Hvordan minimere risikoen ved offshore apputvikling
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

Hvordan minimere risikoen ved offshore apputvikling

Mariia Lozhko
IT Researcher Specialist, LANARS, 31.03.2020 85

Det er vanskelig å nekte for at outsourcing kan ha en betydelig kostnadsbesparende effekt for utviklingsprosjektet ditt. Imidlertid er det alltid en risiko for at outsourcing av mobilapper potensielt kan ødelegge for veletablerte prosesser i selskapet.

 

I denne artikkelen skal vi ikke gå inn på fordelene med outsourcing, som tilgang til globale talent pools, raskere prosjektgjennomføring eller redusering av budsjettet. Her konsentrerer vi oss om å finne en måte å redusere risikoen ved outsourcing som ikke krever veldig mye ressurser.

 

 

Vanlige risikoer ved outsourcing av apputvikling

 

La oss først finne ut hva outsourcing egentlig betyr. Rent praktisk er det en måte å utføre myke utviklingsoppgaver relatert til prosjektet ditt ved hjelp av et tredjeparts team som jobber i et annet land.

 

Offshore-utvikling er bare en annet ord for prosessen, som benyttes når du outsourcer til land med stor geografisk avstand. Hovedfordelen er åpenbar - hvis du ikke begrenser deg til den geografiske regionen kontoret ditt tilhører, har du tilgang til ansatte med bredere kompetanse som koster mindre på grunn av lønnsforskjellenene i de ulike landene.

 

Er det mulig å minimere risikoen ved denne typen apputvikling? Absolutt! Men husk at de ulike formene for outsourcing har sine særege fordeler og svakheter.

 

Det er tre former for outsourcing av apputvikling.

 

Du kan ansette eksterne personer for å styrke ditt eget team. Du kan dele opp prosjektet ( design, utvikling, markedsføring osv.) og sette ut de områdene som vil bli vanskelig å utføre under egen regi. Eller du kan finne et dedikert utviklingsteam som tilordnes hele prosjektet.

 

Det tredje konseptet betyr at selv om du er mindre involvert i prosjektet mens det pågår, vil du når det er ferdig motta et produkt som er klart til bruk.

 

Hvilken outsourcing-type passer best til ditt prosjekt? Les vår artikkel Hvordan finne dedikerte utviklere for mer informasjon!

 

Du må kjenne til risikoene ved uvikling for å være i stand til å unngå dem. Her har vi listet opp de vanligste fallgruvene for de ulike outsourcingsformene beskrevet ovenfor.

 

  • Uventede utgifter
    Uansett hvilken prismodell du har valgt ( fastpris, tid og materialkostnader, eller cost-plus) er det alltid en risiko for at prosjektet ikke ble estimert riktig. Eller teamet mislykkes med å gjennomføre oppgaven, og det vil bli nødvendig å ansette et nytt team og starte prosessen på nytt.

  • Dårlig gjennomførelse og styring
    Det er alltid noen ledelsesspørsmål når det gjelder outsourcing. Du kan ikke kontrollere hvordan eksterne arbeidere utfører oppgavene, og det er vanskelig å aministrere hele prosessen på samme måte som du pleier innad i bedriften. Som et resultat kan sluttproduktet i verste fall ha kritiske sårbarheter. Administrasjonssvikt innebar også prosjektforsinkelser.

  • Kommunikasjonsbegrensninger
    Er du sikker på at det dedikerte utviklingsteamet har en klar visjon om hvordan det endelig resultatet skal bli? Et tydelig produktkravdokument (PRD), klare mål og tidsrammer fungerer godt for å redusere risikoen. Likevel er det mulig at det oppstår misforståelser på grunn av kulturelle forskjeller, og det kan være vanskelig å holde en løpende kommunikasjon når utviklerne befinner seg i en annen tidssone.

  • Sikkerhetsrisiko
    Det dedikerte utviklingsteamet kan dele privat informasjon om prosjektet ditt med konkurrentene, eller de kan bruke ubeskyttet hardware og software, slik at hackere får tilgang til ditt digitale forretningssystem. Hvis firmaet ditt jobber med bankkontoer, samler inn brukerdata eller eier åndsverk som kan bli stjålet - er det ekstremt viktig å sikre prosjektdata av hensyn til personvern.

 

Most commonly outsourced IT services in Western Europe in 2019, IDC

 

 

Velg en passende destinasjon for offshore apputvikling

 

Å velge destinasjon for utvikling er et av de kritiske valgene du møter kort tid etter at du har bestemt deg for å outsource noen av prosjektoppgavene dine.

 

Den endelige beslutningen vil påvirke produktivitet, tidsbruk og budsjett for apputviklingen. Husk at det er flere aspekter du kan bruke til å vurdere kandidater uavhengig av selskapets kompetanse og størrelse: 

 

  • Tidssone
    Hvis du jobber med et team fra en region som har mer enn 5 timers tidssoneforskjell i forhold til plasseringen for ditt kontor, kan det være vanskeligere å gjennomføre styring av prosjektet.

  • Kulturell bakgrunn og språk
    Det er et stort pluss hvis du kan kommunisere godt med dine eksterne teammedlemmer. I så fall vil du bruke mindre tid på styring og spare prosjektbudsjettet.

  • Timepriser for arbeidere fra en bestemt region
    Land med høyere sosiale standard og livskvalitet har høyere timepris. Hvis du har et lavt budsjett, kan du begrense listen over aktuelle land.

  • Kvaliteten på arbeidet fra den valgte regionen
    Selv om noen regioner er kjent for sine lave timepriser (India, Kina eller Indonesia), er de ikke alltid en god løsning hvis du ikke er klar for å utføre konstant kvalitetssikring. Som ellers i livet er det slik at du får det du betaler for, lavere lønnsnivåer betyr lavere kvalitet.

 

Hvordan unngå risiko ved outsourcing? Finn land som anses som pålitelige destinasjoner for digital outsourcing basert på deres evne til å gi deg kvalifiserte fagarbeidere og en god balanse mellom timepris og kvalitet. I 2020 er Øst-Europa, Midt-Østen og Latin-Amerika slike destinasjoner.

 

Vi anbefaler deg å se nærmere på østeuropeiske land som Ukraina, Polen og Bulgaria, samt naboene deres som fortsatt er populære outsourcing-land blant kunder fra USA, Vest-Europa og Canada.

 

Bedrifter fra Øst-Europa kan styrke prosjektet ditt med svært kompetente ansatte med forskjellige spesialiseringer, som snakker godt engelsk og har høy arbeidsmoral. Den gjennomsnittlige timeprisen er $50.   

 

Hourly Rates for Offshore Software Development in 2019

 

 

Bedriftens størrelse teller

 

Ved første øyekast kan det se ut til at størrelsen på selskapet du jobber med ikke har noen betydning. Men når det gjelder etterspurt kompetanse, kompliserte oppgaver og risiko for feilkommunikasjon, er det imidlertid alltid bedre at leverandøren har flere kandidater å velge mellom. Derfor kan det hende at du trenger en stor leverandør.

 

Det motsatte kan også være tilfellet - store selskaper har mer kompliserte outsourcing-prosesser og styringsmetoder, tjenestene deres er dyrere, og det er en viss risiko for at du ender opp med feil fagfolk eller noen med lite erfaring.

 

Så hva er det riktige svaret? Her er de vanligste fordelene og ulempene ved å jobbe med outsourcing-leverandører av forskjellig størrelse:

 

Små selskaper

mindre enn 100 ansatte

 

Fordeler - lavere kostnader, større fleksibilitet angående utviklingsprosesser (du kan endre pågående oppgaver underveis), høy motivasjon for å glede deg som kunde, god kommunikasjon

 

Ulemper - begrenset erfaring, ingen sjanser til å skalere opp (teamet er for lite), færre sjanser til å samarbeide med toppspesialister (det er vanskeligere for et lite selskap å tiltrekke seg dyktige og erfarne talenter)

 

Mellomstore selskaper

fra 100 til 1000 ansatte

 

Fordeler - bred erfaring når det kommer til å arbeide med selskaper fra forskjellige områder og størrelser (startups og kjente bedrifter), veletablerte utviklingsprosesser, kan ha et merkenavn som hjelper selskapet med å tiltrekke seg dyktige arbeidere, evne til å skalere teamet som jobber med prosjektet, ingen risiko for at selskapet plutselig nedleggelse på grunn av konkurs, fortsatt en viss fleksibilitet

 

Ulemper - du kan ikke skalere opp prosjektet på kort varsel hvis du allerede har ansatt et stort outsourcing-team

 

Store selskaper

fra 1000 ansatte

 

Fordeler - stor portefølje, du kan skalere opp teamet ditt når som helst, tilgang til mange eksperter med høy kompetanse (de beste foretrekker å jobbe for store og kjente selskaper), ekspertise på sjeldne områder, evne til å støtte enorme og komplekse internasjonale prosjekter

 

Ulemper - høye kostnader, byråkrati, komplisert styring og kommunikasjon, ikke interessert i små eller kortsiktige prosjekter, kvaliteten kan variere ( med mange ansatte er det også ulik grad av erfaring og kompetanse i staben, alle kan ikke være eksperter)

 

Det vi foreslår er å evaluere hvilke krav du stiller, og hva du ønsker å oppnå når du velger outsourcing. Hvis du planlegger å starte en liten virksomhet, eller du bare har noen få oppgaver som du ikke kan løse med det interne teamet ditt - velg små eller mellomstore outsourcing-leverandører. Hvis du trenger å dekke et enormt prosjekt vil et stort selskap være mer egnet for deg.

 

Den gylne tommelfingerregelen er imidlertid å velge selskap på din egen størrelse. Da er det større sansynlighet for at dere matcher når det kommer til arbeidsstil og administrasjonsmetoder.



Outsourcing av IT-tjenester: Bygg en effektiv styringsprosess

 

Outsourcing-markedet for programvareutvikling fortsetter å vokse, noe som betyr at vi neste år kan forvente enda flere selskaper på markedet. Men hvordan velge det beste for ditt prosjekt?

 

Som vi har skrevet ovenfor, start med å definere oppgaven din, inkluder teknologiske krav, tidsrammer og budsjett. Når dette er gjort er det enklere å velge land og størrelse på selskapet størrelse som passer dine formål. Hvis du vil lære mer om hvordan søker etter utviklingsleverandører,  hvordan du får komplett oversikt og siler ut aktuelle kandidater, kan du lese vår artikkel Hvordan outsource apputvikling.

 

Det viktigste spørsmålet du sannsynligvis vil stille deg selv etter å ha valgt et selskap for å utvikle produktet ditt, er hvordan du kan etablere effektiv ledelse fra begynnelsen av prosjektsamarbeidet. Her er noen tips:

 

  • Lær om teamets ekspertisefelt
    Når det gjelder formen for outsourcing (hele prosjektet eller spesifikke oppgaver), er det en god ide å bygge direkte relasjoner til dine eksterne arbeidere. Studer teamets roller, lær hver enkelts ansvarsområde, og ikke nøl med å spørre dem hvordan det går med prosjektets fremdrift.

  • Tydelige oppgaver og strenge tidsrammer
    Outsoucing av informasjonsteknologi krever klarhet, sikkerhet og konkrete rammer. Forsikre deg om at din eksterne prosjektleder godkjente oppgavene og prosjektfristene. Sett av tid til å diskutere hvert av de kritiske prosjektstadiene etter hvert som de utføres for å følge teamets fremdrift.

  • En intern ansatt følger fremgangen
    Du har kanskje ikke tid til å holde kontinuerlig kontakt med den eksterne prosjektlederen eller noen teammedlemmene underveis. Det er lurt å ha en ansatt som kan gjennomføre generell kvalitetssikring av prosjektet og be det eksterne teamet om fremdriftsoppdateringer.

  • Hold det eksterne teamet motivert
    Vi er alle mennesker og ikke maskiner. Hvis du viser de som jobber med prosjektet ditt en vennlig holdning vil de prestere bedre og ha ekstra motivasjon til å dele prosjektdetaljer (til og med skjulte problemer) med deg. Du kan også fremskynde outsourcing av informasjonsteknologiprosesser ved å belønne rask levering.

  • Lagre prosjektkommunikasjonsdata
    Ikke ring - skriv heller en e-post. Ikke bare fortell ytterligere prosjektkrav - lag notater og opptak. Hvis du står overfor en konfliktsituasjon basert på misforståelser, kan du ganske enkelt vise dataene dine for å bevise at du har rett.

 

Information technology (IT) services spending forecast worldwide from 2008 to 2021(in billion U.S. dollars), Statista

 

 

Ikke glem kommunikasjon

 

Hvis du velger offshore-utvikling, må du ta hensyn til outsourcing-risikoer knyttet til kommunikasjon.

 

Hovedgrunnen til at bedrifter ansetter egne arbeider er fordi de er enklere å administrere, utdanne og følge opp. Du kan kommunisere med det eksterne teamet via e-post, forskjellige online verktøy og videochat-tjenester. Du er imidlertid ikke i stand til å etablere den samme intensive kommunikasjonen som oppstår når alle jobber under samme tak.

 

Nedenfor har vi listet opp noen vanlige vanskeligheter du kan møte når du setter ut utviklingsjobben , og noen forslag til hva du kan gjøre for å unngå dem.

 

# 1 Du sier A, fjernarbeideren hører B

Dårlige engelskferdigheter, manglende motivasjon, generell uansvarlighet fra enkelpersoner og prosesser som ikke er spesielt godt etablert kan føre til misforståelser mellom partnere.

 

Forslag - send oppdaterte krav samt møterefferat i skriftlig form og sørg for at kontrakten din tillater slike endringer

 

# 2 Dine krav blir ignorert

Du prøver å finne ut på hvilket stadium arbeidet med prosjektet ditt er på, for å kunne gjøre endringer eller tillegg, men ingen svarer deg. Et annet alternativ - de svarer deg, men med en lang forsinkelse.

 

Forslag - send krav i skriftlig form rett etter eller før en samtale og videresend dem til andre personer som er involvert i samarbeidet ditt (administrerende direktør, kontosjef eller noen andre)

 

# 3 Ingen har bedt om detaljer - resultatet samsvarer ikke med forventningene dine

Resultatet av fjernutviklingen lever ikke opp til forventningen du hadde til ditt brukervennlige produkt. Det viser seg at teknologidokumentasjonen hadde flere kontroversielle problemer som utførerne bestemte løsningen på uten å rådføre seg med deg.

 

Forslag – minimer denne apputviklingsrisikoen ved å følge prosjektets fremgang kontinuerlig. Avtal møter og diskusjoner minst en gang i uken



Bruk riktig samarbeidsmodell

 

Du kan minimere outsourcing-risikoen ved å bruke riktig samarbeidsmodell. Det er også viktig å forstå at hver av modellene har sine fordeler og ulemper. Det du trenger å gjøre er å utnytte fordelene med modellen for å spare budsjettet og strebe etter perfeksjon.

 

Bruk listen over prosjektmål, vurder preferansene dine for lederstil og ikke glem risikoene som gjelder for området din virksomhet skal opperere i.

 

Fastprismodellen
passer for små prosjekter, MVP-versjoner, produkter med konkrete krav

 

Samarbeidet av denne typen er basert på en fastprisavtale der klienten skal betale en fast pris og vente på resultatet som passer perfekt til forventningene. I dette tilfellet må klienten ha en klar visjon om sluttproduktet som kan visualiseres ved hjelp av tydelige prosjektspesifikasjoner og krav.

 

Modellen fungerer bra for prosjekter med svært forutsigbare utviklingsprosedyrer som lett kan vurderes og evalueres. I henhold til fastpriskonseptet er ytterligere løpende krav ikke akseptable, eller de kan koste ekstra penger. Samtidig er prosjektet enkelt å planlegge, administrere og følge opp.

  

Timepris+material-modellen
bra for langsiktige prosjekter eller samarbeid, oppstart med ukjent omfang og dynamiske krav

 

Outsourcing av informasjonsteknologi med tids- og materialpriskonseptet handler om fleksibilitet. Du som klient skal betale for et faktisk antall timer brukt på å utarbeide oppgavene dine, og du skal dekke materialkostnadene (utstyr, lisenser, abonnement osv.).

 

Når timepris+materialpris-kontrakten benyttes kan klienter endre målene underveis, sette seg nye oppgaver, samarbeide med eksterne ansatte i den grad de selv ønsker, og skifte retning om nødvendig. Selv om dynamisk arbeidsomfang er den største fordelen med konseptet, er det også bedre prosjekttiming da du hele tiden vil vite hvor mye tid som kreves for hver implementering av appfunksjonene.

 

Lær mer fra vår bloggartikkel Ulike prismodeller: timepris+materialpris, fast pris eller milestones

 

 

Vær spesielt oppmerksom på sikkerhet

 

Administrasjon av outsourcing, så vel som andre oppgaver som angår produktet ditt, innebærer å sikre data. Det finnes flere typer informasjon som er verdifull for tredjepartsgrupper (nettkriminelle så vel som konkurrentene dine):

 

  • Prosjektdokumentasjon - ideer, planer og markedsføringsstrategi
  • Selskapets interne data - antall ansatte, informasjon om indre prosesser, overskudd, bankkontoer, ansattes personopplysninger
  • Brukernes personlige opplysninger - navn, bankkontoer, telefonnumre, e-post, aktivitet i appen

 

Det finnes to store risikoer som kan påvirke datasikkerhet. For det første kan data bli stjålet med intensjon om å bruke det mot selskapet ditt. For det andre kan outsourcingpartnerne utvikle svake algoritmer som forårsaker feil og fører til datalagringsproblemer. Begge alternativene er ugunstige for bedriften din, men finnes det en måte å unngå dem? Her er noen tips:

 

  • Inkluder personvernvilkår i kontrakten din (sikkerhetsgarantier for deg, dine investorer og brukere)
  • Velg en pålitelig IT-leverandør (med gode referanser og mange kunder i porteføljen)
  • Bruk informasjonssikkerhetsstandarden ISO / IEC 27001 for å utføre prosjektet ditt
  • Sjekk hvilken software partneren din bruker, og hvilke databeskyttelsesmekanismer de gir
  • Vurder GDPR (General Data Protection Regulation) og fortsett med tidlig sikkerhetsevaluering, se etter hull i systemet,  og gjør risikovurderinger mens du fullfører programvarenes utviklingssyklus

 

For å dempe outsourcing-risikoen forbundet med tap av kommersiell informasjon eller personlige data kan du også ansette en intern PM og QA-sjef som vil være ansvarlig for sikkerhetstester. En annen måte er å be om permanent tilgang til eksterne arbeidstakers hardware for å sjekke aktivitetene deres.

 

Du kan også begrense private data som er tilgjengelige for outsourcing-utviklere eller dele prosjektet mellom flere selskaper.


Quarterly revenue of the information technology security market from 2016 to 2019, by deployment type (in billion U.S. dollars), Statista

 

 

Konklusjon

 

Det er ikke mulig å fullstedig eliminere risikoen for at noe kan gå galt. Og det er enda vanskeligere å forutsi hvilke risikoer som kan bli kritiske for prosjektet mens du jobber med et eksternt team. Imidlertid ser det ut til at det er verdt å ta sjansen i 2020. Outsourcing gir mye til virksomhet. Kostnadsreduksjon, tilgang til mer kvalifiserte spesialister og eksperter, og muligheten til å skalere prosjektet er blant de viktigste fordelene

 

Samtidig er fremdeles de vanligste risikoer ved outsourcing-prosessen uforutsigbar kommunikasjon og problemer med informasjonssikkerhet. Vårt råd er å gjennomføre outsourcing av informasjonsteknologi -  men ta alle forholdsregler når du velger selskap og samarbeidsmodell. Husk også regelsmessig og hyppig kommunikasjon med eksterne teamet.

 

                 

            Klar for å bygge appen din sammen med et pålitelig eksternt team?

                                    Kontakt LANARS for et estimat.

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok