Hvor mye koster det å lage en app? Guide til å bygge en app i 2020
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

Hvor mye koster det å lage en app? Guide til å bygge en app i 2020

Mariia Lozhko
IT Researcher, LANARS, 11.11.2019 580

I 2020 er det slik at hvis du drømmer om en suksessfull og bærekraftig virksomhet kommer du ikke utenom App Store og Play Market. Det er allerede 1 milliard smarttelefonbrukere på verdensbasis, og de fleste av dem tilbringer minimum tre timer per dag på telefonen. Nesten all denne tiden brukes på ulike mobileapper.

 

Flertallet av alle vellykkede applikasjoner dekker følgende områder: spill, utdanning, sunn livsstil, kommunikasjon og forretningsdrift. I denne artikkelen vil vi gi deg en del grunnleggende informasjon om hvor mye det koster å utvikle mobilapper, hva som påvirker budsjettet og hva som kan hjelpe deg å redusere det.

 

 

Hvem kan lage en app av min app-idé?

 

Det er flere måter å lage en app, men det stor sannsynlighet for at de fleste mennesker først og fremst har stor kompetanse innen sitt eget fagfelt, og ikke nødvendigvis besitter ferdighetene innen tekniske utførelser og markedsføring som trengs for å lansere en app på egenhånd. For å bygge en app trenger du et team som besitter ekspertise innen merkevarebygging, programvareutvikling, forretningsplanlegging, markedsføring og administrasjon. Du har følgende alternativer for å få arbeidet utført:

 

Outsourcing. 72% av globale selskaper bruker outsourcet arbeidskraft når det gjelder IT-behov. Den viktigste grunnen: outsourcing koster to til tre ganger mindre enn å få det samme arbeidet utført lokalt. Outsourcing betyr at du tilordner utviklingsoppgaven til et tredjeparts team. Du kontrollerer ikke hvert av stadiene, det er en prosjektleder hos firmaet som utfører utviklingen som har den jobben. Som et resultat mottar du et produkt som er klart til bruk og betaler for det.

 

Outstaffing. En annen form for eksternt samarbeid er å ansette et team fra et annet selskap for en begrenset tidsperiode. I dette tilfellet kan du angi oppgavene for de innleide ekspertene og selv kontrollere fremgangen. Vanligvis er de innleide stillingene fulltidsstillinger som du lønner deretter. Det er også du som er ansvarlig for det endelige resultatet.

 

In-House / intern arbeidskraft. Det er billigere å benytte denne utviklingsstrategien dersom bedriften har et løpende behov for eksperter på visse IT-områder, inkludert design, programvareutvikling, og QA-ledelse. In-House-konseptet forutsetter at det finnes en IT-avdeling i firmaets struktur. Dine kostnader til mobilapp-utvikling blir høyere, men samtidig får du full kontroll over prosessen.

 

 

 

Frilansere. Å ansette frilansere vil fungere dersom du har en klar idé om hvem som er best egnet for å implementere din appidé. Du må også regne med å bruke mye tid på kommunikasjon med ditt fragmenterte team, da frilansere utfører sine plikter eksternt og møter sjelden hverandre. Fordelen med denne tilnærmingen er evnen til å forhandle med hver ansatt på individuelle vilkår og spare kostnader. Ved å ansette freelancers  kan du også få et team med ekspertise på noen sjeldne felt.

 

 

Budsjett for utviklingsteamet

 

Det er ingen hemmelighet at appens suksess i stor grad avhenger av utviklingsteamets faglige nivå. En fremtidig apps funksjoner, tidslinjer og valgte plattform definerer om du trenger 5 eller 100 ansatte til å utvikle den. Deres timepris kan også variere. Her går vi gjennom den viktigste kompetansen teammedlemmene bør besitte og den gjennomsnittlige kostnaden for apputvikling på verdensbasis.

 

Merk: for å lage en app må ditt faste team bestå av minst fire ansatte (prosjektleder, programmerer, UI/UX designer, og QA-ansvarlig). De mest produktive enhetene består vanligvis av ti personer, hvorav tre er programvareutviklere.

 

Visjonsbærer

$70 per time

Funksjoner som visjonsbærer kan utføres av en prosjektleder, rådgiver, forretningsanalytiker, eller en strateg. Oppgaven til dette teammedlemmet er å se for seg den ideelle formen til den ferdige mobilapplikasjonen, tildele ansvar, og kontrollere utviklingsprosessen generelt.

 

Designere

$77 per time

 

Designavdelingen definerer det visuelle konseptet for programmet, men det meste av designarbeidet dreier seg om den indre applogikken. Designteamet inkluderer vanligvis en applikasjonsarkitekt, en strateg, en interaksjonsdesigner (UX), en visuell designer (UI) og en innholdsplannlegger. Noen ganger utføres flere funksjoner av samme person.

 

Utviklere

 $70 per time

 

Uviklerne er de som faktisk bygger applikasjonen. Deres arbeid begynner der arbeidet til UI/UX-spesialistene slutter. Med oppsettet til designerne for hånden lager utviklerne en app i et programmeringsspråk som er relevant for prosjektet: Java eller Kotlin for Android, Objective-C eller Swift for iOS, C # for Windows Phone osv. Hvis du planlegger å lansere en cross-platform-app, krever prosjektet utviklere som arbeider med HTML, CSS eller JS. En annen cross-platform-type er kompilert til native app utviklet med React Native, Native Script og Java (Kotlin) eller Swift (Objective-C).

 

QA (Quality Assurance)- eksperter

$63 per time

 

Før lanseringsdagen må du kunne stole på at appen fungerer perfekt. QA-spesialister vil hjelpe deg med denne oppgaven. De gjennomføre grundig kvalitetstesting og returnere produktet for revisjon dersom de oppdager en feil.

 

Markedsførere

$70 per time

 

Markedsførerne er ansvarlig for nå ut til målgruppen. Hvis du planlegger å opprette en Freemium eller annen kommersiell app, skal markedsavdelingen utvikle en strategi for hvordan du kan oppnå fortjeneste fra eksempelvis innebygd reklame eller in-app kjøp. Markedsføringsavdelingen kan også omfatte tekstforfatter, designer, brand manager/produktannsvarlig, databaseanalytiker og taktisk analytiker.

 

Det er uansett slik at antall teammedlemmer vil avhenge av produktet. For eksempel vil utviklingen av native applikasjoner bruke mer tid enn utviklingen av en cross-platform apper. En tommelfingerregel: Desto flere funksjoner du ønsker, desto flere personer trenger du for å implementere dem.

 

 

Kostnader og vedlikehold ved apputvikling: native eller cross-platform app?

 

De aller fleste bruker enten Apples iOS eller Googles Android. De med iOS bruker generelt mer penger, mens Android-folket representerer en større gruppe. Dessuten varierer populariteten til operativsystemer etter land. Hvis du ønsker å nå kunder i en bestemt region, må du sjekke hvilken plattform som dominerer det regionale markedet.

 

I tillegg finnes det programmer som passer for begge plattformene. De kalles dross-platform apper. La oss definere styrker og svakheter ved hver type.

 

 

Native apper

 

iOS (iPhone-apper) — Objective C og Swift

Android apper — Java for Android og Kotlin

Eksempel — Gmail, PayPal, Google Maps, LinkedIn, Twitter, Telegram, PokemonGo

 

Applikasjoner av denne typen er utviklet individuelt for den plattformen du trenger. Denne utviklingen krever mer tid og penger. Ressursene må også dobles hvis du trenger native applikasjoner for både iOS og Android samtidig. Android-apputvikling koster vanligvis fra 10% til 15% mer enn iOS.

 

 

Native apper har følgenge fordeler: visuelt tiltalende, stor fleksibilitet og, som regel, ekstra bekvemmelighet. Programmet kan bruke telefonens kamera, GPS og andre systemer.

 

Når du velger en native app har du sjansen til å skape et tiltalende produkt med velutviklet UX og UI-design. Naturligvis foretrekker brukerne en app som ser bra ut og som er enkel å navigere seg rundt i dersom de har flere alternativer å velge mellom. Med native apper kan du også implementere en rekke funksjoner og levere tjenestene på best mulig måte.

 

En annen fordel med native apper er en sterk teknisk støtte fra iOS eller Android. Du kan bruke effektive ferdiglagde løsninger innen animasjon, tilpasse appen til egenskapene til spesielle gadgets og generelt sette deg en målsettning om høyere inntekter.

 

Native apper er også raskere, så i de fleste tilfeller er de vell verdt de ekstra pengene du bruker på utviklingen  (videoredigeringsapper, spill osv).

 

 

Cross-platform apper

 

HTML og CSS

Eksempel — Novarum Reader, Survey Solutions, Storyo, Baskin

 

De fleste applikasjoner av denne typen er begrenset til iOS og Android. Deres språk følger webstandarder og  er derfor universelle.

 

Appen vil selvsagt se litt forskjellig ut på de ulike enhetene, men samtidig vil du

har en sjanse til å tilpasse appvisningen for ulike plattformer. Her ligger den største ulempen ettersom en cross-platform app er sterkt begrenset i visuelle og funksjonelle funksjoner og er svært standardisert. Sammenlignet med native apper kan designet til en cross-platform app virke ganske enkelt og kjedelig.

 

Fordelen er en mulighet til å spare opptil 80% av utviklingsbudsjettet. Utvikling av en cross-platform app krever ikke like spesialisert og avansert programmeringskunnskap og dermed er arbeidsmarkedet på dette området bredere, mens timeprisen er lavere. En annen fordel er muligheten til å nå et bredt publikum.

 

 

Hvor mye koster det å designe en app?

 

Et imponerende og stilrent design vil tiltrekke seg flere appbrukere. Design påvirker trafikk, konvertering og avkastning fordi det påvirker menneskers engasjement og produktets evne til å være gjenkjennelig.

 

Men design går dypere enn det visuelle skallet til en mobilapplikasjon, slik at en kompleks app med en minimalistisk design kan koste investorer mer enn en enkel app med fantastisk animasjon.

 

Generelt betyr det å utvikle en app at du må ta stilling til noen viktige punkter angående design:

 

  • Kompleks arkitektur krever kreative løsninger fra designeren.
  • En stor app og database øker antall unike skjermer.
  • Høye kvalitetskrav gjør at du må ansette et team med erfaring.
  • Designarbeidet blir vanskeligere om du trenger å implementere spesielle funksjoner som sosiale pålogginger, kameraregistrering, tjenester for plasseringsregistrering, chatter, kalender, etc.
  • Et komplekst system for innholdshåndtering hever priser.
  • Native-tilnærming betyr vanligvis at designere forbereder to appkonsepter. Android design kan være litt mer utfordrende siden det er over 18 000 Android-enheter i verden.
  • In-House eller outsourcing vil avgjøre hvor mye du må betale for arbeiderne.

 

Det er imidlertid umulig å anslå prosjektets designomfang etter første møte med appideen. Vanligvis oppstår et nøyaktig budsjettestimat etter en gjennomgang av hva ideen innebærer. På dette stadiet mottar designeren oppgaven, vurderer arbeidsflyten, får en godkjennelse og legger deretter frem pristilbudet.

 

 

Kostnader for viktige mobilapp-funksjoner

 

En enkel Android-app krever fra 100 til 300 arbeidstimer og utvikling av en iOS app vil trenge over 350 timer. Det betyr at minimum oppstartsbudsjett varierer fra 8 000 til 20 000 dollar dersom appen utvikles i India (det billigste landet i verden for applikasjonsutvikling).

 

For å hjelpe deg med å forstå prisene går vi gjennom noen grunnleggende appfunksjoner med et gjennomsnittlig timeanslag basert på LANARS praksis.

 

Brukerinnlogging

20—50 timer

Brukere kan registrere seg via en e-postkonto, sosiale nettverk eller bruke et personlig passord. Jo mindre informasjon brukeren trenger å fylle ut selv, jo bedre er konverteringen.

 

Push-varslinger

20—200 timer

Nesten alle applikasjoner har denne funksjonen. Varslinger hjelper markedsførere med å holde på oppmerksomhet eller å fokusere den mot spesielle tilbud. I apper for sosiale nettverk fungerer varslinger som en rapport om aktiviteten til andre brukere, mens i alle andre typer tjener de som et middel for kommunikasjon mellom appteamet og brukeren.

 

Navigasjon

10—30 timer

Her snakker vi om UI-arkitektur. Det er ikke nok å bygge en struktur for å

gjøre programmet praktisk. Du må også finne den riktige brukerflyten og matche funksjoner og skjermbilder. Navigasjon inkluderer meny, utvikling av bevegelsesfunksjoner

(rulle, sveipe), handlingsknapper osv.

 

Portrett/landskapsvisning

fra 20 timer

Appen vil være mer praktisk hvis brukeren har muligheten til å endre retningen på bildet hen ser på. Dermed kan du fokusere brukerens oppmerksomhet på viktige elementer og transformere noen funksjoner (for eksempel videotitting). Funksjonen er viktig for spill og videobaserte programmer.

 

Medieinnhold

fra 20 timer

Hver applikasjon har sitt eget medieinnhold: bilder, video og lyd. Dessuten gir kommunikasjonsapper vanligvis brukerne muligheten til å dele lydopptak og visuelt innhold med hverandre.

 

GPS-plassering

fra 30 timer

Det finnes flere kategorier av apper som trenger en GPS-funksjon. HoReCa, transport og reise er blant dem. Tiden utviklingen av funksjonen vil ta avhenger av hvordan du vil bruke den. For eksempel vil sporing av flere dynamiske punkter på skjermen koste mer enn enkel kartnedlasting.

 

 

Annonser

15—30 timer

Du trenger annonsefunksjonen hvis du planlegger å dra nytte av in-app reklame. Imidlertid trenger det ikke å være så avansert ettersom det er mange tjenester som integrerer annonsering i appen uten ekstra innsats fra din side (Google AdMob, InMobi, Tapjoy, og Flurry). I tilfelle du trenger en egendefinert funksjon, vær oppmerksom på at oppgaven er ganske utfordrende.

 

 

Chat / meldinger

fra 80 timer

Kommunikasjonsapper trenger en chattfunksjon. Og hvis du planlegger å lansere en app for umiddelbar kommunikasjon vil du mest sannsynlig trenge en hel rekke funksjoner for utveksling av innhold, inkludert strømming av video og lydmeldinger. Hvis appen ikke handler om direkte kommunikasjon, se bort fra alt unntatt chattfunksjonen. Ikke glem at samtaler krever et varslingssystem

 

In-app kjøp

fra 20 time

Hvis appen din er et kommersielt produkt basert på inntjeningsmuligheter fra in-app kjøpsfunksjonen, må du utvikle noen verktøy for salg. Funksjon handler om muligheten til å vurdere produktene, bla gjennom dem, velge ønsket tjeneste, betale for dem på nettet osv.

 

 

Betalingsintegrasjon

fra 30 timer

Å ha en produktoppføring i appen din betyr ikke at klienten automatisk kan betale deg med en smarttelefon. Det er bedre å legge til ulike betalingsmåter til din app hvis du ønsker å få større inntekter. Start med Google Wallet, PayPal, Android Pay, og Apple Pay for å øke salgbarheten til dine produkter. Jo flere betalingsmåter du trenger, jo mer kostnader må du regne med å bruke.

 

 

Hva koster det å bygge en app i forskjellige land

 

Det er ikke overraskende at internettbedrifter tar i bruk mulighetene for å redusere produksjonskostnader ved å benytte online teknologi. De største kostnadene ved apputvikling er vanligvis forbundet med lønninger. Den vanligste måten å spare dem kalles outsourcing.

 

Som sagt, i noen tilfeller kan budsjettbesparelsene komme opp mot 80% hvis vi sammenligner ekstern utvikling med et typisk lokalt team i fulltidsstillinger. Kontrasten er spesielt merkbar hvis bedriften din befinner seg i USA, Storbritannia eller Skandinavia.

 

La oss se på de mest populære typene outsourcing:

 

  • Onshore betyr at utviklingen vil foregå i ditt land, men av et spesialisert selskap. Kostnadene ved å gjennomføre onshore prosjekter er lavere enn in-house utvikling, men høyere enn ved andre former for outsourcing. For eksempel er den britiske gjennomsnittlige timeprisen for onshore apputvikling £44.
  • Nearshore lar deg utvikle applikasjonen innenfor eller nær opptil samme tidssone som du selv befinner deg i. Nearshore outsourcing team er derfor lett å kommunisere med. Konseptet bidrar til å redusere kostnadene uten å møte kulturelle barrierer. Eksempel: tyske selskaper benytter ofte polske team. Timepris for programvareutvikling i Tyskland er fra €22,50 per time, mens i Polen starter den på €15 per time (ifølge Pay Scale).
  • Det tredje alternativet er offshore som betyr at du arbeider med team som befinner seg i en annen tidssone og med annen kulturelle bakgrunn. I dag er de billigste stedene for top-notch mobilapputvikling i Øst-Europa med Ukraina og Polen som kvalitetsledende ($ 25-40 per time), India, Filippinene og Vietnam (fra $10) og Kina ($50 som gjennomsnittlig sats).

Ikke alle foretrekker å benytte billig asiatisk mobileutvikling. I dag er Øst-Europa ansett å være ledende når det kommer til utvikling på verdensbasis. Det er flere grunner til det: foruten attraktiv timepris og konkurransedyktige team med god kompetanse, er det mindre kulturelle forskjeller mellom østeuropeiske utviklerne og kundene fra USA, England eller Canada.

 

I 2018 var Kina, Russland, Polen, Sveits og Ungarn på toppen for mobile utviklere over hele verden.

 

 

Hvor mye koster det å ha en app? Vedlikeholdskostnader for apper

 

Det er ikke mange applikasjoner hvor inntektene fortsetter å vokse uten at appen må oppdateres med jevne mellomrom. En app for klassisk sjakk er kanskje unntaket, men i alle andre tilfeller er oppdateringer av det tekniske og medieinnholdet, samt en løpende dialog med brukeren helt nødvendig.

 

Jo bedre du er på å vedlikeholde appen, jo flere brukere vil du kunne holde på. De årlige vedlikeholdskostnadene for applikasjonen din avhenger av hva du skal endre og utvikle hvert år, samt hvilken type app du eier. Her er noen elementer du kan regne med å måtte oppdatere:

 

  • Serveren som lagrer brukerinnformasjon
  • Betalingsmetodene
  • Uforutsette hendelser
  • Push-varslinger
  • Nytt innhold
  • Analytiske verktøy
  • Ny utvikling

 

Vedlikeholdskostnadene kan variere avhengig av hvilken plattform du velger, og hvor godt appen ble bygget. Billig utvikling kan være dyrt å vedlikeholde.

 

Det er vanskelig å anslå vedlikeholdskostnadene før testversjonen av applikasjonen har blitt belyst. Som en hovedregel bør 20% av den totale utbyggingskostnaden settes av til vedlikehold i henhold til vanlig prisliste. Dette beløpet vil trolig være nok til å opprettholde din applikasjon det første året.

 

 

App-utviklingskostnader. Berømte startups

 

Applikasjoner kan ligne hverandre, men det betyr ikke nødvendigvis at det tok samme mengde tid og penger å utvikle dem. Utviklingskostnaden avhenger av appens "stuffing". La oss finne ut hvor kostbart det ville blitt å klone noen av de mest kjente applikasjonene, avhengig av deres viktigste funksjoner og design:

 

 

Uber

 

Den verdensberømte tjenesten er faktisk basert på arbeidet til to apper: en for passasjerer og en for sjåførene. Den første hjelper deg å finne en bil mens den andre informerer sjåføren om nye ordre og passasjerens posisjon. Hovedfokuset lå på den innovative taxi-funksjonen. Du kan til og med si at uber-funksjonene var dømt til suksess, selv med en primitiv design. Det er standardfunksjoner i begge uber-appene:

 

  • Innlogging

  • Booking

  • Sporing

  • Betalinger

  • Beregninger

  • Push-varslinger

  • Direkte kontakt-verktøy

  • Data lagring (historikk, anmeldelser, personopplysninger)

  • Navigasjon

  • Kundestøtte

  • Internetttilgang

 

Hvis du vil opprette en uber-klone må du dele oppgaven i flere faser: backend-utvikling, web-utvikling, native app-utvikling for iOS og Android, design, ledelse og QA. Ditt team må bruke minst 200 timer på backend, 440 timer på utvikling, 400 timer på design og frontend og 260 timer på QA og PM oppgaver.

Etsy

 

Etsy er en markedsplass for håndarbeid fokusert på det amerikanske markedet. 54% av Etsy-kundene foretrekker å handle på appen fremfor nettsiden. Funksjonen som gjør at denne plattformen genererer profitt er først og fremst at appen er svært intuitiv å bruke. Med andre ord, Etsy hjelper sine brukere til å finne ønsket produkt ekstremt rask og deretter å kjøpe den så snart som mulig. Det er også derfor UX-design og apparkitektur er den største utgiften for selskapet bak Etsy. Her ser du de viktigste markedsføringsfunksjonene i Etsy:

 

  • Intuitivt brukergrensesnitt
  • Enkel og stimulerende navigering
  • Attraktiv design på produktprofil med mulighet for personlige valg
  • Enkel innlogging og utlogging (autosuggest, autocomplete)
  • Legg i kurv-knapper
  • Enkel organisasjon av brukerdata (ønskeliste, lagre for senere) og tilbyr personlig innhold (anbefalt, tilbakemeldinger)

 

I tillegg til arkitektur og designutfordringer, er Etsy utfordrende når det kommer til soft utvikling. Applikasjonen ha de samme grunnleggende funksjonene som desktop-versjonen, og dem er det mange av: betalinger, produktliste, integrasjon med sosiale nettverk, meldinger, tilbakemeldingsverktøy, og dette er bare toppen av lista.

 

Basert på gjennomsnittlig design- og utviklingskostnader antar vi at en Etsy-klone krever minst 1200 arbeidstimer. Det betyr at du trenger rundt $60 000 - 80 000 for å kode en app som dette. Nesten halvparten av budsjettet vil bli brukt på design.

 

 

Instagram

 

Den versjonen av Instagram som vi bruker i 2019 er en ekstremt kompleks plattform for sosiale nettverk. Suksessen til denne tjenesten hviler utelukkende på mobile programfunksjoner. Men å analysere Instagram slik den fremsto ved lansering og den moderne versjonen betyr egentlig å analysere to forskjellige ting.

 

Den første versjonen av Instagram var et enkelt bilderedigeringsverktøy med en ekstra delingsfunksjonen. Et lignende verktøy kan utvikles ganske raskt, mens en klone av  Instagram-2019 derimot krever en uforutsigbart stort team og milliarder av arbeidstimer.

 

Så la oss velge en mellomting og analysere en potensiell MVP av en moderne Instagram-app. Her er de viktigste programvarefunksjonene i Instagram-appen:

 

  • Integrering av kamera og gallerier
  • Online strømming
  • Lagring av media
  • Kontaktverktøy
  • GPS-sporing
  • Redigeringsverktøy
  • Online kjøp
  • Annonseadministrering osv. 

 

 

Innloggingsvalgene vil ta opp mot 60 timer å implementere med både Facebook-autorisasjon og individuelt passord-funksjon. Profilredigering vil ta 105 timer pluss 200 timer for muligheten til å sende meldinger. Det tar 60 timer å utvikle en juster innstillinger-funksjon. Opplasting og redigering av medier krever mellom 183 og 360 arbeidstimer. 35 timer for sosiale nettverk linking og 60- 80 timer for GPS-og søkefunksjoner. En Instagram-klone MVP krever også databasearkitektur som vil ta over 150 timer å utvikle.

 

Som et resultat, må du regne med minst 1000 arbeidstimer for en slik plattform. Om du betaler den gjennomsnittlige satsen som er  $80 per time vil den totale regningen for å bygge en slik app fra scratch komme på $160 000.

 

 

Hvor mye koster det å lage en app: totale kostnader

 

Det er bare å innse sannheten. I dag bruker en gjennomsnittlig person mer og mer tid med en smarttelefonen i hendene, mens tidsbruken på aktiviteter som TV-titting, shopping i fysiske butikker eller sitte foran datamaskinen går ned, og derfor er en smarttelefon det beste stedet å selge varer til ham eller henne. Men for at en nylansert app skal lykkes økonomisk, må teamet ha en klar forståelse om hvor mye tid og penger som bør settes av til mobilapputvikling.

 

Tiden det tar å utvikle din applikasjonen avhenger av kvaliteten på teamet ditt og antall funksjoner du skal implementere. Minimum antall utviklere er 5 og det tar gjennomsnittlig rundt 5 måneder å bygge både frontend og backend.

 

Er du på utkikk etter et pålitelig  outsourcing-team som kan utvikle din app? Kontakt oss for å finne ut kostnadene og vilkårene.

 

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: 5 out 5)
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok