I de siste tiårene har det vært mange uforventede hendelser som vi ikke har vært forberedt på, slik som en global pandemi og Russland som invaderte Ukraina. Bedrifter rundt omkring føler at de trenger å være forberedt på å formatere etter omstendighetene og lære hvordan de raskt kan komme tilbake til å levere tjenester til kunden og forsørge sine ansatte.
69% av bedriftsledere innrømmer å ha opplevd en krise innen en fem års periode, ifølge PWC. Den gjennomsnittlige mengden kriser som ble møtt var tre. I følge Deloitte, er det mange bedrifter som evaluerer nøkkel scenarier (50 %) og involverer multifunksjonelle team (45 %) når de forbereder seg på en krise.
Krisehåndtering er en kompleks prosess bedrifter kjører for å gjøre seg klare, planlegge, forberede, håndtere og redusere risikoer og ødeleggelse fra negative hendelser som kommer i veien for en bedrifts aktiviteter. Prosessen inkluderer å finne produktive strategier for å håndtere utfordringer og implementere de når en krise inntreffer. Bedrifter jobber for å minimalisere skade for sine ansatte, kunder og interessenter og konstruerer potensiell responsplan og metoder.
I 2022, ble LANARS tvunget til å takle en slik situasjon. Med krigen som startet 24 februar i Ukraina hvor de fleste av våre ansatte jobber, måtte vi håndtere krisehåndtering i teamet vårt. Dette er ikke en vanlig krise som bedrifter møter på og dessverre lærte vi det på den harde måten. Ut fra vår egen erfaring har vi valgt de 5 beste tipsene for krisehåndtering for andre CEO som kanskje trenger hjelp med å finne ut hvordan de skal få bedriften tilbake i drift på en enda mer effektiv måte etter at planene deres har blitt forstyrret.
Lag en kriseplan. Du kan aldri være helt sikker på hva som vil skje og hvilke valg som vil være best i ulike krisescenarier, men du burde likevel ha en generell plan om hvordan man skal takle ting når de begynner å komme ut av kontroll. Det å ha forberedt seg på forhånd gjør at du ikke blir tatt på sengen, planen kan endre seg etterhvert som situasjonen endrer seg. Gå gjennom ulike scenarier og hvordan du responderer til dem og forberede noen steg for steg guider. En krisehåndteringsplan må som regel takle fem viktige sider av en situasjon:
Godta ansvar. I tilfeller hvor din offentlige mening og holdning er nødvendig, bør du holde deg selv ansvarlig for handlingene av bedriften og hvordan det påvirker hvordan du bedriften ser ut utad og om du hjelper på et globalt plan (hvis en krise ikke er lokal men involverer flere partier). Topp ledere burde også godta ansvar for deres teams suksessfulle og effektive aktivitet, guide dem hvis det er nødvendig og gi instruksjoner og råd. Hvis bedriften din har gjort noe galt, er det bedre å innrømme feilen og ikke prøve å dekke det til. Offentligheten merker det alltid, så vær ærlig og åpen med dine kunder og tilhengere.
Jevnlig kommunikasjon. Det er viktig at du ikke mister kontakten med dine ansatte og kunder. Hold alle personer involvert oppdatert, sjekk den relevante prosessen og informer om det er noen forandringer eller uforventede omstendigheter. Det er også lurt å ha en utvalgt talsperson eller talspersoner som kan ta seg av kommunikasjon. Delegering er din styrke under alle omstendigheter. Det som viste seg å være hjelpsomt for teamet var å holde ukentlig møter bare for å snakke, oppdatere hverandre om hva som skjer til enhver tid og støtte hverandre.
Vær fleksibel. Det skaper et emosjonelt balansert miljø på jobben. Dette hjelper også med å skape en arbeidsflyt som passer alle ansatte, siden alle er forskjellige og reagerer forskjellig på de negative omstendighetene rundt oss. Jobb sammen som et team for å skape et miljø hvor det ikke finnes frykt for å spørre om hjelp eller finpusse noen planer for å gjøre de så komfortable at det blir mulig for folk å lade batteriene og jobbe med mer energi enn tidligere. Del din ekspertise med teamet ditt og inspirere de til å være nysgjerrig, stimulere prosessen med deling av ideer og ferdigheter i ditt sammensveiset samfunn, men som samtidig er åpne for nye ideer.
Gjør det obligatorisk. Krisehåndtering bør ikke lengre ignoreres, situasjoner og uønsket hendelser vokser og utvikler seg raskt, så ditt team bør være trent til å takle og respondere til slike problemer. De finnes 4 hovedpunkter i en krisehåndtering: forebygge, planlegge, praktisere og utføre — disse er hovedhandlingene som bør utføres for å oppnå full kriseberedskap. Ta tak i trusler, lag en klar plan, gjennomfør opplæring, og vær klare for å implementere planene når en ekte krise kommer inn i bildet og pass på at det er rom for fleksibilitet hvis situasjonen krever en handling utenfor den originale planen. Kriser nå til dags avhenger også av viktige faktorer som ikke må neglisjeres da de kan akselerere utviklingen deres:.
For å unngå at du selv og bedriften din havner i situasjon hvor du kan miste alt bør det være en krisehåndteringsplan klar når det kommer en krise. Teamet burde føle seg støttet og sikre i deres handlinger når de takler en krise sammen. Bedriftens ledere må ta ansvar for bedriftens offentlige fremstilling og innrømme feil. Kommunikasjon er nøkkel og ikke bare en oppfordring men en obligatorisk regel som må følges. Ledere bør ikke risikere bedriftens og sine ansattes fremtid ved å være ignorante i en slik verden vi lever i — utdanne deg selv og teamet ditt om de mange problemer og utfordringer for å ha et åpent verdensbilde, det vil hjelpe med å ha en fleksibel og effektiv tilnærming ved håndtering av kriser.
24.05.2024
KundeveiUtforske alle fasene bedriften eller personen går gjennom når det kommer til teknologisk prosjektutvikling, hvorfor det kan være nødvendig, hvordan velge riktig leverandør og hvordan du får maksimal avkastning fra investeringen din.Les mer13.06.2023
Alt om forretningsstrategier: Typer, fordeler og ulemper, og eksemplerDet spiller nesten ingen rolle hvilken sektor du jobber i, for konkurransen er intens i alle sektorer. Bedrifter prøver konstant å oppnå fordeler ved å kutte kostnader, innføre unike løsninger eller investere i ekspansjon. Alle disse trekkene kan være kraftige, men de må være innenfor en klar, veldefinert ramme som kan basere strategien på bedriftens ressurser. Den rammen kalles en forretningsstrategi. La oss se hvordan det fungerer.Les mer31.05.2023
Fra Smarte Hjem til Smarte Byer: Påvirkningen av AI og IoT i Det Urbane LivDe siste årene har kunstig intelligens (AI) og tingenes internett (IoT) tatt hovedscenen og gitt oss et glimt av en verden der vi kan leve grønt, nyte bedre offentlig og personlig sikkerhet og kvitte oss med irriterende trafikkork! Nå lurer du nok på: "Hvordan kan AI og IoT forbedre det urbane livet i smarte byer?" Fortsett å lese for å finne ut.Les mer