Hvordan skrive en forretningsplan for et teck-selskap: Komplett guide
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok

Hvordan skrive en forretningsplan for et teck-selskap: Komplett guide

Mariia Lozhka
IT Researcher Specialist, LANARS, 25.12.2019 112

Planlegg først, skaff midlene etterpå. Planlegging er en essensiell fase ved oppstarten av en bedrift. En god forretningsplan skal gi leserne full oversikt over hvilket produkt du planlegger å lage, hvor stor etterspørselen er, og hvor sannsynlig det er at ideen din vil generere inntekter.

 

En forretningsplan for et teknologiselskap blir vanligvis presentert for potensielle investorer og partnere. Den er også et viktig verktøy for å kontrollere om resultatene oppfyller prosjektmålene. Her finner du de viktigste tipsene for hvordan du skriver en korrekt forretningsplan for et teck-selskap.

 

 

Det viktigste i en forretningsplan: En kortfattet sammendrag

I følge The Number One Guide to creating a Highly Profitable and Ultra Success Business Plan av William Thompson er et kortfattet sammendrag en viktig del av enhver oppstart.

 

Vanligvis blir sammendraget utarbeidet etter at en idé har blitt fullstendig utviklet og omgjort til en tech-forretningsplan. Dine mål, funksjoner og markedsføringsstrategi blir presentert i en kortversjon. Alle de viktigste punktene for å lykkes må være med.

 

Et sammendrag bør utføres i skriftlig form, med bare essensiell informasjon, uten noen overflødige detaljer. Her er den foretrukne strukturen for et kortfattet sammendrag:

  • Produktbeskrivelse, bedriftsnavn og sted 
  • Visjon
  • Forretningsmål
  • Kundebeskrivelse
  • Oversikt over markedet og konkurrenter
  • Teamet og ressurser
  • Markedsstrategi og fortjeneste
  • Budsjettberegninger

 

Hvis du planlegger å presentere sammendraget for potensielle investorer, prøv å gjøre det så kort og tydelig som mulig. Husk at ingenting fungerer bedre for å tiltrekke investorer enn gode muligheter for profitt. Vektlegg din kompetanse, evne til planlegging, teamets potensial og det unike med det du legger frem. "Du vet hva du gjør" er det du vil investorene skal tenke.

 

Husk at utlånere for finansiering er travle mennesker med lite tid. Sammendraget må være forenklet for å at det skal bli lest nøye. Ikke overbelast det med detaljer.

 

 

Først må du finne et reelt problem du vil løse

 

Hvis et produkt ikke passer noens behov vil ingen trenge det. Dette er den vanligste feilen bedrifter gjør i oppstartsfasen ifølge The Growth Marketer’s Playbook av Jim Huffmann.

 

Forretningsplanen for et programvareselskap prøver å tilpasse produktet eller tjenestene til din fremtidige klients livsstil og definere kundens kjøpsmotiver. Og hvis du allerede har opprettet et produkt som du ikke kommer til å endre, finn ut hvem det løser et problem for, og opprett et detaljert kundeportrett på denne målgruppen.

 

Den enkleste måten å finne reelle brukerproblemer er ved å spørre dem.

 

Brukerundersøkelsen kan enten bli utført av eget team eller av et tredjeparts selskap med relevant ekspertise. Hvis du planlegger å jobbe innen et område som har høy konkurranse, ta hensyn til at du da må betjene kundene enda bedre og løse ekstra problemer som ikke dekkes av eksisterende konkurrenter.

 

Disse spørsmålene kan hjelpe deg med å finne ut om oppstartideen er sterk nok til å kunne lykkes:

  • Hvilke problemer står dine potensielle kunder overfor? Hvordan løser de problemene?
  • Hvilke svakheter har den eksisterende løsningen?
  • Er disse problemene viktige? Hvordan de påvirker de menneskers liv?
  • Hva er dine kunder villig til å gjøre for å prøve din løsning?

 

Mens du planlegger oppstarten, analyser ulempene med hver eksisterende løsning og forbedre ideene dine i henhold til resultatene. For flere smarte life hacks, ta en titt i Jim Huffman bok.

 

 

Studer markedet nøye

Du kan ha et produkt som brukerne elsker, men hvis konkurrenten din gir dem den samme perfekte løsningen til en lavere pris vil du sannsynligvis tape.

 

De mest vellykkede nyetableringene i 2018 var innen forretningstjenester, HoReCa, helsevesen og detaljhandel. Men de mest lønnsomme bransjene samme år var regnskap, utleiere av fast eiendom og juridiske tjenester (Startup Statistics). Lær mer om markedet for å vite hva du kan forvente!

 

Presise markedsundersøkelser vil også hjelpe deg å finne ut om det er noen direkte konkurrenter i ditt område, og hvis ja, hva som er deres svake punkter. Det er flere måter du kan lære mer om din nisje på:

  • Utfør geriljaundersøkelser av dine konkurrent og kunder
  • Snakk med ledende markedseksperter på ditt område
  • Samle statistikk, rapporter og siste undersøkelser om din bransje

 

Husk at det er viktig å ha kunnskap både om konkurrentene og industrien generelt. Selv om det har vert lav konkurranse i din nisje kan det hende at noen andre lanserer den samme tjenesten eller produkter samtidig som deg.

 

Og ikke vær for rask med å dømme utfra førsteinntrykket! Hvis det er bare et par konkurrenter du har å slite med bør du legge inn en ekstra innsats i å studere markedspotensialet. Det kan hende at nisjen i seg selv ikke er lønnsom (for eksempel at en god løsning er for dyr for målgruppen).

 

Markedsundersøkelsesdelen i en teck-forretningsplan bør inkludere en kundebeskrivelse. De grunnleggende kategoriene å dele kunder inn i er demografi, geografi, atferdsmodell, og inntektsnivå.

 

Markedsundersøkelsen er utgangspunktet for merkevarens differensieringsstrategi.

 

En god måte å studere konkurrentene på er å prøve å definere de viktigste punktene i deres differensieringsstrategi og sammenligne prisen på lignende produkter som allerede finnes. Visualiser informasjon du får i denne fasen.

 

 

Representer løsningen du tilbyr: Hva er din urettferdige fordel?

 

Grunnlaget for enhver IT-oppstart er beskrivelsen av løsningen du skal utvikle for målgruppen. I dennel delen bør du debattere for hvorfor prosjektet er investeringsverdig. Løsningsdelen snakker om prosjekt verdier, oppdrag og strategi.

 

Styrken ved en UVP (Unique Value Proposition) er en viktig faktor i en nyetablerings kommersiell suksess.

 

En UVP er en kort beskrivelse av hvilke fordeler som tilbys kunden og hvilke produktfunksjoner som gjør at kundene velger din bedrift fremfor andre konkurrenter. En UVP er et must for forretningsplanleggingen.

 

Din UVP må være klar og lett å representere. Fest løsningen direkte på publikums problemer for å få bedre resultater. La oss se på noen velkjente UVP-eksempler:

 

Uber

gir kundene umiddelbar trygg transport og transparente satser

 

Etsy.com

gir kundene en sjanse til å selge eller kjøpe håndlagde varer uten finansiell risiko og bygge sin egen salgsplattform (nettsted)

 

Airbnb

hjelper folk til å bruke sine leiligheter som en ekstra inntektskilde; gir reisende rimelig overnatting

 

Som du ser er UVP nært forbundet med bedriftens idé og problemløsning. Ta i betraktning at en UVP som er basert på en forståelig, rettferdig og sterk løsning alltid er en god ide for hvordan merkevaren kan appellere til dine fremtidige kunder.

 

En urettferdig fordel er en ekstra fordel som bare din bedrift kan ha. Det kan være en bestemt teamerfaring, teknologiske nyvinninger dere har kommet opp med, eller kanskje potensialet for å redusere utviklingskostnader ved å ha en egen rimelig produksjonsbase.

 

 

Hva med skalerbarhet? Beskriv veien til vekst

Skalerbarhet er noe de fleste investorer ser på når de skal vurdere en forretningsplan. Skalerbarhet betyr at du har evne til å multiplisere inntektene og endre prosjekts skala uten å måtte oppdatere produktfunksjonene.

 

Virksomheten kan skaleres på flere måter. Det enkleste er å åpne akkrediterte enheter av din bedrift i andre geografiske soner eller å sette på et innledende offentlig tilbud (IPO). Men for online tjenester er det mer vanlig å rett og slett skalere prosjektet ved å selge tjenesten på ulike nasjonale markeder. Hvis du utvikler et White Label produkt må du dobble kundemassen for å doble inntektene.

 

Den generelle IT-regelen er: jo mer universell løsningen er, jo lettere er det å automatisere og skalere salget uten ekstra innsats.

 

Skaleringsfunksjonen bør nevnes i listen over prosjektmålmål og langsiktige perspektiver, så vel som i den langsiktige handlingsplanen. Det vil også slå ut positivt om du har med en fastsatt tidsberegning for skaleringen der. Ikke glem at du trenger et ferdig produkt (ikke en MVP) for en vellykket skalering av bedriften.

 

Hvis du ikke prioriterer skalerbarhet på dette tidspunktet og ikke er klar til å presentere dine strategier for skalering i forettningsplanen, prøv å tiltrekke venture-selskaper og inspirere dine lagkamerater ved å vise til at prosjektet er åpent for alle muligheter. For nye ideer om hvordan du kan forbedre vekstdelen av forretningsplanen, les The Growth manifesto: How to Drive Growth in a fast-changing digital world av Alex Cleanthous.

 

 

Beskriv din strategi for inntektsgenerering

For investorene som skal vurdere din forretningsplan er det avgjørende om du har konsepter med inntjeningsmuligheter, en god forretningsmodell og markedsstrateg. Sørg for at du har beskrevet dem klart og tydelig. I denne fasen er det noen spørsmål du bør besvare:

  • Hvordan vil du få avkastning på dine investeringer?
  • Hvordan vil folk få vite om din løsning?
  • Vil den valgte strategien for inntjening gi deg nok penger til å dekke lanseringen og pågående utgifter?

 

Hvis du skal lage en app eller en annen online-tjeneste, er det greit å være oppmerksom på at det er mange ulike strategier for å generere inntekt som du kan velge mellom. Videre er det også mulig å blande tilnærminger. Innebygd annonsering, in-app kjøp, nettsalg og salg av brukerdata er blant de mest populære. Finn ut mer om hvordan du kan tjene penger på app-ideen din.

 

Det er ikke nok å bare si hvilken strategi du foretrekker, i din forretningsplan så vel som i sammendraget må du gi konkrete detaljer om når og hvordan du vil selge dine

tjenester til kundene dine. Det er også viktig å støtte opp under dine planer med målbare markedsføringsmål.

 

Når du arbeider med din forettningsplan for en online tjeneste, husk at 98% av de eksisterende løsningene innen dette området er gratis. For å slå dine "gratis" konkurrenter, bør du kunne tilby gratis nedlasting av ditt produkt også , eller utvikle en egen gratisversjon av det.

 

 

Utarbeid en tech-forettningsplan, men fokuser på enhetsøkonomi

En forettnignsplan inneholder vanligvis en langsiktig markedsføringsstrategi samt konkrete punkter om hvordan du skal fremme og selge teknologien.

 

Markedsføringsstrategien krever et detaljert budsjett for gjennomføring. I din forretningsplan bør du starte med en generell strategioversikt og så gå inn på konkrete markedsføringsoppgaver, deres tidslinjer og kostnadsberegninger. Hvis det er mulig, prøv å gi en omtrentlig prognose for resultatene av hvert trinn i markedsføringsstrategien. Bruk konseptet med enhetsøkonomi (unit economics) og skaff risikokapital ved å legge frem unektelige argumenter i favør av prosjektet.

 

Enhetsøkonomi er basert på prognoser for oppstartsytelse. Den lar deg finne viksomhetens nullpunktsomsettning og måle ressurser brukt på én kunde.

 

Enhetsøkonomi kan virke vanskelig dersom det eneste du har er din tech-idé. Men hvis du ikke kan svare på spørsmålet om hvor mye penger du antar å bruke på utvikling og forbedring av apptjenesten og hvor mange brukere du kommer til å tiltrekke seg, betyr det i realiteten at du ikke er klar for å starte opp din virksomhet.

 

En god markedsføringsdel inneholder følgende:

  • En strategi for å skaffe kunder (kanaler, verktøy, forventet antall brukere og utgifter)
  • Nøkkeltall (antall aktive brukere, antall nedlastinger eller tid brukt på produktet)

 

 

Kartlegg en finansiell plan for oppstarten

En detaljert finansiell forretningsplan refererer videre til en markedsføringsstrategi, men er også et selvstendig og omfattende dokument som er nyttig for både investorer og de som skal utføre prosjektet. Tanken er at det skal kunne gi et nøyaktig svar på spørsmålet om hvor mye penger som er trengs til lansering og oppfølging.

 

I følge Startup Statistics er det slik at 40% av små bedrifter er lønnsomme, 30% har nullpunktsomsettning og så er det dem som går med kontinuerlig underskudd. I tillegg viser det seg at 87 av 100 nyoppstartede globale bedrifter feilberegner kontantstrømmen i begynnelsen. Ansvarlig økonomisk planlegging er nødvendig dersom du vil unngå å havne i denne kategorien.

 

Under denne fasen bør du tenke over alle typer utgifter som du møte på underveis. De integrerte punktene i en finansiell plan er følgende:

  • Utstyr og programvare
  • Arbeidsområdet
  • Lønn
  • Promoteringsverktøy

 

Ytterligere utgifter er forsikring, forretningsreiser, juridisk eller finansiell rådgivning, internettavgifter og statlig skatt.

 

Del opp utgiftene etter stabilitet og frekvens og sett opp en finansiell plan for lange og korte arbeidsperioder.

 

Det to alternativer for betalingsfrekvens: engangsbeløp og løpende utgifter, og det er også to alternativer for stabilitet ettersom noen betalinger vil være samme beløpet hver måned, og noen vil trolig bli mindre eller større.

 

Oppsummere den finansielle informasjonen med detaljert informasjon om hvilke investeringer du trenger for øyeblikket og en optimal tidsplan for fremtidige investeringsrunder. Det er også viktig å utvikle mekanismen for profittfordeling og avkastning av investeringer.

 

 

Burn rate beregninger

Når du skal vurdere den økonomiske prognosen kommer du ikke utenom burn rate beregninger. Som nevnt tidligere bør økonomidelen av din forretningsplan inkluderer alle mulige utgifter samt informasjon om når du vil nå det punktet hvor inntektene er større en utgiftene. Dette punktet påvirkes av en faktor som på engelsk kalles en burn rate.

 

Vekstraten er beløpet du trenger for å lansere virksomheten din. Burn rate er pengene som bedriften bruker for å holde prosjektet i live etter lansering.

 

Selskapet er lønnsomt når burn raten er lavere enn inntektene.

 

For å definere din burn rate må du bruke informasjonen du allerede har oppført i den økonomiske planen og markedsføringsstrategidelen. Ikke glem at de fleste av de tingene som er knyttet til oppstart trolig vil koste deg mer enn du forventer.

 

Det beste er å ikke bare gi investorene en positiv økonomisk prognose, men samtidig forklare dem i detalj dine grunner for å være så optimistisk. Du kan for eksempel vise til lignende eksempler fra egen praksis eller lagets portefølje, statistikk og ekspertermening.

 

Det finnes ingen gjennomsnittlig burn rate for nyoppstartede teck-selskap, men en generell regel som gjelder alle nye bedrifter er at budsjettet forsvinner raskest de første 6 månedene etter lansering.

 

 

Konklusjon

 

En forretningsplan er det eneste måten du kan visualisere for ditt team eller investorer hvordan den fremtidige virksomheten kommer til å bli. En forretningsplan tjener flere funksjoner: Den hjelper deg å avgjøre om du er klar til å starte en bedrift, og om du virkelig har en klar forståelse av markedet og budsjett. I tillegg hjelper den deg å overbevise investorer om at deres investeringer ikke vil være bortkastet.

 

En forretningsplan består av flere deler, blant annet en kort prosjektbeskrivelse, markedsanalyse og finansieringsplan. Når du forbereder de ulike delene er det greit å huske på at prisen for feil i forretningsplanen er ubetydelig, i motsetning til ved den faktiske bedriftsoppstarten. Du kan omskrive og forbedre forretningsplanen så mange ganger du vil!

 

LANARS kan hjelpe deg med en interaktiv forretningsplan eller du kan overlate hele utførelsen til oss. Del din idé med oss allerede nå!

 

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok