inntekt, og  forventninger ble som vi vet oppfylt. I dag mottar tjenesten en abonnementsavgift fra over 87 millioner mennesker.

 

 

Airbnb

 

Historien om utleietjenesten som opererer uten mellomledd er et klassisk eksempel på hvordan MVP ble brukt på den tiden da tilnærmingen ennå ikke var så vanlig. I 2008 opprettet Brian Chesky og Joe Gebbia et enkelt nettsted hvor de tilbyr utleie av sine loftsleilighet i San Francisco. De besøkende hadde mulighet til å se bilder av leiligheten og bestille den for ønsket tidsperiode. Ideen kom ikke ved en tilfeldighet: på samme tid skulle det holdes en stort designkonferansen i byen. Responsen var overveldende og det tok ikke lang tid før denne oppstarts- MVPen hadde vokst til en verdensomspennende tjeneste med tre tusen fast ansatte og 150 millioner brukere, ifølge statistikken for 2019!

 

 

Uber

 

Ubers grunnfilosofi har ikke endret seg stort siden lanseringen av første MVP i 2009. Den første versjonen av tjenesten tillot brukere å finne nærmeste taxi uten å måtte ringe taxiselskapet, og til å betale for turen uten å åpne lommeboken. Til tross for at Uber alltid har hatt form som en søknad, inkluderte ikke de grunnleggende funksjonene direkte sjåførsamtaler, deling av klientens GPS-plassering og valg av bilkategori. Ideen presentert av Uber MVP viste seg å være så revolusjonerende at det forårsaket en rekke streiker! Uber gikk av med seieren. Tjenesten er nå tilgjengelig i 600 byer rundt om i verden.

 

 

Konklusjon

 

Hvis du ønsker å øke sjansene for at din bedrift får en lang og lønnsom eksistens – da er en MVP-tilnærmingen akkurat det du trenger. En MVP-tilnærming lar deg spare penger ved at du slipper å bruke tid på idéer som ikke vil fungere. Det hjelper deg også å forbedre produktet i tide og å samle en kundedatabase før den endelige lanseringsdatoen. Selv om MVP-filosofien ble populær på gjennom vellykkede resultater innen programvareutvikling fungerer metoden like godt for fysiske produkter, design og markedsføring.

 

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: 5 out 5)
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok