Hvordan lage en fitness-app? Komplett guide
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

Hvordan lage en fitness-app? Komplett guide

Digitale fitnessprodukter vil fortsatt være et svært etterspurt segment det neste tiåret. I 2019 forventes inntektene å nå 16 857 millioner dollar, og CAGR (sammensatt årlig vekstrate) for 2019-2023 er anslått til 5%.

 

Tilpassede fitness-apper, samt aktivitetsmålere, fikk ny drivkraft til utvikling takket være IoT-teknologiske prestasjoner, en økning i interessen for AI og noen sosiale endringer.

 

Dagens gjennomsnittlige megaby-borgere har ikke tid til treningssentre, men ønsker likevel å holde seg i form uten å måtte endre hverken arbeidsplanen eller reiseplanene.

 

Det er også vanlig for merkevarer innen sport og helsemat å lage en app, og på den måten oppnå ekstra lojalitet fra kunder.

 

Det spiller ingen rolle om du er en privatperson med en god idé til en fitness-app, eller en merkevareeier som planlegger å styrke relasjonen med dine målbrukere. Artikkelen vil uansett hjelpe deg å finne din nisje, og gi råd om hvordan du estimerer ideen.

 

Top health and fitness apps in the U.S. for June 2019 by downloads

 

 

Ulike typer fitness-apper

 

Hva gjør egentlig en fitness-app? I 2017 innrømmet opptil 75 % av brukerne at de sjekker fitness-appen sin to ganger i uken eller oftere. Samtidig følger hver fjerde mobilbruker fitness-app-instruksjoner mer enn 10 ganger per uke. I dag ser statistikken enda mer tiltalende ut, men hva er fellesnevneren? 

 

Fitness-apper er fokusert på overvåking av vitale funksjoner, forebygging av sykdommer, og forbedring av brukerens fysiske form. I medisinske termer er de fleste av dem personlige helseverktøy som erstatter grunnleggende fysioterapeuter, ernæringseksperter, personlige trenere, yogalærere og livsstilkonsulenter.

 

Opprett din egen fitness-app på et av de mest etterspurte feltene:

 

Treningsapper

Eksempler — MapMyFitness, Sworkit, Tone It Up, Daily Burn, Tabata HIIT Interval Timer

 

Treningsapper er produkter som hjelper folk med å trene utenfor treningsstudioet. Ideen er å hjelpe brukerne å gå ned i vekt eller bygge muskler. Du finner for eksempel sett med øvelser for korte, men intensive treningsøkter (opptil 10 minutter).

 

Øvelsene forbrenner kalorier i løpet av kort tid, og blir gradvis vanskeligere og mer kompliserte fra dag til dag. Appene bør brukes regelmessig for å gi brukeren et merkbart resultat.

 

Løpeapper/sykleapper er også en slags treningprodukt. Selv om de vanligvis ikke har et sett med øvelser brukerne må følge, sporer de løpe- eller sykkelaktiviteter ved hjelp av GPS, beregner forbrente kalorier og foreslår avstander for neste turer.

 

Yoga-apper

Eksempler — Daily Yoga, Pocket Yoga, 5 Minute Yoga, Down Dog

 

Yoga-apper har mye til felles med treningsprodukter. De lar deg sette treningsmål og gå inn i den virtuelle yogaklassen hvor du finner instruksjoner om yogabaserte øvelser. Brukere kan øve hjemme, i parken eller til og med på kollektivtrafikken. Ideen er å utvikle kroppens fleksibilitet, styrke immuniteten, eller bare slappe av

 

Apper for aktivitetssporing

Eksempler — Google Fit, Runkeeper, Runtastic Running Distance og Fitness Tracker

 

De fleste av de virtuelle treningsappene har noen funksjoner for aktivitetssporing. For å samle data trenger de imidlertid tilkobling til bærbare enheter ( treningsarmbånd, smartklokker eller andre mer spesifikke helsesporingsverktøy – glukometre og blodtrykksmålere).

 

Noen sporingsapper er dedikert til bestemt sport, for eksempel sykling, løping, klatring eller svømming. Appene gjør det også mulig for brukere å dele fremgangen sin med venner på sosiale medier.

 

Meditasjonsapper

Eksempler — Mindfulness App, Headspace, Calm

 

Meditasjonsappene handler ikke om trening i tradisjonell forstand, men om å opprettholde brukerens psyko-emosjonelle helse. Appen minner deg om å endre sinsstemning, roe ned og puste dypt. Fordi man gjerne trenger å gjenta meditasjonsøktene jevnlig har disse appene vanligvis en høy oppbevaringsgrad.

 

Ernæringsapper

Eksempler — HealthyOut, Calorie Counter & Food Diary, Food Intolerances, Waterlogged

 

Vanndrikking, ernæring og diettapper hjelper brukerne med å spise eller drikke regelmessig, forbrenne et riktig antall kalorier, og nå diettmålene sine.

 

En person kan bruke en app av denne typen til å gå opp eller ned i vekt, eller forbedre helsen ved å balansere næringsinntaket. Appen kan minne brukerne på når det er tid for å spise, opprette handlelister og spore daglige aktiviteter.

 

Hvordan lage en fitness-app? Vær nøye når du velger segment! Husk at de fleste treningsappene kombinerer flere funksjoner. Runtastic Running-appen har for eksempel aktivitetssporingsmodus, og Daily Yoga er også en meditasjonsapp.

 

Most used fitness app types in the US, 2017—2018 (Statista)

 

 

Hvordan lage en fitness-app trinn for trinn

 

Utvikling av fitness-apper ligner på all annen utvikling av mobilapper. I LANARS forrige bloggartikkel (Hvordan utvikle en app) kan du finne detaljert informasjon om hvordan du starter med å utforske ideen, anslår budsjettet ditt og finner perfekte partnere for idéimplementeringen.

 

Her vil vi fokusere aspektene som er viktigst for utvikling av fitness-apper. Dersom du har en appidé i tankene anbefaler vi å følge disse trinnene:

 

Trinn 1. Velg fitness-apptypen din

 

I avsnittet ovenfor kan du lese om de ulike typene. Husk på at apper også kan være en hybrid! Sammenlign appideen din med eksisterende apptyper og tenk på markedssegmentet du skal introdusere produktet ditt for.

 

Trinn 2. Studer konkurrentene og målgruppen din

 

Segmentet for fitness-apper er ekstremt konkurranseutsatt. For å kunne konkurrere med nisjelederne må du kjenne til deres svake punkter, samt deres produktfordeler. Studer målgruppen din for å forstå hvem som også kjemper om deres oppmerksomhet og lommebok. Lag en liste over hva som kan overtale målgruppen til å velge ditt produkt.

 

Trinn 3. Velg MVP-funksjoner

 

Hvordan lage en fitness-app? Tenk på ideen din som et produkt og oppgi de grunnleggende funksjonene. For å lære mer om utvikling av MVP (minste fungerende løsning), kan du lese vår artikkel kalt Hvordan bygge en MVP. Husk at en MVP må være et ferdig produkt som viser markedsfordelene ved ideen din.

 

Trinn 4. Finn et team med dedikerte utviklere som kan bygge appen

 

... Eller velg intern utvikling hvis du har en digital avdeling i bedriften din. I andre tilfeller anbefaler vi at du arbeider med et pålitelig eksternt team. Bruk vår artikkel «Hvordan ansette et dedikert utviklingsteam», for å unngå tap av penger.

 

På dette stadiet må du også angi et budsjett og overvåke utviklingsprosessen. Avhengig av utviklingskonseptet (internt eller eksternt, frilansere eller outsourcing gjennom et byrå) kan din tilnærming variere.

 

Trinn 5. Lanser produktet, og studer tilbakemeldinger fra brukerne

 

Oppdater appen din ut fra tilbakemeldinger fra ekte brukere. Sjekk om inntektsstrategien din fungerer og forbedre den hvis ikke. Planlegg de neste markedsføringskampanjene og gjennomfør dem.

 

NB! Hvordan lage en treningsapp? Markedsføringsstrategi er også en del av utviklingsprosessen. Den bør inkluderes allerede i den første implementeringsfasen av prosjektideen – velg strategi for inntektsgenerering, planlegg inntektene og markedsføringsresultatene dine, og vær klar til å begynne å markedsføre produktet ditt flere uker før produktlanseringen.

 

 

Lag din egen treningsapp: Viktige funksjoner

 

Det stemmer at appfunksjonssettene varierer i henhold til temaene og forretningsmålene til de ulike fitness-appene. I denne artikkelen har vi besluttet å fokusere på de funksjonene som er viktige å inkludere i en MVP enten den er for en sportsapp, helseovervåking eller ernæringsapp. Ekstra funksjoner kan være basert på hver enkelt type.

 

Brukerregistrering og pålogging

 

Fitness-apper fungerer bare med personlige kontoer. Brukere bør ha et verktøy for å redigere profilen sin, sette treningsmål, angi helseberegninger og legge til opplærings- eller ernæringsforslag. En personlig profil kan også inneholde et bilde. Tilgangen til profilen bør gis via sosiale medier, telefonnummer eller e-post.

 

Samfunnsbygging

 

Grunnen til at treningsapper er så populære er menneskers ønske om å bli verdsatt av andre. Det er også viktig for mange å få andres støtte. Gi brukerne muligheten til å utveksle treningsresultater, be om råd, eller bare følge noens ernæringseksempel. Ting blir lettere når du ikke er alene!

 

Tilkobling til tredjepartsenheter for sporing av brukeraktivitet

 

Trackere, smartklokker og andre bærbare enheter, samt personlig medisinsk utstyr for vitalskiltovervåking og mobile GPS-trackere bør kunne sende data til appen din. Det vil gjøre det mulig å gi brukerne personlige livstilsråd, og spore resultatene nøyaktig. Du kan også opprette din egen treningsapp (Android eller iOS) ved hjelp av Google Fit- og Apple HealthKit-integrering.

 

Varslinger

 

Ernæringsapper og meditasjonsapper bør kunne sende brukerne påminnelser når det er på tide å spise eller slappe av, og treningsapper kan gi dem beskjed når treningsmålene er nådd.

 

Øvelser, måltidsplaner, eller noe annet

 

Vi vet ikke hva slags app du tenker å bygge, men den bør uansett inneholde en funksjon for aktivitetsforslag. Det er her du kan gi instruksjoner for trening eller dietter, råd om daglige aktiviteter eller tankesett. Oppdater informasjon regelmessig. Gjør denne delen praktisk for brukerne. Hvem vet, kanskje det er en god idé å presentere øvelser som en interaktiv gjøremålsliste eller lignende.

 

Rapporter

 

Hvordan lage en treningsapp som vil bli sterkt etterspurt? Brukere laster ned fitness-apper dersom de tror at den kan hjelpe dem å bli sterkere, sunnere, slankere, eller forbedre sin mentale helse. Visualiser fremgangen for å motivere dem til å fortsette!

 

Betalinger

 

Hvis du velger freemium-modellen, eller du planlegger å tilby kjøp i appen, må du kontrollere hvordan brukerne kan sende deg penger. Integrer funksjoner for e-handel i produktet.  

 

Klar for å bygge din første fitness-app?

Kontakt LANARS for et estimat

 

Opprett en fitness-app: Velg plattform

 

Å velge plattform er et kritisk stadium i enhver apputviklingsprosess. Hvis du vil vite alle fordelene og ulempene ved utvikling av apper for iOS, Android eller cross-platform, kan du lese vår ferske artikkel om teamaet.

 

I dette avsnittet hjelper vi deg med å velge plattform for din treningsapp. Vi presenterer viktige fordeler med to store plattformer spesielt med tanke på fitness-app-segmentets særegenheter. Husk at det er 5 faktorer som kan påvirke den endelige beslutningen din – målgruppe, tidsfrister, appfunksjoner, designkompleksitet og inntektsstrategi.

 

Hvorfor Android?

 

Android-markedet er bredere enn iOS. De fleste mennesker i verden bruker den. Android er det dominerende operativsystemet for up-and-coming markeder - i Afrika, Latin-Amerika og Asia. Hvis appen din er ment for en mannlig målgruppe, bør du også gi din preferanse til Android (de fleste menn bruker den).

 

Å bygge din egen treningsapp for Android betyr ekstra fleksibilitet. Apples offisielle språk Swift er høystandardisert, mens Android ligner en åpen kildekode som er enkel å tilpasse.

 

Hvorfor iOS?

 

Eiere av iOS-enheter bruker generelt mer penger på kjøp i appen, og det er mer sannsynlig at de betaler for selve appen. Samtidig er iOS native utvikling billigere, da det ikke er utgitt så mange ulike typer Apple-mobilenheter.

 

Tilnærmingen fungerer bra hvis du planlegger å treffe markeder i Vest-Europa, Australia og Nord-Amerika. Der er iOS dominerende.

 

Kvinner er også mer sannsynlig å velge iOS enn Android. Ta dette med i vurderingen når du analyserer appmålrettingen din. iOS-brukere er også yngre – personer fra 18 til 24 år har større sannsynlighet for å foretrekke Apple-mobilenheter.

 

De fleste iOS-brukere har en akademisk grad (Universitetsnivå).

 

NB! Utvikling på tvers av plattformer er enda en idé du kan følge hvis du ikke er sikker på målgruppen din. Med én enkelt kodebase kan cross-platform apper fungere på Android- og iOS-enheter. Med en viss designinnsats vil de se like vakre ut som native apper!

 

 

Utfordringer som ikke er relatert til utvikling

 

Utvikling av en unik treningsapp krever ikke bare økonomiske ressurser, men også en god posjon kreativitet fra ledelsen. Fitness-app-segmentet er et svært konkurranseutsatt miljø. For å slå konkurrentene må du skille deg ut i mengden. Du må tilby brukerne fremragende produktkvalitet, og aller helst nye løsninger for gjennomføringen av deres daglige treningsoppgaver i tillegg.

 

For å forberede deg på utviklingsprosessen, samlet vi inn noen typiske problemer som ikke tilhører teknologifeltet:

 

Annonser

 

Promotering er avgjørende for den kommende fitness-appen din. Det ser ut som en konkurrent allerede har fanget opp målgruppen din. Hva gjør du for å overvinne dette problemet? Analyser promoteringskampanjene deres, og finn svaret. En god idé er å prøve å tiltrekke seg de som ikke har erfaring med konkurrentenes produkter eller ikke bruker noe treningsprodukter ennå.

 

Oppdateringer

 

Å opprette en fitness-app er ingen enkel oppgave. Hver eneste dag kommer det nye lignende apper på markedet. Hvis lanseringen av produktet var vellykket, kan det hende at de som kommer etter lar seg innspirere, eller rett og slett kopiere produktet. For å beholde brukerne må du hele tiden generere oppdateringer, forbedre produktet og holde deg oppdatert. For dette trenger du en utviklingsplan!

 

Eksperter

 

Det er nesten ikke mulig å forestille seg et profesjonelt treningsstudio uten personlige trenere eller fysioterapeuter. Det samme fungerer for en treningsapp. Hvis du planlegger å lage din egen treningsapp som et virkelig nyttig produkt, bør du innkludere en medisinsk ekspert og en erfaren ernæringsfysiolog i teamet ditt. Prøv å få så mange gode råd som mulig fra dem mens du ennå er på godkjenningsstadiet for oppstartsideen.

 

Medisinske problemer

 

Noen ganger kan en fitness-app være medvirkende til skader hos brukerne. Kostholdsapper, nettbaserte tøyekurs og løpeapper, er av den risikable typen. Husk at for å utføre treningsoppgaver foreslått av appen din, må folk ha et visst nivå av kroppsutvikling. Gi brukerne ulike typer aktiviteter tilpasset forskjellige formnivåer, og advar dem om farene ved noen aktiviteter.

 

How often people use fitness apps

 

 

Hvordan tjene penger på fitness-appen: Inntektsstrategi

 

I 2018 ble det globale fitness-app-markedet estimert til 2,27 milliarder USD. Majoriteten av de nyintroduserte appene var kommersielle.

 

En fitness-app med godt design og nyttige funksjoner kan naturligvis være en kilde til inntekt. Det avgjørende spørsmålet er hvordan du velger å utnytte denne muligheten. I vår artikkel Slik tjener du penger på appideen din, finner du detaljert informasjon om de ulike app-strategiene som benyttes for å generere inntekter.

 

Her vil vi beskrive fire kommersielle modeller som er enkle å implementere for deg som skal utvikle en fitness-app.

 

Applikasjoner som må kjøpes

 

Den enkleste måten å tjene penger på ideen din er å ta betalt for nedlastinger. Du vil også ha færre konkurrenter blant betalingsapper (mindre enn 1% av appene koster noe). Du må imidlertid være helt sikker på at produktet er verdifullt og forståelig nok til at brukerne vil betale for det. Begynn med å gi dem tilgang til en prøveversjon.

 

Freemium og Premium

 

Opprett en gratisversjon av appen din (med begrensede funksjoner og tjenester), og foreslå deretter at brukere kjøper en Premium-versjon eller Premium-abonnement. De fleste treningsapper bruker denne inntektsgenereringsmodellen.

 

Annonser i appen

 

Appen din kan være helt gratis å laste ned! Selg plassering i appen din til et nettverk for mobilannonser, og få penger for hver visning. Annonser i appen kan ta ulike former – bannere, videoer eller animerte popup-annonser.

 

Kjøp i appen

 

Det finnes også andre grunner til å utvikle en fitness-app. Det er ikke alltid direkte inntekter fra brukerne som er målet. Merker som Nike, Adidas og Reebok lanserer appene sine som et instrument for å øke merkebevisstheten og lojaliteten, selv om noen av dem riktignok integrerer kjøpsmuligheter i appen.

 

Ved hjelp av en selvstående treningsapplikasjon kan du også selge smartklokker og andre bærbare enheter.

 

Most popular app monetization strategies used (Business of Apps)

 

 

Hvor mye koster det å opprette en treningsapp?

 

Hvordan lage en treningsapp? Som du kanskje allerede har skjønt, kan den endelige regningen for utvikling av fitness-apper variere. Når det gjelder dine krav til tekniske løsninger og design, kan formen for samarbeid med teamet ditt, landet de jobber fra, utvalgte plattformer og programmeringsspråk, prosjektfrister og en rekke andre andre faktorer være med på å påvirke budsjettet ditt. Det vil trolig ligge et sted mellom 15 000 til 50 000 USD. I tillegg kommer midler til promotering.

 

I vår tidligere artikkel Hvor mye koster det å lage en app, finner du en detaljer gjennomgang av apputviklingsbudsjettering, og tips om hvordan du kan unngå urimelige utgifter. Der kan du finne ut hvike utgifter du kan forvente, og estimat over arbeidstimer som kreves. 

  1. Undersøkelser, ekspertrådgivning, og design prototyping - fra 40 timer
  2. UI og UX-design – 50–90 timer
  3. Innholdsgenerering – 30 timer
  4. iOS, Android eller cross-platform-utvikling – fra 200 timer
  5. Back-end-utvikling - 400 timer
  6. Kvalitetstesting — 100 timer
  7. Produktpolering - 40 timer

 

Ta hensyn til at appen din skal oppdateres etter MVP-utgivelsen. Sett av minst 10 % av grunnbudsjettet ditt til denne oppgaven. I henhold til appideen kan du også trenge administratorer, innholdsadministratorer og supportansvarlige i teamet ditt.

 

Hvis du oppretter din egen treningsapp for Android, må du bruke opptil 20 % mer på tekniske løsninger. Utviklingen av cross-platform-apper er enda dyrere.

 

Den gjennomsnittlige timeprisen for denne typen arbeid på det Øst-europeiske markedet (inkludert LANARS) er 50 dollar per time. Øst-Europa anses å være et alternativ for de som ønsker å få resultater av høy kvalitet for mindre penger (sammenlignet med USA, Tyskland, Storbritannia eller Sverige).

 

 

Konklusjon

 

Lag din egen treningsapp! Fitness-app-markedet fortsetter å vokse og inntektene er ventet å passere 30 millioner dollar innen utgangen av 2020. I fjor var det mer enn  250 000 helse-, trenings- og yoga-apper  tilgjengelig i Google Play Market og App Store. Men er det plass til enda en nykommer, kan du lure på. Vårt svar — Garantert!

 

2019 skiller seg ut fra de foregående årene av tiåret. IoT og AI entret vårt daglige liv for å hjelpe til med rutinemessige oppgaver, eHealth-tilnærmingen brukes nå i de fleste medisinske institusjoner i verden, og bærbare treningsenheter har endelig blitt masseprodusert. Alt dette er medvirkende til at antallet potensielle brukere av fitness-apper stadig øker.

 

I tillegg blir Apple HealthKit- og Google Fit-oppdateringer et insentiv for implementering av kreative treningsideer for oppstartsbedrifter. Om du kan være en av dem som finner opp en ny måte å bruke fitness-hardware på? Hvorfor ikke? Vi tror på deg!

 

Klar for å bygge din første fitness-app?

Kontakt LANARS for et estimat

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
53619.03.2020
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok