Slik outsourcer du apputvikling
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

Slik outsourcer du apputvikling

Outsourcing av softwareutvikling er en bevist måte å redusere prosjektutgifter, og oppnå bedre resultater. Deloitte har forsket på outsourcing, og konkluderte med at opptil 31% av alle apputviklingsoppgaver ble outsourcet i 2018. Det sies også at outsourcing av programmering, og samarbeid med eksterne designbyråer kan redusere utviklingsbudsjettet med 60% sammenlignet med intern utvikling.

 

Hva er ideen bak et samarbeid med et outsourcingbyrå? Kostnadseffektivitet, forretningseffektivitet, optimalisert teamadministrasjon og konsekvent oppgaveutførelse døgnet rundt er bare et par fordeler.

 

Fra denne artikkelen kan du lære hvordan du velger en pålitelig leverandør for apputvikling, hvordan du velger riktig arbeidsmodell, og hvilken teknisk dokumentasjon som er viktig å ha med.

 

IT outsourcing market, by revenue and region

 

 

Vit hva du vil ha fra appen

  

Det essensielle spørsmålet du må spørre deg selv før du hopper i det, og inngår et samarbeid med et outsourcingteam, er "Hva slags resultat trenger jeg på dette stadiet?". Det er umulig å velge riktig partner, og finne ut hvordan du outsourcer utviklingen, før du har en klar visjon for produktet.

 

Noen selskaper velger å bare outsource utvalgte deler av programmeringen (vanligvis svært spesifikke, som UI-design, eller løpende teknisk support), og utfører resten av oppgavene med sine vanlige interne team. Andre foretrekker å ansette et helt dedikert utviklingsteam fra leverandørens kontaktbase, og vente til det ferdige produktet er klart for levering. I slike tilfeller outsources også teamledelse og prosjektjuridisk støtte.

 

Den beste måten å finne ut om du trenger å outsource hele programmeringsprosessen, eller bare en enkelt oppgave, er først ta stilling til disse punktene:

  • Hva er den viktigste oppgaven til din fremtidige app? Hva slags funksjoner må den ha for å møte dine tekniske forventninger?
  • Hvem er dine største konkurrenter? Hvilke funksjoner og produktsæregenheter vil hjelpe deg å overgå dem?
  • Hvordan ser målgruppen ut? Hvilke MVP-funksjoner kommer til å tiltrekke seg disse menneskene? Hva slags design vil møte deres forventninger?

 

Deretter oppfører du en liste over tekniske krav til produktet – et produktkravdokument og et spesifikasjonsdokument. Hvis du har noen programmerere i bedriften bør du så snart som mulig, om du ikke allerede har oversikt, finne ut hvilke oppgaver de har kompetanse til å utføre.

 

Hvis du ikke har et team – fortsett med å lete etter et outsourcingbyrå, og begynn å skissere kostnaderne ved å outsource apputviklingen.

 

På dette stadiet er det viktig å avgjøre alt som er relatert til produktutviklingen:

  • Skal du opprette en native app (iOS eller Android), en web app, eller en app for flere plattformer (cross-platform)? Lær mer i vår artikkel iOS vs Android apputvikling.
  • Hvilke funksjoner skal integreres i din MVP (et produkt med kun de viktigste funksjonene), og hvordan skal den ferdigutviklede appen se ut? Lær mer i vår artikkel Hvordan bygge en MVP.
  • Har du designreferanser eller en bestemt stil (konsept) du vil at appen skal ha?
  • Hva er inntektsmodellen din? Hva slags kampanje du skal bruke? Har du spesialister på denne oppgaven? Finn ut mer i artikkelen  Slik tjener du penger på appen din.
  • Krever produktet kontinuerlig teknisk støtte?

 

Svarene vil hjelpe deg med å evaluere hva slags spesialister du trenger å ha i outsourcing teamet, og forklare leverandører hva slags kompetanse som vil matche dine forventninger.

 

Outsourcing skills needed in 2020

 

 

Definer dine kriterier for å velge en bedrift å outsource til

 

Alle forventer at dedikerte utviklere skal jobbe raskt, profesjonelt (uten feil), og ta seg mindre betalt for oppgavene enn andre. Høres for generelt ut, ikke sant? For å være sikker på at teamet vil leve opp til disse kriteriene allerede fra begynnelsen, anbefaler vi deg å huske noen punkter du må sjekke før du starter forhandlinger om priser, og signeringer av kontrakter.

 

Husk at det kan være mye hjelp i å lese tilgjengelig informasjon på steder som et bedriftnettsted, nettsteder med referanser, og rangeringer publisert i profesjonelle magasiner! Søk på internett og delta på relevante events, lag deretter en liste over aktuelle frilansere og byråer som tilbyr outsourcing av mobilapputvikling i henhold til disse kriteriene:

 

Ferdigheter og kompetanse

Sjekk portefølje og case-studier for å finne ut om et selskap allerede hadde lansert et lignende prosjekt. Hvis de ikke har gjort det, kan du prøve å estimere vanskelighetsgraden på oppgavene utført av selskapet. Uten mulighet til å se gjennom porteføljen, still direkte spørsmål via e-post eller telefon.

 

Kommunikasjon

Tidssoneforskjeller, kulturelle grenser, og ulik bedriftskultur, samt spesialistenes personlige egenskaper. Alt dette er faktorer som kan påvirke effektiviteten på outsourcingsamarbeidet, og resultere i forsinkelser og økonomiske tap. Sørg for at du snakker samme språk som partnerne dine.

 

Tidslinjer og budsjettestimater

Kall det estimaterfaring. Bedrifter har ofte for vane å love deg ekstremt korte tidsrammer for de fleste utviklingsoppgaver. Men når det kommer til den faktiske jobben, pleier gjerne disse tidsfristene å ryke.

Og ja, det er umulig å evaluere prosjektvilkår og budsjetter hundre prosent nøyaktig før en har full oversikt over alle tekniske krav. Men hvis du klarer å finne et erfarent utviklingsselskap, vil lederne sannsynlig kunne fortelle deg mer eller mindre realistiske estimater fra begynnelsen.

 

Arbeidsvilkår

Det finnes et argument som taler for at in-house sofwareutvikling kan være bedre en outsourcing, og som er en de viktigste grunnene til at mange foretrekker dette. Det er lettere å ha kontroll på arbeidet som utføres at fast ansatte utviklere. Det er også sikrere å jobbe med spesialister som har direkte tilgang til hardware.

For å unngå informasjonslekkasje, tidsfrister som ryker, eller uansvarlige eksterne arbeidere, studer arbeidsrutinene deres på forhånd. Det vil være en fordel hvis de bruker samme administrasjonsmetode som du gjør.

  

Referanser

Hva synes andre kunder som har samarbeidet med din potensielle outsourcingleverandør? Sjekk flere kilder, ikke bare bedriftsnettsteder der referanser kan redigeres og legges ut i en gunstig rekkefølge, men også objektive tredjepartsressurser. Og ikke nøl med å spørre leverandørens kunder direkte via deres offisielle kontaktsteder.

 

Klar til å outsource et team for ditt neste fantastiske produkt?

Kontakt LANARS for et estimat

 

Søk etter, og lag en liste over aktuelle apputviklere

 

Å velge et outsourcing-byrå er ikke en rask oppgave. Det kan ta måneder, og hundrevis av dollar, å finne en pålitelig partner. Derfor anbefaler vi deg å planlegge for en langvarig forberedelsesprosess, og inkludere disse utgiftene i budsjettet ditt.

 

Det andre trinnet etter at du har funnet ut dine prosjekttekniske krav, og hvilke kriterier utviklerne dine bør passe inn i, er å opprette en liste over byråer du ønsker å intervjue eller forhandle med.

 

Langsiktig samarbeid med et outsourcingbyrå krever en spesiell holdning til søkeprosessen. Det svarer seg alltid å bruke god tid på å finne den rette samarbeidspartneren, det kan bli dyrt å måtte bytte partnere i midt i prosessen.

  

Hvis prosjektet ditt er stort, kan du dele leverandørsøket i to trinn. På det første leter du bredt etter alle eksisterende selskaper som kan takle dine oppgaver og er sannsynlig å matche dine kriterier. Deretter oppretter du en shortliste over aktuelle leverandørkandidater. Bruk Internett til å finne grunnleggende informasjon om dem. Les referanser og sjekk rangeringer på tjenester som Clutch, Tech Reviewer, Manifest, GoodFirms, eller bare Google " outsource app development company ".

  

En annen god idé er å se etter potensielle partnere på fagkonferanser, og offentlige forum. Bedrifter hvis ansatte pleier å delta på profesjonelle arrangementer, er mer sannsynlig å verdsette sitt omdømme og har ofte en bedre arbeidsmoral.

 

In-house vs outsource? Hvis du vil at offshorearbeiderne skal prestere bedre enn de interne, kan det være en god idé å krysse av at du har sjekket disse punktene før du signerer kontrakten:

  • Teknologi- og designkvalitet på selskapets hjemmeside
  • Antall dedikerte kandidater å velge mellom (må være bredt utvalg)
  • Bred erfaring på flere områder (flott hvis det er ditt felt)
  • Positive referanser (vær oppmerksom på kommunikasjonsproblemer)
  • Toppklienter

 

Hvis du har et lavt budsjett og bare trenger et par spesialister (ikke hele teamet), bør du vurdere å unngå store byråer, og heller konsentrere deg om tjenester for å ansette frilansere. Et annet alternativ er profesjonelle arrangementer hvor du kan velge en spesialister med ettertraktet kompetanse. I dette tilfellet bør du først lage en shortliste med aktuelle arrangementer og tjenester, og deretter sørge for å følge den opp.

 

Men noen ganger er det best å handle raskt med å gjennomføre med intervjuer. Erfarne frilansere kan fort bli plukket opp av konkurrenter. Plattformer for å finne frilansere – Toptal, UpWork, Codementor og Gigster.

 

Most common outsourced services in Europe

 

 

Velg det perfekte outsourcingbyrået for mobilapputvikling

 

Du har nå en liste med selskaper eller eksperter du ønsker å jobbe med. Hva blir det neste? Det andre trinnet er å gjennomføre et intervju, og å velge det beste alternativet blant dem. Vårt råd er å besøke leverandørenes kontorer hvis det er mulig, og snakke med potensielle partnere. Ideen er å finne ut om de kan løse dine spesifikke problemer, og hvis ja, bli enige om prisen på en slik tjeneste.

 

Det noen få trinn du kan følge for å gjøre prosessen mer strukturert, og som hjelper deg å huske viktige detaljer:

 

  • Ring dine kandidater

Fortell dem dine grunnleggende krav og sjekk informasjonen du har funnet via internett, eller ved hjelp av andre ressurser, som fikk deg til å tro at disse kandidatene er egnet for dine oppgaver. Deretter ber du om CV-er til bestemte ansatte du kan jobbe med. Til slutt, bli enige om en bestemt dato og klokkeslett for å gjennomføre et ansikt-til-ansikt intervju på kontoret eller på en videochat-plattform.

 

  • Besøk kontoret eller utfør et videointervju

Dette er en viktig del av utvelgelsesprosessen som bør resultere i din endelige beslutning om samarbeid med kandidaten. Studer CV-er først og forbered spørsmål for å avklare om potensielle eksterne arbeidere har de myke og harde egenskapene som er nødvendige for effektivt samarbeid (kommunikasjonsevner, følelse av engasjement, engelskferdigheter, arbeidsmoral osv.).

 

Det er også mulig å gi betalte eller ubetalte testoppgaver til kandidatene. Du kan be dem om å forberede estimater eller være klar til å diskutere tekniske problemer.

 

  • Evaluering av harde og myke egenskaper, samt din beslutning

Etter noen uker (eller dager) kan du gi dine kandidater tilbakemelding om hvordan de gjorde det på testene og intervjuene. Det er en god idé å sammenligne ressursene til de ulike outsourcingbyråene, og rangere deres ferdigheter etter et poengsystem. På dette punktet bør du ha en forståelse av hvordan du outsourcer apputvikling med bestemte partnere (vilkår og budsjetter).

 

 

Hvordan velge outsourcingmodell for apputvikling

 

Dedikert utvikling kan ta ulike former. Outstaffing  og  outsourcing er de mest populære av dem. Tenk nøye gjennom valg av samarbeidsmodell når du skal bestemme leverandøren eller ekspertene du skal jobbe med.

 

Outsourcing av apputvikling betyr samarbeid med et helt team, eller en enkelt ekspert, der de skal levere et sluttprodukt i henhold til prosjektets tidsrammer.

 

Du stiller krav til tekniske spesifikasjoner og andre relevante oppgaver, og så blir dere enige om datoer for betaling. Deres ansvar er å gjennomføre prosjektet, og gi deg det du vil ha. Samtidig er det noen land som er mer fordelaktig å outsource programvareutviklingen til enn andre. Østeuropeiske land, hvor høykvalitetsutvikling ikke er så overpriset som i USA eller Storbritannia er et godt alternativ.

 

Fordeler med outsourcing - lave utgifter, god utviklingshastighet, færre ledelsesproblemer.

 

Outstaffing betyr at du ansetter eksterne utviklere og andre spesialister og gjør dem til en del av ditt faste team. Outsourcing kan innebære flytting av det dedikerte teamet, mens outstaffing er basert på utelukkende eksternt arbeid. Her ligger det juridiske ansvaret på deg, og du må også stå for prosjektledelse eller sette den bort til et outstaffingbyrå som også gir arbeiderne tilgang til kontorlokaler. Outstaffingteamet jobber som ditt vanlige team, og samarbeidet avsluttes ikke når prosjektet er over. 

 

Fordeler med outstaffing - full kontroll, ingen kontorproblemer, lavere utgifter sammenlignet med å ansette et team internt, eller jobbe med et outsourcingteam.

 

 

Hvordan velge prismodell

 

Outsourcing av applikasjonutvikling kan prises på forskjellige måter. Men hva er forskjellene? Arbeidsrapporteringsstil, administrasjonsnivå og betalingsbetingelser er svaret. Velg i henhold til apptypen din, eksisterende ressurser, aktiviteter og tidsrammer.

 

Tids- og materialmodell

Ideen går ut på at du betaler bare for sluttproduktet, eller etter at utviklingsprosessen når et bestemt mål. I de fleste tilfeller betyr denne prismodellen at de dedikerte utviklerne mottar en bestilling med dine krav, og all nødvendig informasjon om prosjektet. Så går prosessen sin gang, og du en fullverdig klar-til-bruk-løsning. Utviklingspartneren beregner et estimat basert på bestillingens karakter, hvor mange spesialister som må involvere i prosessen og hvor mange timer de trenger til å fullføre disse oppgavene.

 

Tids- og materialmodellen er for hele produktutviklingen, og om nødvendig kan en ny kontrakt som omhandler videre teknisk støtte signeres.

 

Husk at ditt endelige mål må defineres veldig presist, så dette alternativet fungerer bare hvis du har en klar visjon om det ferdige resultatet.

 

Ved en slik samarbeidsmodell er det vanlig at halvparten betales før utviklingen starter og den andre halvparten betales etter at jobben er utført. Når det gjelder oppgaver som krever mer enn en måned er det vanlig med månedlige betalinger.

 

Fastprismodell

Kanskje har du bestemt kravene til dine tekniske løsninger, men er fortsatt ikke helt sikker på om du bør velge intern utvikling eller outsourcing. Da kan fastprismodellen være et godt økonomisk valg.

 

I dette tilfellet betaler du en fast bestemt pris for hele perioden med eksterne eksperter som er involvert i prosjektet ditt. Ideen er at du skal kunne vite på forhånd hvor mye det koster å få de ønskede konkrete resultatene.

 

Fastprismodellen er ikke fleksibel når det gjelder løpende styring. Bruk den bare hvis du er sikker på dine tekniske behov, og har en klar visjon om ditt fremtidige produkt. Vær oppmerksom på at byråene bare vil inngå fastprisavtaler hvis oppgaven er liten og klar.

 

 

Hva er risikoene forbundet med outsourcing, og hvordan håndtere dem?

 

Outsourcing av apputvikling er ikke spesielt risikabelt hvis du har en klar visjon om hvilket resultat du ønsker å oppnå, benytter en pålitelig tjenesteleverandør, og har tid til å følge opp eventuelle utviklingsproblemer for å være sikker på at prosjektet ikke stopper opp.

 

Samtidig er markedet svingende, leverandøren kan ha et annet prosjekt i tillegg til ditt, og det er alltid en mulighet for menneskelige feil. Så hvordan outsource apputvikling med minimal risiko? Her er noen vanlige risikoer, og tips om hvordan du kan unngå dem:

 

  • Leverandøren viser seg å mangle kompetanse

Som et resultat kan prosjektet bli undervurdert når det gjelder kostnader, tidsrammer og ekspertbehov, noe som betyr at du må betale mer enn forventet. I noen tilfeller kan det være behov for å endre tjenesteleverandører.

 

Hvordan unngå dette? Vær oppmerksom på hva som kommer frem på intervjustadiet, ta en titt på leverandørporteføljen og prøv å holde dine tekniske krav så detaljerte som mulig. Hvis du ikke har en intern IT-avdeling, er det billigere og mindre risikabelt å outsource hele utviklingsprosessen, inkludert QA og distribusjon.  

 

  • Manglende kvalitetskontroll underveis

Kvalitetssikring er viktig når du outsourcer arbeidsoppgaver. Det er nødvendig å sjekke utviklingskvaliteten flere ganger underveis, frem til slutten av prosjektet. Ellers kan du risikere å finne alvorlige feil på distribusjonsstadiet.

 

Hvordan unngå dette? Bli enig med leverandøren om regelmessige kvalitetstester, og ha noen på kontoret med ansvar for å utføre løpende QA-oppgaver. Det er også en god idé å ha en feilsporingsalgoritme og konstant tilgang til den. 

 

  • Feilkommunikasjon

Kommunikasjon er essensielt for kunne å kunne outsource prosjekter. Kulturelle forskjeller, ulike tidssoner, kommunikasjonsferdighetene til de dedikerte ekspertene og dårlig engelsk. Alt dette kan skape misforståelser mellom deg og tjenesteleverandøren. Det er også vanskelig å administrere et prosjekt og overvåke fremdriften uten å ha et felles språk med samarbeidspartneren.

 

Hvordan unngå dette? Den ene måten er å sette opp en kommunikasjonsplan med fastsatte møter. Den andre måten er å benytte nærliggende eller onshore outsourcing-team til å utføre din mobileapputvikling (fra samme tidssone eller land). Det er også lurt ha en dedikert prosjektleder i outsourcing-teamet ditt om du vil unngå fordyrende feilkommunikasjon. Denne personen vil overvåke fremdriften og rapportere direkte til deg. 

 

  • Manglende sikkerhet og immaterielle risikoer

Produktideen eller deler av den kan selges til konkurrentene eller andre selskaper. Produktet kan ha sikkerhetsproblemer knyttet til brukerdata, eller det kan være en risiko for å miste all produktdata. Leverandøren kan også bruke software uten lisens eller riktig autorisasjon, eller etterlate seg en mulighet til å kunne påvirke koden etter at oppgavene er fullført.

 

Hvordan unngå dette? Sørg for at du sitter med rettighetene til koden etter distribusjon. Opprett et vedlegg til kontrakten der sikkerhetskrav og policyer vil bli nevnt. Det er også viktig å utvikle en algoritme for kunnskapsoverføring fra outsourcede eksperter til ditt interne team. 

 

IT spending growth forecast, 2019

 

 

Konklusjon

                                  

Hvordan outsource apputvikling? Outsourcing er en av de beste måtene å tiltrekke seg de beste internasjonale ekspertene, spare tid og utviklingskostnader, samt administrere prosjektet på en enklere måte. Samtidig er det også en del risikoer med å benytte et outsourcingbyrå, deriblant kommunikasjon, ledelse og QA-feil, feilestimerte tidsrammer og budsjetter, samt risiko for kommersielle datatap.

 

Det er ikke mulig å sikre seg 100% mot risikoene, men du kan få fantastiske resultater med en gjennomtenkt tilnærming til valg av utviklingsleverandør og ledelse.

 

Appkompleksitet og område, eksisterende ressurser (internt team og budsjett), kontrollnivået du ønsker å ha over prosessen, og valgte tidsrammer. Dette er grunnleggende kriterier som vil hjelpe deg med å lage en liste over aktuelle kandidater når du skal finne den beste samarbeidspartneren. Når du står igjen med de beste kandidatene, vurder deres faglige rangering, portefølje, kompetanse, referanser og vilkår for samarbeid.

 

Teknisk dokumentasjon er et annet aspekt du må vurdere. Det er umulig å utarbeide et godt produkt uten retningslinjer for prosjektet, tekniske spesifikasjonsdokumenter og sikkerhetsreguleringsvilkår. Outsource-programmering med kontinuerlig kvalitetsovervåking fra eget kontor vil også gi deg betydelige resultater.

 

Klar til å outsource et team for ditt neste fantastiske produkt?

Kontakt LANARS for et estimat

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
42819.03.2020
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok