Nettsted vs. webapplikasjon: Hva er forskjellen og hva bør du velge?
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok

Nettsted vs. webapplikasjon: Hva er forskjellen og hva bør du velge?

Mariia Lozhko
IT Researcher, LANARS, 11.11.2019 189

Vet du forskjellen mellom et nettsted og en webapplikasjon? Dersom svaret er nei, kan du trøste deg med at selv erfarne webutviklere har problemer med å trekke en klar skillelinje mellom konseptene. Imidlertid krever utvikling av nettsteder og webapplikasjoner ulike budsjetter, utviklere og markedsføringsstrategier. La oss finne ut hva som passer best for din bedrift, og om det egentlig går an å sette nettsteder og applikasjoner opp mot hverandre på den måten overskriften antyder.

 

 

Hva er et nettsted?

 

Nettsted (webområde) er et digitalt produkt som eksisterer på internettet. Teknisk sett er det en samling av sammenkoblede nettsider og multimedia-filer. Et nettsted krever en server for å lagre data og et domenenavn, som vises som en nettadresse.

 

Alt som finnes på internettet og intranettet er nettsteder. De er tilgjengelige som en URL ( Uniform Resource Locator) via en internetprotokoll (IP).

 

Nettsteder er integrert i begrepet internett. De er vanligvis kategorisert etter formål: personlige nettsteder, bedriftsnettsider, offentlige nettsteder eller statlige nettsteder. Nettsteder kan være enkelt eller komplekst strukturerte. Enkle nettsteder inkluderer vanligvis statiske sider skapt for å dekke et informasjonsbehov (eks. Build Things og Once A Unicorn).

 

Komplekse nettsteder, som nettbutikker og medieportaler, har mer dynamisk innhold. Google, Amazon og Netflix er eksempler på slike. Nettsteder med innhold som kan påvirkes av brukere gjennom en nettleser kalles webapplikasjon.

 

 

Hva er en webapplikasjon?

 

I dag er det vanlig at konkurrenter innen tekniske løsninger bruker en «app vs. nettsted»-sammenligning som en del av markedsføringen. Mens webapplikasjoner er den moderne tilnærmingen til hvordan møte dine kunder, er det også en ny, men ikke teknisk perfeksjonert, måte å tilby ekstra tjenester på nettet og dermed få en ekstra inntekt.

 

Webapplikasjoner (webapper) står for den nye generasjon nettsteder. Som vanlige nettsteder, kjøres de i nettleseren din, men en web app er mer teknisk komplisert og har evnen til å tilpasse sitt innhold til bestemte besøkende behov. 

 

Nøkkelfunksjonen til en webapplikasjon er interaktivitet. En webapplikasjon kan se annerledes ut for hver individuelle bruker, og dessuten kan brukeren opprette innhold i webappen ved hjelp av nettleseren.

 

En webapplikasjon kan på engelsk kalles et client-server computer program, som kjører i en nettleser på en klients datamaskin. Men i dag finnes det også hybride webapplikasjoner kalt progressive web apper (PWA) som ligner mer på tradisjonelle mobilapper en de andre webapplikasjonene. For å bruke appen må brukeren laste ned programmet først. Et karakteristisk trekk ved de fleste moderne webapplikasjoner, inkludert PWA, er at de også gir frakoblet tilgang. Tradisjonelle webapplikasjoner og nettsteder trenger internettforbindelse for å fungere.

 

Webapplikasjoner fungerer som online støtte for virksomheten. Tradisjonelle nettsteder er hovedsakelig online informasjonskanaler som bidrar til å opplyse om bedriftens offline produkter, mens en webapplikasjoner lar deg betjene brukerne direkte over internettet.

 

De mest lønnsomme webapplikasjon-kategoriene er nettbutikker og sosiale nettverk, samt e-post og elektroniske banktjenester.

 

Et annet kjennetegn for webapplikasjoner er muligheten til å integrere med tredjepartstjenester. Sosiale nettverk kan for eksempel eksportere data fra YouTube- eller Giphy-biblioteker, og nettbutikker gir brukerne muligheten til å registrere seg via Facebook-kontoer.

 

 

Nettsted vs webapp: Hvordan velge?

 

Ved første øyekast kan en webapp virke som den naturlige fortsettelsen når det kommer til utviklingen av nettsteder. Men, uansett hvor uklar grensen mellom et nettsted og en webapp er, den andre er vanskeligere å etablere og er mer kostbar å utvikle enn den første. Men webapper holder på kundene i større grad en nettsteder, og vil vanligvis lede til større overskudd for eieren.

 

La oss se på fordelene ved begge alternativene og finne ut hvem som (for nå) er vinneren av app vs nettsted- kampen.

 

 

Interaktivitet

 

Hensikten med å lage et nettsted er å informere brukerne, mens hensikten med å lage en webapplikasjon er å betjene dem. Dette er den viktigste forskjellen mellom et nettsted og en webapplikasjon.

 

 

Brukere kan i liten grad påvirke et nettsteds innholdet, mens innholdet i webapplikasjoner vil se annerledes ut for ulike brukere. For brukeren kan dette skillet sammenlignes med å lytte til en monolog og eller delta i en dialog.

 

Webapplikasjoner pleier å ha et verifiseringssystem. Hvis du vil bruke hele spekteret av webprogramfunksjoner, må du logge på. Dette er noen av fordelene ved webapp-interaktivitet:

 

  • Du kan studere preferansene til bestemte kunder og selge dem et produkt tilpasset deres smak.
  • Du kan kommunisere direkte med kunden og påvirke atferden.
  • Brukere tilbringer mer tid i en webapplikasjon enn på en informasjonsside, noe som gir deg en mulighet til å bygge sterke relasjoner med dem.

 

Obligatorisk registrering har noen negative konsekvenser. Ifølge statistikken,

fører hvert registreringstrinn (inkludert tilbudet om registrering) til at 20% av brukerne velger å forlate plattformen din. Dette er grunnen til at enkle informative nettsteder er mer populære enn de fleste webapplikasjoner.

 

Men, det er ingen informative nettsteder som har så mange unike brukere som de beste webapplikasjonene. Til sammenligning: selv Wikipedia, det mest brukte globale nettstedet, har rundt 67 millioner unike brukere per dag, mens Twitter betjener 4 milliarder brukere daglig.

 

 

Integrering

 

Webapplikasjoner er svært integrerende sammenlignet med tradisjonelle nettsteder. På nettsteder er det vanlig å bruke CRM og ERP-systemer, mens webapper kan kobles med ulike programvareprodukter inkludert elektroniske kart eller banktjenester.

 

Det vil være lettere å definere din side i nettsted vs. webapplikasjon-diskusjonen ved å se på noen reelle eksempler. Forestill deg to alternativer for hvordan et utstillingslokale kan vises på internett. Hvis vi snakker om nettstedet til en fysisk butikk, vil det se ut som et online utstillingsvindu der du kan få informasjon om farger, størrelser, materialer, priser og butikkens åpningstider, men ikke noe mer.

 

Et utstillingsvindu i form av en webapplikasjon ser annerledes ut: det betjener kunder online i stedet for å invitere dem til butikklokalet. Webapplikasjonen vil tilby deg personlig tilpasset innhold basert på dine tidligere nettstedsaktiviteter eller personlige data, og gi deg muligheten til å betale online.

 

Webapplikasjoner kan ha ulike integrerte elementer som sosiale nettverk, e-postabonnement, bankvirksomhet, nyhetsinnhold, bookingtjenester eller anmeldelser. Webapper overvåker også brukeratferd ved hjelp av analyseverktøy fra tredjeparter .

 

 

Verifisering

 

Verifiseringsfunksjonen kan integreres med både tradisjonelle nettsider og webapplikasjoner. Forskjellen er at webappen ikke kan fungere uten at brukeren logger på.

 

Muligheten til å identifisere brukere er det som gjør innholdet i en webapplikasjon dynamisk.

 

Verifisering kan oppnås med login og passord, via sosiale nettverk, IP eller fingeravtrykkskanning. De fleste tjenester tilbyr godkjenning på flere nivåer, slik at du kan beskytte brukernes data bedre.

 

Å ha en konto på en webapplikasjon betyr at du har tilgang til appens personlige funksjoner. På et tradisjonelt nettsted fungerer verifisering som et middel til å skille gratis fast innhold fra betalt innhold, eller for å kunne legge kommentarer under faste opplysende artikler. Dessuten tilrettelegger verifiseringsprosessen for at eieren av nettstedet kan identifisere og blokkere spammere.

 

 

Flere typer webapplikasjoner

 

Webapplikasjoner, og ikke minst sammenligninger mellom nettsteder og webapper, har vert en greie helt siden 1995. Men den enorme fremveksten webapper har hatt de siste årene er forbundet med spredningen av høyhastighetsinternett, en datamaskinevolusjon og et voksende antall onlinebedrifter. Utvikling av webapplikasjoner har heller ikke stoppet opp, så hvert år kommer det nye og forbedrede varianter. Her vil vi nevne de viktigste.

 

 

SPA

 

SPA (forkortelse for single-page application) er en enkelt side som laster all nødvendig informasjon. Du trenger ikke å gå fra side til side for å oppdatere innholdet. Nettsiden søker konstant etter ny informasjon til serverne og informerer deg når en viktig endring har skjedd. Vanligvis skjer dette uavhengig om du er på siden eller ikke. SPA-sider er laget med HTML, JavaScript, eller CSS.

