Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

Utvikling av app for levering av pizza: Muligheter, funksjoner og utfordringer

Matleveringsapper som tilrettelegger for at brukeren raskt og enkelt kan bestille ferdige restaurantmåltider direkte til kontoret eller hjemmet har blitt svært populære den siste tiden. Pizzalevering er en relativt ny forretningsmodell, men apper for on-demand pizzalevering er raskt økende i popularitet blant brukere over hele verden. Med en slik applikasjon kan kundene få pizza på døren 20-30 minutter etter at de har lagt inn en bestilling. Det er med andre ord liten tvil om at bestillingsmuligheter av høy kvalitet på mobiltelefonen kan hjelpe pizzeria-eiere å tiltrekke seg flere kunder.

 

Basert på vår erfaring med å utvikle prosjekter for lignende løsninger bestemte vi oss for å fortelle deg i detalj hvordan du oppretter en velfungerende app for pizzabestilling. Du finner vår komplette guide nedenfor.

 

Pizza Delivery App Development

 

Markedspotensial og grunner til å investere i apper for levering av pizza

 

Det globale matmarkedet ekspanderer og blir stadig større. COVID-19-pandemien har begrenset bevegelsesmulighetene for oss alle, og dermed gjort matlevering over internett uunngåelig. Ifølge Statista's Online Food Delivery Survey viser det nettbaserte matleveringsmarkedet en årlig vekst på +27,9 % og vil bare fortsette å vokse på grunn av situasjonen med koronaviruset. I tillegg avslører State of What Feeds Us Study at 64% av brukerne har minst en app for bestilling av mat, dagligvarer, osv. på telefonen.

 

Global market expansion

 

Hvordan fungerer markedet for pizzalevering?

 

Pizzaindustrien opptar en viktig nisje i det globale matmarkedet og er ganske konkurranseutsatt. Domino's Pizza annonserte for eksempel i fjor at de ville forlate enkelte nordiske land fordi de ikke kunne følge konkurransen, de høye lønnskostnadene og de svekkede økonomiske forholdene. Med dusinvis av eksempler på vellykkede pizzamerker kan markedet kanskje virke litt overbelastet, men det er imidlertid god plass for innovative og spennende nykommere.

 

Generelt sett kan pizzaindustrien deles inn i tre områder – full service, rask service og levering – med ulike regler for hvert segment. Leveringstjenester og hurtigmatrestauranter er de som har klart å få mest ut av det tøffe økonomiske miljøet de siste årene, og det er også de som fremlegger de mest ambisiøse ekspansjonsplanene.

 

For å vise de viktigste on-demand pizzaleveringstrendene og bestemme funksjonene som bør inkluderes i en slik mobilapplikasjon har vi gjennomgått noen store aktører innen segmentet for pizzarestaurantkjeder:

 

  • Pizza Hut, med 18,000 restauranter i over 100 land:

Pizza Huts mobilapplikasjon sørger for praktiske og raske bestillinger. Den tilbyr et stort pizzautvalg, enkel betaling med flere valgmuligheter (kontanter, kort, online betaling), enkel ombestilling, sporing av ordrestatus, muligheten til å lage en selvkomponert pizza, et bonusprogram, samt muligheten til å legge inn en bestilling for en bestemt tid og dag.

  • Domino’s Pizza, med over 17,000 restauranter i 90 land:

Denne appen, laget for en verdensberømt pizzakjede, er et godt eksempel på hvordan du skal designe en merkevarebyggende pizzaapplikasjon. Noen av de mest bemerkelsesverdige funksjonene er bestilling med bare noen få klikk, et stort utvalg av porsjonsstørrelser og ekstra ingredienser, den enhetlige ordredatabasen og ombestillingsmulighetene. Appen er tilgjengelig for mobilbrukere i alle landene rundt i verden der du finner Domino's Pizza-restauranter.

  • Papa John’s, med over 5,000 restauranter i 45 land over hele verden:

Dette er nok et godt eksempel på en velldesignet pizzaleveringsapp. Applikasjonen har mange praktiske funksjoner som gjør det enkelt å velge retter, gir mulighet til å sette sammen egne ingredienser, flere betalingsalternativer, spore ordrestatus, sette opp ett-klikks ombestilling, kampanjer, osv.

Mens noen store kjeder har sine målrettede pizzaleveringsapplikasjoner finnes det også flere aggregatorer bygget på den tradisjonelle modellen for matlevering - for eksempel Uber Eats, Foodora, Wolt, Just Eat, osv. I denne forretningsmodellen er restauranter og aggregeringsplattformene i direkte samarbeid med hverandre. Ved hjelp av slike matleveringsaggregatorer kan brukerne få tilgang til flere restauranter gjennom en enkelt  nettportal og enkelt sammenligne menyer, priser og anmeldelser.

 

Hva er grunnene til å investere i en pizzaleveringsapp?

 

Hvis du bestemmer deg for å investere i utvikling av en pizzaleveringsapp kan det gi mange fordeler til bedriften din -primært profitt og fornøyde kunder. En slik mobilapplikasjon vil også spare kundene dine for mye tid på å velge de ønskede rettene og legge inn en bestilling på en praktisk måte. Dette vil også komme deg til gode ved å øke kundelojalitet til merkevaren din. Det er ikke uvanlig at restauranter lager god pizza men mister en betydelig sum penger på grunn av applikasjoner av dårlig kvalitet:

 

reasons to invest in a pizza delivery app

 

Hvorfor restauranter bør investere i leveringsapper

 

Kundelojalitet

 

Å vinne kundens tillit er ofte en lang og vanskelig prosess. I de fleste tilfeller har moderne kjøpere et bredt utvalg av lignende produkter eller alternative tjenesteleverandører å velge mellom. En mobilapp av høy kvalitet kan være ryggraden i bedriften din som gir utmerket kundeservice og tilbyr gode lojalitetsprogrammer for kundene dine.

 

Stedsbasert markedsføring

 

Stedsbasert markedsføring er en voksende trend i disse dager. Ved hjelp av en mobil leveringsapp kan du sende push-varsler og tekstmeldinger om kommende kampanjer basert på stedet kunden befinner seg. Med andre ord, en kunde vil få tilbudet i det øyeblikket han eller hun kan benytte seg av det på enklest mulig måte.

 

Bedre kundedata

 

Hvem er dine faste kunder? Hva liker de å bestille fra restauranten din? Hvilke pizzatyper er populære? Vet de om kampanjer og tilbud på nettstedet? Foretrekker de å legge inn bestillinger via nettstedet eller appen? Disse og mange andre relaterte spørsmål kan besvares ved hjelp av analyser og informasjon gitt av et pålitelig mobilbestillingssystem for restauranter. Du kan bruke informasjonen til å målrette kampanjer og oppmuntre kundene til å fortsette å komme tilbake.

 

Levering

 

Takket være utviklingen av mobilapper er det mulig å forbedre leveringstjenesten betydelig. Tradisjonelt måtte folk ringe for å bestille, eller kjøre til restauranten for å kjøpe take-away, og deretter vente på at maten ble tilberedt og klar for levering. Restauranteiere kan i stedet opprette en app som ikke bare forenkler bestillings- og leveringsprosessen for kunder, men også forenkler driften av restauranten.

 

Har du tenkt på å utvikle en matleveringsapplikasjon?

Fortell oss om ideen din

 

Funksjonene alle pizzaleveringsapper må ha

 

Det er ikke nok å utvikle  en mobilapplikasjon - den må passe inn i bedriftens økosystem og svare til forretningsprosessene. Når du lager en pizzaleveringsapp kan funksjonene den må ha inkludere planlegging, bestillingsplassering, sanntidssporing, push-varsling, betaling i appen, bestillingshistorikk og direktechat for kommunikasjon med kunder og sjåfører.

 

Pizzaleveringsappens funksjonalitet kan deles inn i tre paneler - for kunder, for budet, og for pizzarestaurantene

 

Pizza delivery app functionality

 

Pizzaleveringsappens funksjoner for kunden

 

Under utviklingsprosessen er det nødvendig å bestemme hovedfunksjonene som må opprettes for kunder. Her er den grunnleggende klientrelaterte funksjonaliteten:

 

  • Menysider – for å få tilgang til en meny med tydelige beskrivelser av rettens innhold og bilder av høy kvalitet
  • Ingrediensjustering – for å legge til eller fjerne ingredienser
  • Online betaling - kunne betale for mat og levering online
  • Ordresporing — for å spore bestillingen og leveringsprosessen i sanntid
  • Finne restauranter i nærheten – for å få tilgang til et kart over restauranter i byen kunden befinner seg i
  • Lojalitetsprogrammer - for eksempel bonuser, promo-koder
  • Ordrehistorikk - for å se tidligere bestillinger og kunne gjenta samme bestilling med noen få klikk
  • Hjelp og kundestøtte – for eksempel live chat og samtalealternativer
  • Bestilling via sosiale medier – for å kunne bestille mens man er på sosiale medier

 

 

Pizzaleveringsappens funksjoner for budet

 

Her er de viktigste funksjonalitetene for pizzabudet:

 

  • Registreringsside – for å registrere en budkonto via en godkjenningsprosess (for eksempel telefonnummer eller e-post)
  • Kommunikasjonskanaler for bud og kunde – for å kunne kontakte kunden uten at budet ser kundedata og omvendt av sikkerhetsgrunner
  • Bestillingsdetaljer – for å få tilgang til detaljer som forventet leveringstid, størrelse, hentested
  • Statusoppdatering – for å administrere ordrestatuser (f.eks. godtatt, avbrutt, levert osv.)
  • Navigasjon – få tilgang til det innebygde kartet slik at budet enkelt kan finne ruten
  • Kontohistorikk – for å sjekke hvor mange bestillinger som leveres, arbeidstimer osv.

 

 

Pizzaleveringsappens funksjoner for restaurantene

 

Panelet for restauranter bør ha følgende funksjonalitet:

 

  • Integrert system for å administrere innholdet – for å legge til nye retter, beskrivelser og bilder
  • Ordrebehandlingsside — for å administrere ordrer, opprette ordrer i applikasjonen (f.eks. hvis brukeren bestiller over telefon), se ordrestatus osv.
  • Betalinger – for å godta betalinger, spore inntekter osv.
  • Markedsføringsverktøy — å lansere kampanjer og tilby promo-koder
  • Kommunikasjonskanaler på tvers av grensesnitt – for å samhandle med både budet og kunden inne i appen
  • Estimering av leveringstid - for å beregne tiden for transport, ta hensyn til tiden det tar å lage maten/ veisituasjonen osv.
  • Tilbakemeldingsadministrasjon – for å samle inn anmeldelser av bestillingen eller budet, lagre og behandle dem
  • Rapporter og analyser – for å se statistikk over bestillinger generelt og informasjon om budene, vise informasjon i form av instrumentbord, overføre informasjon til intern CRM, regnskapssystemer osv.

 

 

Viktige faktorer for en god brukeropplevelse i pizzaleveringsappen

 

Det er mange faktorer som bidrar til et flott brukergrensesnitt/UX i pizzaleveringsapper. Basert på vår erfaring med analoge applikasjoner har vi samlet en liste over de viktigste faktorene for utvikling av software som bør vurderes når du utformer UX:

 

Enkel registreringsprosess

 

Fra det øyeblikket de installerer appen er det åpenbart at kunden forventer at registrerings- og innloggingsprosessen skal være enkel. For eksempel kan brukerne bare skrive inn telefonnumrene sine og få SMS-bekreftelseskoden sendt til det, eller de kan registrere seg gjennom sosiale nettverk. Brukere bør også kunne opprette en profil og legge til betalingsinformasjon så enkelt som mulig.

 

Convenient registration process

 

Enkel bestilling

 

Nøkkelen til en vellykket pizza-app er en rask og enkel bestillingsprosess. Praktiske søkefunksjoner gjør det mulig for brukere å legge inn bestillinger raskere. Ingen liker endeløse søk. Dessuten bør det være høyt prioritert å kunne vise nøyaktige leveringstider og riktig sluttpris. Skjulte kostnader som skatter og avgifter vil bare gjøre at kunden mister tillitten til appen din.

 

Convenient ordering

 

Startside med kampanjer og populære produkter

 

For en godt designet pizzaleveringsapp anbefaler vi å legge til muligheten for kampanjer, populære produkter og nyheter som kan vises på startsiden. Å koble til push-varslinger og implementere lojalitetsprogrammer for å øke interessen fra målgruppen ved hjelp av applikasjonen vil også bidra til en bedre brukeropplevelse.

 

Main screen

 

Posisjonssporing og direktesupport

 

De neste viktige faktorene som påvirker brukeropplevelsen av pizzaleveringsappen er evnen til å spore i sanntid og gi kundesupport. Sanntidssporing er rett og slett at brukeren kan spore bestillingen gjennom hele leveringsprosessen. Sammen med dette bør appen ha et direkte supportsystem for å kunne hjelpe brukerne med en gang dersom det oppstår ordrerelaterte problemer.

 

 

Tekniske komponenter for utvikling av en app for pizzalevering

 

Apputvikling for pizzalevering er en kompleks prosess som består av flere ulike stadier. I tabellen nedenfor har vi illustrert teknologistakken som kan brukes ved utvikling av en slik applikasjon:

 

Tech Components for Pizza Delivery App Development

 

Budsjett og prosesser for å utvikle en pizzaleveringsapp

 

Kostnaden for å utvikle en pizzaleveringsapp avhenger av mange faktorer. Du kan lage en applikasjon bare for Android eller iPhone eller utvikle en løsning som kan brukes på flere plattformer. Funksjonalitetsnivået påvirker prisen og utviklingstiden. Det er viktig å forstå at det er en del minimumskrav som må vurderes for at tjenesten skal ha potensial til å bli populær. Du kan også implementere flere funksjoner for å skille virksomheten fra online konkurrenter, men da vil kostnadene stige. Typiske utviklingspriser varierer fra $ 10.000 for en mellomstor applikasjon til $ 240.000 eller mer.

Når du har en ferdig liste over funksjoner som skal inkluderes kan du gå videre med apputviklingen. Her er de viktigste stadiene av utviklingsprosessen:

 

  • Oppdagelse (2-4 uker) – produktutvikling og backlog, UX/UI-design, teamgjennomgang, prosjektledelse
  • Tidlig planleggingsstadium (1-2 uker) — prosjektpresentasjon, prioritering av tekniske oppgaver, valg av utviklingsverktøy og -praksis, estimatvalidering og revisjon, funksjonalitet og utformingsoppdatering, avhengighetsgraf
  • Utvikling (3-5 uker) – iOS-  og  Android-utvikling, frontend- og backend-utvikling, QA og testing, prosjektledelse, teamgjennomgang


 Create a Pizza Delivery App

 

Konklusjon

 

I dag ser restauranter som bruker matleveringstjenester og apper for bedriftene sine, at disse innovasjonene har en sterk innvirkning på salget. Som du kan se fra denne artikkelen, består utviklingen av en pizzaleveringsapp av flere stadier. Først av alt, det er nødvendig å sette av et budsjett til både markedsføring og utvikling. Deretter må det utvikles en omfattende strategi for hvordan produktet får innpass i markedet og som kan sikre appens popularitet.

 

Hvis du ønsker å bygge en lignende applikasjon for din bedrift bør du kontakte Lanars-teamet. Vi deler gjerne av vår omfattende erfaring innen applikasjonsutvikling.

 

FAQ

Utviklingen av den første versjonen av en slik app med grunnleggende funksjoner kan ta omtrent tre til seks måneder. Når det gjelder flere funksjoner som er mer komplekse i design, kan svaret være opptil ni måneder.

Vurder å legge til funksjoner som brukervennlige menysider, bestilling på nettet og forhåndsbestilling, nettbetaling, sporing av bestillingen, muligheten til å søke etter restauranter i nærheten, samt lojalitetsprogrammer og sosialt engasjement. For å promotere appen din ytterligere, kan du legge til en chatbot-funksjonalitet i form av innovativ kundesupport eller gamification-elementer.

Lanars-teamet bruker Java og Kotlin som programmeringsspråk for Android-apper, samt Swift og Objective-C for iOS. Av de nyeste teknologiske trendene bruker vi også verktøy som Android Studio, Android SDK, Apple Xcode og iOS SDK.

Ifølge Business Wire vil markedet vokse med $ 104 45 milliarder i perioden 2019-2023. Ikke overraskende har on-demand matleveringsapper vokst enormt i popularitet i løpet av koronakrisen. Lanars mener at nå er den beste tiden å utvikle en slik applikasjon på grunn av den lovede utsikten for høy avkastning på investeringen.

 

Har du tenkt på å utvikle en matleveringsapplikasjon?

Fortell oss om ideen din

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
16111.02.2021
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok