Hvordan lage en app som Snapchat
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

Hvordan lage en app som Snapchat

Mariia Lozhka
IT Researcher Specialist, LANARS, 25.12.2019 191

Hva er Snapchat? Mens 90% av amerikanske ungdommer fra 13 til 24 år anser appen for å være en del av sin livsstil, forblir Snapchat et glimrende eksempel på hvordan man lanserer en digital nyvinning på et så konkurranseutsatt marked som sosiale nettverk og meldningstjenester.

 

Snapchat var ikke den første appen som utførte direktemeldinger eller mediebaserte

sosiale nettverksfunksjoner. Men den er definitivt den som har lykkes best med å selge sin unike kommunikasjonsstil til, og bli forbløffende innbringende. I 2020 vil Snapchats inntekter fra annonsesalg trolig nå 1534,2 millioner dollar.

 

La oss gå gjennom historien om hvordan Snapchat ble til for å finne ut hva som gjorde den så vellykket, beregne utviklingskostnadene til en Snapchat-klone, og dine muligheter for å starte opp en Snapchat-lignende virksomhet i 2020.

 

 

Hvordan lage en app som Snapchat? Studer appens historie!

 

I 2020 er ikke Snapchat bare en app lenger, den har blitt et kulturelt fenomen. Det hele startet i 2011 når Stanford-studentene Reggie Brown, Evan Spiegel, og Bobby Murphy utviklet appen som et studieprosjetkt. Siden da har selskapet utviklet seg svimlende raskt, noe som bekreftes av at dagens Snapchat er anslått å være verdt over 22 milliarder dollar.

 

Appen er nå nummer én blant sosiale medier i USA og Frankrike og den nest mest populære sosiale plattformen i Tyskland, Canada og Storbritannia. Appen brukes av hele 60% av smarttelefonbrukere i alderen 13 til 34 år, inkludert de mest flyktige brukerne i denne gruppen.

snapchat usage statistic

 

For å lage app som Snapchat må du forstå hvordan den fungerer. Så hva er Snapchat? Det startet som en Instant Messenger som tillot brukere å dele bilder og videoer med bildetekster, tegninger og filtre. Du kan finne en del lignende funksjoner mellom Instagram, Facebook og Snapchat de siste årene, men husk at funksjoner som selvdestruerende medieinnhold (historier og snapper), samt ansiktsgjenkjenningsverktøy opprinnelig ble implementert i Snapchat.

 

Kjernenfunksjonen til Snapchat er at de opplastede mediene forsvinner etter visning. Snappene forsvinner etter et par sekunder, og avsenderen kan avgjøre hvor mange sekunder som er nok for å observere innholdet.

 

Dagens Snapchat er ikke en klassisk overbringer av beskjeder, men en privat meldingsarena hvor samtaler og nyhetsfeed (Discover-delen) er samlet. Samtidig inneholder applikasjonen en haug med virkelig innovative redigeringsverktøy. Du kan redigere bilder og videoer ved å legge til ulike elementer til dem og deretter gjøre innholdet synlig for bestemte venner, private grupper eller alle Snapchat-brukere.

 

Den største styrken til Snapchat er at den er så innovativ. Hvis du drømmer om samme kommersielle suksess, tenk på en funksjon som kan være like forbløffende for målgruppen som Snapchats selvdestruerende innhold var for de første brukerne.

 

 

Hvordan utvikle en app som Snapchat trinn for trinn

 

Det er flere trinn teamet ditt kan følge for å finne et unikt salgsforslag, en lønnsom nisje og en hensiktsmessig markedsføringsstrategi. Hvis du vil vite mer om utviklingsprosessen bak en app, se gjennom apputviklingstjenestene.

step by step snapchat development map

Trinn 1- markedsundersøkelser

Studer markedet og navngi dine direkte og indirekte konkurrenter. Beskriv målgruppen, noter deres behov, finn ut hvordan de fatter beslutninger og hvor mye de er villig til å betale for en app. I tillegg bør du studere navnene på konkurrentenes apper og finne ut hva som vil være et tiltalende navn for din målgruppe. Her kan du lese om hvordan du finner et minneverdig appnavn.

 

Trinn 2- funksjoner

Hvilke funksjoner skal du låne fra Snapchat og hvilke bonusfunksjoner du må legge til i ditt Snapchat-lignende produkt? Skriv en liste og sørg for at du får med alt som er viktig. Ta utgangspunkt i at du skal utvikle en MVP som kan endre seg i fremtiden. Fokuser på de mest essensielle funksjonene.

 

Trinn 3- budsjettering

Hvor mye koster Snapchat? Basert på listen over funksjoner kan du beregne hvor mye det vil koste å implementere dem. Ikke glem at den totale kostnaden vil inkludere markedsføring, prosjektledelse, design og utviklingsutgifter. Valget mellom native og cross-platform utvikling påvirker også kostnadene. Hvis du vil ha mer informasjon om hva et applikasjonsbudsjett består av, kan du lese artikkelen om hvor mye en applikasjon koster.

 

Trinn 4- appdesign og utvikling

Fordel oppgavene mellom design-og utviklingsteamet ditt, følg fremgangen deres og vær fleksibel. På dette stadiet er det ennå umulig å identifisere om alle de planlagte tilnærmingene er gjennomførbare, så vær forberedt på å måtte endre og forbedre designet samt finpusse prosjektet før realisering.

 

Trinn 5- markedsføringsstrategi

Markedsføringsaspektet er linket til alle stadier av prosjektet. Navngiving, visuell identitet, UI og UX godkjenning, copywriting og promoteringsstrategien, alt dette er del av en generell markedsføringsstrategi utviklet av markedsføringsteamet. En markedsføringsstrategi bør være klar minst to måneder før lanseringsdato.

 

Trinn 6-lansering av MVP og innsamling av tilbakemeldinger

MVP er bare begynnelsen! Ikke bli motløs hvis denne versjonen av produktet ikke blir sinnsykt vellykket. Du har opprettet den som en del av et eksperiment. Samle så mange tilbakemeldinger som mulig, følg atferden til brukerne i appen og spor hvor de får vite om produktet ditt. Reparer opprinnelige feil ved å oppdatere programmet. Her kan du lese om hva MVP betyr og hvorfor du trenger det.

 

 

Kjerneteknologier ved Snapchat

 

I 2020 hadde så mange som 190 millioner aktive brukere tilgang til Snapchat på daglig basis og dette antallet bare fortsetter å vokse (i 2018 var antall aktive daglige brukere 2% mindre enn i dag). Hva er trikset? Et sett med teknologier er svaret. Snapchat ser tydelig og enkelt ut for sluttbrukeren, men dataarkitekturen, de indre digitale mekanismene og til og med UX er et produkt av grundige undersøkelser og nyvinninger innen maskinlæring, utvidet virkelighet og visuell objektgjenkjennelse.

 

Husk at for å bygge en app som Snapchat må du ligge i forkant av den teknologiske kurven eller være klar til å kjøpe teknologier for å utvikle din oppstartsvirksomhet.

 

 

Maskinlæring

Maskinlæringsteknologien er implementert i flere av Snapchats operasjonsområder. Den første er Discovery-selvstyringsdelen.

 

Mekanismen analyserer brukernes adferdsmønster og bygger en algoritme for å regne ut hvem som trolig vil se en spesifikk type innhold. Deretter arrangeres historiene på en slik måte at vi ser det vi liker best. Ideen er å holde på vår oppmerksomhet så lenge som mulig og gjøre oss avhengige av Snapchat. Som et resultat vil en gjennomsnittlig appbruker sjekke appen 20 ganger per dag og bruke opp til 30 minutter på disse handlingene.

 

Maskinlæring hjelper Snapchat med å selge annonseplasser i appen. Algoritmen finner ut hvilke brukere som sannsynligvis vil være interessert i en bestemt type sponset innhold og optimaliserer deretter målrettingen.

 

Teknologien ble også brukt av Snapchat-teamet under utvikling av ansiktsgjenkjenning og funksjoner for utvidet virkelighet. Den hjelper til med å kategorisere ansiktstyper og innføre animasjon til virkelige objekter. For eksempel blir det mulig for appen å identifisere rasistiske forskjeller.

 

 

Ansiktsgjenkjenning og sporing

Ansiktsgjenkjenning er ikke en selvstående Snapchat-funksjon. Det er imidlertid en viktig del av innrammingen og redigeringen av bilder og videoer.

 

For å lage en enkelt statisk snap eller animert historie med ansiktet ditt må du rette smarttelefonkameraet mot ansiktet. Gjenkjenningsmekanismen vil da skanne bildekoordinatene. Mekanismen fungerer bra selv med profiler eller små deler av ansikter, ved å snu dem om til pyramide-baserte digital former.

 

På dette tidspunktet eksporterer Snapchat koordinater for alle ansiktstrekk som øyne, lepper og nese, og begynner å spore ansiktet i sanntid. Deretter begynner bildebehandlingen og valgte animasjonsfunksjoner kan brukes på bildet av ansiktet ditt.

 

Snapchat bruker aktiv formmodellering pluss maskinlæring for å adoptere animasjonsfunksjoner til et bestemt menneskelig ansikt. Det gir også brukeren flere alternativer, som å bytte ansikter med en annen person i bildet.

 

 

Utvidet virkelighet

Snapchat tilbyr filtre for utvidet virkelighet til sine brukere. Noen av dem trenger et bilde av ansiktet som skal brukes, andre fungerer med alle typer visuelt innhold ved å legge noen virtuelle elementer til det.

 

Utvidet virkeligheter en type datavisjonsteknologi som fortsatt er en motsats til god gammel datagrafikk. I stedet for å bygge 3D-objekter fra ingenting, blir visuelle data omgjort til 3D-rom. For å oppdage forskjellige objekter på skjermen bruker Snapchat gjenkjenningsfunksjoner og maskinlæringsmekanismer.

 

 

Geolokalisering

Posisjonssporing er fortsatt en viktig funksjon i Snapchat. Det er et Snap Map hvor du kan finne informasjon om dine venners nåværende plassering og hva de holder på med. Denne funksjonen er bare tilgjengelig hvis en bruker tillater andre brukere å se deres plassering. Snapper som eksisterer for adskillige sekunder og stories som forsvinner innen 24 timer er geotagget og kan plasseres på kartet.

 

Snap Map gir deg også mulighet til å finne ut hvem som er i nærheten av din possisjon, kontakte dem og avtale møter. ActionMoji som er en versjon av den statiske BitMoji-avataren gir deg rask tilgang til venners stories og direktemeldinger.

 

Geolokalisering er også nyttig når du legger til personer i kontaktlisten. Legg til i nærheten-menyen viser deg snapkoder til Snapchat-brukere i samme område.

 

En annen type geolokaliseringsbruk er Geofilter. Modusen gjør det mulig å vise snapper eksklusivt til folk på det bestemte området.

 

 

Sende penger og tagge brukere

Dette er ikke en del av appens kjernefunksjoner, men likevel, de er med på å vise hvor mange teknologier som ble tatt i bruk for å gjøre Snapchat til den mest brukte appen i flere land. I 2014 ble Snapcash-funksjonen lansert som et samarbeid med Square Financial Services Group. Dermed kan appbrukere nå sende penger til hverandre gjennom meldinger.

 

I år ble det også mulig å tagge andre personer på bilder og video. Merkevarer kunne også koble sine nettsider til det opplastede innholdet.

snapchat screens

 

Snapchatfunksjoner og utviklingskostnader

 

Hvordan lage en app som Snapchat? For å beregne budsjettet til en Snapchat-MVP må du liste opp alle funksjonene som bør integreres i den. I dette avsnittet prøver vi å fokusere på de viktigste funksjonene i appen og gjette hvor mye det kostet å lage Snapchat. Vi har anslått antall arbeidstimer som kreves for å utvikle en innfødt iOS/Android-App som Snapchat.

 

Innlogging, profilredigering og innstillinger

12 timer

 

Det er enkelt å bli en Snapchat-bruker. Du kan logge deg på med telefonenen eller Facebook-profilen din eller opprette kontoen din ved hjelp av e-post og et unikt passord. Når du har en profil kan du tilpasse din BitMoji-avatar og generelle innstillinger som personvernsrestriksjoner, synlighet eller varslinger.

 

Ta bilder og videoer

60 timer

 

Ideen med Snapchat er å hjelpe andre til å lage raskt visuelt innhold og deretter å sende det til venner eller dele det med offentligheten. For dette bør et smarttelefonkamera integreres i appen. Tilgang til telefonens gallerier bør også gis.

 

Mediaredigering og Lenses

200 timer

 

Hvor mye koster Snapchat? Filtre, tegninger og tekstredigering er hovedverktøyene som tilbys av Snapchat, og de er også de dyreste funksjonene der. Noen av disse alternativene, som Lenses, er drives av komplekse maskinlæringsalgoritmer og 3D-modelleringsmotorer. Lenses utfører animerte elementer som automatisk kan legges over real-time bilder fra kameraet.

 

Selvdestruering av media

12 timer

 

Dette er den faste appfunksjonen som startet hele historien. Brukerne kan velge hvor mange sekunder deres venner kan se en multimedia-melding.

 

Integrering av geofiltre og lokasjonssporing

40 timer

 

Appen bruker smarttelefonens lokalisasjonssporing for å geotagge medieinnhold. Ved å ha en geotag på bildet eller videoen kan du gjøre dem synlige bare på utvalgte steder, automatisk legge dem til Snap Map, eller bare la andre vite hvor de ble tatt.

 

Søke etter venner og legge dem i lister

40 timer

 

Man kan legge til venner ved hjelp Facebooks vennelister eller telefonkontakter, skanne deres snapkoder eller bruke Legg til i nærheten-alternativet. Vennelisten vil bli lagret i chat-delen.

 

Chats

180 timer

 

Faktisk anser Snapchat seg for å være et chatteverktøy, og den ble jo også opprinnelig utviklet som en messenger-app. Forskjellen mellom Snapchat og Facebook, som allerede eksisterte på den tiden, var funksjonen som gjorde at innholdet forsvant. Og ideen om rask snap-deling, selvsagt. Snapper er annerledes enn vanlige meldinger, de er media-baserte.

 

Video-og lydsamtaler

200 timer

 

Dette var ikke en grunnleggende funksjon i Snapchat, men det er ikke mulig å forestille seg en messaging-app i 2020 uten mulighet til å ringe eller videoringe. Funksjonen gjør det også mulig å lagre lyd-og videonotater.

 

Stories

48 timer

 

Hvor mye kostet det å lage Snapchat? 2020-versjonen av Snapchat er mye mer komplisert enn den fra 2011. For å lage en klone av dagens app trenger du et større budsjett enn Evan Spiegel, Bobby Murphy, og Reggie Brown hadde for åtte år siden.

 

I motsetning til snaps, kan brukerens stories sees flere ganger i løpet av 24 timer etter at de lastes opp. Brukeren ser hvor mange mennesker som har sett innlegget, og hvem disse personene er.

 

Stories spilles av en etter en, og brukeren kan se flere på rad så lenge han eller hun ønsker. Stories fra personer og selskaper utenfor brukerens vennekrets kan bli funnet i Discover-delen. Snapchat arrangerer innholdet til hver bruker basert på personlige atferdsanalyser utført av algoritmer.

 

Push-varsling

30 timer

 

En bruker kan varsles om nye meldinger og andre oppdateringer umiddelbart når de oppstår.

 

Admin-panelet

120 timer (web-applikasjon)

 

For å holde programmet i orden, gi teknisk støtte til brukerne, samt administrere annonser og få kundeinnsikt, trenger du et admin-panel. Det bør være sikkert og bare brukes av teamet.

 

Husk at Snapchat er en eksisterende app, og for å erobre markedet må du gi brukerne noe helt nytt, ikke en ren Snapchat-klone. Det kan være et nisjeprodukt som betjener en brukergruppe innen dette interesseområdet (som en app for å dele bilder av kjæledyr) eller for noen som bor i samme område. Ytterligere funksjonsutvikling kan beregnes for deg individuelt av LANARS team. Kontakt oss for å få vite mer.

 

 

Kostnaden for å lage en app som Snapchat

 

Apputvikling innebærer mye mer enn bare legge sammen arbeidstimer.

 

For det første må du ansette et team.

For det andre må du utarbeide en arbeidsplan og en styringsprosess.

For det tredje må du godkjenne design, utarbeide et markedsføringskonsept, og teste produktet nøye.

 

Her ønsker vi å se grundigere på prosjektutviklingsfasen som er avgjørende for å starte et Snapchat-lignende selskap.

 

Ansette et team

For å besvare spørsmål som "Hva koster det å lansere et selskap som Snapchat?" du må kalkulere antall lønninger til alle arbeidstakere som er involvert i utviklingsprosessen. For å lage en Snapchatlignende MVP-app kreves det en prosjektleder og et standardteam bestående av utviklere av Android og iOS native apper, en UX/UI designer, en QA-ingeniør, en tekstforfatter og en markedsføringsspesialist.

 

For å fremskynde utviklingsprosessen kan du ansette flere utviklere. Og hvis du ønsker å utvikle noen komplekse funksjoner som algoritmer for ansiktsgjenkjenning uten å kjøpe ferdigutviklet teknologi fra andre selskaper (som Snapchat en gang gjorde), trenger du høyt spesialiserte ansatte i teamet.

 

 

Design og copywriting

Det er åpenbart ikke nok å liste opp noen appfunksjoner og så sende dem direkte til utviklerne. UX og UI er en stor del av hvordan Snapchat klarte å bli så populært.

 

Designkostnader avhenger av antall funksjoner og sider som trengs for å utføre dem tydelig. For å lage Snapchat-lignende design fra bunnen av bør din designer bruke minst 120 timer på wireframing, 80 timer på UI design, og over 100 timer på UX design for begge plattformene.

 

Du lurer kanskje på hvor mye Snapchat-app copywriting koster. Tekstarbeid for en klone av den aktuelle appen og markedsføringsrelaterte oppgaver vil ta rundt 20 timer.

 

 

Utvikling av funksjoner

Jo flere funksjoner appen din skal ha, jo mer penger må du bruke på den.

 

I forrige avsnitt har vi allerede sett gjennom de viktigste Snapchat MVP-funksjonene. La oss navngi dem kort: Registrering, legge til venner, laste opp media, geolokalisering, varsler, chatter, mediaredigering, lyd-og videosamtaler, selvdestruerende mekanisme, en Discovery-del osv. Dette vil koste deg 742 arbeidstimer totalt.

 

 

Prosjektledelse og QA

Det er unødvendig å si at du trenger en person til å administrere arbeidet, overholde arbeidsplanen og være ansvarlig for prosjektet generelt.

 

Prosjektledelse omfatter også å sette møter, løse kommende problemer og koordinere outsourcet arbeid. For et prosjekt som Snapchat MVP-lansering, trenger du en dyktig prosjektleder for minst 110 timer. En QA vil bruke rundt 180 timer på å lete etter svakheter ved ditt nesten ferdige produkt.

 

 

Markedsføring

Merkevarebygging, inntjeningsstrategier, promotering og ulike typer markedsundersøkelser bør gjøres av fagfolk. Markedsføringsteamet kan omfatte markedsanalytikere, markedsførere, merkevareansvarlige, tekstforfattere, designere, markedskampanje koordinatorer, SEO-eksperter og mange andre spesialister avhengig av hvilken markedsføringsstrategi du velger.

 

Vi råder deg til å tildele minst 30% av det generelle budsjettet til disse behovene.

 

Så hvor mye er det for Snapchat-appen? Den totale regningen vil inkludere 1400 arbeidstimer utført av ulike spesialister og du kan ha 70 000 dollar til å bruke på MVP hvis du bestemmer deg for å ansette et team i Øst-Europa i stedet for USA eller Tyskland. Øst-Europeisk timepris er på rundt 50 dollar. Dette er også LANARS gjennomsnittlige rate. Kontakt oss for å få dine personlige beregninger.

 

 

Snapchat-lignende app inntektsgenerering

 

Hvor mye tjener Snapchat per år? Snapchat-inntektene økte dramatisk i løpet av et par år. I 2020 nådde vekstraten 39% sammenlignet med fjorårets statistikk. Det gjorde Snapchat til et ekstremt vellykket tilfelle innen sosiale nettverk.

