Uber-lignende app: Hvordan lage en app som Uber
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok

Uber-lignende app: Hvordan lage en app som Uber

Mariia Lozhka
IT Researcher Specialist, LANARS, 24.12.2019 83

Det spiller ingen rolle hvor rart det høres ut, noen ganger kan kloner av velkjente produkter gi større fortjeneste enn splitter nye applikasjoner en utvikler har kommet opp med. Uber er et godt eksempel.

 

Uansett hvor Uber dukker opp vil den forstyrre monopolet til de lokale taxitjenestene og innbringe betydelige inntekter. Men samtidig er det fortsatt mange regioner hvor nisjen er ledig. Starter du et selskap som tilbyr en Uber-lignende app i disse områdene har du mulighet til å bli en ny taxi-konge på rekordtid.

uber coverage map

 

Det er ikke bare transportselskaper som ble rammet av Uber-triumfen. Med sine 110 millioner brukere over hele verden og 11, 3 milliarder dollar i årsomsetning er Uber et fenomen som andre B2C-bedrifter kan studere og lære fra.

 

SpotnRides, Gofer og Taxi Hawk er eksempler på nåværende troverdige og bestselgende Uber White Label kloner som er basert på skript oppfunnet av Uber. Men de er ikke de eneste. En on-demand inntektsmodell utviklet av Uber brukes også av ulike virksomheter på andre felt, inkludert barnevakt og catering.

 

La oss finne ut hvordan du lager en app som Uber, hvordan Uber ser ut fra et utviklingsperspektiv og beregne potensielle utgifter og inntekter.

 

 

Slik fungerer Uber

 

I 2009 ble et selskap ved navn UberCar grunnlagt av Garrett Camp og Travis The Kalanick. Siden da har Uber forvandlet måten folk forflytter seg på, og har samlet over 77 millioner passasjerer i tillegg til 3 millioner sjåfører over hele verden.

 

Hva er hemmeligheten bak Ubers suksess? Tjenesten beholder en konstant og høy etterspørsel på det globale markedet ved hjelp av digital teknologi som gjør det mye enklere for kundene å oppfylle sine daglige taxi-behov.

 

Tjenesten skaper også en fleksibel jobbmulighet for alle med en privat bil, samtidig som den forenkler prosedyren med å bestille taxi.

 

Ved å laste ned en Uber-app kan du ringe til drosjen med ett trykk på telefonen. Og ikke nok med det, i de fleste tilfeller er takstene lave sammenlignet med en vanlig taxi og du blir plukket opp raskere.

 

Hvordan er det mulig? Uber er en tjeneste som er billigere og raskere i drifte enn en klassisk taxi. Det er også mer lønnsomt og praktisk for sjåførene som kan være mer fleksible og direkte påvirke egen inntekt og arbeidstid.

 

Uber gir også flere muligheter for passasjerene. Posisjonssporing og betaling via telefonen er blant dem. Med andre ord, Uber er etterspurt på grunn av sine unike tekniske funksjoner og godt designede driftsmodell.

 

Hvordan lage en app som Uber? La oss analysere brukerflyten.

How to create an app like Uber

Passasjeren

 

  • Kan velge hvor de skal på et interaktivt kart
  • Får et pristilbud (Uber har et dynamisk prissystem hvor den endelige prisen er basert på dagens etterspørsel etter turer)
  • Venter til den nærmeste sjåføren svarer og ser hvor nærme drosjen er på et kart
  • Tar en tur og betale for det i henhold til et forhånds valgt alternativ (kredittkort, online betaling, mobillommebok eller kontanter)
  • Legger igjen en referanse på sjåføren

 

Sjåføren

 

  • Godkjenner passasjerens forespørsel
  • Får en instruksjon om hvordan de kommer til passasjeren og til ønsket sted
  • Får inntektene fra hver tur og legger igjen referanser på passasjerene i appen

 

Som du sikkert har lagt merke til, betjener Uber to brukergrupper. Men appene passasjerene og sjåførene bruker er langt fra alt Uber har å by på. Det har også et nettverk av lokale kontorer som er ansvarlig for alt fra rekruttering av sjåfører til konflikthåndtering. Og alle benytter admin dashbordet.

 

Lokale kontorer overvåker også det regionale markedet og innfører et Uber-konsept tilpasset lokale forhold og kundementalitet. Dette gir Uber ekstra fleksibilitet og bidrar til å styrke deres kommersielle posisjon. Det er derfor Uber-sjåførene i Istanbul kommer med sine XL-biler mens de i Paris gjerne kjører elbil.

 

Ubers bemerkelsesverdige evne til å studere lokale brukeropplevelser og strebe etter innovasjoner har båret frukter! I tillegg til det grunnleggende servicenivået som kalles UberX, utviklet selskapet 25 andre servicemodeller, inkludert UberWAV (rullestoltilgjengelige kjøretøyer), UberPOOL (for å plukke opp andre passasjerer på veien) og UberSUV (sports- og nyttekjøretøy).

remarkable Uber

 

Slik lager du en app som uber: passasjer-appen

 

Som vi allerede har nevnt, er ikke Uber én, men to separate apper. Den ene betjener passasjerene og den andre er laget for sjåfører. I tillegg er det en egen web app for Uber-ledere til å løse problemer og kontakte både sjåfører og passasjerer. Høres det komplisert ut? La oss starte med det essensielle og se nærmere på uber passasjer-appen.

 

Kjernefunksjoner ved Ubers passasjer-app

 

  • Registrering og profilredigering. En bruker kan logge inn via e-post eller en konto på sosiale medier, legge til kredittkortinfo eller velge en annen foretrukket betalingsmåte. De må også velge profilbilde, ellers vil programmet automatisk laste opp bilder fra sosiale medier-kontoen.
  • Booking. Hvordan lage en samkjøringsapp? Vær oppmerksom på booking-flyten. Det første registrerte brukere ser er et kart som inviterer til å angi nøyaktig adresse eller bare trykke på stedet de skal til. Deretter må de velge en foretrukket taxitype og godkjenne plassering for henting, som vanligvis blir lagt til automatisk.
  • Sporing. Appen analyserer posisjonen din hele tiden. Det er slik den er i stand til å informere deg om prisen på turen før du faktisk ringer en taxi. Uber-appen viser også passasjerene hvor sjåførene befinner seg og gjør oppdateringer underveis på turen.
  • Priskalkulator. En passasjer kan sjekke de estimerte kostnadene for hans eller hennes tur med en bestemt type kjøretøy før bestilling. Taksten varierer alltid utfra etterspørsel, men kan bli redusert med promokuponger.
  • Betalinger. Det flere alternativer for hvordan en passasjer kan betale regningen. I noen land er det en regel for fullstendig automatisk forskuddsbetaling mens andre steder kan brukeren betale med vanlig kontanter uten ytterligere fakturering. I utgangspunktet foretrekker Uber kontantløse automatiske betalinger i appen og samler inn fakturaer i appen.
  • Push-varslinger. Uber sender varslinger med statusoppdateringer, tidsestimater og sjåførstatus i tillegg til detaljer som bilfarge, modell og nummer.
  • Kontakt og tilbakemelding. Til tross for at du lett kan finne en sjåførs telefonnummer på hans eller hennes konto, er det også noen muligheter til å nå sjåføren ved hjelp av den samme uber-appen. Send meldinger, ring sjåfører med ett trykk og gi tilbakemelding når turen er over.
  • Personlig profil. En passasjer kan sjekke egen bookinghistorikk og personlige tilbakemeldinger, velge et annet profilbilde eller betalingsmetode.

 

 

Tilleggsfunksjoner ved Ubers passasjer-app

 

I noen regioner har Uber også noen ekstratjenester. Her er noen eksempler.

  • Forhåndsbooking. Du kan forhåndsbestille en drosje for den bestemte tiden. I dette tilfellet vil kostnadene bli beregnet like før turen.
  • Dele kostnader. Funksjonen er nå tilgjengelig i de fleste områder som dekkes av Uber. Finn venners profil i Uber-appen ved å bruke telefonnumrene deres og del opp den endelige regningen.
  • Lei en scooter, bestille måltider og mer. I noen store byer som Paris eller New York har Uber et nettverk for deling av elektriske sykler og scootere. Du kan også bestille et måltid fra favorittrestauranten ved å sende en forespørsel til en UberEATS-sjåfør.
  • Be om favoritt-sjåføren. Funksjonen gir deg en mulighet til å benytte en fast sjåfør hvis han eller hun er ledig for øyeblikket. Preferansene er basert på resultatene du gav til den bestemte sjåføren etter den siste turen.
  • Venteliste. Det kan være slitsomt å oppdatere Uber-appen om og om igjen i rushtiden. For å unngå dette irritasjonsmomentet kan du registrere deg på en venteliste. Programmet vil sende deg en bekreftelse når tiden er inne.

 

Antallet og kompleksiteten til app-funksjonene er en stor faktor som påvirker utviklingskostnadene på Uber-appen. Den andre viktige tingen er UX-design. Jo flere funksjoner du trenger jo flere sider trenger du for å gjøre dem synlige.

 

Hvordan lage en app som uber? Ubers UX-prioritet er å gjøre brukkerens in-app opplevelse så enkel, behagelig og naturlig som mulig. Tydelige tegn, en skjerm som viser bare de mest nødvendige detaljene og noen få enkle steg fra du åpner appen til du booker en bil er noe av det som har gjort Uber-appen til en revolusjonerende tjeneste uten noe overflødig informasjon. Brukervennligheten i UX/UI betyr likevel ikke at færre timer har blitt brukt på Uber-design, sammenlignet med andre stilige apper fra App Store. Ikke glem at Uber-appen fungerer på både Android-og iOS-enheter. Det betyr at du må doble kostnadene tildelt utvikling av funksjoner.

 

LANARS estimat – 900 arbeidstimer for en plattform (Android eller iOS). Akseptable programmeringsspråk for UBER backend – Node.js, Python, Java, PHP, eller Ruby on Rails. Mer om prisanslag finner du i vår artikkel om app-kostnader.

 

 

Bygg en app som uber: sjåfør-app

 

Sjåfør-appen til Uber ble designet for folk som ønsker å motta ordre og informasjon om hvordan de trygt kommer seg til passasjerens destinasjon.

 

For å kunne bruke sjåfør-appen må man, i motsettning til den vanlige uber-appen, få godkjent en teknologitest, bevise at hans eller hennes bil tilfredsstiller Ubers krav og validere førerkort på et Uber-kontor. Etter denne prosedyrene er sjåføren klar til å bruke alle funksjonene i appen.

 

Kjernefunksjoner ved Ubers sjåfør-app

 

  • Registrering og profilredigering. En sjåfør gjennomgår en online bekreftelse av sitt personnummer og får en offisiell godkjenning fra Uber-administratoren. Deretter må han eller hun laste opp personlig kontaktinformasjon og profilbilde. Det er også nødvendig å velge en arbeidsplan og slå på online-modus før start.
  • Bookinger. Du er kanskje nysgjerrig på hvor mye din Uber-klone ville kostet. Utviklingskostnadene avhenger av kompleksiteten til bookingfunksjonene. Sjåfører kan godta eller avslå innkommende ordrer i henhold til kundens plassering eller av personlige årsaker. Når en kunde er godtatt og plukket opp, ser sjåføren målet. Bookinghistorikk og regninger er tilgjengelig i appen.
  • Push-varslinger. Akkurat som kundene, mottar sjåføren varsler om passasjer, beliggenhet og rutedetaljer, informasjon om betalinger og bestillingsoppdateringer.
  • Navigering. Uber samhandler med Google Maps og Google Places for å bygge ruter og utføre veibeskrivelser. Det kan være en stemme eller ikke avhengig av sjåførens preferanser.
  • Estimerte kostnader og inntektsfane. Appen viser estimerte inntekter fra turene og oppsummerer informasjonen om alle ordrene. Vanligvis får sjåførene penger en gang i uken (på mandag) og kan selv administrere hvordan de mottar lønnen. Inntektsfanen hjelper Uber-sjåfører med å spore inntektene sine etter turer, dager og uker.
  • Meldinger og samtaler. Sjåførene har mulighet til å stille spørsmål ved å ringe eller melde sine kunder. De kan kontakte passasjeren for å få litt mer informasjon om destinasjonen eller gi dem direkte beskjed om hans eller hennes ankomst.
  • Passasjer-rangeringer. Uber oppfordrer brukere til å gi tilbakemelding på hverandre.
  • Sjåførsupport. I tilfelle krisesituasjoner som konflikter mellom sjåfør og passasjer eller feil i appen kan sjåføren kontakte en person som er ansvarlig for teknisk support ved det lokale kontoret og få hjelp til å løse problemet.

Uber driver app

Som du kanskje la merke til er de fleste av funksjonene de samme for sjåfør- og passasjer-appen. Trikset er å koble dem sammen og gjøre systemet bærekraftig og tilnærmet selvgående.

 

Det er også noen spesielle funksjoner som er tilgjengelige i sjåførens app. Hvis du prøver å finne ut hvordan du kan starte en bedrift som Uber bør du analysere de regionale sjåførfordelene. Noen av dem er med på å gjøre Uber-tjenesten til noe helt unikt.

 

Tilleggsfunksjoner ved Ubers sjåfør-app

  • Musikk. I noen regioner kan sjåføren koble seg til passasjerens app og spille deres favorittmusikk under reisen.
  • Belønninger. Utmerket rangering, et stort antall turer eller ekstraordinære tilbakemeldinger eller at erfarne Uber-sjåfører inviterer nye - alt dette påvirker nivået på inntektene. En sjåfør kan bruke et personlig dashbord for å spore sine bonuser.

 

Sjåfør-appen er ganske enkel sammenlignet med passasjerens, men den følger likevel de samme UX/UI-prinsippene om klarhet, enkelhet og fordøyelighet.

 

Selv om sjåførene vanligvis tiltrekkes av funksjoner, men ikke nødvendigvis designfunksjoner, vier Uber likevel mye oppmerksomhet til utformingen av designet.

 

Selskapet gjennomfører stadig undersøkelser, tester og samarbeid med fokusgrupper i ulike regioner for å beholde sin globale vinnerposisjon, og for å kunne fortsette å være så nyskapende som de var de første årene de eksisterte.

 

Utviklingen av både sjåfør- og passasjer-appen består av komponenter som design, backend-utvikling, web-utvikling, native app-utvikling for Android og iOS, prosjektledelse og QA.

LANARS estimat - 400 arbeidstimer for en plattform (native app for Android eller iOS).

 

 

Siste bemerkning om å lage en samkjøringsapp: Admin dashboard

 

Hvordan lage en app som Uber? Tenk spesifikt på din tjeneste.

 

Enhver internettbasert tjeneste, uansett hvor gode algoritmer den har, trenger et administrasjonspanel, eller admin dashbord som det også kalles.

 

Vanligvis er det en web-applikasjon som er utviklet for å administrere aktiviteter inne i appen. Admin panelet hjelper også bedrifter til å lære om sine kunder, studere deres preferanser og vaner, løse problemer og fremme personlige forslag.

 

Det er flere avdelinger innad i selskapet som samhandler via admin dashbordet. Kundebehandlere, markedsførere og utviklere er blant dem. Vanlige brukere har ikke tilgang til verktøyet.

 

Administrasjonspanelet for Uber gir brukerne muligheten til å gjøre endringer i både sjåfør-og passasjer-applikasjonen. Den matcher og drifter flere generelle databaser.

 

Det er lettere å svare på spørsmålet om hvordan lage en samkjøringsapp når man vet om de viktigste funksjonene som utføres på admin dashboardet til Uber:

 

  • Generell overvåkning. Du kan få en oversikt over hva som skjer inne i applikasjonen, inkludert pågående turer, tilbakemeldinger og forespørsler. Hvis noe går galt, gir admin dashboardet beskjed.
  • Navigasjonsforslag. Noen prosesser som utføres av admin dashbordet er mer eller mindre automatiserte. Uber-eksperter kan forbedre de viktigste algoritmene, men de trenger ikke å gjøre det mekaniske arbeidet selv. Et godt eksempel er navigering.
  • Omsetning og lønn. En annen automatisert prosess som kan overvåkes og påvirkes av noen i uber-teamet, er fakturering. Hvis det oppstår konfliktsituasjoner eller digitale feil, kan lederen kansellere regningen eller gi pengene tilbake til klienten.
  • Forming av databasen. Med dette verktøyet kan Uber-administratoren studere lokale brukeropplevelse og sende dataene til markedsførere for å forbedre regionale tjenester. Databasene inkluderer også personopplysninger som kan endres av eieren eller selskapet, reiselogger og annen informasjon.

 

Det anbefales å starte arbeidet på admin-panelet og native-appene samtidig. På prosjektets forberedende stadium bør du prøve å finne ut hvilke funksjoner du trenger å utføre i admin-panelet og funksjoner i klientens app du bør kunne redigere derfra.

 

LANARS estimat -250 arbeidstimer for tjenester knyttet til webapplikasjonsutvikling.

 

 

Hvordan starte en bedrift som Uber? Uber-modellen for andre typer virksomheter

 

Ved første øyekast kan Uber-modellen se ut som et hvilket som helst annet taxiselskap. Som ellers i taxinæringen er den eneste kilden til Ubers inntekter pengene de tjener fra passasjeren etter (noen ganger før) turen er gjennomført. Men hvis dette er tilfellet, hvordan klarte Uber å redusere taxisatsene og på samme tid tid bli den største taxioperatøren i verden med mer enn 1 millioner turer daglig. Svaret er en on-demand-modell for inntektsgenerering.

 

Uber benytter dynamisk prising som betyr at satsene endres etter behov. En slik on-demand forretningsmodell har to faktorer som påvirker kostnadene. Den første er antall sjåfører tilgjengelig for øyeblikket og den andre er antall passasjerer som ønsker å komme fra punkt A til punkt B. Det er grunnen til at modellen er så effektiv: den oppmuntrer passasjerene til å bruke Uber fordi grunnsatsen er er 25% lavere enn for vanlig taxi og det gir sjåførene muligheten til å tjene mer ved å kjøre i travle perioder.

 

Det er også andre funksjoner ved Ubers forretningsmodell som gjør virksomheten unik. Ha dem i bakhodet hvis du planlegger å utvikle en Uber-lignende app:

 

Umiddelbar skjerm-til-skjerm-tjeneste

Faktisk er det slik at Ubers forretningsmodell kan benyttes av alle person-til-person virksomheter, enten det er logistikk, frisørtjenester, barnevakt eller noe helt annet.

 

Nøkkelen er digital enkelhet. Den viktigste verdien hos Uber er sjåførene og teknologiene. Hvis teamet ditt allerede består av dyktige medlemmer, er det eneste du trenger et verktøy som gjør det enkelt, forståelig og attraktivt for kunder å booke en time. Akkurat som Uber, som umiddelbart informerer sine passasjerer om priser og sender informasjon om fremtidig turer uten spesielle forespørsler.

 

Gode eksempler på bedrifter som benytter Uber-modellen - hushjelptjenesten Handy, hjemmemassasjeappen Soothe, og barnevaktselskapet Poppy.

 

Over 25 taxialternativer og andre etterspurte tjenester

Hvordan starte en bedrift som Uber? Utvid horisonten! Uber er ekstremt fleksibelt. Selv om alle kjenner det som en taxitjeneste, kan den også, avhengig av region, tilby deg andre etterspurte tjenester som matlevering, sykkelutleie, og til og med iskrem!

 

Uber-selskapet arbeider med etterspurte tjenester knyttet til transportering. Det begrenser seg ikke til en type drosje eller et bestemt kjøretøy. Du kan bestille UberBLACK og kjøre i en svart forettningsbil eller bestille en UberBOAT og undersøke byen fra vannet.

 

Enkel betalingsprosedyre

Sikkerhetsnivået er også viktig for Uber ettersom tjenesten i hovedsak er basert på umiddelbare innbetalinger med forhåndsbekreftelse fra brukeren. Et pålitelig betalingssystem gjør Uber til et mer praktisk verktøy for å komme til ønsket destinasjon sammenlignet med en vanlig drosje som kankje ikke har en terminal for kredittkortbetaling eller vekslepenger.

 

Samtidig må du for å bygge en app som Uber utvikle og dobbeltsjekke sikkerhetsprinsippene dine, angi et faktureringssystem og være klar til å finne et felles språk med nettbaserte betalingstjenester.

 

Et viktigt faktor du må ta med i beregningen er at Uber ikke har egne biler, noe som gjør virksomheten betydelig billigere å starte og drifte. Den samme tilnærmingen kan brukes i alle felt hvor man kan bestille tjenester. Start med ideer om hvordan du kan finne kvalifiserte arbeidstakere for nettverket ditt og utvikle måter å få antallet til å vokse. Alt annet kan du låne fra Uber.

 

 

Oppsummering: Uber-appens utviklingskostnader

 

Uber er ikke bare en magisk app, men en velfungerende forretningsmodell. Kanskje dukker det opp en fantastisk idé til ditt eget Uber-konsept mens du drikker morgenkaffen (som det gjorde for Uber-eierne), eller du kan utvikle den langsomt, diskutere hypoteser med teamet ditt og undersøke ulike forretningsområder.

 

Hvis du ønsker å gå i gang med å utvikle en Uber-lignende app, men ennå mangler en ferdig utviklet idé, driftsmodell og grunnleggende markedsføringsstrategi, husk at utvikling av dette vil også koste deg tid og penger. Her vil vi fokusere på utvikling av programvaren.

 

Du spør kanskje "hvor mye ville min Uber koste?". Svaret er at det er flere faktorer som påvirker utviklingsbudsjettet:

 

  • Landet utviklingen utføres i (Sør-Europa og Asia er vanligvis billigere enn USA eller Storbritannia)
  • Appens kompleksitet (antall funksjoner, skjermer, databaser og tredjepartsverktøy integrasjoner som sporing, kamera, sosiale nettverk, online tjenere, osv.
  • Designkrav (forskjellen mellom sofistikert Uber-lignende design og en Uber-lignende MVP med bare grunnleggende designelementer kan være 4 ganger dyrere eller mer)
  • Teknisk støtte etter lansering

 

Timeprisene varierer fra region til region. La oss ta en medianrate mellom Asia og Europa-$50 per time, som også er LANARS standardrate.

 

Backend - 200 + timer

Utvikling – 440 + timer

Design og frontend - 400 + timer

Oppgaver knyttet til QA og PM - 260 + timer

 

Hvis du utvikler en app i Øst-Europa er det totale budsjettet rundt $65 000.

 

Men vær obs på at vi kun beregner kostnader for utvikling av sjåfør- og passasjer-apper for iOS og Android samt administrasjonspanel og grunnleggende administrasjonsstøtte. Markedsføring er ikke inkludert.

 

Det er umulig å svare nøyaktig på spørsmålet om hvor mye det koster å utvikle en Uber-lignende app uten å vite om du planlegger å bygge en nåværende Uber-klone eller om du bare vil teste en oppstarts-MVP som har ingenting til felles med taxivirksomhet bortsett fra en forretningsmodell. For å beregne estimater for ditt bestemte prosjekt kontakt LANARS.

 

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok