De fleste selskapene som var oppført på Forbes 2019-liste over teknologigiganter startet som småbedrifter. Facebook, som oppstod som et privat skolenettverk uten budsjetterte midler, eller Google som var et forskningsprosjekt utført av to Stanford-studenter, er bare et par eksempler vi kan nevne.
Ikke vær flau selv om du har lite kapital i begynnelsen. Du er ikke alene! Nesten 70% av alle gründere i USA lanserer virksomheten fra studenthjemmet eller kjellerstuen uten noen gang å ha leid et kontor.
Denne artikkelen vil lære deg hva du virkelig trenger for å komme i gang, hvordan du planlegger utviklingen og unngår å gjøre de samme kritiske feilene som 60% av alle gründere gjør. Disse feilstegene er noe av grunnen til at de fleste prosjekter ikke er lønnsomme innen 1-4 år etter den offisielle lanseringen.
Hvordan starte en ny bedrift? Det aller første spørsmålet du må stille deg selv, før du etablerer noe som helst, bør være "Har noen implementert samme idé før, og hvis "nei" hvorfor ikke?". Det riktige svaret vil hindre at du taper mye penger.
Hvorfor er dette så viktig? Akkurat nå er det millioner av kreative mennesker som drømmer om å lansere en bedrift. Noen av dem har kanskje allerede lansert den samme ideen som du har i tankene. Hvis de lykkes finner du dem på Google. Hvis de mislykkes betyr det kanskje at ideen ikke er etterspurt. Her må du være oppmerksom! Mangel på etterspørsel er den vanligste årsaken til at nyetableringer feiler. I fjor skjedde det med 42%.
Nedenfor finner du tre trinn for å sjekke potensialet til din idé.
Du trenger ikke å ansette markedsføringsspesialister for å gjennomføre markedsundersøkelser. Informasjonen er ofte lett tilgjengelig for de fleste av oss.
Før du bygger en virksomhet må du finne ut om ideen din er verdt å forfølge. For å gjøre det må du først definere problemene den er ment å løse. Prøv deretter å anslå hvor mange som har disse problemene og beskriv dem i detalj (alder, kjønn, bosted og inntektsnivå). Nå har du spesifisert en hypotetisk målgruppe.
Gjør deg klar for neste trinn! Forestill deg at du er en representant for hver av målgruppene og anslå hvor alvorlige de oppførte problemene er for deg. Bruk en 10-graders skala der 10 står for "et problem som reduserer livskvaliteten min, jeg vil betale hva som helst for å løse det" og 1 er for "et problem som jeg lett løser selv uten engang å tenke over".
Hvis ideen din fikk høy poengsum, kan du gå videre til neste avsnitt.
Hvordan finne gode forretningsideer? Hvis du kan forestille deg noe, kan du bringe det til live, sa William Arthur Ward en gang. Men når det kommer til teck-relaterte saker kan du også sette din lit til teknologisk fremgang.
Hvis du har funnet ut at ideen din er både er unik og nyttig, kan det hende grunnen til at ingen har lansert en lignende virksomhet har vert fordi det ble for kostbart.
Analyser hvilke teknologier som kreves for å implementere ideen din. Hvis de ikke eksisterer ennå, må du først estimere utviklingskostnadene.
La oss bruke Uber som et eksempel. I 2009 ble Uber lansert i USA som en premium-tjeneste i en vanlig, godt fungerende taxiapp. Vi kan anta at Uber aldri ville ha blitt et globalt og banebrytende taxifenomen hvis ikke posisjonssporingsteknologi, mobilt internett, smarttelefoner og nettbanker hadde blitt forbedret siden 2009.
Selskaper som Google har råd til å bruke dramatisk mye kapital på teknologisk utvikling og tilgang til det mest innovative på markedet. Googles søkemotor AI og Google Glass er gode eksempler på slike investeringer. Når det gjelder nyetablerte virksomheter er det derimot alltid bedre å bruke eksisterende teknologier; gjerne de nyeste.
Kontroller om din unike idé fra forrige avsnitt kan baseres på eksisterende teknologier. Hvis "ja", gå videre.
Hvordan utvikle en tjeneste som vil lykkes? Å ikke gjennomføre markedsundersøkelser er den vanligste feilen blant nyetableringer. Så mye som 42% av alle nye tech-selskaper mislyktes fordi det viste seg at det bare var noen få mennesker som virkelig trengte deres løsning og som var klar til å betale for den.
I næringslivet er alt målbart. Før du går i gang med utviklingsfasen må du undersøke hvor mange mennesker som kan bli tiltrukket av ditt fremtidige tilbud og hvor mye penger du kan tjene på det.
For å anslå hvor stort markedet innen din nisje er, se gjennom vellykkede eksempler fra lignende felt, studer etterspørselstrender, og finn ut nisjens vekstrate. Husk at det alltid er noen konkurrenter du må overgå. Prøv å forstå om nisjen er konkurransedyktig ved å sjekke brukerstatistikken globalt.
For eksempel er det en dårlig idé å lage en altdekkende Facebook-klone når det finnes en konstant etterspørsel etter Facebook-lignende sosiale nettverk for et bestemt publikum. Det kan for eksempel være et eget nettverk for kjæledyrelskere, religiøse eller håndarbeidsentusiaster.
Hva er en forretningsplan? Det er et dokument som gjenspeiler prosjektets filosofi, markedsundersøkelsesresultater, gjennomførte mål og prosjektmilepæler, generelle utviklingstidslinjer og et detaljert budsjett. Det beskriver også inntektsgenereringsmodellen for appen, prosjektteamets struktur og en kampanjeplan.
En forretningsplan er den eneste måten å realisere ideen ettersom det brukes til å presentere prosjektet for potensielle investorer.
I en annen bloggartikkel kan du finne trinnvise instruksjoner om hvordan du skriver en forretningsplan for en teck-bedrift. Her vil gi en kort beskrivelse av noen viktige punkter som må være med i en forretningsplan.
Det er nesten alltid mer enn en person som står bak de mest vellykkede nyetableringene. Og nesten alle kjente selskaper har minst to medgrunnleggere.
Du kan ikke være ekspert på alle driftsområder i bedriften din; selskaper grunnlagt av to eller flere forskjellige eksperter er mer stabile sammenlignet med andre.
Videre er det ulike tilnærminger for å danne et profesjonelt samarbeidsprosjekt. For eksempel kan du forene deg med en investor, en erfaren markedsføringsspesialist, en leder eller en nisjeekspert.
Hvordan samarbeide om å bygge en bedrift? Nedenfor finner du noen tips om hvordan du velger riktig person, og hvordan du kan sjekke om den bestemte kandidaten er et godt valg for deg.
Personlighet
Myke ferdigheter er viktigst når flere administrerer det samme prosjektet. Bedriftens kommunikasjonsstil starter med grunnleggerne. Sørg for at partneren din er komfortabel å jobbe med. Den beste måten å gjøre dette på er å sammenligne livsverdier og mål.
Ferdigheter
Hvordan få forretningsideer? Å ha en partner kan være en stor ressurs her. Rett kandidat kan potensielt bidra med viktig kunnskap, erfaring og markedsekspertise.
Denne personen kan også bidra til å spare penger på ledelse og markedsføring. Tenk på hvilke forretningsferdigheter eller kunnskaper du trenger for å drifte virksomheten og finn en person som har akkurat denne kompetansen.
Arbeidsholdning
Kunnskap og kommunikative ferdigheter betyr ingen ting hvis partneren din mangler selvkontroll eller motivasjon til å delta aktivt i arbeidsprosessen.
Still dem flere spørsmål om tidligere arbeidserfaringer og prestasjoner og vær oppmerksom på hva som er grunnen til å slutte i den forrige jobben.
Relasjoner
Det er perfekt hvis du allerede kjenner, og har en positiv relasjon med din fremtidige partner. Men det er flere faktorer som spiller inn. Prøv å få så mange referanser på kandidatene dine som du kan, snakk med venner eller familie, og gjør deg en formening om du tror du kan bygge et sterkt partnerskap med personen.
En forretningspartner blir din likeverdige kollega. Vedkommende vil ha samme rett til å endre prosjektet som du selv har.
Et godt råd er å inngå en partnerskapskontrakt. Den bør inkludere finansielle rettigheter og beskrive måter å løse potensielle kriser som splitting av selskapet på eierens initiativ eller nedleggelse.
Vil du starte en oppstart?
Kontakt oss for konsultasjon
Skal du utvikle, starte og drifte en virksomhet trenger du kapital. Penger er middelet til alle nødvendige ressurser, enten det er profesjonell ekspertise, hardware og software, markedsføring eller leie et kontor for å øke effektiviteten og kontrollere oppstartsprosesser.
Ifølge den nyeste statistikken mislykkes 29% av alle nyetablerte teck-selskap fordi de går tom for penger. Planlegg oppstartsbudsjettet nøye for ikke å bli en av dem.
Et godt råd er å lage en detaljert økonomisk plan, og komme med anslag som dekker ulike tidsperioder, inkludert de neste 5 og 10 årene. For det første vil det fortelle investorene at du har en seriøs holdning til prosjektet ditt. Og for det andre vil det hjelpe deg å unngå "uventede" resultater kort tid etter oppstart.
Så hva er den beste måten å skaffe kapital til prosjektet ditt? Nedenfor finner du de mest populære finansieringskildene for bedriftseiere i 2018.
Personlige midler (77 %)
Det er naturlig at folk som tar beslutningen om å lansere en virksomhet er klar for det på alle nivåer. De skaffer seg relevant kunnskap, ser etter det perfekte teamet, og samler inn midler for å ta en risiko. Det siste punktet kan være problematisk om det er på et område hvor det er viktig å implementere en idé før noen andre gjør det samme, som for eksempel et nettsted.
Å samle inn kapital for å starte virksomheten utsetter lanseringsdagen og kan stoppe prosjektet før det i det hele tatt har begynt. Å benytte personlige midler gir din virksomhet større frihet.
Banklån (34 %)
Å ta opp et lån er den raskeste og enkleste måten å skaffe den nødvendige kapitalen. Ingen tid går til spille ettersom låneprosedyren har blitt en enkel rutine i de fleste banker.
Det er også noen ulemper med denne finansieringsstrategien. For det første må du betale renter. For det andre må du presentere en klar forretningsplan for banksjefen. For det tredje kan du ikke bruke denne typen finansiering hvis lånehistorien din viser dårlig betalingsevne.
Familie og venner
Låne penger (16%) eller få donasjon (9%).
Vi pleier å stole på våre nærmeste, og det er naturlig at de fleste av dem er klare til å hjelpe oss. Den største fordelen med å bli finansiert av slektninger og venner er mer fleksible vilkår for tilbakebetaling. Men til gjengjeld er det en risiko for å ødelegge relasjoner med mennesker du bryr deg om.
Det er også mulig at venner og familiemedlemmer ikke har økonomi til å kunne støtte oppstarten. Men vanligvis kan de bidra. I 2019 ble mer enn halvparten av alle bedrifter startet opp med mindre enn 25 000 dollar.
Online långivere (4%)
En online långiver er en hybrid av en bankinvestor og en privat. Personen som gir økonomisk støtte kjenner deg ikke personlig, og ville sannsynligvis aldri hørt om deg hvis ikke banken koblet dere sammen.
Online långivere gir deg et slags banklån ved hjelp av egen kapital, men det er banken deres som støtter investeringsprosessen, tar seg av kontrakter og andre dokumenter, samt sørger for at låntakeren overholder vilkårene i kontrakten.
Engleinvestorer (3%)
Det er ingen tilfeldighet at dette begrepet inneholder en religiøs referanse. Engleinvestorer er den mest ettertraktede formen for oppstartsfinansiering blant gründere. Men de er tilsvarende vanskelig å finne.
En engleinvestor er din skytsengel i næringslivet. Personen beregner et anslag over kostnadene ved å starte og drifte en virksomhet, overvåker prosjektet ditt og hjelper deg med å ta de rette avgjørelsene. Vanligvis er en investor av denne typen veldig interessert i temaet oppstart og synes det er givende å kunne hjelpe.
Noen andre mindre populære finansieringsmetoder er risikokapital (3%) og crowdfunding (2%). Imidlertid er de fortsatt en stor kilde til kapital for nettrelaterte nyetableringer i dag, da både risikokapital og crowdfunding plattformer ofte er spesialisert for innovative regionale prosjekter.
Uavhengig av feltet oppstartsprosessen opererer innenfor, å ha en mentor er en god måte å forbedre kompetansen og strebe etter business excellence. Generelt sett er et forretningsmentorskap ganske likt det å være sportstrener. Ferdighetene som gjør en spesialist til en god trener er oppmerksomhet på detaljer og evne til å forklare komplekse ting med enkle eksempler.
En forretningsmentor bør også være kommunikativ og åpensinnet, men det er viktigste er at dere forstår hverandre..
Når det gjelder oppstartsmentorskap, er en mentors oppgaver følgende:
Det er viktig å forstå at en forretningsmentor verken er en partner eller en lærer. Noen bedriftsledere i teknologiselskap mener at mentorer ikke nødvendigvis må være erfarne fagfolk fra området du arbeider i (selv om det er en fordel), men at de må ha en klar tilbøyelighet til å observere og administrere kvalitet.
Ikke ta mentorens råd som en direkte ordre. Et mentoroppdrag er å gi deg et alternativt synspunkt på arbeidet ditt og fylle dine kompetansehull.
Hvem kan være din mentor? Hvem som helst, faktisk. Kanskje har du allerede en mentor uten å være klar over det. Venner, slektninger, naboer og til og med frisøren spiller vanligvis en mentorrolle i livet vårt: de observerer våre aktiviteter, lytter til våre daglige historier og gir oss gode råd. Men hvem er den beste mentoren når du skal starte et teknologiselskap. Her finner du noen tips om hvordan du identifiserer denne personen:
Prosedyren for å finne en mentor har ingen regler. Bestem deg for hvilken mentor du trenger, og se etter den som passer. Sjansene dine for å møte en bransjeekspert er selvsagt høyere hvis du deltar på profesjonelle konferanser og seminarer. Samtidig, noen ganger er det nok bare å skrive til personen du følger på sosiale medier og invitere ham eller henne til å veilede dine aktiviteter.
Den planlagte virksomhet kan ha en provisorisk arbeidstittel frem til det øyeblikket du trenger å presentere den for markedet og målgruppen. Navngiving er en viktig del av markedsføringen. Den begynner faktisk med dette punktet, å finne det perfekte navnet.
I bloggen vår kan du finne den ultimate guiden når du skal velge navn til teknologiselskapet. Guiden vil hjelpe deg å velge et søkbart og fengende navn, uten å bruke alt for mye tid på det.
Nedenfor ønsker vi å fokusere på noen viktige prinsipper for navngivingsprosessen. De må inkluderes i listen over trinn som trengs for å starte en virksomhet.
Målgruppe- og markedsundersøkelse
List opp hva potensielle kunder liker og misliker, finn ut hva som gir dem følelsesmessig glede og lettelse. Hvilket problem hjelper du dem med å løse og hvordan de beskriver det i hverdagen? På et senere stadie, prøv å berike dine navneideer med passende positive assosiasjoner. Se gjennom konkurrentene dine og studer hvordan de har løst navngivingen.
Kort, minneverdig og lett å stave
Mer enn halvparten av alle britiske selskaper har firmanavn som er mellom 7 og 22 tegn. Men når det gjelder et teknologiselskap må du også vurdere SEO, Google Play Market, og App Store restriksjoner. Der bør navnelengden være opptil 30 tegn.
Mange oppstartsbedrifter bruker bare 6–12 bokstaver for å beskrive seg selv. Korte navn med 1–3 stavelser er enkle å uttale, noe som betyr at folk vil dele informasjon om prosjektet oftere.
Få frem et tydelig poeng. Og ikke begrens utviklingen din!
I de fleste tilfeller er navnet det første potensielle brukere hører om deg. Derfor er det viktig å formidle ideen, formålet og stilen til produktet ditt. Hvis navnet ditt i tillegg er fengende - sørg for at de vil prioritere ditt produkt fremfor konkurrentenes.
Husk at et navn er en salgsmulighet og ikke en begrensning. Ikke velg navn som er for rett frem, da de begrenser din kommersielle fleksibilitet.
Undersøk domenenavnet og sosiale profiler
Hvordan skape en bedrift som kan markedsføres med færre kostnader? Som nevnt over er navnet en del av markedsføringen. Det bør hjelpe deg å selge produktet. For å markedsføre et produkt på en vellykket måte, trenger du flere salgsfremmende plattformer. Et nettsted eller en Facebook-side der du for eksempel har en offentlig side med samme navn som produktet ditt.
Hvis domenenavnet ditt er tatt, vil det være vanskelig for deg å få trafikk og konvertere besøkende til kunder. Og hvis det allerede finnes en app med samme navn, kan du ganske enkelt ikke legge til produktet i App Store- eller Play Market-katalogen. Bruk NameMesh til å håndtere unikt navnesøk.
En MVP brukes av utviklere til å studere kundenes behov, preferanser og produktbruk. Hva er en MVP? MVP står for minimum viable produkt, eller minste brukbare produkt på norsk. Det er et ferdig produkt som bare inneholder de viktigste funksjonene i appen din eller en annen programvare du har jobbet med.
MVP-utvikling krever mindre kostnader sammenlignet med sluttproduktet, så tilnærmingen gjør det mulig for gründere og ledere å unngå å sløse med ressurser, samt være fleksible under prosessen.
Å utvikle en MVP har flere formål:
MVP-utviklingen, som bare er en del av Lean Startup-tilnærming utviklet av Eric Ries, skiller seg ikke fra annen programvareutvikling. Ideen bak metoden er å bygge, måle, lære og deretter gjenta handlingen flere ganger for å skape en forbedringssløyfe.
Det er viktig å starte med å vurdere de grunnleggende funksjonene i en MVP og fortsette med presis planlegging av arbeidet ditt.
Den viktigste fordelen med en MVP er at det krever mindre tid og penger å få den lanseringsklar. Med denne tilnærmingen kan du først teste hypoteser knyttet til gjennomførbarheten av å lage produktet generelt, og senere hypoteser om nye funksjoner eller design.
Men ikke forhast deg fordi du tenker at det bare er et utkast. Det er mye mer en som så. En MVP-utvikling dekker en full utviklingssyklus, inkludert markedsføring, teknologiutvikling, design og kundestøtte.
"Ved hjelp av Lean Startup-tilnærming, som gir virksomheten et verktøy for kontinuerlig testing av en visjon, kan selskaper skape orden i stedet for kaos" skriver Eric Ries i sin bok The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. Forfatteren var først ute med å beskrive et konsept for en evig produktforbedringssyklus for teknologiske nyvinninger.
Lean Startup-ideen og oppstartstrinnene er basert på en vitenskapelig tilnærming til produktlansering. På et lavere nivå opererer den med slike komponenter som Ideer, Kode og Data, oppnådd etter produktlansering og tilbakemeldinger fra brukere og et supportteam.
På et høyere nivå består den av 3 syklusseksjoner: Bygg, Mål og Lær. En MVP er objektet alle Lean Startup-aktivitetene er fokusert på, og bygg-mål-lær-sirkelen bidrar til å minimere den totale tiden teamet bruker.
Vil du starte en oppstart?
Kontakt oss for konsultasjon
24.05.2024
KundeveiUtforske alle fasene bedriften eller personen går gjennom når det kommer til teknologisk prosjektutvikling, hvorfor det kan være nødvendig, hvordan velge riktig leverandør og hvordan du får maksimal avkastning fra investeringen din.Les mer13.06.2023
Alt om forretningsstrategier: Typer, fordeler og ulemper, og eksemplerDet spiller nesten ingen rolle hvilken sektor du jobber i, for konkurransen er intens i alle sektorer. Bedrifter prøver konstant å oppnå fordeler ved å kutte kostnader, innføre unike løsninger eller investere i ekspansjon. Alle disse trekkene kan være kraftige, men de må være innenfor en klar, veldefinert ramme som kan basere strategien på bedriftens ressurser. Den rammen kalles en forretningsstrategi. La oss se hvordan det fungerer.Les mer31.05.2023
Fra Smarte Hjem til Smarte Byer: Påvirkningen av AI og IoT i Det Urbane LivDe siste årene har kunstig intelligens (AI) og tingenes internett (IoT) tatt hovedscenen og gitt oss et glimt av en verden der vi kan leve grønt, nyte bedre offentlig og personlig sikkerhet og kvitte oss med irriterende trafikkork! Nå lurer du nok på: "Hvordan kan AI og IoT forbedre det urbane livet i smarte byer?" Fortsett å lese for å finne ut.Les mer