Apper for musikkstreaming er blant de mest lønnsomme digitale nisjene de siste årene. Utviklingen av trådløs teknologi, høyhastighets internett-standarder med global spredning (4G og 5G), og opphavsrettspolitikk i mediedistribusjonsområdet. Disse er alle viktige faktorer for at streaming-appmarkedet oppnådde 14,0% i 2019, og er forventet å nå 15,3% innen 2023.
Hvordan fungerer en musikkapp? Tjenester av den typen er et verktøy for lovlig musikkdistribusjon, som belaster en abonnementsavgift fra brukerne, eller benytter Freemium-modellen (fri bruk av begrensede funksjoner).
I 2019 nådde inntektene fra musikkstreamingsegmentet 11 110 millioner dollar, og den årlige veksten kommer trolig til å vise 4,1% innen 2023. Tatt i betraktning dette, virker det som en god idé for digitale oppstartsbedrifter å lage en musikkapp. Vår artikkel vil lære deg hvordan du går frem!
Hva er streamingtjenester? Streaming av musikk (lyd) er en teknologi for trådløs levering av medier i digitale formater, direkte fra internett, uten å laste ned mediefiler.
Musikk levert med steamingteknologi kan høres fra alle internett-tilkoblede enheter med dynamikk og lydkort, inkludert smarttelefoner, datamaskiner, nettbrett eller IoT-tilkoblede mediesystemer (lær mer om IoT-ideer og forettningsmuligheter i 2020).
Streamingteknologien fungerer på den måten at lydfiler leveres til internett-enheten i små pakker som skal lastes ned og deretter slettes fra enhetsbufferen en etter en.
Musikkstrømming fungerer med ulike digitale lydformater som WMA, FLAC, eller MP3, som er det vanligste. I de fleste tilfeller kan brukerne også laste ned lyd fra internett til streaming-appen og høre på den offline. Men etter at abonnementsperioden er over, blir sporene utilgjengelige.
Hvis du planlegger å lage en musikkapp, bør du ta hensyn til at det globale musikkstreamingmarkedet er et svært konkurranseutsatt miljø med flere dominerende aktører – Spotify, Apple, Amazon Music, Deezer, Pandora Media og Google. Selv om alle disse har både lojale brukere og et ekstremt stort antall nedlastinger globalt, er det fremdeles slik at lokale og innovative produkter har en sjanse til å bli ettertraktet og dermed lønnsomt. Slacker og Saavn er gode eksempler.
Hvordan lage en musikk-app som lett kan bli populær? Tenk nøye gjennom valg av inntektsstrategi. Du må bestemme om tjenesten skal betales for (Google Musikk), eller om det skal være gratis å nyte musikken (Spotify).
Det er også viktig å finne målgruppen din. De fleste av de dominerende streamingtjenestene er rettet mot privatpersoner (B2C). Samtidig har kommersielle aktører (B2B) behov for det samme produktet. B2B-markedet er ikke så konkurranseutsatt som B2C (Spotify for Business, Brandtrack, Sound Machine er eksempler på B2B-fokuserte apper).
Husk at markedet for musikkstreaming ikke er et homogent marked. Nisjelederne fullstapper produktene sine med alle mulige funksjoner, og får dem til å se ut som en generell tjeneste for alle, uavhengig av musikksmak. Spesialiserte apper har imidlertid ofte høyere brukerlojalitet.
Her er tre typer tjenester på streamingmarkedet:
Eksempler — YouTube Music (Google), SoundCloud, Pandora
Eksempler — AccuRadio, iHeartRadio, SiriusXM
Eksempler — pCloud, CloudPlayer, Beat
Du har en appidé, og en generell forståelse av hva slags produkt du skal lage. Det er en god start, men det er ikke nok til å sette i gang med den tekniske delen av implementeringen. Det vi anbefaler deg å gjøre for å komme opp med noe nyskapende, er å gjennomføre en grundig markedsundersøkelse og studere målgruppen din.
Hvordan lager man en musikkapp og hva skal du gjøre på oppdagelsesstadiet av prosjektet ditt? Konkurranseanalyse er svaret. Beskriv produktet ditt med å liste opp nøkkelfunksjoner og funksjonssett. Definer markedssegmentet det kommer til å tilhøre (mediebibliotek, skylagring, radiostasjon, sjangerbasert streamingplattform, eller alt på en gang). Det er også viktig å finne ditt oppdrag og mål.
Deretter kan du svare på følgende spørsmål:
Studer konkurrentenes unike salgsargumenter (USP), finn ut hvor mange brukere de betjener, anslå deres fortjeneste og inntjeningsmodell. Finn ut av fordelene og ulempene ved deres produkter og brukergeografi.
Husk at musikkstrømmetjenester i de fleste tilfeller har lignende USP, men at deres spesielle fordeler likevel kan variere. For eksempel får YouTube Music sine brukere fra den originale YouTube-kanalen, som er en av de største tjenestene på internett, og Deezer bruker eksklusive algoritmer for å vise deg nye spor.
Vurder hvorfor produktet ditt blir til, og problemene produktet ditt skal bidra med å løse. Finn ut hvilke andre produkter som kan brukes til å dekke det samme problemet. Gi et godt svar på hvorfor en bør bruke akkurat ditt produkt, og hvorfor ikke bruke andre plattformer.
NB! Siden musikk handler om underholdning, kan våre største konkurrenter også komme fra helt andre nisjer enn musikk. Sjekk ut lydboktjenester, spill, yoga-apper og nyhetsplattformer også.
Når du er ferdig med disse punktene, vil du sannsynligvis ha listen over ekstra krav til appen din. Med dette i tankene kan du fortsette å forme og transformere appideen din. På dette stadiet er det på høy tid å gjennomføre målgruppeundersøkelser som vil resultere i en gjennomtenkt markedsføringsstrategi og UX-krav.
Skal du opprette en musikk-app må du heller ikke glemme å ta stilling til disse punktene:
Husk at appen din kan rette seg mot flere målgruppegrupper samtidig. Prøv å definere dem hver for seg, og gi en nøyaktig beskrivelse av hver enkelt. I fremtiden kan du ha separate promoteringskampanjer for disse brukergruppene.
UX og UI vil også påvirkes av informasjonen fra undersøkelsene. Det samme gjelder for plattformløsningen din, da appen din skal være egnet for målpublikummets vanligste enheter.
Et viktig spørsmål du må svare før du går videre er om det er sannsynlig at appen din vil bli lønnsom. Hvis det viser seg å være tilfellet, hvor mange brukere bør du tiltrekke deg i løpet av MVP-perioden? Planlegg fortjenesten din.
Klar for å bygge musikkstreaming-appen din?
Kontakt LANARS for et estimat
Du trenger listen over appfunksjoner av to grunner. For det første vil det hjelpe deg å anslå apputviklingsbudsjettet. For det andre vil det gjøre det enklere for teamet ditt å levere et ferdig produkt som samsvarer med dine forventninger.
Det er en god idé å skille (essensielle) MVP-funksjoner fra resten. Utvikle en MVP for å spare budsjettet ditt, og for å validere markedsføringshypotesene dine. Lydstreaming, personlig tilpasning av profilen og personlige anbefalinger vil sannsynligvis være MVP-funksjonene dine.
Viktige funksjoner kan være oppført på en uformell måte på oppdagelsesstadiet for å gi teamet ditt en generell prosjektoversikt. På utviklingsstadiet holder ikke dette lenger, her er det viktig å evaluere funksjonskravene dine, og opprette et grundig produktkravdokument (PRD) som gir alle involverte full informasjon om produktfunksjonalitet.
Hvordan lage en musikk-app? For å lære om hvordan du skriver en PRD kan du lese bloggartiklen Apputviklingsprosessen: Fra idé til vedlikehold. Og i denne teksten kan du lese om hvilke funksjoner streaming-apper bør ha.
Registrering, innlogging og personlig kontotilpasning
40–50 timer
Hvis du planlegger å tjene penger på å opprette en streamingtjeneste, er det nødvendig med brukeridentifisering. Innenfor Freemium-modellen vil det hjelpe deg med å separere betalte kontoer fra gratis, selge målrettet reklameplass, tilpasse innholdet og gi brukerne kjøpsfunksjoner i appen.
Søkemotor og anbefalinger
110–150 timer
Det er åpenbart at brukerens hovedformål med å bruke produktet ditt er å finne musikken de ønsker, og deretter å lytte til den på en enkel måte. Jo raskere og mer nøyaktig søkealgoritmen din er, desto mer lojale blir brukerne.
Husk at du vil beholde flere brukere med et passende verktøy for å tipse dem om nye (eller ennå ukjent for dem) musikk de vil elske.
Personlige spillelister og biblioteker
130–150 timer
De fleste vil sannsynligvis lytte til de samme sporene om og om igjen. Gi dem et intuitivt og praktisk verktøy for å lagre og gruppere favorittsporene sine. Husk at brukerne setter pris på alt som gir dem en sjanse til å spare tid. Utvikle en algoritme som kan variere allerede spilt musikk og lagre den automatisk.
Strømming
120–140 timer
Hvordan fungerer musikk-appen? Som nevnt tidligere deles store musikkfiler i små pakker som leveres til kundenes enheter. Appene bruker pengeoverføringsteknologi, og innebygd enhetslagring som buffer, for å sette små lydpakker sammen og spille som et spor. Her trenger du hardwareintegrasjon.
Offline-tilgang
60 timer
Du trenger kanskje ikke denne funksjonen hvis du bygger en gratistjeneste. Freemium, eller betalte apper for musikkstrømming har imidlertid offline tilgang til lagrede spor som den viktigste funksjonen.
Offline-biblioteker består av nedlastede spor. De må først spilles av fra internett eller merkes som spor som skal lastes ned. Deretter lagres de på enheten.
Sosiale nettverk
50–70 timer
De fleste streaming-apper er faktisk sosiale nettverk dedikert til et bestemt emne. Brukere kan følge med på hverandres aktiviteter, dele spillelister og lage samarbeidskontoer.
Hvis du ikke er klar for å utvikle verktøy for kommunikasjon i tjenesten, bør du gjøre det mulig for brukere å dele koblinger til sine kontoer eller biblioteker på Facebook og andre sosiale medier.
Laste opp medier
50 timer
Gi unge artister, eller de som har en personlig eksklusiv musikksamling, muligheten til å bruke produktet ditt, og laste opp innholdet til personlige biblioteker. Noen av dem foretrekker å ha alle sine favorittspor samlet i ett bibliotek, og andre (artistene) kan bruke tjenesten din til å dele albumene sine med publikum.
Varslinger
30–40 timer
Vil du være den første til å vite om favorittartisten din har sluppet en ny låt? Er du klar for å dykke ned i de nyeste musikktrendene? Spent på om vennene dine fant noe nytt på internett? Selv om streaming-apper ikke nødvendigvis har push-varslingsfunksjoner, kan de vanligvis gi brukerne beskjed om oppdateringer når de bruker appen.
Totalt – 500 – 800 timer for én native app (iOS eller Android), eller opptil 600 timer for cross-platform utvikling.
Om du skal utarbeide en musikkstreaming-app må du forberede deg på å håndtere utfordringer som ikke nødvendigvis er direkte relatert til utviklingsdelen.
Musikk er regnet som et kreativt åndsverk, og beskyttet av opphavsrettigheter. Derfor vil musikkstrømmetjenester måtte forholde seg til det juridiske lovverket. Det betyr at for å selge, kopiere eller presentere noens musikk for et publikum må du ha artistens tillatelse. Noen spor kan riktignok være gratis å bruke i ikke-kommersielle sammenhenger. Men strømming av musikkinnhold og app-ideen handler jo om inntjening.
Hvordan lager man en streaming-app på et lavt budsjett? Folk bruker streaming-apper med betalt abonnement fordi det er billigere for dem å kjøpe et månedlig abonnement i stedet for å kjøpe hver sang de ønsker å lytte til.
Hvis du velger et betalt appkonsept, bør pengene du har mottatt gjennom abonnementer brukes til å få offentlige rettigheter fra nasjonale byråer for musikkdistribusjon. De sørger for at artistene får godtgjørelse for bruk.
Authors and Publishers (ASCAP), the American Society of Composers, og Broadcast Music Incorporated (BMI) er eksempler på amerikanske byråer der du kan få rettigheter til å streame musikken lovlig i appen din. The Society of European Stage Authors and Composers (SESAC) er en tilsvarende organisasjonen i Europa.
Hvor mye betaler musikkapputviklere for lisensiering av plattforminnholdet? Vær oppmerksom på at det er minst to typer lisenser du kan få – Lydopptakslisens og Lisens for musikalsk komposisjon. Den første betyr at du kan bruke et bestemt spor, og den andre gir deg rettighetene til all musikk som er komponert av artisten i en bestemt periode.
Det andre ikke-teknologiske problemet er markedsføring. Vi anbefaler at du allerede på oppdagelsesstadiet begynner å jobbe med konseptet for inntektsgenerering, og med ideer til promoteringskampanjen. Finn ut mer om navngiving og plassering av apper fra bloggartikkelen: Slik gir du navn til en app.
Selv om det ikke ser lett ut å lage din egen radiostasjon i form av en app, er det ikke så kompliserte modeller for inntektsgenerering som benyttes av musikk-apper. Som nevnt tidligere, kan du dele appene i to grupper – betalte og gratis apper.
Inntektene fra betalte apper forblir direkte: Eieren mottar penger fra kunder som kjøper en app én gang og bruker den uten begrensninger på én eller flere enheter, eller betaler abonnementsavgifter én gang i uken, i måneden eller i året.
En betalt app kan også ha kjøpsalternativer i appen. Noen lar deg laste ned spor for en fast pris, andre kan gi deg tilgang til kontoen fra et større antall enheter.
Du kan også foreta spesielle kjøp i betalte apper – som kjøp av konsertbilletter eller fan-merchandise.
For å bygge en sterkt relasjon til kundene som betaler for appen, er det lurt å gi gratis prøveperioder.
De fleste streaming-apper bruker Freemium-modellen, noe som betyr at den grunnleggende (begrensede) versjonen av produktet er gratis, mens noen ekstra funksjoner og innhold kan kjøpes i henhold til abonnementsplaner. Det finnes flere vanlige funksjoner som kan være tilgjengelige i premium-pakker:
Hvordan tjener Freemium-apper penger med bare en liten mengde premium-brukere? Ideen bak Freemium er å gi brukerne en sjanse til å bli vant til appen, og finne den praktisk og nyttig. Det er slik tilknytningen mellom produktet og brukeren blir sterkere. Det er rett og slett lettere å få penger fra noen som synes det er verdt å betale for. Og før gratisbrukerne blir betalende kunder, kan du vise annonser til dem, og få penger fra selskaper.
Å opprette en musikk-app betyr at du går inn i et svært konkurranseutsatt marked med mange erfarne spillere. Noen av dem bruker en Freemium-modell, og tillater brukere å laste ned sine produkter gratis. For å lage litt buzz rundt MVP-versjonen av appen din, prøv å nå så mange brukere som mulig ved hjelp av en gratis prøveperiode eller en gratis begrenset versjon av appen din.
Utvikling av apper for musikkestreaming er kostbart sammenlignet med det meste innen helseovervåking, carpooling eller til og med dating-apper, da budsjettet inkluderer kampanjekostnader, lisensiering av innholdet og oppretting av integrerende verktøy for levering og avspilling av lydfiler. Et apputviklingsbudsjett kan deles inn i flere kategorier:
Markedsanalytiker, markedsføringsspesialist, prosjektleder
UX / UI designer, dataingeniør
Android- / iOS-utviklere og back-end utviklere
Quality Assurance Manager
Markedsføringsspesialist, salgssjef, SEO-ekspert
Advokat
Kontoadministrator
Utvikler i henhold til din plattform og programmeringsspråk
Hvordan lage en musikkapp? Når du skal rekruttere et apputviklingsteam, husk at det et stort prisgap mellom spesialister fra ulike geografiske områder. Intern utvikling er bare økonomisk lønnsomt i de tilfellene hvor du har en stor mengde digitale produkter som trenger kontinuerlig support.
Hvis ideen din er å etablere én enkelt app og deretter fortsette med å utvikle den som din egen virksomhet, bør du prøve outsourcing.
Og hvis du er ute etter et ansvarlig dedikert utviklingsteam, er Øst-Europa regnet som et godt område for eksternt samarbeid på grunn av god balanse mellom kvalitet og timepriser (50 $ per time sammenlignet med 100 $ per time og mer for spesialister fra USA eller Kina).
Lag en musikkapp, og dra nytte av den kort tid etter MVP-lanseringen! I 2020 er musikkstreaming-apper et flott område å investere penger, tid, kreativt potensial og ferdigheter. Og to fakta til. Den gjennomsnittlige omsetningen per bruker av streaming-apper ligger på 10,81 dollar, mens i fjor ble det streamet over 900 milliarder sanger gjennom apper som Spotify og Pandora bare i USA!
Hvordan fungerer musikkappen, og hvorfor er streaming-apper så populære i dag? For det første gir de brukere rask tilgang til nesten alle eksisterende plater via en hvilken som helst internett-tilkoblet enhet.
For det andre er det mye billigere å benytte streamingtjenester enn å kjøpe plater i fysisk eller digital form.
For det tredje fungerer strømmeplattformer som sosiale plattformer, eller (mer vanlig) de er koblet sammen med populære sosiale medier som Facebook og Instagram. Den siste funksjonen gjør det mulig for folk å dele sine musikkrelaterte opplevelser umiddelbart.
Musikkstrømming er også et juridisk miljø der intellektuell eiendom er beskyttet, og artistene kan få fordeler basert på sangens popularitet. Med andre ord, ved å lage en lovlig musikkapp gjør du det mulig for nisjeproduktet å vokse raskt.
Det virker som det er vanskelig å argumentere mot at det er lurt å investere i utvikling av streaming-apper det kommende tiåret! Det beste rådet vi kan gi deg er å planlegge lanseringen av tjenesten nøye, og huske på at markedsføring er essensielt.
Klar for å bygge musikkstreaming-appen din?
Kontakt LANARS for et estimat
17.08.2023
DEN ULTIMATE GUIDEN TIL Å SKAPE EN SIDEMENY MED SWIFTUI: DEL 1Heisann! I dag skal vi vise deg hvordan du kan gå fra å ha en tom sidemeny til å ha en pent animert, UX-bevisst sidemeny, vi skal gå gjennom steg-for-steg hvordan dette gjøres, og vi vil dele de beste praksisene med deg.Les mer12.05.2023
Å revolusjonere mobilutvikling: Hvordan ChatGPT forbedrer brukeropplevelsenI denne artikkelen skal vi dekke emnet om hvilken innflytelse fChatGPT-teknologien har på brukeropplevelsen, og hvordan den kan brukes til å forbedre den og gi nye muligheter for mobil apputvikling.Les mer17.01.2023
DEN ULTIMATE GUIDEN TIL Å LAGE EN SIDEMENY I SWIFTUI: DEL 2. EGENTILPASSET OVERGANG OG ANIMASJONERHeisann, folkens. I del 1 av denne serien med artikler dekket vi skriving av egne komponenter i SwiftUI-designet ved å bruke Label, LabelStyle, ButtonStyle og flere. I tillegg kunne du se hvor enkelt det er å designe din egen beholder og overføre presentasjon informasjon til søsken, akkurat som Apple gjør med deres Sheet og lignende presentasjonsbeholdere.Les mer