Hvordan lage en sosiale medier-app? Sosiale medier i 2020
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

Hvordan lage en sosiale medier-app? Sosiale medier i 2020

Sosiale medier er en nisje som ser ut til å fortsette å vokse, også i 2020. Selv med et moderat budsjett er det fremdeles mulig å bygge en sosiale medier-app som kan bli et effektivt verktøy for å generere inntektsbringende og rask vekst. Men det er også blitt stadig vanskeligere å introdusere og markedsføre et nytt produkt ettersom det er et marked med høy konkurranse, okkupert av noen av de mest kjente selskapene i verden.

social media

 

Facebook har mer enn 2 300 000 000 brukere, og er den globale lederen. Selskapets eiendeler er anslått til 505 000 000 000 dollar.

 

Den neststørste globale aktøren er YouTube med et publikum på nesten 2 000 000 000 og en anslått verdi på rundt 160 000 000 000 dollar.

 

Det tredje eksempelet er WhatsApp med 1 600 000 000 aktive brukere, ifølge statistikken for 2020. I 2014 ble WhatsApp solgt til Facebook for 19 000 000 000 dollar, og siden da har den estimerte verdien tredoblet seg.

 

I denne artikkelen har vi prøvd å analysere hvorvidt det er rom for nye sosiale nettverk på det globale markedet, samt beregne budsjetter og gi noen praktiske tips om hvordan du oppretter et sosialt nettverk.

 

 

Før du oppretter en sosiale medier-app: Finn din nisje

 

Hva har alle de store plattformene for sosiale medier til felles? Svaret er at hverken Instagram, YouTube eller Facebook er ikke dedikert til et bestemt tema.

 

Ideen om dominerende spillere er å koble så mange brukere med ulike interesser som det er mulig og deretter å gruppere dem i henhold til deres preferanser og interesser. Forbes sa en gang at det ikke er plass for nye altdekkende sosiale medier før teknologiske fremskritt har skapt en ny nisje for en ny type kommunikasjon. Det er imidlertid alltid rom for sosiale medier som dekker spesifikke behov for folk samlet rundt bestemte emner.

 

Som utvikler av en ny plattform for sosiale medier har du minst en ubestridelig fordel. Siden din app ikke trenger å dekke absolutt alles behov har du fleksibilitet til å kunne betjene målgruppen mye bedre enn Facebook eller Twitter.

 

Tematiske nisjeplattformer kan generere mer overskudd enn de generelle, og ha flere aktive brukere som er mer involvert i innholdet.

 

En sosial plattform som er basert på en spesifikk målgruppe klarer å unngå at de påloggede brukerne får overdose irrelevant innhold, samtidig som den gir dem en mulighet til å vise sine innlegg til mange mennesker.

 

Aktive brukere hjelper deg også med å markedsføre bedriften din uten ekstra utgifter, og de er generelt mer lojale en de passive. Spørsmålet er hvordan man skal finne en lønnsom nisje og definere målgruppen. Det er noen grunnregler for hvordan du bør gå frem:

 

 

Lær ulike nisjer gjeldende prisnivå

 

I hvilken nisje er det mulig å selge kostbare produkter? Hvilke nisje inkluderer selskaper med høyest estimerte verdier?

 

 

Lær å rangere ulike kategorier

Det vil hjelpe deg å definere hvilke nisje som har høyest etterspørsel og dermed er den enkleste (og derfor den billigste) å få innpass med.

 

 

Spor nisjenes vekstrate

Finn ut hvilke nisjer som er mest lovende for øyeblikket. Definer nisjens vekstraten med å sammenligne data fra ulike intervaller.

 

 

Følg lederne (1% og 10% nedlastinger)

Før du oppretter et sosialt nettverk, bør du ha overikt over minst 2 nedlastingsnivåer i din nisje. Studer de ledende aktørenes strategier og deres utviklingshistorie for å sette realistiske forretningsmål. Husk at det er tidkrevende arbeid å nå toppen, det er ikke gjort på et øyeblikk.

 

 

Hvis du har et lite budsjett, og er usikker på om ditt sosiale nettverk kommer til å lykkes, bør du fortsette å lære mer om målgruppen før du foretar deg noe annet. Alle sosiale medier handler om mennesker og deres behov, så prøv å lære deres preferanser ved å starte en Facebook-side om emnet eller rett og slett samle fokusgruppen for å presentere dine ideer.

 

Her er noen eksempler på vellfungerende nisjeplattformer for inspirasjon: Houzz er om interiørdekorasjon, Dribbble hjelper designere til å dele sine prosjekter, Couchsurfing gir reisende en sjanse til å bo i hverandres leiligheter uten å betale penger.

 

Bygg en lønnsom app for sosiale medier med LANARS

Kontakt oss for å få forhåndsberegninger

 

Hvordan lage en sosiale medier-app?

 

En app for sosiale medier må tilby mer en et pent design og godt operativsystem for å lykkes. Først må du definere hvorfor akkurat din app vil være interessant og nyttig for brukerne. Et sosialt nettverk er basert på brukernes innhold, slik at din viktigste oppgave er å sjekke om de ønsker å bruke ditt fremtidige verktøy til innholdsdeling.

 

Tenk deg at du allerede har kommet opp med en idé for en sosiale medier-app. Hva blir det neste? Det er noen grunnleggende trinn for en gjennomtenkt lansering av nye sosiale medier.

 

 

Trinn 1. Strategi

 

For å lage en ny plattform for sosiale medier må du først velge nisje, deffinere målgruppen og sette noen indikatorer for virksomheten. Du må utvikle en markedsføringenstrategi basert på konkurransesituasjonen innen ditt valgte felt . Det er også viktig å studere svakheter og styrker hos konkurrentene.

 

 

Trinn 2. Arbeidsflyt og  design for sosiale nettverk

 

På dette stadiet må du gå gjennom prosesser som å skissere opp brukerflyt, wireframing, prototyping og til slutt UI og UX designutvikling. Les mer om dette i artikkelen om hvordan du bygger en MVP.

 

 

Trinn 3. MVP-utvikling og QA

 

Bygg din app-backend ved å sette opp APIer, servere og databaser, og test løsningen ved hjelp av QA-team (quality assurement) og utvalgte fokusgrupper.

 

 

Trinn 4. Publisering

 

Publiseringsprosessen består av å lage markedsføringsmateriell og forberedelser for videoveiledning, beskrivelser av produktet og å publisere selve appen på Google Play Market eller (og) Apple store. Husk at du trenger å sette din app i riktig kategori, og med riktige tags for å nå din målgruppe.

 

 

Trinn 5. Markedsføring

 

En markedsføringsstrategi bør utvikles i den første fasen av prosjektgjennomføringen. Men det viktigste stadiet for promotering og salgskampanjer starter vanligvis like etter at appen har blitt publisert på app store og Play Market.

 

Vær oppmerksom og promoterer appen så aktivt som mulig i løpet av de første 72 timene  etter publisering. Den umiddelbare vekstraten og responsen fra brukerne i løpet av de tre første dagene vil være avgjørende for din posisjon og rangering.

 

 

Trinn 6. Teknisk support og oppdateringer

 

Vær klar for tilbakemeldinger fra dine første brukere, svare på spørsmålene deres, fikse app-feil og oppdatere appen basert på den nye informasjonen. Det er også en god idé å ha en basisplan for oppdateringer siden du starter med MVP.

 

 

Lag en sosiale nettverk app: Funksjoner for MVP

 

En MVP er en god strategi for å redusere risiko og bruke utviklingsbudsjettet ansvarlig når du skal utvikle plattform for sosiale medier.

 

En MVP-app (minimum viable product) er et digitalt produkt som er klart til bruk og som utfører de viktigste appfunksjonene, men ingenting mer. MVP-er brukes vanligvis til å teste oppstartsidéer generelt, generere kunder tidlig i prosessen eller definere videre utviklingsstrategi. Her kan du lese mer om hva MVP betyr og hvorfor du trenger det.

 

Begynn arbeidet på din MVP med listen over de viktigste funksjonene i ditt fremtidige produkt. Bruk litt tid på å tenke over hvilket av dine fremtidige brukeres behov som er det viktigste å løse med ditt nye produkt. Her kan du finne listen over nyttige appfunksjoner. Velg hvilke av dem er obligatoriske for din app og hvilke som ikke er det.

 

  • Landskapsmodus
  • Registrering (via e-post, større sosialt nettverk, passord) automatiske datekryptering
  • Personlig profiltilpassing (bilde, bakgrunnsbilde, navn, bio) global posting og kommentering
  • Online redigeringsverktøy
  • Arrangement for nyhetsfeed
  • Integrasjon av betalingssystem
  • Funksjon for å invitere venner
  • Administrasjon av grupper
  • Privat in-app kommunikasjon (teksting, utveksle mediefiler, samtaler) push, telefon eller e-postvarsling
  • Spore geografisk plassering
  • Verktøy for å administrere appen
  • Verktøy for å administrere brukerinnhold (tekst, bilder, video)
  • Integrere andre kilder (databaser, andre apper)

 

major app features

Når du har listen over dine viktigste funksjoner du vil kunne beregne kostnader og implementeringstid. Husk at jo flere funksjoner du har, jo flere skjermer er nødvendig, og derfor jo mer penger du trenger for å lage en app.

 

Prisen vil bli høyere hvis du bestemmer deg for å samhandle med andre plattformer og tjenester, for eksempel chatting via Messenger, importere visuelt innhold fra Instagram eller sjekke online anmeldelsesplattformer. Fordelen med å bruke tredjeparts plattformer som innebygd verktøy er at du kanskje kan redusere noe av utviklingskostnadene.

 

 

Hvor mye koster det å bygge en sosiale nettverk app

 

Utvikling og implementering av en markedsføringskampanje er vanligvis den dyreste tjenesten innen utvikling av av mobilapper for sosiale nettverk. I tillegg pleier gjerne markedsføringsutgifter i motsetning til utvikling av software å være en løpende utgift, men som riktignok er regelmessig og til og med skalerbar.

 

Grunnen til dette er at etter et visst antall nedlastinger blir det vanskeligere og derfor dyrere å tiltrekke seg nye brukere. Ironisk nok, når populariteten øker så øker også beløpene du bruker på å fremme din app.

 

Den nest største utgiften er til design og prototyper av det sosiale nettverket, eller til backend avhengig av hva som er viktigst for din fremtidige app.

 

Basert på Lean Startup-tilnærmingen har vi beregnet omtrentlige kostnader til utvikling av en MVP-nativeapp for et sosialt nettverk. Merk at det er flere faktorer som påvirker de totale kostnadene: antall funksjoner, designkrav, tidsfrister (presserende oppgaver er alltid dyrere) og det valgte programmeringsspråket.

 

Ved å analysere MVPer av noen nisjeplattformer for sosiale medier (som Dogster, Wiser, Fubar og andre) kom vi opp med beslutningen om at de grunnleggende funksjonene er:

 

  • Innlogging og utlogging
  • Personlig profiltilpassing
  • Private meldinger
  • App-søk
  • Publiseringsverktøy (tekst og media)
  • Nyhetsfeed og kommentarfelt
  • Offentlig side, kunne opprette grupper og administrering av innebygde annonser

ways to create apps

Utviklingen av sosiale medier tar rundt 2 måneder, og det er sannsynlig å bruke 3 måneder totalt på alle oppgavene, inkludert prosjektledelse, markedsanalyse, UX og UI design, kvalitetssikring, markedsføring, og kundestøtte. Generelt vil en app med enkelt design starte med en pris på 22 000 til 50 000 dollar for en plattform. Hvis du ønsker å ha et mer eksklusivt design med wow-faktor må du regne med å betale 25% mer.

 

Husk at når du skal bygge en ny sosiale medier-plattform kan du redusere noen kostnader ved å bruke outsourcet arbeidskraft fra lavkostnadsland med en god rangering på feltet.

 

Det er kanskje unødvendig å si at Øst-Europa og Asia er mye billigere enn USA eller Canada når det gjelder apputvikling. I 2020 startet timeprisen disse stedene på 10 dollar, og en erfaren arbeidstaker kan hyres inn for 40-50 dollar per time.

 

Les vår artikkel for mer informasjon om apputviklingskostnader.

 

 

Konklusjon

 

Å opprette et sosialt nettverk er en vanskelig prosess av flere grunner. For det første har markedet for sosiale medier for lengst blitt okkupert av giganter som Facebook, Twitter, Instagram, og YouTube. For det andre trenger appen et publikum. Dette betyr at du må investere en stor ressurs i å studere behovene til dine fremtidige brukere, samt utvikle en strategi for å tiltrekke dem og stimulere deres aktivitet på din plattform.

 

Den gode nyheten er appen ikke må være en global plattform med millioner av brukere for å være innbringende. Tematiske nisjeplattformer kan tilby brukerne en mer spesialisert opplevelse en de altdekkende gigantene kan.

 

Nisjeplattformer er hundre prosent tilpasset målgruppens behov, muligheter og interesser. En godt laget nisjeplattform kan fort få brukernes tillit, gå viralt, og ofte demonstrere en mye høyere grad av brukerengasjement enn vanlige sosiale medier.

 

Så hvordan lage en sosiale nettverk-app? Arbeidet med en ny app består av markedsanalyse, bestemme MVP-funksjoner, UI og UX design, backend og markedsføringskampanje. Minimumstid for utvikling av en tradisjonell MVP-app for sosiale medier er 3 måneder, og prisen er 22 000 dollar.

 

Bygg en lønnsom app for sosiale medier med LANARS

Kontakt oss for å få forhåndsberegninger

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
69724.12.2019
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok