Slik lager du en meldingsapp i 2020
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

Slik lager du en meldingsapp i 2020

Direktemeldingsapper, som egentlig bare er et enkelt sosialt nettverk med begrensede offentlige funksjoner, vil nå betydelige inntekter i 2020. I følge den siste statistikken har WhatsApp 1,6 milliarder brukere, mens Facebook Messenger har 1,3 milliarder brukere og WeChat har samlet over 1 milliard brukere innen utgangen av året. Målgruppens størrelse og engasjement er avgjørende for at en slik app skal ha fortjeneste.

 

Hvordan bør du lage en meldingsapp i 2020, og er det fornuftig? Du blir kanskje ikke den største på markedet, men det er absolutt rom for nisjeprodukter, og startups som fokuserer på kommende teknologier som ennå ikke er implementert i Messenger- eller WeChat-appen.

 

Mens allsidigheten til de største chatte-appene også kan bli deres svakhet, får nisjeverktøy for kommunikasjon mellom bestemte brukere stadig større popularitet. Oppskriften på suksess er enkel: i stedet for å prøve å tilfredsstille alle brukerne i verden bør du fokusere på behovene til dem du kjenner godt. For eksempel spillere, yrkessjåfører eller musikere. NB! Du må vite at disse menneskene trenger å være i kontinuerlig kontakt med hverandre.

 

Vår artikkel gir gode råd om hvordan du lager en gjennomtenkt SMS-app.

 

Most popular global mobile messenger apps as of October 2019, based on the number of monthly active users (Statista)

 

 

Er det en god idé å lage en chatte-app i 2020?

 

Så hva er egentlig en direktemeldingsapp? Enkelt forklart er det et verktøy som forenkler og fremskynder kommunikasjonen mellom brukerne. Det gjør at de kan være tilgjengelige uansett hvor de er (hvis det er en mobilforbindelse) og utveksle tekst-, lyd- eller videomeldinger, samt samtale eller videochat med hverandre.

 

Hvordan lage en chatte-app, og hvorfor trenger du den? Folk bruker meldingsapper i stedet for å sende e-post til klienter, SMS eller samtaler på grunn av det praktiske. De kan bruke smarttelefoner (ikke datamaskiner) med nedlastede chatte-apper uansett hvor de er. Chatte-appene er tidsbesparende, gir dem meldingshistorikk og har flere alternativer for bruk (spill, betalinger eller nyhetslesing) .

 

Hvis du planlegger å få tilbake investeringene, må du studere markedspotensialet for direktemeldinger og finne ut hvordan du kan treffe konkurrentene. Ikke få panikk når du sjekker markedsandelene for chatteverktøy - de fleste mobileierne bruker mer enn to meldingsapper daglig.

 

For å lage en suksessfull chatte-app må du imidlertid kunne tilby brukerne noe de kanskje ikke finner i lignende apper. I så fall er det nisjeprodukter som gjelder. Det kan være en tjeneste rettet mot hundeeiere, kolleger,engelskstudenter eller noe annet du har god kunnskap om. Eksempler - Troop Messenger og Spark.

 

Det er verdt å merke seg at meldningsapper sakte men sikkert holder på å bli det viktigste salgsfremmende verktøyet for tredjepartsbedrifter, samt den foretrukte måten ledere og teammedlemmer velger å holde kontakten. WeChat i Kina, med sine multifunksjonelle forretningsfunksjoner, er et godt eksempel. I 2020 vil det trolig komme store investeringer i annonser direkte i meldingsappene. Det kan være lurt å bruke denne muligheten til å utvikle en direktemeldingsapp for et bestemt publikumssegment.

 

Selv om det er en vanskelig og kostbar oppgave å opprette en moderne meldingsapp, må du huske at  gigante på markedet, som WhatsApp, ikke har betalt en krone på merkedsføring, PR eller brukeranskaffelse siden den ble grunnlagt. De klarer seg dessuten med færre enn 150 arbeidere i teamet.



Design og de viktigste funksjonene i en meldingsapp

 

Alle meldingsapper har noe til felles - de lar brukerne kommunisere med hverandre. Samtidig kan programmering av chatterom virke komplisert fordi du må kunne tilby eksklusive funksjoner som fortjener brukerens lojalitet.

 

De første du må finne ut for å komme i gang er hvilken type produkt du ønsker å lansere. Forsøk å oppsummere prosjektideen din ved å liste opp de viktigste funksjonene du trenger å integrere i appen din. For det andre, sjekk om ideen din er levedyktig eller ikke. Gjennomfør en markedsføringsundersøkelse som inneholder en analyse av målgruppe og konkurrenter. Les mer om dette i vår artikkel – Hvordan starte en ny bedrift.

 

I denne artikkelen skal vi utruste deg med kunnskap om både grunnleggende og avanserte funksjoner når det gjelder utvikling av meldingsapper.

 

Grunnleggende funksjoner 
forslag til MVP-funksjoner 

 

  • Pålogging
    Det er tre alternativer for hvordan brukere kan blir autorisert til å bruke produktet ditt - med telefonnummer, e-postadresse eller sosiale mediekontoer. De fleste globale meldingsapper (WhatsApp, Telegram og Viber) er telefonnummerbaserte.
  • Personlige profilinnstillinger og tilpasning
    Brukere bør ha et verktøy for å slå av varsler i tilfelle de er opptatt, samt endre profilbildene for å velge hva de vil signalisere. En god idé er å inkludere funksjoner for å opprette svartelister og favorittkontakter i appen.

  • Meldinger og gruppechat
    Informasjonsutveksling er kjernefunksjonen til en chatte-MVP. Tekst, lyd, bilder og videoer er hovedformene for innhold som utveksles. Du kan bruke forskjellige teknologier for å styrke funksjonen, inkludert skyservere.

  • Utveksling av filer
    Brukere kan gjerne dele filer som elektroniske billetter, bilder i full størrelse eller tekstdokumenter via appen i stedet for å måtte bruke e-post. Sørg for at det er mulig å sende filer sammen med meldingene, og opprette et nettsted med chatterom som kan engasjere næringslivet.

  • Import av kontakter
    Gi brukerne en grunn til å velge produktene dine ved å vise dem venner og kolleger som også bruker verktøyet. Automatiserte sosiale nettverkstilkoblinger og dataomport fra telefonens kontaktliste sparer også brukerens tid. Det er også en god ide å gi brukerne en mulighet til å sende invitasjoner til vennene sine.

  • Steder
    Hvordan skal en meldingsapp fungere? Brukere bør kunne dele sin beliggenhet, sende informasjon om neste møtepunkt eller vise noe på det interaktive kartet. Av den grunn bør appen samhandle med innebygde telefonens innebygde GPS-verktøy.

  • Hemmelige samtaler og datakryptering
    Hemmelige samtaler med ekstra sikkerhetsnivå er fint å ha. Dynamisk datakrypteringsteknologi og skymeldinger er en vanlig måte å sikre data som deles, og tilnærmingen hjelper med  å holde meldingene trygge mot cyberangrep.

  • Push-varsel
    Når det gjelder meldingsapper er ikke push-varslinger bare en måte å lokke brukerne inn i appen, men en abslolutt nødvenighet. Noe av det mest særegne ved chatte-appen er at brukerne deres er umiddelbart tilgjengelige.

 

WhatsApp advanced features, screenshots

 

Avanserte funksjoner
ideer for å skalere din meldingsapp

 

  • Samtaler med video og lyd
    Det stemmer at publikum kan bruke vanlige mobilnettverk og andre videochatverktøy for å ringe hverandre, men hvorfor ikke prøve å holde dem inne i applikasjonen og tilfredsstille alle deres behov med ett praktisk produkt. Videosamtaler krever mye strøm. Du bør ikke utvikle disse funksjonene med mindre du kan opprettholde kommunikasjon av høy kvalitet.

  • Offentlige kanaler
    Dette er en funksjonen som finnes i det fleste nyere chatteapplikasjoner. For å overvinne konkurrentene og tiltrekke deg dem som kan generere innhold og et nytt publikum for produktet ditt, planlegg for implementering av offentlige kanaler.

  • Selvdestruerende historier
    Snapchat var først ute med midlertidige statuser, som kan presenteres i en form av tekst og animasjon. I dag er denne funksjonen en integrert del av de fleste populære direktemeldingsappene på markedet.

  • Chatbots
    Chatbots er et markedsføringsverktøy, så vel som et alternativ for tredjepartsbedrifter å nå ut til brukere gjennom innebygde annonser. Brukere foretrekker effektivitet, og de vil slippe å måtte bruke tid i mange forskjellige applikasjoner. Om de kan bruke en chatbot til ulike oppgaver som å booke et restaurantbord eller gjøre innkjøp, vil den være et flott alternativ for dem.

  • Stickers
    Animasjon, stickers, bilder - dette er alle elementer som skaper underholdning. Brukere vil utvikle en positiv holdning til applikasjonen din hvis de innimellom får mulighet til å ha det litt morsomt.

  • Spill i appen
    Har du planer om å lage en innbringende meldingsapp? Bare en liten prosentandel av publikum spiller spill i chatte-apper. Samtidig er spill en mulighet til å beholde brukerens oppmerksomhet, vise dem mer reklame, og derfor få mer overskudd fra samarbeid med selskaper.

 

Husk at det er best å starte med en MVP (minste fungerende løsning) dersom du vil sikre deg mot å sløse bort budsjettmidler. MVP-utvikling innebærer at det er bare nøkkelfunksjonene som implementeres, og legger til rette for grundige tilbakemeldingsstudier helt fra første fase. Vi anbefaler deg å fortsette med grunnleggende funksjoner i henhold til bloggartikkelen vår Slik bygger du en MVP

 

Klar til å bygge en chatte-app i 2020?

Kontakt LANARS for et estimat

 

Markedsundersøkelser og plattformer

 

Hvordan lage en chatte-app? Som vi allerede har skrevet ovenfor, er ditt første skritt å beskrive og oppsummere produktideen din og definere et tydelig budsjett. Det er ekstremt viktig å ikke bare liste opp funksjoner for den fremtidige appen din, men også å komme opp med en plan for hvordan du skal generere inntekter. Lag et prosjektutkast som senere skal bli til en markedshypotese.

 

Neste trinn er å sjekke om ideen din kan bli etterspurt og lønnsom. For å gjøre det må du undersøke markedet. Resultatet av markedsføringsundersøkelsen vil hjelpe deg med å definere MVP-funksjonene og danne en markedsføringsstrategi. Finn detaljerte instruksjoner i vår artikkel: Slik tjener du penger på app-ideen din. Det er et til aspekt som påvirkes av markedsføringsundersøkelsen - hvilken plattform du bør velge.

 

Brukerundersøkelse

Hvordan lage en chatte-applikasjon? Finn ut hvem som kan være interessert i produktet ditt, og gi en generell beskrivelse av disse menneskene. Husk at det kan være mer enn en målgruppe. Faktorer som alder, kjønn, inntektsnivå, yrke, hjemsted og sivilstatus vil hjelpe deg å forstå hvem du har med å gjøre. Deretter må du oppgi publikums behov, bekymringer, smak og vaner.

 

Markedsanalyse

Det er også viktig å lage korte profiler som tar for seg dine  hovedkonkurrenter. Tenk over nisjen og målgruppebeskrivelsen din, og svar på hva som er styrkene og svakhetene til konkurrentene.

 

Finn ut hvor mange brukere produktene deres har og hva slags markedsføring de bruker. Du bør ha oversikt over konkurrentenes image, nyheter og nettsteder, og følge med dersom de gjør endringer. For å lage et meldningsnettsted og -app må du skille deg ut i mengde. Den viktigste oppgaven på oppdagelsesstadiet er å finne den unike fordelen med produktet ditt.

  

Number of daily active WhatsApp Status users from 1st quarter 2017 to 1st quarter 2019 (in millions), Statista

 

Plattformløsning og teknologier

Hvis du vet hvem målgruppen din er, vet du også hvilke enheter de foretrekker (Android, iOS eller noe annet). Kjønn, utdanning, inntekt og geografi vil avgjøre valg av plattform, ettersom Android og iOS dominerer ulike markeder. Lær mer om dette i vår artikkel Android vs iOS: Hvilken plattform er den beste å bygge appen din for først. 

 

Kort fortalt, det er flere Android-brukere enn iOS-brukere, men iPhone-eiere har en tendens til å bruke mer på betalte apper eller kjøp i appen. Samtidig er Android-utvikling vanskelig og dyrere sammenlignet med iOS.

 

iOS and Andriod local markets domination, 2019

 

Cross-platform-utvikling kan også være en besparende strategi hvis MVP-budsjettet ditt er begrenset. Tilnærmingen gir deg muligheten til å nå et bredere publikum uten plattformbegrensninger. Ulempen er at brukeropplevelsen ofte er noe dårligere en hva den ville vert med en native app.

 

Det er også noen avanserte funksjoner som kan overaske. Selv om vedlikehold av meldingsfunksjoner, integrering av skydatabase, ekstra datakryptering og frakobling uten nett kan være drevet ved hjelp av relativt billige tredjeparts tjenester, er det sikrere å utvikle tilpassede algoritmer og jobbe med dine egne servere.



Utfordringer med å bygge en chatte-app

 

I 2020 vil du møte et konkurranseutsatt miljø der målgruppen har et bredt spekter av meldingsapper å velge mellom. Det er derfor ekstremt viktig å komme med produkter av høy kvalitet og unike funksjoner allerede fra starten av. Når du bygger en app må du huske at du må ha et tydelig image, kunne studere hvordan appen blir mottatt, og være klar til å gi øyeblikkelig teknisk support fra den dagen den er tilgjengelig.

 

For å hjelpe deg med å utvikle et teknologisk avansert produkt som kan betraktes som brukervennlig, har vi listet opp noen punkter du må være obs på: 

 

  • Cybersecurity
    Brukere vil ikke være interessert i løsningen din hvis du ikke kan garantere at dataene deres ikke blir stjålet eller misbrukt av tredjepartsfirmaer. Usikrede personlige profiler kan bli brukt i tredjeparts markedsføringskampanjer uten eierens tillatelse. Flere verifiseringstrinn (via e-post, Facebook, telefonnummer eller andre sosiale kontoer) med geokontroll er beste måten å sikre brukerdata.

    Deling av innholdskryptering inkludert end-to-end-teknologi, og oppretting av egen krypteringsprotokoll med endring av kryptografiske nøkler er en tilnærming til å øke brukers datasikkerhet.

  • Alt på en gang
    Brukere vil gjerne bruke tiden på internett produktivt, og de har lenge vert vant til alt-i-ett-løsninger. I 2020 er meldingsappen ikke bare et verktøy for å utveksle små tekster, multimediefiler eller ringe hverandre. WeChat og Facebook Messenger er nå verktøy for peer-to-peer-betalinger som Venmo (mer om dette:Hvor mye koster det å bygge en mobil peer-to-peer-betalingsapp som Venmo og Square Cash), spillplattformer og online markedsføringsverktøy. Og hva med sosiale nettverksfunksjoner som Messenger's Stories?

    For å kunne slå konkurrentene må nye meldingsapper fungere som en hybrid av et klassisk sosialt nettverk, et mobilspill og et direkte kommunikasjonsinstrument, så vel som en markedsplass og betalingsterminal.

  • Hyppige oppdateringer
    Internett-miljøet er foranderlig og uforutsigbart, med mange konkurrenter på appmarkedet. Så hvordan lage en meldningsapp med høy oppbevaringsfrekvens og god brukeropplevelse, og som kan ha potensial til å gå viralt? Problemet er at det ikke er noe eksakt svar. Det eneste som er sikkert er at appen din alltid må være i forkant for å holde brukerne engasjerte og fornøyde.

 

Uten gjennomtenkte og jevnlige oppdateringer kan selv den beste MVP glemmes i løpet av en måned etter å ha vært på topp i en uke. Forsikre deg om at du har et team med brennende engasjement, og ressursene som skal til for å gjøre appen din bedre hver dag.

 

Number of monthly active WeChat users from 2nd quarter 2011 to 3rd quarter 2019 (in millions), Statista

 

 

Hvor mye koster det å utvikle en meldingsapp som WhatsApp?

 

Selv om ingen vil fortelle deg den nøyaktige prisen for idéimplementeringen din uten å gjøre deg kjent med teknisk dokumentasjon og markedsføringsmål, vil vi gi deg en grunnleggende forståelse av hvordan apputvikling prissettes. Budsjettet som trengs for å lage en videochatt-app eller et alt-i-produkt som WhatsApp avhenger av følgende faktorer:

 

  • Antall og kompleksitet av funksjoner, antall unike skjermer, databaser og integrasjon med mobilens innebygde funksjoner
  • Plattformen appen utvikles for
  • Krav til design
  • Landet utviklingen utføres i

 

Du kan lese vår bloggartikkel Hvor mye koster det å lage en app for mer informasjon om hvordan hvert av disse punktene påvirker prisutviklingen for apper. Her vil vi oppsummere hvor stort budsjett du trenger for å bygge en MVP-meldingsapp (med bare de mest vanlige og essensielle funksjonene).

 

  • Innlogging og personlig profil
    fra 50 timer

  • Meldinger og gruppechat
    fra 80 timer

  • Video- og lydanrop
    fra 180 timer

  • Utveksling av filer
    fra 40 timer

  • Stedsporing
    fra 30 timer

  • Push-varsel
    fra 20 time

  • Annonse
    15—30 timer

 

Hvordan lage en meldingsapp og deretter tjene penger på den? Den enkleste måten er å selge tilgang til ditt publikum. Hvis du vil lære mer, kan du lese artikkelen vår om hvordan du kan tjene penger på appideen din.

 

UX- og UI-design vil ta fra 90 til 150 timer og back-end utvikling forventes å ta 600 timer totalt. NB! Timeberegningen utvikling av de ulike funksjonene ble gitt for en mobil plattform.

 

Selv om antall timer utviklerne bruker på å bygge funksjonene i appen din er mer eller mindre konstant, er det fortsatt noen hensyn å ta. Du må blant annet ta stilling til valget mellom intern utvikling eller outsourcing. Det er enkelt å beregne interne utviklingskostnader ved å se gjennom lønningene til dine faste lagkamerater.

 

Outsourcing kan være onshore (du outsourcer oppgaver innenfor egen region), nearshore (naboland) eller offshore (fjerne definisjoner).

 

Det generelle rådet er å velge partnere hvor det ikke vil oppstå problemer knyttet til kultur, språk, tidsforskjeller, firmastørrelse eller arbeidsforhold.

 

For engelsktalende klienter er Ukraina, Polen og Bulgaria (25-40 dollar per time) det perfekte valget for utvikling av førsteklasses chatte-apper, mens land som India, Filippinene eller Vietnam (fra $ 10) er de billigste alternativene.

 

Hvordan lage en meldingsapp for Android eller iOS?

 

Native apper gir brukerne den beste opplevelse og sørger for at de blir værende. Velutviklede cross-platform-apper kan imidlertid også gi et godt brukergrensesnitt.

 

Når det gjelder native-utvikling må du imidlertid bygge to apper – en for iOS og en for Android. UI- og UX-design bør også utvikles separat for hver mobilplattform. Det betyr at du bør doble budsjettet.

 

Ikke glem at produktet ditt krever markedsføring og kontinuerlig teknisk support også etter lansering. Markedsføringskampanjer kan ha et fleksibelt budsjett. Din meldingsapp vil imidlertid ha større sjanser til å lykkes hvis du har en markedsfører med på laget ditt helt fra begynnelsen. En markedsfører bør være involvert i markeds- og målgruppeundesøkelsen samt MVP-tilbakemeldingsanalysen.

 

Vi anbefaler å øke det endelige budsjettet med 10%. Bruk den reserverte kapitalen på teknisk støtte for applikasjonen og de første oppdateringene.

 

Klar til å bygge en chatte-app i 2020?

Kontakt LANARS for et estimat

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
31831.03.2020
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok