LANARS

Krisehåndtering: De 5 beste tipsene for krisehåndtering fra CEO

Krisehåndtering: De 5 beste tipsene for krisehåndtering fra CEO
Tid til å lese
8 min
Del
Abonner
Dette nettstedet er beskyttet av reCAPTCHA og Googles Personvernerklæring og Vilkår for bruk gjelder.

I de siste tiårene har det vært mange uforventede hendelser som vi ikke har vært forberedt på, slik som en global pandemi og Russland som invaderte Ukraina. Bedrifter rundt omkring føler at de trenger å være forberedt på å formatere etter omstendighetene og lære hvordan de raskt kan komme tilbake til å levere tjenester til kunden og forsørge sine ansatte. 

69% av bedriftsledere innrømmer å ha opplevd en krise innen en fem års periode, ifølge PWC. Den gjennomsnittlige mengden kriser som ble møtt var tre. I følge Deloitte, er det mange bedrifter som evaluerer nøkkel scenarier (50 %) og involverer multifunksjonelle team (45 %) når de forbereder seg på en krise. 

Hva er krisehåndtering? 

Krisehåndtering er en kompleks prosess bedrifter kjører for å gjøre seg klare, planlegge, forberede, håndtere og redusere risikoer og ødeleggelse fra negative hendelser som kommer i veien for en bedrifts aktiviteter. Prosessen inkluderer å finne produktive strategier for å håndtere utfordringer og implementere de når en krise inntreffer. Bedrifter jobber for å minimalisere skade for sine ansatte, kunder og interessenter og konstruerer potensiell responsplan og metoder. 

I 2022, ble LANARS tvunget til å takle en slik situasjon. Med krigen som startet 24 februar i Ukraina hvor de fleste av våre ansatte jobber, måtte vi håndtere krisehåndtering i teamet vårt. Dette er ikke en vanlig krise som bedrifter møter på og dessverre lærte vi det på den harde måten. Ut fra vår egen erfaring har vi valgt de 5 beste tipsene for krisehåndtering for andre CEO som kanskje trenger hjelp med å finne ut hvordan de skal få bedriften tilbake i drift på en enda mer effektiv måte etter at planene deres har blitt forstyrret. 

Tips #1

Lag en kriseplan. Du kan aldri være helt sikker på hva som vil skje og hvilke valg som vil være best i ulike krisescenarier, men du burde likevel ha en generell plan om hvordan man skal takle ting når de begynner å komme ut av kontroll.  Det å ha forberedt seg på forhånd gjør at du ikke blir tatt på sengen, planen kan endre seg etterhvert som situasjonen endrer seg. Gå gjennom ulike scenarier og hvordan du responderer til dem og forberede noen steg for steg guider. En krisehåndteringsplan må som regel takle fem viktige sider av en situasjon:

  1. Folk. Som den viktigste ressursen for en bedrift, er bedrifter nødt til å se til deres ansattes sikkerhet og se om du som arbeidsgiver kan gjøre noe mer og i aller beste fall så forblir lønnen den samme, stabil og trygg (hvis det er mulig). Lag et system med nødvarsler for de ansatte.  
  2. Fasiliteter eller infrastruktur. Bedriften må forsikre seg om at deres verdifulle fasiliteter ikke er i fare,  sikre dem og finne ut om noe kan skje med dem i fremtiden hvis en negativ hendelse skulle skje. 
  3. Teknologi. Den tekniske infrastrukturen må også passes på, finn en måte å sørge for sikkerheten av din data og teknologi i tilfelle systemet krasjer eller ved funksjonsfeil som kan skade teknologien, databaser eller viktige tekniske ressurser. Fastslå hvem som bestemmer over dette domenet og den som skal takle problemer av teknisk karakter. 
  4. Bedrift. Her burde selskapet ta i bruk deres bedrifts prosess, bedriftsoppdrag og fastslå bedriftens leder stil — er du i en posisjon til å fortsette oppdragskritiske bestrebelser eller burde du endre ditt perspektiv for denne krisen? Vurder den økonomiske konsekvensen av en negativ hendelse og om det vil påvirke kundene dine.
  5. Merkevarens omdømme. Dette poenget skal ikke neglisjeres. Tenk på hvordan teamet ditt kan respondere hvis det er en trussel for ditt omdømme i en krisetid, ikke ta det for gitt. 

Tips #2

Godta ansvar. I tilfeller hvor din offentlige mening og holdning er nødvendig, bør du holde deg selv ansvarlig for handlingene av bedriften og hvordan det påvirker hvordan du bedriften ser ut utad og om du hjelper på et globalt plan (hvis en krise ikke er lokal men involverer flere partier). Topp ledere burde også godta ansvar for deres teams suksessfulle og effektive aktivitet,  guide dem hvis det er nødvendig og gi instruksjoner og råd. Hvis bedriften din har gjort noe galt, er det bedre å innrømme feilen og ikke prøve å dekke det til. Offentligheten merker det alltid, så vær ærlig og åpen med dine kunder og tilhengere. 

Tips #3

Jevnlig kommunikasjon. Det er viktig at du ikke mister kontakten med dine ansatte og kunder. Hold alle personer involvert oppdatert, sjekk den relevante prosessen og informer om det er noen forandringer eller uforventede omstendigheter. Det er også lurt å ha en utvalgt talsperson eller talspersoner som kan ta seg av kommunikasjon. Delegering er din styrke under alle omstendigheter. Det som viste seg å være hjelpsomt for teamet var å holde ukentlig møter bare for å snakke, oppdatere hverandre om hva som skjer til enhver tid og støtte hverandre. 

Tips #4

Vær fleksibel. Det skaper et emosjonelt balansert miljø på jobben. Dette hjelper også med å skape en arbeidsflyt som passer alle ansatte, siden alle er forskjellige og reagerer forskjellig på de negative omstendighetene rundt oss. Jobb sammen som et team for å skape et miljø hvor det ikke finnes frykt for å spørre om hjelp eller finpusse noen planer for å gjøre de så komfortable at det blir mulig for folk å lade batteriene og jobbe med mer energi enn tidligere. Del din ekspertise med teamet ditt og inspirere de til å være nysgjerrig, stimulere prosessen med deling av ideer og ferdigheter i ditt sammensveiset samfunn, men som samtidig er åpne for nye ideer.

Tips #5

Gjør det obligatorisk. Krisehåndtering bør ikke lengre ignoreres, situasjoner og uønsket hendelser vokser og utvikler seg raskt, så ditt team bør være trent til å takle og respondere til slike problemer. De finnes 4 hovedpunkter i en krisehåndtering: forebygge, planlegge, praktisere og utføre — disse er hovedhandlingene som bør utføres for å oppnå full kriseberedskap.  Ta tak i trusler, lag en klar plan, gjennomfør opplæring, og vær klare for å implementere planene når en ekte krise kommer inn i bildet og pass på at det er rom for fleksibilitet hvis situasjonen krever en handling utenfor den originale planen. Kriser nå til dags avhenger også av viktige faktorer som ikke må neglisjeres da de kan akselerere utviklingen deres:. 

  • Globalisering. Bedrifter er avhengig av hverandre og koblet med internasjonale leverandører og interesserer. Kundens kart går over hele verden, like så som å ha ansatte på forskjellige steder. Et slikt omfang kan utgjøre en ekstra trussel og kan forsterke effekten av en krise. 
  • Ny krise. Menneskeheten er nå i møte med mange globale kriser (som masseskyting, terroristangrep, uprovosert militær aggresjon, pandemi og klimaforandringer). Bedrifter som velger å ignorere verdensproblem kan ende opp med å betale for det, og sette deres bedrift og folk i stor risiko. 

Oppsummering

For å unngå at du selv og bedriften din havner i situasjon hvor du kan miste alt bør det være en krisehåndteringsplan klar når det kommer en krise. Teamet burde føle seg støttet og sikre i deres handlinger når de takler en krise sammen. Bedriftens ledere må ta ansvar for bedriftens offentlige fremstilling og innrømme feil. Kommunikasjon er nøkkel og ikke bare en oppfordring men en obligatorisk regel som må følges. Ledere bør ikke risikere bedriftens og sine ansattes fremtid ved å være ignorante i en slik verden vi lever i — utdanne deg selv og teamet ditt om de mange problemer og utfordringer for å ha et åpent verdensbilde, det vil hjelpe med å ha en fleksibel og effektiv tilnærming ved håndtering av kriser.