Jeg har en idé til en app, hva nå?
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

Jeg har en idé til en app, hva nå?

Mariia Lozhka
IT Researcher Specialist, LANARS, 21.02.2020 115

Er du i startfasen av å etablere ditt første techselskap? Husk å sjekke med noen som har førstehånds erfaring om din mobilappidé er verdt å satse på, og ikke forhast deg med å leie et kontor eller flytte til Silicon Valley!

 

Her er litt statistikk: Mer enn 69% av gründerne i USA som startet opp i 2018 gjorde det fra hjemstedet. Og bare 13,5% av globale nyetableringer blir lansert i Silicon Valley og San Francisco.

 

Det du virkelig trenger er å gjennomføre markedsundersøkelser, finne din målgruppe og utvikle et budsjett. Vår neste artikkel vil hjelpe deg med akkurat det!

 

 

Er app-ideen min god? Utfør markedsundersøkelser

 

Nesten halvparten av alle nyetablerte teknologiselskaper (42%) mislykkes fordi det ikke er etterspørsel etter produktet de tilbyr. For å unngå de samme resultatene må du gjøre ideen din om til et kommersielt bærekraftig konsept med en klar budsjettstruktur og realistiske forventninger til fortjeneste. Start med en markedsundersøkelse som kan bevise at mobilappideen din er levedyktig og ettertraktet hos kundene.

 

Grunnleggende markedsundersøkelser består av flere seksjoner. For å gjøre det enkelt å forstå, gjorde vi dem om til spørsmål:

 

Market discovery stage basic questions

 

Hvilket marked retter jeg meg mot?

 

Skisser ditt generelle marked, spesifiser din nisje, og til slutt se gjennom hva som rører seg der. En god idé er å sjekke dine hovedkonkurrenter (10 nisjeledere) og deretter gå over til mindre aktører (10 tilfeldig utvalgte etablerte aktører fra de første hundre du får opp).

 

Finn ut hva som gjør ditt tilbud forskjellig fra deres, og studer markedsstrategiene og de salgsfremmende kanalene de benytter.

 

Finn de som selger et lignende produkt. Det bør være den første fasen av søket etter konkurransefortrinn.

 

Kan min idé være etterspurt i løpet av de neste årene?

 

Alt handler om målgruppen din. For å nå dem må du vite hvem de er. Oppsummer din tekniske oppstartsidé fra kundens synspunkt, skisser viktige fordeler ved produktet ditt, og tenk på folk som er villige til å bruke det. Her må du svare på følgende tilleggsspørsmål:

 

  1. Hvilket problem løser du for kunden?

  2. Hvor alvorlig er det problemet? Påvirker det livskvaliteten til disse menneskene?

  3. Finnes det allerede eksisterende tilfredsstillende løsninger tilgjengelig for de potensielle kundene?

 

Til slutt må du danne deg et bilde av dine målbrukere og gjøre noen generelle antagelser om hvor mange de er. Ikke glem å avklare demografiske spørsmål (alder, kjønn, region og inntekt).

 

Hvem vil være villig til å betale for mine tjenester, og hvor mye?

 

"Jeg har en idé til en mobilapp" kan du si. Ok, la oss sjekke om den kan bli til en virksomhet ved å forutsi potensielle inntekter i løpet av de neste årene.

 

Ta det estimerte antallet brukere, husk deres materielle status, atferdsmodell og konkurrenters tilbud. Bestem et sannsynlig minimum og maksimum beløp som disse menneskene kan og vil betale deg.

 

Angi prisen på produktet ditt og husk at du snart må sammenligne det med din nullpunktsomsetning.

 

 

Hva skal jeg gjøre med appideen? Bygg opp ditt verdiforslag

 

Det er selvsagt ikke nok å ha en idé til en mobilapp hvis du drømmer om en lønnsom virksomhet. Markedsundersøkelsen er et verktøy for å finne ut om det er etterspørsel etter dine fremtidige tilbud, samt beregne potensielle inntekter.

 

Bruk resultatene fra undersøkelsen til å utforme et overbevisende verdiforslag for kundene dine. Her har du mulighet til å forbigå dine eksisterende konkurrenter om du gjør det riktig.

 

Det er noen av punktene som bør være med i verdiforslaget. Sørg for at de stemmer med din hypotese:

 

  • Forslaget ditt bør tiltrekke seg målgruppen din
  • Det har potesiale for å gå viralt og nå ut med et mindre kampanjebudsjett
  • Det øker brukerlojalitet og konverterer nykommere til vanlige kunder
  • Forslaget forsvarer en høyere pris
  • Du kan enkelt overgå direkte og indirekte konkurrenter

 

Husk at ditt verdiforslag ikke skal være hva din bedrift faktisk er, eller hvordan appideen høres ut, men gi en grunn for at målgruppen skal kjøpe noe fra deg.

 

Ditt verdiforslag bør være spesifikt, målbart og unikt, ellers vil det ikke høres overbevisende ut for klienten din.

 

Det unike med forslaget skiller deg fra konkurrenter med lignende produkter og hjelper deg med å konkurrere på kvalitet eller tilleggstjenester i stedet for prisnivå. Et godt forslag refererer til kundens interesser eller bekymringer, beskriver hvordan kundens problem vil bli løst, og gir grunner til å handle raskt.

 

For å forme ditt verdiforslag, anbefaler vi deg å følge disse stadiene:

 

Trinn 1. List opp flere verdiforslag

 

Ikke begrens deg til en idé. Prøv forskjellige tilnærminger. Verdiforslaget ditt kan være unikt eller generelt (som Instagram) eller fokusere på bestemte aspekter ved tjenesten (som Uber).

 

Trinn 2. Finn verdipåstander og vurder dem

 

Hvordan kan du overbevise om at du kan hjelpe folk? Tenk på din kundeservice, erfaring, apptilpasning osv. Legg frem flest mulig bevis for din ansvarlighet og kompetanse. Deretter evaluerer du alle punktene for å velge hvilke som er avgjørende for potensielle kunder.

 

Trinn 3. Match dine påstander med sterke bevis

 

Finn ut hvilke av løftene dine til målgruppen som fikk høyest vurdering. Styrk dem med argumenter og fakta. Gratulerer, ditt verdiforslag er klart!

 

How to craft value proposition. Main brainstorming stages

 

 

Hvem vil ha nytte av min gode appidé? Identifiser brukere og publikum

 

I de foregående avsnittene har vi allerede berørt et målgruppeaspekt. Som du ser er det å ha en klar forståelse av dine fremtidige brukere en avgjørende faktor for å lykkes. Her vil vi gjerne gi deg noen enkle instruksjoner om hvordan du utfører målrettede kundeundersøkelser, og noen hint om hvordan du styrer unna vanlige feil som å beregne for lavt budsjett til undersøkelsesdelen.

 

Jeg har en god idé for en app, hva nå? Følg våre instruksjoner!

 

Trinn #1. Velg målgruppen din

 

La oss klargjøre en ting. Målrettet bruk av ideen er kilden til inntekter, og i appen kan du utnytte dette, dele informasjonen, og handle på den måten du trenger. De to målgruppene du retter deg mot kan være de samme, men vanligvis er de forskjellige.

 

Hvis du for eksempel bruker Freemium-inntektsmodellen og viser annonser i gratisversjonen av produktet, har du et delt publikum. Appen din må tiltrekke seg brukere, men selskapet vil  slite med å inngå lønnsomt samarbeid med kjente (og rike) merkevarer.

 

Trinn #2. Finn markedssegmentet ditt

 

Det er to grunnleggende bedriftskategorier. Den ene betjener sluttkunder (B2C), den andre arbeider med andre selskaper (B2B). Du kan arbeide med begge kategoriene på en og samme tid.

 

Du fordeler kundene dine i mindre grupper ved å svare på spørsmål om alder, kjønn, region, materiell status, sivilstand og yrke. Samme metode fungerer også for B2B-segmentet der du må bestemme bedriftstyper du skal selge appen din til, samt danne en profil på personen som har ansvar for å kjøpe inn produkter som ditt for selskapet.

 

Hva skal jeg gjøre med en appidé på dette stadiet? Den vanligste måten å dele publikum i segmenter er basert på geografi, enheten de bruker, demografi og betalingsevne. Det siste punktet handler om å finne ut hvor sannsynlig det er at målgruppen din vil betale for løsningen du tilbyr.

 

Det er også viktig å skissere et detaljert kundeportrett basert på interesser, livsverdier og hvordan de tar beslutninger om å kjøpe produkter som appen din. Tenk på brukerens behov og motivasjon.

 

Trinn #3. List opp problemene du skal løse for brukergruppen

 

Jeg har en appidé, hva nå? Det handler ikke bare om å velge kjernefunksjonene i appen din, du må også gi brukerne du retter deg mot innsikt om hvordan de løser eventuelle problemer, som mangel på kommunikasjon eller selvutfoldelse. Lag en bred liste over psykologiske og praktiske problemer, match dem med løsninger du kan foreslå, og finn kundens sanne motivasjon til å kjøpe produktet ditt.

 

Trinn #4. Hvordan nå potensielle brukere?

 

Det er flott hvis du kjenner målgruppens geografiske plassering. Samtidig, når det kommer til mobileappideer, kan selvsagt produktgeografien være fleksibel. Du kan velge å fokusere på et regionalt marked eller selge produktet ditt over hele verden.

 

Det andre spørsmålet er hva som er den beste måten å nå ut til målgruppen på. Facebook? På jobb? Offline? Finn ut hvilket medieinnhold de konsumerer, hvilke enheter de bruker, og hvilke steder de besøker. Dette vil legge grunnlaget for din markedsføringsstrategi.

 

For å spare kostnader på undersøkelser kan du gjennomføre dem både online og offline: Opprett en MVP-landingsside hvor du samler inn e-post, sjekker sosiale profiler for representanter for målgruppene dine og studerer statistikk over din nisje, i tillegg til å opprett en rådgivergruppe bestående av flere tilfeldige personer som svarer på muntlige eller skriftlige undersøkelser.

 

Du kan også bruke verktøy som intervju, meningsmålinger via e-post eller telefon, og feltundersøkelser. Bruk flere metoder samtidig for å få nøyaktige resultater.

 

App target audience research step-by-step

 

 

Hvordan tjene penger? Identifiser din strategi for å generere inntekter

 

Å ha en idé for en app betyr ikke nødvendigvis å ha en idé om hvordan konseptet kan gi inntekter.

 

Utvikling av strategier for inntektsgenerering er en annen viktig del av prosedyren med å lansere en app. For å finne riktig inntektsmodell må du analysere konkurrentenes erfaringer på området og se på hvilken målgruppe de retter seg mot. Prøv å svare på følgende spørsmål:

 

  • Hvilke strategier for inntektsgenerering brukes ofte av store konkurrenter?
  • Vil målgruppen din være villig til å betale for appen din eller de spesielle funksjonene? Om ja, hvor mye?

 

Hvis du vet svarene kan du lettere velge den beste inntektsmodellen for den nye appideen eller du kan utvikle en hybrid som blander ulike tilnærminger. I bloggen vår finner du den ultimate guiden for hvordan du kan bruke appen til å generere inntekter. Les den for å få en grundigere forståelse av de kommersielle tilnærmingene som er oppført nedenfor:

 

Betale for appen

I dag er de fleste apper tilgjengelig for gratis nedlasting, og folk er vant til å gratis løsninger, men det betyr ikke at det er umulig å lykkes med et alternativ som koster litt penger. I 2019 er den gjennomsnittlige prisen for en app på mindre enn 0,5 dollar. For dette får kundene en reklamefri brukeropplevelse, ekstra produktkvalitet og unike løsninger.

 

In-App annonser

Overraskende nok bruker markedsførere mer penger på internett-reklame enn på noen annen form for markedsføring, inkludert TV - i 2018 ble det på verdensbasis brukt 180 milliarder dollar på mobil annonsering.

 

Annonsebaserte apper er gratis å laste ned, men brukeren må til gjengjeld akseptere en viss mengde annonser. Korte videoer, vertikale og horisontale bannere, permanente seksjoner med tekstannonser og interaktive bilder som vises mens appen oppdateres, er bare et par eksempler.

 

Dette er den mest brukte metoden å skaffe inntekter, da den er enkelt å implementere ved hjelp av en hvilken som helst leverandør av annonser for app. Desto flere personer som bruker appen din, desto mer penger får du fra leverandøren din.

 

In-App kjøp

Du kan holde appen gratis å laste ned, og utvikle noen spesielle ekstrafunksjoner publikum vil være villig til å betale for.

 

Ekstra liv, ekstra nivåer, power-ups og virtuell valuta i mobilspill er de mest åpenbare eksemplene. Bilderedigeringsapper bruker også kjøpsmodellen i appen til å selge filtre. Spill, datingapper og medieredigeringsverktøy er nisjene som lykkes best med å selge flere funksjoner og virtuelle objekter innenfor eget rammeverk.

 

Ved utgangen av 2020 vil inntektene fra in-app kjøp vokse til 71 milliarder dollar.

 

Betalt abonnement (Freemium)

Freemium-modellen begrenses ikke til betalte abonnementer, selv om det er den vanligste tilnærmingen til å bruke konseptet. Ideen til en ny app av Freemium-typen er å la brukerne laste ned appen gratis og deretter foreslå at de kan abonnere på en reklamefri premium-versjon med mange ekstra funksjoner og personlig støtte om nødvendig.

 

Konseptet kan gi deg faste inntekter fra brukerne, i motsetning til betalingsapper som hele tiden må utvide sitt publikum for å være innbringende.

 

Husk også at en app kan inneholde flere tilnærminger samtidig. Du kan for eksempel bruke en model med betalings abonnement og samtidig samarbeide med annonseleverandører. I dette tilfellet vil du få halvparten av inntektene dine fra engasjerte kunder som bestemmer seg for å kjøpe abonnementet, og en annen halvdel kommer fra annonser som roterer for mindre engasjerte brukere.

 

 

Hvordan utvikle en appidé? Gjennomføring

 

Vel, du har nå resultatene fra markedsundersøkelsene, grunnleggende inntektsberegninger, og noen generelle observasjoner om apputvikling og markedsføringsbudsjettet. La oss gå videre til uførelsen!

 

Her vil vi gjerne gå gjennom de mest kritiske stadiene når en app utvikles. For en grundigere gjennomgang anbefaler vi deg å lese vår andre artikkel med tittelen: Hvordan starte et nytt selskap? Bygg opp selskapet trinn for trinn.

 

Web eller mobil?

 

Jeg har en idé til en app, hva nå? Et grunnleggende spørsmål du må svare på før utviklingsstadiet begynner er: "Skal det være en web- eller mobilapp?". Svaret vil få konsekvenser for budsjettet, teamets sammensetning, samt prosjektets tidsrammer.

 

For å velge det riktige alternativet må du ta hensyn til målgruppen din (hva er mest praktisk for dem å bruke – nettsteder, cross-platform apper eller native apper?). Den andre faktoren som kan påvirke beslutningen din, er fleksibiliteten i budsjettet ditt. Alle utgifter skal kunne forsvares, ikke sant?

 

Hvis du har en god idé for en app men er usikker på hva slags teknologiløsning du bør implementere, bruk vår komparative analyse:

 

Native mobilapper

 

En native app er en applikasjon som er utviklet for en bestemt plattform. iOS eller Android er det vanligste. De tilbyr en bedre brukeropplevelse og er raskere enn nettsteder for mobil. Native apper bør installeres fra Google Play Market eller App Store. Den største fordelen er følgende:

 

  • Høy UX-verdi (du kan engasjere brukere med spesielle animerte funksjoner)
  • Intuitivt brukergrensesnitt
  • Mange valg for personlig tilpassing
  • Kan brukes offline
  • Tilgang til innebygde funksjoner for mobilenhet som kan aktivere ekstra funksjoner

 

Men det er også flere ulemper. Først av alt, for å bygge en innfødt app som alle kan bruke, må du investere både i Android og iOS utvikling. Dette er tidkrevende.

 

Cross-platform apper

 

Utvikling av cross-platform apper kan være en bra løsning for de som ønsker en god balanse mellom utviklingstid og den generelle brukeropplevelsen.

 

Cross-platform apper kan lastes ned på både Android- og iOS-enheter. De scorer dårligere en native appene på UX og UI men tilbyr fortsatt alternativer som offline-tilgang og mange designmuligheter sammenlignet med mobilnettsteder.

 

Ulemper – færre muligheter for å tilpasse UX og UI (brukergrensesnitt), dårligere animasjon sammenlignet med native apper og lavere driftshastighet.

 

Nettsteder for mobilen

 

Mobile nettsteder trenger ingen nedlastingsprosess, brukerne åpner bare nettleserne sine og begynner å jobbe med appen. Samtidig bør mobilnettsteder være responsive og ha et oppsett som er mulig å tilpasse, ellers vil de være utilgjengelige for personer med forskjellige mobile enheter. Utvikling av mobilnettsteder er rimelig sammenlignet med native apper.

 

La oss nevne noen av de største fordelene med mobile nettsteder:

 

  • Ingen nedlasting er nødvendig (men brukeren må ha internett-tilgang) - produktet er klart til å kunne brukes av alle
  • Ingen uventede oppdateringsprosesser – alltid fresht UX og UI
  • Lavere utviklingskostnader

 

Å velge et nettsted er ikke så populært som det en gang var. De har gjennomgående generert mindre inntekter enn mobilappene, som på sin side forventes å doble seg de neste 2 årene. Mobile nettsteder er imidlertid en god MVP-løsning, da de bidrar til å redusere utviklingskostnadene og hjelpe deg med å nå et større publikum.  

 

 

In-house eller outsource?

 

Hvis du har en idé til en app og en generell oversikt over hvordan den skal fungere, er det på tide å undersøke hvor mye det koster å utvikle produktet ditt hos forskjellige selskaper i forskjellige regioner.

 

I bloggen vår har vi allerede tatt for oss spørsmålet om outsourcing, og belyst konseptet fra flere forskjellige vinkler. Sjekk artikkelen Hvordan ansette dedikerte utviklere for en detaljert analyse, eller se gjennomgangen av viktige fordeler og ulemper ved in-house utvikling og outsourcing nedenfor. 

 

In-House softwareutvikling

 

In-house softwareutvikling er en prosess som skjer innad i selskapet som trenger programvaren. Vanligvis i slike tilfeller har selskapet en intern IT-avdeling og et konstant behov for utvikling av IT-produkter. Utviklerne er fast ansatt i selskapet, de får sin lønn uavhengig av prosjektene de jobber med og tiden de bruker på dem.

 

Intern utvikling er kostbart. Det svarer seg bare dersom du har et langsiktig fast behov.

 

Fordeler:

  • Kommunikasjon går raskere ansikt til ansikt, uten kulturelle barrierer, språkproblemer- og tidssonegrenser
  • Dypere prosjekterfaring for teammedlemmene
  • Bedre engasjement i ingeniørprosessen
  • Færre forsinkelser på de forskjellige trinnene

 

Ulemper:

  • Høy utviklingspris
  • Mindre tilgang til den beste kompetansen
  • Profesjonell belastning

 

Outsourcing av softwareutvikling

 

Hovedideen bak outsourcing-modellen er å dedikere utviklingsoppgavene til spesialistene (eller hele team) som har spesialkompetanse innen det spesifikke teknologiområdet. De vil sannsynligvis fullføre oppgaven raskere og gjøre færre feil. Det vil dessuten koste deg mye mindre enn å ansette vanlige heltidsansatte for å utføre oppgaven i din region.

 

Outsourcet arbeidskraft kan bygge hvilke som helst digitale produkter for din bedrift. Alt du trenger å gjøre er å velge de rette ekspertene på ditt område. Du kan spare enda mer om du velger å outsource til en region der det er lavere timepriser for arbeid av samme kvalitet.

 

Fordeler:

  • Gode priser
  • Rask skalering av teamet
  • Dypere spesialkompetanse
  • Ingen problematikk knyttet til å fast ansatte
  • Veletablerte prosesser med nøyaktige tidslinjer

 

Ulemper: 

  • Kulturelle, språk- og tidssonebarrierer kan forsinke prosessen
  • Risiko for at kommersielle hemmeligheter kan lekkes
  • Du trenger kanskje konstant teknisk support fra leverandørens side

 

 

Opprette wireframe

 

Hvordan utvikler du en app? Det neste kritiske utviklingsstadiet er wireframing. Og ja, det handler om design. Wireframing kan sammenlignes med arkitektonisk blåkopiering av et menneskelig skjelett. Først tenker du på hovedfunksjonene dine og målgruppens vaner når det kommer til appbruk, deretter prøver du å finne ut hvor mange skjermer, knapper, grafiske elementer og interaktive felt du må ha for å oppfylle brukerens forventninger.

 

Wireframeing for mobilapper dekker flere aspekter ved UI og UX-design:

 

  • Innhold (tekst, bilder og interaktive elementer)
  • Teknisk implementering
  • Mulige brukerhandlinger og kartlegging av brukerreiser
  • Plassfordeling
  • Skjermoverganger
  • Arkitektur for datalagring 

 

Det er en fordel om du har flere varianter av wireframes. Ditt neste steg blir å presentere dem for fokusgruppen og bli kjent med hvilken tilnærming de foretrekker. Husk at wireframing også kan inneholde grunnleggende merkevareprofiler som merkepalett, faste stilfunksjoner, logo, visuell helhet, fonter og noen viktige bilder.

 

 

Opprett en MVP

 

En MVP (Minimum Viable Product, eller minste fungerende løsning) er ikke en wireframe eller skisse, men en fungerende appmodell som bare inneholder de overordnede produktfunksjonene. En MVP er en måte å teste ut appideen og unngå store finansielle tap. I bloggen vår kan du finne en guide til hvordan du bygger en MVP. Les og følg den nøye for å utvikle appideen på en pengebesparende måte.

 

I dette avsnittet vil vi nevne de viktigste MVP-utviklingsstadiene, og gi en generell oversikt over hvert enkelt stadie.

 

Trinn #1. Bestem nøkkelfunksjonene

 

Enkelte funksjoner i appen din kan være avgjørende for appfunksjonaliteten, mens andre er mindre viktige. Velg noen nøkkelfunksjoner, og skriv dem ned. Husk at produktet skal være levedyktig og klart for fremtidige brukere. Hvis du har parede funksjoner, behold dem begge.

 

Trinn #2 Bygg en MVP wireframe

 

Tenk på skjermer, innhold, aktive elementer og grafikk. En MVP wireframing vil hjelpe deg med å klargjøre utviklingsbudsjettet og sette tidslinjer for teammedlemmene dine.

 

Trinn #3 UX- og UI-design

 

En MVP er et funksjonelt produkt med begrensede funksjoner. Den krever de samme profesjonelle implementeringene som en vanlig app gjør. Samtidig vil designerne bruke mindre tid på en MVP enn på sluttproduktet, fordi den ikke trenger like mange skjermer.

 

Trinn #4 Programmering

 

Utvikle, sjekk kvaliteten på produktet, og test funksjonene! Hvilke spesialister du hyrer for å utføre utviklingsoppgaven bestemmes av hvilken type app du har. Prosjektleder, QA, designer og tekstforfatter er også involvert i prosessen.

 

Trinn #5 Markedsføring, lansering og resultatlæring

 

Dette stadiet starter vanligvis kort tid etter at du bestemte deg for å utvikle en app. Merkevarebygging, salgsfremmende kanaler og strategi, lanseringsstøtte, samt undersøkelser på atferd og statistikk for ekte brukere. Alt dette er oppgaver for markedsføringsavdelingen.

 

Ideen bak en MVP er å hjelpe deg å vite om ideen din er etterspurt og hvilke aspekter du trenger å forbedre.

 

Hvor mye koster det å utvikle en app?

 

Det er umulig å vite om du kan tjene penger på en mobilappidé uten å vite prisen på utviklingen. Finn detaljerte instruksjoner for hvordan du beregner kostnadene for din app i artikkelen Hvor mye koster det å utvikle en app.

 

I dette avsnittet vil vi analysere noen nøkkelfaktorer som påvirker apputviklingsbudsjettet og gi noen alternative måter å estimere prosjektkostnadene på:

 

  • Funksjonalitet. Flere funksjoner betyr mer arbeidstid.
  • Støttede plattformer, enheter og skjermstørrelser. Flere alternativer – større kostnader. Husk at noen plattformer krever mer en andre: utvikling av en iOS-app er vanligvis 15% dyrere enn en Android-app.
  • Designkompleksitet. Antall skjermer og visuelle objekter i dem påvirker kostnadene.
  • Inkorporering av mobilenhetens funksjoner – GPS-navigasjon, kamera og annen teknologi.
  • Prosjektfrister. Hvis du ønsker å fremskynde prosessen må du betale for det.

 

Hvert utviklingsstadium – markedsundersøkelser, design, utvikling, testing og lansering - kan estimeres separat, da du ikke trenger alle spesialistene samtidig. Du kan også dele opp kostnadene som går til ansatte som er involvert i utviklingsprosessen.

 

For å danne et team som er involvert i hele syklusen trenger du minst 4 ansatte – Prosjektleder, programmerer, brukergrensesnittet / UX-designer og QA. Du finner den fullstendige listen over spesialister, deres kompetanse og prisnivå nedenfor:

 

Idéutviklere $40 - 70 per time

Hvem? Prosjektleder, forretningskonsulent, forretningsanalytiker og strateg

 

Designere $35 - 77 per time

Hvem? Applikasjonsarkitekt, strateg, navigasjonsplanlegger (UX), visuell designer (UI) og innholdsplanlegger

 

Software utviklere $25 - 70 per time

Hvem? Datamodellører, back-end utvikler, front-end utvikler, innebygd systemutvikler, API-utvikler, og mange andre

 

Kvalitetssikringseksperter $30 - 63 per time

Hvem? QA og markedsfører

 

Markedsføringsavdeling $10 - 70 per time

Hvem? Tekstforfatter, designer, merkevaresjef, databaseanalytiker og infrastrukturanalytiker.

 

Development team roles and rates

 

Foruten utviklingskostnader kommer det også vedlikeholdskostnader som vanligvis er rundt 17%  av grunnbudsjettet. Her inkluderes elementer som kontrollering, løpende markedsføring, utvikling av oppdateringer, hosting og juridisk støtte.

 

"Jeg har bygget appen min!" Bygg – Mål – Lær

 

"Jeg har en appidé, hva nå?» Dette er noe alle som ønsker å lansere en app kan spørre om. Det vi som ekspert innen apputvikling vil anbefale, er å huske på budene i Build Measure Learn modellen.

 

Konseptet ble utviklet av Eric Ries og har blitt beskrevet i hans bok, The Lean Startup. Modellen hjelper gründere med å fremskynde prosessen og unngå dyre feilsteg som å utvikle funksjoner eller produkter ingen ønsker å bruke.

 

Lean Startup er en beskrivelse på en virksomhet som aldri slutter å forbedre seg selv (mekanismen kalles tilbakemeldingssløyfe). Kort sagt er den basert på MVP-syklusen, også kalt Bygg – Mål - Lær.

 

Start med én enkelt idé (eller hypotese), beregn ressurser som trengs for testingen, opprett kode og prøv deretter å få så mye data om brukeratferd som mulig. Analyser tilbakemeldingene fra brukerne og gjør en konklusjon på om ideen din var lønnsom eller ikke, og hvordan du bør forbedre appen din for å gjøre den mer brukerorientert.

 

Lean Startup er en vitenskapelig metode for å lansere en ny virksomhet og forbedre funksjonene. Metoden kan implementeres på ethvert oppstartsutviklingsstadium, samt brukes som et verktøy for å optimalisere kommunikasjons- og markedsføringsprosesser.

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok