Slik oppretter du en rideshare-app: Kostnader, funksjoner og mer
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

Slik oppretter du en rideshare-app: Kostnader, funksjoner og mer

Ridesharing og carpooling er nå både en kommersiell virksomhet og en sosial trend. Konseptet gjør det mulig å unngå upraktisk offentlig transport fordi brukeren har tilgang til personlige taxitjenester til en lavere pris en de tradisjonelle. Samtidig kan andre tjene penger på fritiden ved å benytte sine personlige kjøretøy.

 

I 2020 tar ridesharing (samkjøringstjenester) flere forskjellige former. Grab eller Uber, Juno eller BlaBlaCar, nå kan du velge en tjeneste som er mer tilpasset dine behov. Ikke rart ridesharing-markedet fortsetter den eksploderende veksten med stadig nye tilskudd.

 

Hvordan opprette en rideshare-applikasjon? I denne artikkelen får du tips til hvordan du kan dra nytte av ideen din, og finne både passasjerer og sjåfører på et tidlig stadium!

 

Ridesharing market, 2016—2025 (Markets and Markets research)

 

 

Slik oppretter du en Rideshare-app: Grunnleggende fakta

 

Vi har ennå ikke snakket om hva som er hensikten med å starte din første rideshare-virksomhet.

 

På den ene siden har vi et konsept hvor mennesker hjelper hverandre uten kommersielle hensikter. Det går ut på ut på at bilførere deler plass i bilene sine med andre som skal til samme sted eller område. Til gjengjeld får de hjelp til å dekke bensinutgiftene.

 

På den annen side har vi det pragmatiske forretningskonseptet basert på tilbud og etterspørsek, der sjåfører blir gründere som tilbyr sine tjenester for et bredt spekter av kunder. Eksempel : Lyft, Uber og BRIDJ som er en on-demand busstjeneste.

 

Så hva er forskjellen, og hvordan oppretter du en rideshare-app som vil bli svært etterspurt?

 

Start med å bruke tid på å utforme en unik idé. Husk at Ubers suksess kom ikke ut av det blå. Uber var først ute med å slå sammen en etterspurt tjeneste med teknologier som posisjonssporing og automatiserte kontantløse betalinger. Finn ut mer om Uber-appen i vår bloggartikkel: Slik lager du en app som Uber. BlaBlaCar, med sine 80 millioner brukere i 22 land, er nå er den største leverandøren av langdistanse carpooling. Appen vant hjertene til sine brukerne ved å hjelpe dem å finne billig og trygg transport fra by til by.

 

I utgangspunktet er vårt råd til deg å velge mellom rideshare, carpooling, og lift-sharing, og studere konkurrentene dine på det aktuelle markedet. Her vil vi gå gjennom hva som er karakeristisk med de ulike nisjene, og gjøre det enklere for deg å skille dem fra hverandre:

 

  • Carpooling / bildeling

Eksempler — BlaBlaCar, Carma Pooling, Waze Carpool

 

Bildeling handler om å dele ledige seter i bilen med folk som planlegger å besøke samme sted (ofte for kortere turer i samme by).

 

Folk kan dele et kjøretøy for en kort tur (som den hjemmefra til kontoret), eller over lange avstander (fra en by til en annen). Det er kanskje ikke passasjeren som velger den endelige destinasjonen, men prøver å tilpasse rutene sine til den. Men de kan fortelle sjåføren hvor de skal plukkes opp og hvor de skal slippes av.

 

En annen måte å dele biler på er å skape et samfunn for bilutlåning der registrerte brukere kan plukke opp et kjøretøy som tilhører det bestemte selskapet, dersom de­ ikke allerede er tatt av noen andre brukere.

 

  • Ridesharing / transportnettverk

Eksempler — Uber, Liftshare, Grab, Gett

 

Dette er et taxialternativ, hvor sjåførene er private bileiere som ikke er registrert hos et ordinært taxiselskap. Det handler om danne et peer-to-peer transportnettverk basert på tilbud og etterspørsel.

 

Ridesharing betyr vanligvis at det er passasjeren som definerer destinasjonen, og ikke sjåføren. Samtidig kan en passasjer dele regningen med venner og fortsette på en carpool-tur.

 

Selv om dagens bildelings- og ridesharing-apper har ulik form, har de mange funksjoner som er felles knyttet til brukeropplevelsen. For å bruke dem må du laste ned appen og registrere deg som sjåfør eller passasjer.

 

Deretter må det opprettes en tur med et bestemt startpunkt og sluttpunkt. Alle skal tross alt velge hvem de deler bil med og få sine godkjenninger. Turer kan forhåndsbetales eller betales kort tid etter at den er fullført. Betalingen skjer automatisk eller med kontanter. Det siste trinnet er å gi tilbakemelding til sjøføren/passasjeren.

 

 

Opprett din egen ridesharing-app: Velg din plattform

 

Å kunne beskrive din unike appidé inngår i de tekniske detaljene. Ettersom apputvikling og vedlikehold er ressurskrevende, er det en god idé å velge riktig inntektsmodell, beregne utviklingsbudsjettet og potensialet for fortjeneste. Begynn med å finne ut hvem tjenesten din skal rette seg mot.

 

Studer markedet for din nisje, og lag en detaljert profil på målgruppen (geografi, alder, kjønn, inntektsnivå, yrke, samt behov og bekymringer).

 

Husk at nesten alle rideshare-appene kan se ut som de er dedikert til et bredt publikum uten spesifikke funksjoner. Men det er ikke alltid sant!

 

Wingz, som er et peer-to-peer transportnettverk, ble designet hovedsakelig for amerikanske passasjerer som trengte transport til flyplassen, og Juno er fokusert på å tiltrekke seg erfarne og pålitelige sjøfører som får betalt en liten provisjon for sine turer. Curb samarbeider med alle offisielle taxileverandører i området, og Uber tilbyr kunder tilleggstjenester som UberEATS-levering eller UberWAV (kjøretøy som er tilrettelagt for rullestolbrukere).

 

Hvordan starte et rideshare-opplegg? Målgruppe, utviklingsbudsjett, markedsføringsplaner og prosjekttidslinjer er med på å bestemme hvilken plattform du velger for å utvikle appen din.

 

Det kan være iOS eller Android (native utvikling), eller begge (cross-platform utvikling). For å vite mer om fordelene og ulempene ved disse løsningene, les vår artikkel Android vs iOS: Hvilken plattform er den beste å bygge appen din for først.

 

Når du vurderer apputvikling for iOS eller Android bør du først vurdere hvilken som er den foretrukne plattformen for din målgruppe. Tenk deretter på bestemte plattformfunksjoner. For eksempel er Android ledende i Afrika, Kina, India, Afrika og Øst-Europa, mens iOS dominerer i Canada, USA, Canada, Japan, Australia og Vest-Europa.

 

Samtidig er det mer sannsynlig at iOS-brukere er kvinner, og de gjør kjøp i appen oftere enn Android-brukere, som er mer sannsynlig å være menn. iOS-brukere er også yngre enn de som bruker Android.

 

Når det gjelder budsjett, er iOS-apputvikling billigere enn Android, da det er betydelig færre Apple-mobilstandarder sammenligner med Android.  Swift, som er Apples offisielle programmeringsspråk er også lett å lære og arbeide med. Dette gjør at utviklingen går raskere.

 

Hvis du ikke har penger til å utvikle to native apper samtidig, velger du én plattform for MVP eller cross-platform utvikling. Vår bloggartikkel for hvordan du bygger minste fungerende løsning (MVP) vil hjelpe deg med å unngå kritiske feil i oppstartsfasen.

 

Shared mobility types demand, 2018 (Statista)

 

Klar for å bygge din rideshare-app?

Kontakt LANARS for et estimat

 

Opprett en Rideshare-app: Viktige funksjoner

 

Om du ønsker å opprette din egen variant av rideshare-apper som Arro eller Grab, må du ta hensyn til at produktet egentlig består av tre apper - passasjer, sjåfør og administrasjon (den siste kan eventuelt eksistere kun som et nettsted). Valg av plattform er med andre ord svært viktig. Det påvirker budsjettet ditt tre ganger mer sammenlignet med vanlig apputvikling.

 

Her ønsker vi å ta Uber som et eksempel for å liste opp vanlige appfunksjoner for rideshare-apper, og beregne kostnader. Mer informasjon her – Hvordan lage en app som Uber.

 

Passasjer-appen

900 timer for utvikling av native app til én plattform

 

MVP-funksjonene til en Uber-lignende app – innlogging og personlig profil, booking, sporing av kjøretøyer (integrering av GPS-hardware), prisestimering, betalingsseksjon (integrering av tredjeparts online betalingstjeneste), deleregning-alternativ, meldinger, tilbakemeldingsseksjon og referanser, samt varsler

 

Tilleggsfunksjoner som hjelper Uber-lignende apper på jakt etter en ledende posisjon på  markedet – planlagte bookinger, forespørsler om favorittsjåfører, venteliste, forespørsler om spesielle tjenester eller drosjer (UberSUV, UberBLACK, UberXL)

 

Sjåfør-appen

400 timer for utvikling av native app til én plattform

 

Obligatoriske funksjoner (Uber MVP) – innlogging og personlig profilredigering, navigasjon, godta forespørsler, varsler, inntektsoversikt, faktureringsseksjon, kommunikasjon med passasjerer, tilbakemeldingsseksjon og referanseskriving, samt en knapp for å kontakte support.

 

Tilleggsfunksjoner i sjåfør-appen – belønninger, og synkronisering av passasjerens musikkspiller

 

Admin dashboard 

250 timer for nettstedet

 

Funksjoner – kartlegging av sjåførene, navigasjonssupport, oversikt over inntekter og lønninger, databasevedlikehold

 

Hvordan lage en ridesharing-app? Uber-sjåførene og passasjerene bruker helt forskjellige apper. Det er det få eksempler på rideshare-apper der du enkelt kan bytte status som sjåfør og passasjer i én app. Men BlaBlaCar er av den typen.

 

Det er også viktig å ha offline support-alternativer som fungerer på ikke-online tjenester som en taxi. Både tjenesteleverandøren (sjåføren), og kunden, bør ha en måte å løse konflikter raskt, fikse feiltaksering forårsaket av applikasjonen, eller be om hjelp i nødstilfeller.

 

Legg til 24/7 support i budsjettet ditt og ikke glem at det er nødvendig å ha en algoritme for å sjekke førerkort og kjøretøy før du legger dem til systemet.

 

Uber, Lyft, Grab, and Didi Chuxing key facts

 

 

Hvor mye koster det å opprette rideshare-appen?

 

I forrige avsnitt kan du finne generelle beregninger for antall timer som kreves for Uber-lignende apputvikling. Legg merke til at for å komme i gang med prosjektet trenger du et team med bestemte ferdigheter. Du kan også ansette flere spesialister med samme kompetanse for å fremskynde utviklingsprosessen.

 

Hvordan opprette en rideshare-app? Her finner du viktige teamroller (utviklingsteamets struktur):

 

Idéutviklere - PM, strateg, forsker, forretningsanalytiker

Design — UI- og UX-designer, dataarkitekt

Teknisk enhet – Java (Kotlin) utviklere for Android native apper, Objective-C (Swift) utviklere for iOS-produkter eller HTML (CSS, JavaScript) for cross-platform apper

Kvalitetssikring — ansvarlig for QA

Markedsføringsenhet – Markedsfører, salgssjef og andre medarbeidere involvert i promoteringskampanjer

 

Les mer om teamroller og timepriser for spesialister knyttet til apputvikling i vår artikkel Hvordan finne dedikerte utviklere. Husk at spesialistenes timepris ikke bare kommer ann på erfaring, men også på samarbeidsmodellen du benytter. 

 

Ved å velge onshore dedikert utvikling (et team er fra ditt land) har du bedre kontroll og produktivitet, men også høyere kostnader. Nearshore eller offshore-utvikling gir lavere priser på dypere kompetanse.

 

Ulike tidssoner, språkbarriærer og kulturelle forskjeller kan imidlertid være risikabelt. Her er en sammenligning av lokale timepriser for en teknologispesialist: Norsk gjennomsnittssats for apputvikling er 740 kr ($ 80) per time, mens i Ukraina kan du betale $ 40 per time for samme oppgave.

 

Hvordan utvikle en rideshare-applikasjon på en måte som gjør at du kan kontrollere hele prosessen selv? Intern utvikling (som er det motsatte av dedikert utvikling eller outsourcing) betyr at du ansetter teammedlemmer for å la dem jobbe med prosjektet ditt på heltid.

 

Den største ulempen med denne tilnærmingen er at du må leie et kontor, arrangere teambuilding, gi juridisk støtte, og søke etter nye kandidater til å erstatte de som eventuelt slutter. Alle disse opperasjonene er kostbare.

 

Å velge et internt alternativ vil bare lønne seg hvis du har et konstant behov for et teknisk team på arbeidsplassen.

 

Ikke glem vedlikeholdskostnader! Når du lanseren en rideshare ala Uber, bør du legge av minst 20 % fra budsjettet ditt til dette. De fremtidige vedlikeholdsutgiftene inkluderer å oppbevare brukerdata, provisjon for betalingstjenester, 24/7-support, innholdsoppdateringer, analyseforhandlinger og forbedring av appteknologi.

 

For å lære mer om oppstartsbudsjettering kan du lese vår artikkel: Hvor mye koster det å bygge en app.

 

 

Konklusjon

 

I 2020 anses markedet for ridesharing og carpooling fortsatt å være økende. Markedet drives fremover av teknologiske innovasjoner som IoT-tilkoblede førerløse kjøretøy, GPS-baserte overvåkingsverktøy, og store dataaggregatorer.  Markedsinntektene fra ridesharing utgjorde i fjor 183.677 millioner dollar. Samtidig er den årlige nisjeveksten på det globale markedet (2019-2023) anslått til å nå 14,8%.

 

Uber, Lyft, Gett, Grab og BlaBlaCar dominerer ridesharing- og carpooling-markedet, men ikke alle av dem er direkte konkurrenter. Hvordan opprette en rideshare-app som ikke vil ha noen konkurrenter i det hele tatt, eller som kan erobre det konkurranseutsatte taxi-markedet?

 

Følg med på software-innovasjonene, finn ditt sterkeste konkurransefortrinn, planlegg idéimplementeringen nøye, sett ett realistisk budsjett og finn de rette ekspertene til å sammarbeide med. Få inspirasjonen fra suksesshistoriene, og ta lærdom fra dem.

       

Klar for å bygge din rideshare-app?

Kontakt LANARS for et estimat

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: 5 out 5)
37301.04.2020
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok