Hvordan du kan generere inntekter fra app-ideen din
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok

Hvordan du kan generere inntekter fra app-ideen din

Mariia Lozhko
IT Researcher, LANARS, 11.11.2019 254

La oss si du har kommet opp med en god idé til en app. Hva blir det neste? Et godt råd er å slutte å tenke på det tekniske og heller konsentrere deg om å finne ut hvordan du kan tjene penger på appen. En strategi for inntektsgenerering kan defineres gjennom flere spørsmål. Skal appen koste noe eller ikke? Trenger du å legge til rette for kjøpsmuligheter online eller vil du ha nok overskudd fra å reklamere på appen? Er du klar for å bruke tid på å selge applikasjonen til nye brukerne, eller foretrekker du å flytte finansieringsdelen til interesserte sponsorer?

 

Her er noen gode nyheter: du kan studere og lære strategier fra mer enn to millioner apper som allerede finnes både i App Store og Google Play Market. I artikkelen nedenfor vil vi hjelpe deg å forstå hva som generelt definerer en inntektsmulighet og de viktigste spesifikke strategiene for å tjene penger på din app.

 

 

Hvordan definere "inntektsgenering"

 

Uansett hvilken type virksomhet vi snakker om, hvordan profittere er alltid med i samtalen. Inntektsgenerering er som begrep beslektet med profitt, men betydning er ikke helt den samme. Profitt anses å være avkastningen av investeringene i form av ekstra kapital. Inntektsgenerering er derimot en utveksling av varer eller tjenester for valuta der den faktiske fortjenesten ikke like viktig.

 

I næringslivet viser inntektsgenerering til prosessen der noe blir en kilde til kapital. Men hvis du bestemmer deg for å generere inntekter fra en app betyr det at du kommer til å tjene pengene på produktet. Dette kan enten være en engangsfortjeneste ved å selge applikasjonen, eller, som vanligvis er mer ønskelig, ved å ha en løpende kilde til profitt ved å betjene brukere eller selge et publikum til en annonsør. Uansett, en strategi for hvordan du skal generere de potensielle inntektene er nødvendig.

 

 

Hvordan tjenes egentlig penger med en app?

 

La oss starte med det enkleste. Som du kanskje har lagt merke til i App Store eller Google Play Market er noen applikasjoner gratis mens andre må du betale for. Den gjennomsnittlige prisen for en app er fra $0, 5 til $1. Eieren av et slikt produkt får sitt overskudd direkte fra brukersalg.

 

Likevell utgjør gratisapper mer enn 90% av innholdet på både App Store og Google Play Market. Og her er et annen oppsiktsvekkende faktum -98% av eiernes inntekter kommer fra applikasjoner som ikke koster noe å laste ned, ifølge Google Play. Hvis du lurer på hvordan det er mulig å ha inntekter fra en gratis applikasjon, her er svaret:

 

  • Reklame med eller uten å referere til annonsørens nettside (å referere trafikk kan gi ekstra inntekt avhengig av brukerens aktivitet på annonsørens nettside).
  • Abonnementer som gir en mulighet til å bruke appen etter en gratis prøveperiode.
  • Nettsalg (fysiske varer eller tjenester utenfor appen).
  • Ekstra innhold eller funksjoner som kan kjøpes i appen, og ved å ha Freemium som forettningsmodell - den mest lønnsomme måten å få inntekter fra en app de siste årene ifølge Forbes.
  • Selge data om brukeratferd.
  • Transaksjonsgebyrer.
  • Sponsorer.
  • Salg av White Label apper (utvikle apptjenester for mobil som brukes av kjøper under egen logo).

 

 

Mer komplekse inntektskilder inkluderer offline salg. For eksempel kan et klesmerke lansere en moteapp à la Style Mixer appen til Gap som viser de nyeste kolleksjonene uten å gjøre dem tilgjengelig online. Klærne kan bare kjøpes i den fysiske butikken. Sjekk også ut andre eksempler. Selv om definisjonen av inntektsgenerering forblir den samme for alle appene er det er mange strategier å velge mellom for å realisere det.

 

 

Inntektsgenerering først – app etterpå

 

Hvis du ikke har noen formening om hvordan din aktivitet skal gi deg inntekter, er det kanskje ikke snakk om en virksomhet, men snarere en hobby. Men hvis du planlegger at mobilapplikasjonen skal være lønnsom kommer du ikke utenom en markedsføringsstrategi. Inntektsgenerering er en viktig del av dette. For å gjøre bedriften bærekraftig og sørge for at den ikke blir en døgnflue som forsvinner like fort som den kom, bør du ha en plan for hvordan dine innvesteringer skal gi avkastning allerede før du starter. For å komme i gang, prøv å beskrive appens idé så detaljert som mulig.

 

Etter det, bestem nøyaktig hvem som er målgruppen. Du trenger detaljerte portretter av brukerne. Hvilken alder, vaner, inntekt og sivilstatus har disse menneskene? Gjør deg opp en formening om hvor mange innenfor målgruppen du trenger å nå ut til og hvor mye de er villig til å betale for applikasjonen din. Husk at hver enkelt bruker vil koste deg penger siden du har et markedsføringsbudsjett for dette formålet. Sørg for at inntektene dine fra én enkelt bruker er større enn markedsføringskostnadene du har brukt for å tiltrekke ham eller henne.  Når du har dataene for hånden er det lettere å velge riktig strategi.

 

Husk: det er bedre å utvikle flere hypoteser og teste så mange av dem som mulig enn å investere alle ressursene i en strategi som kanskje ikke fungerer.

 

Hvordan tjene penger på annonseinnhold i appen?

 

Annonser for mobilapper er den billigste, enkleste og derfor mest populære måten å få inntektekter fra appens trafikk på. 6 av 10 selskaper har annonseinnhold i sine mobileapper ifølge Business of Apps. Hovedregelen for strategien er at jo flere brukere du har, jo mer penger får du fra å selge et publikum til annonsørene.

 

En viktig fordel med denne typen inntektsgenerering er en innebygd automatikk. Firmaer med et annonsenettverk plasserer reklamen i appen uten at du trenger å gjøre noe. Du trenger ikke å signere avtaler med mange annonsører eller søke etter dem enkeltvis. Annonsering i applikasjonen gir deg en kilde til umiddelbar profitt. Hvor stort beløp du kan tjene avhenger av hvor mange annonser som er oppe, hvor mange som ser dem og klikker seg inn på dem.  Men det er ikke så enkelt som det høres ut, du trenger et betydelig antall unike brukere for å tjene penger, 1000 bannervisninger vil i gjennomsnitt innbringe $2 per dag. Tredjepartsannonser i programmet kan vises i flere former:

 

  • Native annonser.
  • Pop-up annonser i et eget vindu.
  • Bannere.
  • Kontekstuelle tekstannonser.
  • Belønning i appen for å se reklamevideoer.

 

Et godt eksempel på inntjeningsgenerering ved å ha annonseinnhold i appen er gratisappen Duolingo der annonser vises mens leksjonsinnholdet lastet opp eller for poengsumbelønning. Strategien med fungerer utmerket for spillapper eller andre apper som skal forenkle dagliglivet da disse gjerne har et stort antall uspesifiserte kunder med ulik inntekt og interesser.

 

 

Freemium-modellen. Hvordan gratisapper tjener penger

 

En smart måte å generere inntekter er å bygge opp et tillittsforhold mellom deg og kunden før du ber dem om å betale. Prøv å finne ut hva de setter ekstra stor pris på og så foreslå det til kunden for til hyggelig pris og du vil snart bli en vinner akkurat som Evernote og YouTube. I dag regnes Freemium-modellen ("free" pluss "premium") som den mest lønnsomme måten å tjene penger gjennom en app.

 

En Freemium-app er gratis å laste ned og gir tilgang til en versjon med begrenset funksjonalitet uten at det koster noe. Brukeren kan betale for hele pakken med programfunksjoner og versjonen uten annonser (se avsnitt over) hvis han eller hun liker programmet. Gebyret kan bli belastet brukeren månedlig eller årlig som en abonnementsavgift eller det kan være en engangsbetaling. Men ikke forhast deg: Ifølge Business Insider er det bare 2% av brukerne som velger å betale for flere funksjoner eller fortsette å bruke programmet etter prøveperioden.

 

 

Men det er likevell lettere å overbevise noen om å betale for et produkt de allerede har fått prøve. Det er derfor strategien har større sannsynlig for å virke sammenlignet med apper som koster å laste ned. Strategien fungerer bra for apper relatert til spill, utdanning, helse, faglig innhold, kommunikasjon og idrett.

 

 

Inntektsgenerering med betalingsstrategien – betale for å laste ned

 

Ifølge Google må du i et av ti tilfeller betale for en app før du installerer den. Betal-per- nedlasting-applikasjoner krever en sterk markedsføringsstrategi for å unngå at lignende gratisapper stikker av med alle forbrukerne. Hvis du utvikler en app for dette formålet, ta hensyn til reklame og PR, samt prinsipper for prissetting. Samtidig, det faktum at en app har en pris kan noen ganger faktisk anses å være en fordel.

 

Markedet for betalingsapper har et lavere konkurransenivå. Det er også kjent at brukere som har betalt for applikasjonen bruker den mer aktivt, og dermed blir en god kilde til markedsanalyse og videreutvikling. De fleste betal-per-nedlasting-applikasjoner er populære spill. En annen type betalingsapper som selger godt er de som tilbyr eksklusive programvareprodukter og som er i stand til å bringe profitt til sine brukere. Markedet for slike programmer kan sammenlignes med teknologi, produksjonsverktøy, og luksusvaremarkedet. Hvis du velger betal-per-nedlastning som strategi, husk at markedsføringen av produktet må starte allerede før du lanserer selve appen. En annen viktig ting du bør tenke på er kvaliteten på produktet.

 

Kjøperne av betalingsapper forventer at kvaliteten er høyere enn for et tilsvarende gratisprodukt. Hvis du skulle komme til å skuffe dem bør du være forberedt på sterke negative tilbakemeldinger. Ifølge App Store lå gjennomsnittsprisen for en applikasjon i andre halvdel av 2018 et sted mellom $0,5 (spill) og $1 (apper) . De mest suksessrike betalingsappene gjennom Apple-appen historie, er Minecraft, Angry Birds og Heads Up. Minecraft, Torque Pro og Motor Depot er listet i Play Market-toppen.

 

 

En til metode for inntekstgenerering – in-app kjøp

 

In-app kjøp som forretningsmodell (også kalt Paidium) kan noen ganger forveksles med Freemium modell siden kjøp av en forbedret versjon av programmet også her gjøres i applikasjonen. In-app kjøp inkluderer imidlertid et bredt spekter av alternativer. Spesielt innen spillindustrien og spillorienterte apper velger gjerne utviklerne å benytte sin egne interne valuta.

 

"For å fylle opp kontoen" kan du bli bedt om enten å utføre noen

handlinger inne i programmet eller kjøpe virtuelle penger med ekte penger. Reversibel utveksling av valuta er ikke alltid mulig. In-app kjøp inkluderer salg av et bestemt innhold, for eksempel artikler, bøker, musikkalbum, avanserte funksjoner og filmer. Nye nivåer av et spill, virtuelle ting, og nye evner til en spillhelt kan også være til salgs. I 2018 fikk applikasjonene til Spotify, Line, Netflix og Tinder de høyeste inntektene fra in-app-kjøp av innholdet de tilbyr i Google Play-marked (les mer).

 

 

Tjen penger med in-app sponsorer

 

In-app sponsorer gjør at du slipper å bekymre deg for appens lønnsomhet og kan

fakturere eventuelle kostnader til sponsoren. Til gjengjeld får sponsorselskapet et ekstra markedsføringsverktøy gjennom din app. Fengende innhold og potensiale for viral spredning er vanlige krav til slike produkter. Å fenge interessen til mulige nye kunder og skape et lojalitetsforhold til de eksisterende er vanligvis betraktet som din hovedoppgave når du mottar sponsede midler. In-app sponsing kan oppnås på flere måter:

 

  • Hvis du allerede har en god idé til en app som du er sikker på at vil bli svært etterspurt kan du kontakte et selskap med tilsvarende målgruppe og foreslå en sponsoravtale.
  • Hvis du fra starten har et mål om å få sponsorer, tenk gjennom hvilke behov kundene til det selskapet du har sett deg ut trenger å få dekket. 

 

Subway og Marriott er eksempler på merkevarer som drives etter sponsormodellen.

 

 

Salg av White Label - kode

 

White Label konseptet innebærer at du lager et produkt, som senere vil bli brukt under kjøperens logo. Strategien for White Label kode brukes aktivt av programutviklere som betjener små bedrifter innen tradisjonelle forretninger. Den beste måten å generere inntekt fra en White Label app er å selge de samme rimelige malene til mange lokale selskaper som opererer innen samme felt.

 

Fordelen er åpenbar. Det er ikke noe tak på hvor mange ganger den samme White Label-koden kan selges, noe som gir kjøpere et praktisk verktøy for personlig tilpasning. White Label strategien er velegnet for taxibestilling, nettbutikker, kafeer, treningssentre, transportselskaper, og utdanningsinstitusjoner. Slike virksomheter har ingen grunn til å gjenoppfinne hjulet når de har din ferdige og velutprøvde løsning tilgjengelig.

 

 

Velg din egen måte å generere inntekter: Blandingsmodell

 

En blandet strategi for inntektsgenerering er en populær tilnærming blant programvareselskaper siden ingen ønsker å satse alt på en hest når det kommer til  budsjetterte midler. Det er også et faktum at flere strategier øker den kommersielle stabiliteten til produktet i et usikkert og skiftende marked. Flertallet av gratisapper har annonseinnhold og en in-app kjøpsmekanisme kan innkluderes i betalingsappene.

 

I tillegg tilbyr app hosting plattformer gode samarbeidsvilkår for de appeierne som har betalingsabonnement i sine applikasjoner. Det er imidlertid noen modeller for inntektsgenerering som er mindre fleksible. For eksempel vil White Label strategien eller sponsoravtaler utelukke andre måter å generere inntekt. I 2019 har den mest populære cocktail-strategien vert en kombinasjonen av in-app kjøp og innebygde annonser.

 

 

LANARS - teamet har utviklet applikasjoner siden 2016. Kontakt oss for et godt tilbud som innkluderer en velldesignet app og en personlig strategi for inntektsgenerering.

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: 5 out 5)
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok