Hvordan utvikle minste fungerende løsning
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

Hvordan utvikle minste fungerende løsning

Minste fungerende løsning, eller MVP (minimum viable product) er en god idé dersom du vil redusere den finansielle risikoen ved oppstart, tiltrekke brukere på et tidlig tidspunkt og tilpasse produktet etter deres tilbakemeldinger. Generelt kan vi si at formålet med en MVP er å teste ut en hypotese om at en spesifikk tjeneste er nyttig for en gitt målgruppe.

 

De fleste av de velkjente digitale produktene fra selskaper som Facebook, Spotify og Airbnb startet som MVP-er, eller tidlige versjoner som bare utførte noen kjernefunksjoner, før de vokste til det de er i dag.

 

Denne artikkelen vil hjelpe deg å finne ut hvordan du kan bygge en MVP og måle hvor suksessfull den er. Dersom du fremdeles synes konseptet med MVP er litt uklart kan du lese vår tidligere artikkel om definisjonen på minste fungerende løsning.

 

 

Før du begynner å lage en MVP, kontroller at produktet er gjennomførbart

 

Lean Startup-tilnærmingen hjelper eiere med å bruke tid og penger på en smart måte. Utfordringen kan være at det ikke er noen grenser for en lean utvikling og et MVP-konsept kan også testes før gjennomføring. Men det er noen tips du kan følge.

 

Først velger du kriteriene for gjennomføring av produktet. Husk at en MVP er et produkt som skal være klart til bruk selv om det ikke har avanserte funksjoner.

 

For å definere kjernefunksjonen til din MVP, prøv å identifisere et hovedproblem som den kan hjelpe til med å løse. La oss bruke Gmail-appen og Spotify som eksempler. Gmail gir brukerne en mulighet til å holde kontakten ved å sende e-post til hverandre. Spotify-programmet er en online tjeneste for musikk-streaming som lar kundene nyte låter uansett hvor de er, så lenge de har en internetttilkoblet enhet.

 

Så hvilket kundeproblem har du grepet fatt i og hva er din løsning? Ikke vær redd for kreative løsninger i din MVP.

 

For det andre, sørg for at produktet vil bli etterspurd. Bruk fokusgruppens meninger eller utfør din egen markedsundersøkelse.

 

Noen ganger kan vi ha en kjempegod idé som er sannsynlig å løse et reelt problem for en eksisterende målgruppe, men så viser det seg at en nesten identisk løsningen allerede har blitt lansert av en konkurrent. For eksempel er det en liten sjanse for at noen lykkes med å lansere en ny altdekkende sosiale medier-plattform som ligner Facebook. Du trenger ikke å kaste bort penger på en MVP for å lære dette. For flere eksempler kan du se artikkelen "hva betyr MVP og hvorfor trenger du det?"

 

Til slutt vil fokusgruppen hjelpe deg med å sette et grunnleggende kommersielt mål og utvikle en strategi for inntektsgenerering.

 

 

Analyser dine konkurrenter. Også indirekte

 

Hvordan bygge en minste fungerende løsning? Start med å analysere konkurrentene i din sektor.

 

En MVP vil bli kastet inn i et marked hvor den umiddelbart vil forstyrre balansen. Som nevnt ovenfor er det viktig å evaluere nisjefeltet for å sjekke om du kommer med en kopi av et allerede eksisterende produkt. Men det er ikke alt. Konkurranseanalyse kan hjelpe deg å definere og fokusere på de unike funksjonene ved ditt produkt og gjøre dem til kjernen av hva du har å tilby.

 

 

Et eksempel: Ved å undersøke feltet for sosiale medier vil du ganske raskt finne ut at det er noen få store aktører som Facebook, WhatsApp, Instagram og Twitter som dekker alle interessene til et mangfoldig globalt publikum. Men på en annen side oppdage du kanskje at det ikke finnes en perfekt sosial plattform for de som ønsker å dele vurderinger av bøker de har lest.

 

 

En analyse av direkte konkurrenter har også en tendens til å kunne gi deg en fullstendig oversikt over hva du kan forvente av eget produkt. Få oversikt over vekstraten til de selskapene som gjør det best i din nisje, studer hvilken metode for å generere inntekter som er vanlig å benytte og sett realistiske markedsføringsmål basert på det du lærer. Dette vil også hjelpe deg å tiltrekke investorer.

 

Husk at for å kunne studere MVP-tilbakemeldinger trenger du å overtale et publikum om at produktet fortjener deres oppmerksomhet.

 

Tenk på hva som vil være den beste måten å nå din målgruppe mens du evaluere konkurrentenes salgsfremmende taktikker. Ikke glem at generasjon Z så vel som de aller fleste internettbrukere ofte endrer mening på sekundet. En hype rundt et produkt kan oppstå en dag og være helt glemt den neste. Det gir deg en sjanse til å slå konkurrentene raskt.

 

Her er listen over trinn du bør følge i en konkurranseanalyse:

 

  • Identifiser direkte, indirekte og erstatningskonkurrenter
  • Lær: konkurrentenes produktfunksjoner, priser, strategier for merkevarebygging, posisjonering og omdømme
  • Finn konkurrentenes styrker og svakheter
  • Tilpass konkurransefortrinnet din MVP har over konkurrentene

 

 

Den siste, men like viktige faktoren du må huske er at det ikke bare er direkte konkurrenter som kan lokke bort målgruppen. Din viktigste konkurrent kan også være indirekte eller noen som tilbyr en erstatning. For å identifisere dem kan du prøve å observere kundens behov fra kunden ståsted. Spør deg selv "hvilken erstattningsløsning er tilgjengelig på markedet?".

 

 

Et eksempel: I 2019 innrømmet Netflix.  som har nesten 149 000 000 abonnenter at de viktigste konkurrentene ikke er videostreaming-plattformer som Hulu eller Amazon Prime Video (som er langt bak hvis vi sammenligner inntekter), men andre underholdningsverktøy som YouTube og PlayStation.

 

 

Å bygge en MVP salgstrakt

 

JTBD heter det på engelsk, Job Need To Be Done. En slik tilnærming kan veilede deg gjennom brukerens vei til et kjøp. Ifølge konseptet er produktet et verktøy som, fra kundens perspektiv, er der for å tilfredsstille deres behov. Med andre ord, en kunde ønsker bare at jobben skal gjøres, og gjerne så enkelt og rimelig som mulig.

 

I så fall er din oppgave som skaper av en MVP å knytte produktet opp mot en hensiktsmessig, funksjonell og emosjonell "jobb" og så sammenligne om det er du som foreslår den enkleste måten å gjøre denne jobben. Hvis svaret er nei vil konkurrentene vinne, så enkelt er det. Hvis svaret er ja kan du gå videre til å utvikle en salgstrakt.

 

For å få flere nedlastinger, salg og tidlige kundetilbakemeldinger, må du tenke på din MVP-salgstrakt. En salgstrakt er et begrep som beskriver veien potensielle brukere følger for å kjøpe eller laste ned ditt digitale produkt eller, om nødvendig, for å fullføre andre viktige handlinger.

 

For å bygge app MVP med en perfekt salgstrakt må du først angi målet. For en MVP det kan være en av følgende:

 

  •  produktnedlasting og permanent bruk
  •  In-app kjøp
  •  tidlige tilbakemeldinger

 

Du kan også slå sammen mål eller sette flere på en gang når du bygger en MVP. Hvis du har flere handlinger du vil kunden skal utføre, må du huske på at du vil ha flere atskilte trakter.

 

Vanligvis består en salgstrakt av fire etapper som kalles AIDA: Awareness, Interest, Decision, and Action, eller bevisstgjøring, interesse, beslutning og handling på norsk.

AIDA

 

La oss kort beskrive dem:

 

Bevisstgjøring

På dette stadiet vil du fange den potensielle brukerens oppmerksomhet. Du kan bruke en annonse, sosiale nettverk eller privat kommunikasjon for å informere om løsningen din.

 

Interesse

Gi de potensielle brukerne gode grunner til at han eller hun bør bruke ditt produkt eller følge invitasjonen din til å utføre en målhandling. Etabler din ekspertise og vis hvordan deres liv kan endres etter dette.

 

Beslutning

Velg riktig tidspunkt å foreslå produktet eller tjenesten til den bestemte brukeren. For eksempel, hvis målet ditt er å få brukerne til å laste ned appen din og deretter selge dem den betalte Premium-versjonen, kan du angi en påminnelse etter 10 dager.

 

Handling

Siste steg er å få brukernes til å utføre et kjøp eller fullføre en ønsket handling. Et solid grunnlag vil føre til kundelojalitet i fremtiden og dermed hjelpe deg å nå dine økonomiske mål.

 

Customer Journey Map (CJM) er en visualisering av en faktisk eller potensiell ende-til-ende brukeropplevelse. En CJM reflekterer brukerproblemer så vel som kontaktpunkter mellom programvaren og kundene dine, områder av samarbeidet og til slutt viser hvordan trakten ser ut fra brukernes perspektiv.

 

Faktisk kan et CJM gå lenger enn bare salgstrakten. Det gir deg en fullstendig oversikt over kundenes problem og hans eller hennes nøling med å bruke produktet. CJM bidrar til å forstå sekundære kommunikasjonskanaler og til og med definere påvirkning fra en tredjepart.

 

Trenger du MVP for prosjektet ditt?

Kontakt oss så hjelper vi deg

 

Finn alle funksjoner og prioriter dem

 

For å begynne å bygge en app MVP trenger du å vite hva din fremtidige MVP skal se ut. Kvaliteten på alle MVPer avhenger av hvilken funksjon de utfører, og om de virkelig trengs av dine mål kunder.

 

Siden du i denne fasen kanskje allerede vet hva slags publikum du skal ha og hva slags behov du må dekke, er vårt råd å fokusere på brukerflyt, en salgstrakt og finne måter å tydlig visualisere det for alle teammedlemmene.

 

Det neste trinnet er å lage et kartutkast over fordeler og ulemper for kundene. Sjekk bruker flyten ved å se på ditt fremtidige produkt fra kundens perspektiv og finne ut hvorfor din kunde utfører handlingen og hva slags fordeler de får av å gjøre det. Gjør produktet bedre ved å forenkle poengene og legge til noe som var savnet.

 

Gode nyheter! Nå er du klar til å starte på reisen med er å utvikle en MVP. Bruk utkastet ditt, list opp alle obligatoriske MVP-funksjoner du trenger å implementere og ikke kast bort tiden din på unødvendige ting.

MVP development road

Her finner du listen over de vanligste funksjonene i appen:

 

  • Brukerinnlogging
  • Redigering av profiler
  • Push-varsling navigasjon
  • Stående og liggende visning
  • Nedlasting av medieinnhold
  • Geolocation
  • Chat
  • In-app kjøp
  • Betalingsintegrasjon

 

Når du har bestemt hvilke funksjoner du trenger er det disse du prioriter fremover. Øverst setter du de funksjonene som er direkte koblet til oppstartens overordnede mål. Andre funksjoner lar du ligge for senere appoppdateringer som vil varme opp kundenes interesse.

 

Deretter lager du et MVP-kart for teamet ditt. Bruk prioriteringslisten til å definere tidsfrister og fordele oppgaver. Hvis alt er gjort riktig vil du på dette tidspunktet ha en tydelig arbeidsplan for utviklingen av en MVP.

create MVP roadmap

 

 

Bygg en MVP

 

Utvikling av en MVP-app er ikke annerledes enn andre utviklingstjenester for mobilapper. Vi vil derfor gjerne minne deg om de viktigste stadiene av prosessen og gi en kort forklaring på hver av dem basert på det faktum at du allerede har utført markedsundersøkelser, funksjonsutvalg, og brukerflytenplanlegging.

 

La oss beskrive selve utviklingen:

 

Trinn 1. UX / UI

Bruk brukerflytvisualiseringen til å opprette et utkast av applikasjons utforming. Husk at det må være enkelt, billig i realisering og utføre bare de viktigste funksjonene og ideene.

 

Trinn 2. Prototyping

En prototype blir noen ganger forvekslet med MVP. Forskjellen mellom de to er at MVP er et ferdig produkt som du kan tilby en ekte bruker, og en prototype er en mal som din programmerer og resten av teamet vil bruke til å lage en app. En prototype kan lages ved hjelp av et grafisk redigeringsverktøy eller et spesialisert prototypeverktøy.

 

Trinn 3. Back-end utvikling

Nå må du gi liv til prototypen. Det kan gjøres av en enkelt programmerer, men hvis du trenger å fremskynde prosessen, eller du jobber med flere plattformer på en gang trenger du et team av utviklere. Som et resultat av denne fasen ender du med en ferdig app. Men vent! Før du slipper den på markedet, må du teste og forbedre den.

 

Trinn 4. QA og testing

Send det rykende ferske produktet til ingeniører som kan kvalitetssikre det. De vil finne feil og lage en liste over redigeringer som bør utføres. Når forbedringene er gjort (programmerere gjør dette), kan du lansere produktet på markedet. Pass på at du har verktøy for tilbakemeldingsinnsamling og får å måle ytelse.

 

Trinn 5. Lansering og markedsføring

Alt er klart! Lanser din MVP og følg med på tilbakemeldingene. Vær oppmerksom på at når applikasjonen er lansert, må du forstå hva målet ditt er og hvordan du tjener penger på det. Du må også ha en ferdig markedsføringsplan for minimum de neste ukene.

 

Husk, en MVP-lansering er bare begynnelsen på oppstarten. Etter lanseringen er din oppgave å samle brukernes tilbakemeldinger og avgjøre om prosjektet fortjener å bli videreutviklet, og om det fungerer som det skal.

 

 

MVP utviklingsprosess: bygge, lære og bygge igjen

 

Som du kanskje har gjettet, oppretter du en MVP for å teste en oppstartsidé uten å måtte investere alt for store beløp så tidlig i prosessen. Du må samle inn tilbakemelding for å utføre denne oppgaven. Det bestemmer vanligvis hvordan prosjektet skal utvikles videre.

 

Det viktigste og avgjørende stadiet for å bygge en MVP-app er måling og læring.

 

Etter MVPen er lansert bør du være klar får å gjennomgå alle aspekter. Bruk direkte tilbakemeldinger fra kundene, informasjon om hvordan de samhandler med produktet ditt, og vurder første markedsanalyse. Prøv å finne ut hvilke egenskaper din MVP mangler, og hvilke av de eksisterende som ikke fikk brukernes oppmerksomhet.

 

Det er noen måter å evaluere en MVP. Slå dem sammen for å få et enda bedre resultat!

 

Direkte tilbakemeldinger

Kunder pleier å ringe eller sende e-post til kundestøtteteamet for hjelp til å løse problemer de måtte ha med appen din. Noter alt du hører om produktet. Det er også en god idé å la folk fylle ut tilbakemeldingsskjemaet. Gjør det enkelt, men konkret, og oppmuntre kunder med gaver eller promo-koder.

 

Nedlastinger, registrering og kjernerate

Beregn hvor mange brukere du har fått i første, andre og tredje uke etter lansering. Den

prosentandelen av personene som sluttet å bruke appen din per dag, uke eller måned, vil også hjelpe deg med å finne svake punkter i produktet.

 

Engasjementsfrekvens, aktiv bruk og hvor lenge kundens blir værende

Regn ut hvor mange timer folk vanligvis bruker på din programvare. Er de aktive? Hva bruker de den egentlig til? Mål prosentandelen av brukere som faktisk utfører handlinger. Del opp brukerne etter en atferdsmodell, og bestem deg for hva du må gjøre for å øke antallet aktive. Analysere også dem som stoppet å bruke appen. Hvor mye penger brukte de på produktet før de avinstallerte?

 

CAC (client acquisition cost) og ARPU (average revenue per user)

Sjekk om din markedsføringsstrategi var vellykket eller ikke ved å beregne hvor mye penger du har brukt for å få en bruker. I tilfelle du har lansert en kommersiell MVP og

inntjeningsstrategi, tell nåværende gjennomsnittlig omsetning per bruker og sammenligne den med dine mål.

 

 

Generelle anbefalinger for MVP-utvikling

 

Ved første øyekast kan det virke som at å bygge en MVP-app ikke skiller seg nevneverdig fra å utvikle et vanlig applikasjon, men det stemmer ikke. Når du arbeider med MVP, har du fleksibiliteten som gjør at du kan tilpasse produktet til de reelle behovene til potensielle kunder, til og med dersom om du har gjort noen alvorlige feil i planleggingsfasen.

 

Våre tips vil hjelpe deg å forenkle arbeidet med MVP hvis ikke har erfaring med slike oppgaver, samt forbedre effektiviteten i produktutvikling.

 

 

Bruk sjekklister! Det forbedrer strukturen i arbeidet og får fortgang i prosessen

Før du begynner å sammenligne ideen din med behovene til en potensiell klient og liste opp nødvendige app funksjoner bør du lage en generell sjekkliste for alt arbeidet, fordele de primære oppgavene mellom de involverte og angi umiddelbare oppgaver for å være sikker på at du har oversikt.

 

Risikohypoteser er MVP-drivstoff

Hvis du allerede vet hvilke resultatet du får betyr det at du ikke gjør noe nytt. Husk at MVP-tilnærmingen er utformet for å redusere risiko og teste ideer for maksimal lønnsomhet. Opprett gjerne en MVP basert på en sprø idé. En MVP eksisterer ikke for umiddelbar profitt, men for kunnskap og erfaring.

 

MVP utelukker ikke fokusgrupper eller A / B-testing

MVP er et reelt produkt. Hvis du vil at den skal skinne må du bruke tid på å gjøre det bedre. For å få det beste må du forkaste det gode, men det betyr ikke at du kan markedsføre et råprodukt. På stadiet for å godkjenne UX/UI konsepter bør du sette sammen en fokusgruppe. Hvis tilbakemeldingene er tvetydig, kjør to MVP-er parallelt.

 

Ta sikkerhet på alvor

Det er én ting hvis det viser seg at kundene ikke har behovet som du planla å tilfredsstille, og derfor ikke brukte programmet, og det er noe helt annet hvis de planla å tilfredsstille sine reelle behov og stolte på deg, men du misbrukte deres tillit. En MVP kan forenkles på alt unntatt sikkerheten til en persons personlige data.

 

MVP er en endeløs prosess

Metoden for hypotesetesting ved hjelp av MVP er bra fordi du kan bruke den både til hele produktet og til ideen eller til og med en enkelt funksjon. Når du har lært fra dine første MVP-tilbakemeldinger, begynn å jobbe med MVP-appfunksjoner. Hvis for eksempel ekte erfaring har vist at programmet krever en chatt-funksjon, starter du med tekstsamtale, ikke videosamtaler.

 

En mobileapp MVP er ikke nødvendigvis en app

Husk at din oppgave er å teste en hypotese. Kanskje kan produktet vitaliseres med mye enklere og billigere verktøy? Hvis du ønsker å lansere et trendy motemagasin, start med facebook-fellesskapet. Hvis du ønsker å lansere en tjeneste for lufting av hunder, start med en enkel nettside og et kontaktnummer.

 

Å bygge en MVP-app kan noen ganger være en tidkrevende oppgave, men du bør uansett ikke nøle. Styrken med en MVP ligger i det faktum at du ved å bruke et minimum av innsats får maksimalt med nyttig informasjon om gjennomføringsevnen til ideen din. Hvis du strekker MVP-utviklingsprosessen for langt, kan du risikere at en konkurrent slipper sin tilsvarende raskere!

 

 

Konklusjon

 

MVP er et glimrende verktøy for en bedrift i startfasen. Utviklingsprosessen av en MVP og selve MVPen lar deg teste ut om dine ideer er gjennomførbare, planlegge virksomheten din med minimal risiko og du får muligheten til å sjarmere målgruppen før den fullstendige utgivelsen av produktet. Men når det er sagt, ikke glem at MVP-appen og en fullverdig applikasjon er to forskjellige ting.

 

MVP er ikke bare et produkt, det er en tilnærming; gevinsten av å jobbe med en MVP er all kunnskapen du får underveis. Bruk dette verktøyet til å teste dine villeste ideer i jakten på gullgruven, men ikke glem at det er enkelte områder der du ikke kan ta noen snarveier. Ditt produkt må være trygt, av høy kvalitet og oppfylle sine viktigste funksjoner perfekt. Med andre ord, din MVP bør være praktisk og lovende fra begynnelsen. Hvis du lykkes med dette kommer brukerne til å glede seg til utviklingen av prosjektet, og investorene vil henge seg på.

 

Trenger du MVP for prosjektet ditt?

Kontakt oss så hjelper vi deg

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: 5 out 5)
71924.12.2019
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok