Ved utgangen av 2020 er det forventet at det globale mobilappmarkedet vil generere over 189 milliarder dollar, noe som gjør apputvikling til et av de mest lønnsomme teknologirelaterte forretningsområdene.
Lurer du på om det fremdeles er smart å starte prosessen med å utvikle en ny app? Selv om det er 2,2 millioner apper tilgjengelig på App Store og opptil 2,8 millioner apper er klare til å lastes ned fra Google Play Market, er det alltid plass til mobilapper som tilbyr noe nytt.
Snapchat og Tinder er eksempler på hvordan noen med en god appidé kan lansere en MVP og overgå konkurrentene, selv på et overfylt marked.
Men uansett hvor strålende din startup kan virke, er det fremdeles en krevende programutviklingsprosess. I denne artikkelen vil vi følge deg gjennom hele syklusen for mobilapputvikling, og komme med noen viktige tips.
Syklusen for utvikling av mobilapperer er basert på SDLC-prinsipper (soft development lifecycle). Den består av flere stadier som Oppstart (eller undersøkelse), Design, Utvikling, Stabilisering, Distribusjon og Vedlikehold.
Normalt starter apputviklingsprosessen med å oppdage fordelene og ulempene ved den fremtidige produktideen, markedsundersøkelser, målgruppestudier samt prosjektestimering.
Det første du må gjøre er å forvandle appideen til en produktidé.
Det vil hjelpe å vite hva slags eksperter du bør ha i teamet ditt, og hvor stort budsjettet må være.
Det andre trinnet for å utvikle en app i undersøkelsesfasen er å polere appoppfatningen din. Tenk på hvilke fordeler som kan overbevise brukerne, og studer markedsnisjer der målgruppen kan finne en lignende løsning (hvilke eksklusive verdier og konkurransefortrinn kan du tilby?). Studer konkurrentene og undersøk om markedsområdet ditt er lønnsomt for nykommere.
Prøv også å beskrive målgruppen din – kjønn, alder, yrke, stilling, familiestatus og geografi. Tenk på deres bekymringer, irritasjonsmomenter og behov.
Deretter kan du ta ett skritt videre i apputviklingen og gå dypere inn i appfunksjoner. List opp nøkkelfunksjoner du vil ha i appen, angi teknologier som kan brukes til å aktivere hele omfanget av ønskede funksjoner (kameraintegrering, GPS, fingeravtrykksskanning).
Når du har en teknisk beskrivelse av produktet kan du gå videre til evalueringen. Bestem hvilken plattform som er best å bygge appen din for (iOS, Android eller begge deler) og evaluer dine ansattes potensialet for å lansere appen.
Velg programmeringsspråk, angi tidsrammer for prosjektet, bestem strategier for inntektsgenerering og promotering, og kom opp med et PRD (produktkravdokument).
Dette stadiet handler ikke bare om grensesnitt, men også om brukerflyt, dataarkitektur og funksjoner. UX- og UI-designere, PM, dataanalytikere, samt programmerere og fokusgrupperepresentanter kan være involvert i prosessen.
Appdesign- og utviklingsprosessen kan deles inn i prototyping, appfunksjoner og designwireframing, storyboard-opprettelse og design. Til slutt har du et design for hver av skjermene på produktene og dokumentene dine som gjenspeiler appdata og funksjonell struktur.
Husk at designstadiet starter med en raskt opprettet prototype der bare appkonseptet kan gjenspeiles. Ideen med designfasen er å forvandle produktkravdokumentet til et visuelt detaljert dokument som kan forstås av utviklere.
For å unngå feil som potensielt kan fordoble designkostnadene, kan du prøve å samhandle med fokusgruppen så mye som mulig. Vis dem en ulike versjoner av prototypen, presenter ulike tilnærminger til UX (appflyt og samhandlinger) og UI (appoutlook). Ta hensyn til deres tilbakemeldinger, og angi oppgaver for designteamet om nødvendig.
Husk at design er en viktig del av utviklingsprosessen for mobilapper, det er kjernefaktoren som påvirker brukeropplevelsen. En god idé er å lage et moodboard eller referansetavle i tillegg til standard dokumentasjon før designerne starter sitt arbeid.
Utviklingen antas å være den mest kostbare og aktive fasen av utviklingssyklusen for mobilapper. Du starter med tekniske krav og designideer, og ender opp med et ferdig produkt. Apputviklingen kan deles inn i to trinn – prototyping og koding.
Hva er forskjellen mellom prototyping på designstadiet og utviklingsstadiet? Design-prototyping handler vanligvis om UX eller UI. Det kan opprettes for fokusgrupper eller investorer for å presentere dem med de viktigste funksjonene og apputseende. Slik kan du velge den riktige måten å gå videre.
Her snakker vi om teknisk prototyping, som kan hoppes over hvis det allerede er tydelig hvilken tilnærming som er den beste for å implementere de tekniske kravene.
Applikasjonsutviklingsfasen, altså kodingen, inkluderer programmering av front-end og back-end. Ideen er å aktivere grensesnittfunksjoner.
For dette er det nødvendig med dataingeniør og Android (iOS eller cross-platform) utviklere.
Når appkodeskjelettet er klart (alpha-fasen), er det på tide å legge til funksjoner i produktet, søke etter bugs, og utføre kontinuerlige forbedringer (beta-fasen). Appen kan også presenteres for fokusgruppen for å få tidlige tilbakemeldinger.
Utviklingsprosessen for mobilapper kan betraktes som fullført etter at alle feil er løst og produktet er klart til å bli realisert (lanseringsfasen).
Husk at iOS, Android og cross-platform-utvikling har forskjellige budsjetter!
Er du klar til å bygge din første app?
Kontakt LANARS for et estimat, og hjelp til å finne det rette teamet
Som du ser er stadiene som handler om utvikling og stabilisering nært forbundet. Utviklingsprosessen utføres vanligvis på app-elementer, noe som betyr at QA fortsetter med testing fra ett element og videre til et annet etter hvert som de er klar. Metoden kalles regresjonstesting og kan automatiseres.
De stabiliserende trinnene som utføres under apputviklingsprosessen inkluderer generell produkttesting (ideen er å identifisere appfeil og fjerne bugs). Dette gjøre i alle fasene som ble beskrevet tidligere. (alfa-, beta- og lanseringsfasen).
Innsamling av tilbakemeldinger fra fokusgruppene (testing av brukeraksept) er også en del av produktstabilisering, da det alltid er mindre ressurskrevende å forbedre en app på tidlige utviklingsstadier enn etter lansering. Det er derfor tilbakemeldinger fra brukeren og QA er så viktig.
Utviklingsprosessen for mobilapper i stabiliseringsfasen inkluderer:
Når testene er ferdig utført er det en god idé å styrke appen din med et analyseverktøy for å fortsette med å få tilbakemeldinger fra brukerne, studere atferd og samle statistikk for hvor lenge appen brukes.
Fortsett med å forbedre produktet også etter utgivelsen.
Utviklingsprosessen for mobilappen er ikke fullført hvis du ikke har sluppet produktet på markedet. Produktlansering er et viktig stadium i oppstarten.
Kort tid etter at appen din er lastet opp til App Store og Google Play-markedet, må du studere tilbakemeldinger, gjøre nødvendige forbedringer og oppdateringer, gi teknisk støtte til produktet, og svare på forespørsler fra brukerne.
Hvilke mål bør settes for distribusjons- og vedlikeholdsfasene? Først bør du få så mange nedlastinger (brukere) av appen som mulig. Jo flere du har inne i appen din, desto mer informasjon får du til ytterligere forbedringer.
Kampanjestrategi er ditt primære instrument. Hvilken inntektsmodell skal du bruke? Hvordan skal potensielle brukere bli kjent med produktet ditt? Finn svar på disse spørsmålene allerede når du er i oppdagelsesfasen for mobilappen din, og ha klar en kampanje som kan starte 6 måneder før lanseringen.
Bruk SEO, salgsfremmende landingssider og reklame.
Produktvedlikehold omfatter slike typer aktivitet:
Når det gjelder vedlikehold av appen din, trenger du kanskje et lite, middels eller stort team til å utføre oppgavene. Ikke glem å tenke på hva slags eksperter du trenger for å støtte produktet ditt allerede i budsjettplanleggingsfasen (innledende undersøkelser), og inkluder vedlikeholdskostnader i budsjettet ditt.
I dag er mobilapper en del av hverdagen vår. Ifølge global statistikk bruker smarttelefonbrukere opptil 90 % av sine gadget-relaterte tidskontrollapper. Appmarkedet er imidlertid generelt et svært konkurranseutsatt miljø. Det betyr at moderne startups må være ekstremt nøye når de planlegger prosjektet, gjennomfører utviklingsprosessen og opprettholder det endelige produktet. Hver eneste feil vil koste deg markedsandeler!
For å unngå feil, planlegg de ulike fasene i appens utviklingsprosess, og forbered deg godt før du utfører dem.
Oppstart (undersøkelse), design, utvikling, stabilisering, distribusjon og vedlikehold – alle disse implementeringsfasene for prosjektideen krever ekspertise, penger og tid. Begynn med å gjøre ideen om til produkttekniske krav og konseptdokumentasjon. Deretter fortsetter du med budsjettering.
Vær oppmerksom på markedsføringen også. Velg riktig inntektsmodell. Planlegg og start promoteringskampanjen før den offisielle lanseringsdagen. Husk at disse utviklingsfasene bare er begynnelsen på mobilapphistorien din. For å konkurrere i det nåværende markedet for mobilapper må produktet være fleksibelt og det må oppdateres ofte.
Lytt til brukernes tilbakemeldinger, følg med på vanene deres, og aldri slutt med å prøve å gjøre produktet bedre!
Er du klar til å bygge din første app?
Kontakt LANARS for et estimat, og hjelp til å finne det rette teamet
17.08.2023
DEN ULTIMATE GUIDEN TIL Å SKAPE EN SIDEMENY MED SWIFTUI: DEL 1Heisann! I dag skal vi vise deg hvordan du kan gå fra å ha en tom sidemeny til å ha en pent animert, UX-bevisst sidemeny, vi skal gå gjennom steg-for-steg hvordan dette gjøres, og vi vil dele de beste praksisene med deg.Les mer12.05.2023
Å revolusjonere mobilutvikling: Hvordan ChatGPT forbedrer brukeropplevelsenI denne artikkelen skal vi dekke emnet om hvilken innflytelse fChatGPT-teknologien har på brukeropplevelsen, og hvordan den kan brukes til å forbedre den og gi nye muligheter for mobil apputvikling.Les mer17.01.2023
DEN ULTIMATE GUIDEN TIL Å LAGE EN SIDEMENY I SWIFTUI: DEL 2. EGENTILPASSET OVERGANG OG ANIMASJONERHeisann, folkens. I del 1 av denne serien med artikler dekket vi skriving av egne komponenter i SwiftUI-designet ved å bruke Label, LabelStyle, ButtonStyle og flere. I tillegg kunne du se hvor enkelt det er å designe din egen beholder og overføre presentasjon informasjon til søsken, akkurat som Apple gjør med deres Sheet og lignende presentasjonsbeholdere.Les mer