 

Innholdet på SPA-sidene kan endre seg som et direkte svar til dine handlinger (legge inn ny informasjon, endre markørposisjonen) eller uavhengig av dem

(du har for eksempel mottatt en melding fra en annen bruker).

 

Eksempler — Facebook, YouTube, Gmail

 

 

PWA

 

Progressiv webapp (PWA) er en hybrid utviklet i 2015 gjennom sammenslåing av et nettsted og mobileapp-konsepter. Faktisk snakker vi om et program som fungerer akkurat som mobilappene du er vant til. PWA bruker internett, men hvis det ikke finnes noen internett-tilkobling, lagrer det din forespørsel, og programmet kobles fra.

PWA eksisterer fordi webdesignere og webutviklere fortsatt støter på noen nettleserrestriksjoner, inkludert hastighet. PWA for nettet (ikke bland med mobile eller frittstående) trenger en nettleser, som kan støtte flere programmer på brukerens datamaskin og betalingsteknologier. Noen ganger vises også PWA-applikasjoner som et uavhengig program som du må installere på datamaskinen. Et tidlig eksempel på en PWA er Skype.

 

Eksempler — AliExpress, Telegram, Spotify, PayPal

 

Listen over spesielle webapptyper er ikke komplett. Det er også vanlig å dele webapplikasjoner etter nivået av kompleksitet:

 

  • statiske webapplikasjoner som interaktive porteføljer på HTML og CSS
  • dynamiske webapplikasjoner som søkeplattformer på PHP og ASP
  • nettbutikk eller e-handelsplattformer
  • nettportal webapper som sosiale nettverk
  • animerte webapplikasjoner
  • elektronisk innholdsadministrasjonsystemer for bedrifter og andre nettsteder

 

Usikker på om webapplikasjon eller tradisjonell nettside er det beste for din bedrift?

 

LANARS kan hjelpe deg med å vurdere ditt behov, slik at du trygt kan planlegge budsjettet.

 

 

Noen flere vurderinger angående webapplikasjoner

 

En grunn til å velge et klassisk nettsted i stedet for en webapp er sikkerhet. Webapplikasjoner kommuniserer tett med brukerne. I motsetning til statiske nettsteder vil en webapplikasjon alltid samle, lagre og analysere brukernes data. Webapplikasjoner samhandler imidlertid med tredjeparts analysetjenester, noe som øker sikkerheten både for brukerens data og ditt eget omdømme:

 

 

SQL-, OS-, XXE-og LDAP-injeksjoner 

En angriper kan sende ondsinnede kommandoer til webprogrammet ved å bruke feltet for dataregistrering. Konsekvensen av denne handlingen er at programmet vil utføre kommandoer utenfor systemet som vil være til angriperens fordel.

 

 

Mislykket verifisering 

Du kan risikere å miste brukere dersom registreringssystemet på nettstedet ditt er defekt eller det er noen feil i verifiseringsskriptet.

 

 

XSS-angrep

En webapplikasjon fungerer sammen med andre nettsteder og databaser. Dersom hackere har koblet din webapp til sin database, vil irrelevant informasjon vises i brukerens nettleser, og din tilgang til webapplikasjon kan bli blokkert.

 

 

Tilgangskontroll, databeskyttelse og API

Hvis databasene ikke er sikre nok, kan angriperen komme inn på brukernes kontoer og misbruke dem til egne formål. De kan i verste fall få tilgang til konfidensiell data, inkludert bankinformasjon og personlige bilder. De samme svakhetene kan bli funnet i databasene og nedlastingsystemet for brukerens medieinnhold. API-er, inkludert JavaScript, er ikke alltid godt beskyttet.

 

 

Lav angrepsreaksjon

Dersom appen ikke blokkere virus og hacker-angrep, er det en reell risiko for den en dag rett og slett vil slutte å fungere, og du vil miste tilgangen til databasene.

 

 

Cross-Site Request Forgery (CSRF)

HTTP-protokoller har sine svakheter. Nærmere bestemt kan brukeren sende en falsk cookie forespørsel til serveren din og tvinge programmet til å utføre kommandoer som ikke er spesielt fordelaktige for deg som eier av et program.

 

Ditt omdømme, og ikke minst din evne til å unngå fremtidige søksmål, avhenger av webapplikasjonens sikkerhetsnivå. En viktig forskjell mellom nettsteder og webapplikasjoner er kostnadene knyttet til sikkerhet. Det koster mer å utvikle appsikkerhet enn å sikre et statisk nettsted.

 

LANARS webapplikasjoner gjennomgår flere omfattende sikkerhetstester som garanterer at du ikke vil bli utsatt for angrep som gjør at du mister. Kontakt oss for å lære mer.

 

 

Webapplikasjoner med bestemte navn

 

Webapplikasjonsutvikling har resultert i markedsvekst innen appbaserte tjenester. De to hovedtypene av høyt etterspurte webapplikasjoner er kommunikasjon og plattformer for online detaljhandel. Der kan vinneren av nettsted vs. webapp-sammenligningen lett bli funnet. Dersom bedriften er basert på kommunikasjon eller selger forbruksvarer, er det mest sannsynlig en webapplikasjon du trenger.

 

 

Nettportaler

Eksempler — Twitter, Instagram, Medium, Western Union

 

Nettportaler gir oss muligheten til å se individuelt tilpasset innhold basert på nyttigverdi eller interesser. Slike plattformer behandler våre forespørsler, studerer vår atferd og former innholdet basert på resultatene fra denne analysen. Du kan også endre konfigurasjonen av innholdet, legge til nytt innhold og kommunisere med andre personer

 

Nettportaler lagrer dine personlige data og utfører visse funksjoner for deg. For eksempel kan du administrere økonomi, kommunisere med venner, lede et team eller til og med ha det gøy. Du får tilgang til nettportalen gjennom en enkel startside hvor du må skrive inn brukernavn og passord.

 

 

Nettbutikker

Eksempler — Amazon, Etsy, AliExpress, WizzAir

 

Webapplikasjoner selger produkter og tjenester. Dersom en nettbutikk kjenner kundens smak, er det mer sannsynlig at det vil lede til et salg neste gang kunden klikker seg inn.

Og ikke bare det, en webapplikasjon kan automatisk varsle brukeren når et nytt produkt han eller hun ønsker seg er tilgjengelig.

 

Webapplikasjoner analyserer data fra brukerens profil, inkludert kjønn, alder og bosted. Avhengig av hvordan en bruker søker etter produktet og på hvilke deler av nettstedet han eller hun fokuserer oppmerksomheten, genererer programmet innhold som brukeren vil se først i fremtiden.

 

Webapp-nettbutikker aksepterer også elektronisk betaling, og de lar deg tilrettelegge for levering og bestille noe i tillegg til produktet du allerede har kjøpt.

 

Verifiseringen i nettbutikken må være pålitelig siden det handler om kundens finansielle sikkerhet.

 

 

Hva trenger du: et nettsted eller webapplikasjon?

 

Til tross for at webapplikasjoner og nettsteder er nært beslektet er det flere grunner til at du bør ta stilling til hvilken som er best egnet for din virksomhet.

Det er en grunn til at webapp vs. nettsted-diskusjonen fremdeles eksisterer.

 

Det første du må ta hensyn til er dine forretningsmål. Hvis mesteparten av virksomheten din er konsentrert offline og du ikke har noen planer om å utvide til e-handel, velger du et tradisjonelt statisk nettsted som vil bli en ekstra informasjonsplattform for din bedrift. Hvis du derimot ønsker å selge eller tilby tjenester på internett, er det vanskelig å operere uten en webapplikasjon.

 

Det andre du må vurdere er budsjettet. Webapputvikling er mye mer komplisert og derav dyrere enn utvikling av statiske nettsteder. Mens en statisk nettside kan settes sammen av en designer uten programmeringskunnskap bør teamet bak en webapp bestå av erfarne UX/UI-eksperter, testere og programmerere for å oppnå et tilfredstillende sluttprodukt. Som et resultat, er prisen på webapplikasjonsutvikling fem ganger høyere enn for de statiske nettstedene.

Den tredje faktoren som kan bestemme ditt valg er ønsket om å forbedre markedsføringsstrategien din. Sammenlignet med et nettsted er en webapplikasjon et betydelig skritt fremover. Webapplikasjonen vil gi deg muligheten til å ha umiddelbar og langsiktig kontakt med dine kunder, studere deres atferd og øke deres lojalitet.

 

Når du skal velge mellom en webapplikasjon og et nettsted, husk at sikkerhetsnivået på programmet må være høyt, og at dette er noe som direkte påvirker budsjettet. En webapplikasjon taper også 20% av brukerne for hvert godkjenningssteg. Det er imidlertid stor sannsynlighet for at e-handelens fremtiden er på en web-og mobilapplikasjon.

 

Planlegger du å oppgradere bedriftens nettsted og forvandle det til en estetisk tilfredstillende webapplikasjon?

Kontakt oss for å finne ut hvordan ditt prosjektet kan se ut på internett.

 

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Something is wrong. Please check all the fields and send form again.
Ok