 

Og mens mesteparten av appinntektene kommer fra reklame (i år er resultatene forventet å nå 1 534,2 millioner dollar), fortsetter Snapchat-brukere å kjøpe Premium-funksjoner for opp til 1,5 dollar årlig. Høres kjempebra, ikke sant? Vi vil se nærmere på Snapchats strategier for inntektsgenerering og velge hvilken som kan egne seg for din nyetablerte bedrift.

 

illustrasjon: Snapchat i App Store og Play Market

snapchat in App Store and Play Market

Snapchat benytter Freemium-modellen for å generere inntekter. Gratisversjon inneholder annonser, mens Premium-modellen er fri for reklame og gir brukerne adgang til en del ekstra funksjoner.

 

Samtidig følger appen AIDA-markedsføringsmodellen som kombinerer den med nyere teknologiinnovasjoner (ansiktsgjenkjenning, augmented reality og selvlærende datamotor). Appen tiltrekker brukere som øker sin bevissthet, interesse og lyst og provoserer deretter en målaksjon.

 

Snapchat tilbyr også muligheten til å få flere tjenester og funksjoner ved å betale for dem. Her har vi listet opp alle sammen:

  • Regelmessig reklame (Stories). Du vil neppe finne et globalt merke som ikke har sin egen konto på Snapchat. Selskpene betaler appen for å fremme kommersielt innhold som vil bli vist i Discover til utvalgte Snapchat-brukere innimellom innholdet som vennene deres har delt. Snapchat vil automatisk velge folk som er i riktig målgruppe for annonsen som vises til dem. Vanligvis betaler merkene $0.10-0,15 per visning, og ofte er det flere millioner daglig visninger. Det kan også knyttes linker til annonsene.
  • Sponset geofiltrert innhold (snapper). Merkevarer og offentlige personer kan kjøpe sponsede geofiltre og laste opp snaps med dem for å promotere seg selv på lokale markeder. Et eksempel - lokale shoppingtilbud. Slike snapper vises innimellom de vanlige og er merket med et spesialtegn.
  • Snap-annonser og API. Bedrifter har en egen status på Snapchat med tilgang til flere salgsfremmende instrumenter som forenkler annonseadministrasjonen og gjør det enklere å analysere effekten av markedskampanjen. Snap-annonser lar bedriftene vise sine animerte annonser innimellom vanlige vennesnaps.
  • Kommersielt samarbeid. En bedrift kan inngå en samarbeidsavtale med Snapchat. I dette tilfellet kan de bruke spesialdesignet salgsfremmende verktøy som merking av hendelser på snaps, spesialtilpasset profildesign, og sponsede Lenses for å øke merkekjennskap og øke kundelojalitet. Sponsede Lenses kan brukes gratis av Snapchat-publikum. Slike kampanjer er ikke alltid kommersielle, noen ganger er det for veldedige eller bare sosiale formål.
  • In-app kjøp og Premium-pakke. Snapchat-brukere kan betale for å se snaps igjen eller få premiumtilgang til appen. Premium-versjonen inneholder flere Lenses og ekstra funksjoner. Premium-kontoer er private og noen ganger har konseptet blitt kritisert for at enkelte har brukt det til deling av innhold for voksne mot betaling.

 

 

Konklusjon

 

2020-versjonen av Snapchat en spennende hybridplattform for multimedia-baserte private meldinger og sosiale medier. I løpet av få år har selskapet klart å gå til topps i USA og flere europeiske markeder, etter å ha passert giganter som Facebook, Twitter og Instagram.

 

Applikasjonens suksess er basert på flere faktorer. Først klarte utviklerne å lykkes med å lage sin egen hybridnisje ved å innføre et alternativ til vanlige meldinger. For det andre er Snapchat alltid bevæpnet med de siste nyvinningene. For eksempel var appen en av de første til å innføre ansiktsgjenkjenningsfunksjonen.

 

Snapchat snåværende overskudd er kolossalt, og publikum består av de mest aktive unge brukerne. Dette gir selskapet en mulighet til å tjene store beløp på annonsering mens de kjører en freemium-app.

 

Hvis du ønsker å lage en like vellykket applikasjon som Snapchat og har et par revolusjonære ideer, er det beste rådet vi kan gi deg å ikke kaste bort tiden. Dine konkurrenter kaster ikke bort sin.

 

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok