En ting er sikkert: Datingfilosofien har endret seg dramatisk i løpet av de 5 siste årene. Kjærligheten er for øyeblikket ikke bare i luften, men også på alles smarttelefoner. Dessuten er det ingen som synes det er flaut å fortelle venner at de har møtt sin sjelevenn på Tinder.
I følge statistikken for 2019 bruker mer en 46% amerikanere online dating-apper, og ikke bare det, faktisk er nær 20% av alle relasjonene i USA startet med online kommunikasjon. For andre land har statistikken en tendens til å nå de samme tallene i løpet et par år etter USA.
Som et resultat er markedet for online dating-apper fortsatt i vekst, og det er en konstant global etterspørsel etter innovative dating-apper. I denne artikkelen vil vi se på hvordan du går frem for å opprette et lønnsomt datingnettsted i 2019.
Nesten alle bruker dating-apper, enten det er for å finne en kjæreste eller for uforpliktende møter, men disse appene er likevel ganske forskjellige.
Tinder gir oss muligheten til å ta en rask avgjørelse om vi ønsker å fortsette kommunikasjonen, mens OkCupid arbeider med detaljerte profiler som prøver å oppmuntre oss til å se etter en langvarig partner med 99% match. Facebook-dating som nå er testet i Columbia ligner på det opprinnelige Facebook markedet, mens Badoo har vokst fra å være et vanlig dating nettsted med klassisk grensesnitt.
Det er naturligvis umulig å svare på spørsmålet om metoden som skal benyttes for å utvikle en dating-app uten å vurdere hvilke spesielle funksjoner din app skal ha.
Generelt kan vi likevel si at utvikling av dating-apper ikke skiller seg vesentlig fra annen iOS og Android apputvikling.
I artikkelen om utvikling av mobilapper har vi allerede gitt en detaljert beskrivelse av viktige stadier i prosessen, derfor går vi bare kort igjennom dem her:
Men, det aller første du trenger å begynne med når du utvikler en datingside er markedsundersøkelser. Det er unødvendig å lage et produkt som allerede eksisterer, og det er ingen grunn til å kaste bort investeringer på utvikling av en app som ingen kommer til å bruke. Markedsundersøkelser bidrar til å unngå disse feilene.
For å spare tid og penger bør du lære mest mulig om nisjen, utføre en detaljert beskrivelse av målgruppen og prøve å planlegge den økonomiske suksessen ved å studere eksisterende produkter .
Navngiving er svært viktig når det kommer til oppstart av en dating app. Ikke alle eksisterende markedsføringsmodeller egner seg like godt når det gjelder kjærlighet på grunn av retningslinjene til Google og de sosiale nettverkene. Noen ganger kan det hende at merkenavnet er det eneste du kan nevne om produktet ditt uten å bryte regelverket.
En annen grunn til at markedsføring av dating-apper kan være vanskelig er den offentlige holdningen til dating. Ingen ønsker å fremstå som desperate etter å finne en partner. Derfor bør ikke navnet på produktet rope fra skjermen på smarttelefonen "Se! Denne personen er det ingen som vil ha".
Det er derfor det er ekstra viktig å tenke nøye gjennom navnet som en del av markedsføringen når du utvikler en dating-app. Hvis du ønsker å lære mer om det og bruke biter av kunnskap under oppstartsplanlegging i et annet felt, sjekk ut guiden vår for navngiving av apper.
Men hva er det viktigste når det kommer til navngiving av dating-apper? La oss nevne noen prinsipper og regler:
Du må også bestemme om ditt produktnavn skal være familiært, og fremkalle hyggelige assosiasjoner hos brukerne, eller om det skal virke elegant og kanskje til og med litt elitistisk. Bruk beskrivelsen av målgruppen til å finne svar og bestemme hva du skal vektlegge under navngivningsprosessen.
Det er ingen tvil om at alle apper trenger utmerket UX og fabelaktig UI for å bli elsket av målgruppen. Samtidig har datingapp-utvikling sitt eget spesifikke design. Her vil vi gjerne liste opp og beskrive de viktigste av dem:
Hvordan lage en dating-app? Å bygge en MVP er den beste måten å teste din appidé uten å kaste bort penger på en idé som ikke fungerer.
Bruk vår komplette MVP-guide for detaljert informasjon om prosessen og hvordan du unngår kritiske feilsteg. Her vil vi nevne de viktigste punktene og fremheve noen regler for hvordan du lager en skikkelig dating MVP ved å Tinder som et eksempel.
La oss først analysere Tinder-appen. Sannsynligvis er det den mest minimalistiske datingappen som noensinne laget. Det er sannsynlig at det er nettopp enkelheten til Tinder som er dens styrke, og at det er derfor Tinder nesten ikke har blitt endret siden den ble lansert i 2014. For å lage noe som ligner Tinder, er det obligatorisk å vurdere appens viktige funksjoner. Du kan slappe helt av, vi har allerede gjort dette for deg:
Vil du lage en app?
Kontakt oss for å gjøre det
Hvordan få dine første lojale brukere, og tiltrekke flere millioner etterfølgere? For å oppnå dette trenger du en profesjonell markedsføringsplan.
For grundig apputvikling må som et minimum ha en målgruppe og markedsundersøkelser for hånden når du starter.
Den siste inkluderer analyse av nisjen du oppererer i, indeks over markedsvekst og noen tall som indikerer hvor mye penger du kan tjene på å lansere en helt ny dating-app akkurat nå.
Når alt dette er klart er du i stand til å beregne utfallet av markedsføringen, sammenligne dem med forventede inntekter og til slutt bestemme hvilke markedsføringstriks som er mest lønnsomme for deg.
Husk at det er en del juridiske begrensninger for promotering av dating-apper. Det er for eksempel ingen mulighet til å promotere slike apper på Instagram eller Facebook, så du må opprette et kontaktskjema for å samle inn e-postadresser og videresende annonser til abonnentenes innboks.
De fleste generelle informasjonsportaler vil kunne avslå din annonse ved å påpeke at det er seksuelt innhold. Dine markedsføringsmuligheter kan ved første øyekast virke svært begrenset til på grunn av dette, men det er langt fra sannheten. Her er noen tips som vil bidra til å svare på spørsmålet om hvordan lage en dating-app og samtidig legge en effektiv markedsføringsplan:
Se etter din nisje og markedsfør din løsning på spesialiserte plattformer
Er det fremdeles mulig å opprette en app som Tinder eller Facebook? Svaret er nei, men det gjør heller ikke noe.
Faktum er at du ikke trenger absolutt alles oppmerksomhet for å lansere et vellykket produkt. Finn det som kjennetegner målgruppen , noter deres nøkkelproblemer som du kan hjelpe dem med å løse og deretter finner du ut hvor det beste stedet å fortelle potensielle brukere om fordelene med løsningen er.
Eksempel-Bumble appen lar utelukkende kvinner gjøre første fremstøt så ikke overraskende fremmes den gjennom kvinnemagasiner så vel som psykologiske samfunn. Tastebuds dating-app er rettet mot musikkelskere og Bro App for menn ble opprettet for de som ønsker å starte en bromance. De bruker også spesialiserte salgsfremmende kanaler.
Jobb med bedriftens image. La folk tenke at de bare har det gøy!
Tinder var den første som gjorde jakten på den rette om til et sveipespill der brukerne kunne late som om de bare lekte. Men å spillifisere datingopplevelsen er ikke den eneste måten å gjøre en app spennende og engasjerende. Den andre er å designe uforutsigbare søkebelønninger, som fancy animasjoner eller lignende.
Du kan også opprette begrensede tilbud. Eksempler- Coffee Meets Bagel viser deg bare én match klokken tolv hver dag, og Happn sender deg et pushvarsel når du er i nærheten av en potensiell partner.
Oppfordre brukerne til å dele kjærlighetshistoriene sine!
På grunn av den morsomme spillopplevelse har det å bruke en datingapp blitt normalisert og ufarliggjort, også for de mest sjenerte. Milleniumsgenerasjonen har ikke noe imot å dele sine datingopplevelser, det er derimot noe de er ofte er stolte av.
I 2019 er din oppgave å la folk dele sine vellykkede kjærlighetshistorier og generere app-relatert innhold alle steder hvor det er mulig, spesielt på Facebook og Instagram. Promoter appen din ved hjelp av hashtags og brukerinnhold.
Eksempel – Ved å ha delefunksjoner direkte i appen blir Tinder nevnt 5 000 ganger daglig i ulike sosiale nettverk.
Bli venn med influensere
Det er riktig at du ikke har lov til å markedsføre deg selv på Facebook og Instagram, men det sies ingenting om crowd marketing, feedback-basert promotering, og andre typer organisk buzz.
Oppsøk personer din målgruppe respekterer. Inviter dem til å prøve appen din og dele opplevelsen med abonnentene sine.
Ikke bruk rett frem salgsfremmende videoer med kjendiser som bruker appen (spesielt hvis de ikke egentlig bruker den). Samarbeid med dem som ønsker å teste produktet ditt. Ved hjelp av en minneverdig hashtag kan du for eksempel blande brukerinnhold med det influenserene legger ut.
Og enda et tips. Din markedsføringsplan bør være klar før utviklingsprosessen eller minst to måneder før den offisielle lanseringen. Ikke bare ha en plan A men inkluder plan B og C, angi noen suksessindikatorer, og beregn kostnadene nøye. Forbered stegene for markedsføringen og budsjettet på forhånd.
Ved første øyekast kan de fleste datingappene se like ut. Brukere registrerer seg, søker etter og velger mellom partnere, før de til slutt innleder en samtale. Men søketiden og måten de kommuniserer på kan variere, avhengig av den spesielle appideen, dynamikken, antall etablerte brukere osv.
Her ønsker vi å sammenligne prinsippene og mekanismen i to svært forskjellige datingapper. Den ene er Tinder trolig er den datingappen i verden med mest minimalistisk design. Den andre er OkCupid som er Tinders største konkurrent. De to appene viser hvordan ulike tilnærminger kan brukes når du bygger en datingside:
Tinder
Etablert – 2012
Antall brukere (2019) – 57 millioner
Modell for inntektsgenerering– Freemium
Tinder er en verdensledende dating-app og forklaringen på suksessen er det faktum at applikasjonen er veldig enkel og dermed rask å bruke og forståelig for alle. Det er også den første datingappen som gjort jakten på en partner om til et sveipespill.
Og ja, Tinder er en pionér på datingappfeltet. Gjennombruddet var så suksessfullt at teamet nesten ikke har hatt behov for å gjøre forbedringer – Tinder i 2012 så ut som Tinder i 2019.
Datingmekanisme - Brukeren må laste ned en app og logge på med sin Facebook-eller Instagram-konto. De kan også logge på med en e-post og opprette et individuelt passord, men alle må bevise at de er eldre enn 18 år.
Deretter oppretter brukeren en profil med en biografi på 500 tegn og laster ned opptil 6 bilder. Å linke til en Instagram-konto betyr at andre kan sjekke Instagram-bildene dine. Brukeren fullfører profilen med ytterligere valgfri informasjon om sitt arbeidssted.
Når profilen er fullført kan brukeren begynne å søke etter partnere. Tinder-appen viser fulle skjermbilder med navn og alder. Ved å tappe på bildet kan brukeren sjekke annen informasjon som bio, antall felles venner på Facebook eller yrkestittel.
Høyresveip betyr en like og venstresveip er for å avslå den potensielle profilen. For å gi en person en superlike kan brukeren sveipe opp. Hvis to brukerne høyresveiper hverandre, viser Tinder at de har matchet og inviterer dem til å tekste hverandre.
Appen tillater ikke brukeren å tekste andre hvis de ikke har matchet med hverandre. Betalingsversjonen av Tinder tilbyr ubegrensede daglige sveiper og gir deg flere superlikes.
OkCupid
Etablert – 2004, lansert som en app i 2012
Antall brukere (2019)– 10 millioner
Modell for intektsgenerering– Freemium
Tilbake i 2004 ble OkCupid lansert som en vanlig desktop datingtjeneste. I 2012 ble det også lansert en app som videreførte alle funksjonene og ideene fra web-versjon.
I 2019 har alle dating-apper en tendens til å ligne Tinder. OkCupid er ikke et unntak. Men det har sine egne spesifikke funksjoner og unike salgsegenskaper.
Datingmekanisme- En bruker laster ned en app, oppretter et brukernavn og begynner å fylle ut profilen. Brukeren kan linke en Instagram-konto til appen, men den viktigste ideen er at de må svare på en svært lang liste med konkrete spørsmål. Noen av dem er om forventninger til hva en potensiell partner svarer på de samme spørsmålene. Brukeren kan velge å gjøre svarene offentlig eller skjule dem, markere noen av spørsmålene som viktiger og resten som valgfritt.
OkCupid sammenligner svarene og gir poengsummer til brukerne for å finne en ideell match. Det er en uttrekksmeny hvor du kan finne personer du kanskje liker, men hvis du ikke ønsker å lese profiler eller sammenligne potensielle kandidater kan du klikke på et quick match-alternativ og velge mellom flere bilder som appen har valgt ut.
Brukeren kan gi likes til andre, men det fungerer best å tekst personen direkte. Likerklikk vises bare for betalte brukere (brukere med A-liste status).
OkCupid tillater at alle tekster alle, noe som er en alvorlig svakhet ifølge flere tilbakemeldinger fra brukere.
App-grensesnittet kan også virke litt klumpete og komplisert ettersom appen faktisk bare er den forenklede versjonen av nettstedet, der de samme funksjonene fungerer godt.
I 2012 var Tinder en revolusjonerende app som ble svært populær i løpet av noen måneder. Det er en nisjefavoritt og på samme tid et stjerneeksempel som alle ønsker å lære av. Men hva er Tinder og hva er det utviklerne av dating-appen har gjort som gjør den så unik?
Tinder er en stedsbasert applikasjon for sosiale søk som tar sikte på å matche folk fra samme område. Navnet på appen betyr fuze eller lysveke, noe som trolig er et hint om at applikasjonen lar deg finne en partner for et hett forhold.
Tinder benytter en Freemium-inntektsmodell. 4,1 av 57 millioner av Tinder-brukere over hele verden er Tinder Plus og Tinder Gold-abonnenter. I 2018 nådde Tinders årsomsetning 800 millioner dollar.
Så hva er skjuler seg bak disse tallene? Svaret er teknologien for brukerattraksjon. La oss utforske noen av funksjonene:
Enkelt grensesnitt
Alt du trenger å gjøre er å logge på og sveipe. Store bilder, enkle bevegelser og lett tilgjengelige chat-funksjoner.
Stedsbasert
Tinder var de første som fant en vellykket måte å matche en datingplattform med mobilens GPS-sporing. Tanken var at det er mer sannsynlig vi starter et forhold med noen fra samme gate enn noen fra andre siden av havet.
Finne likheter automatisk
OkCupid gikk lenger enn andre applikasjoner når det kom til dette, men svakheten er at ingen ønsker å bruke evigheter på å fylle ut et spørreskjema.
Tinder analyserer profilene automatisk, sammenligner Facebook-og Instagram-profilene våre og browser informasjon om våre venner fra sosiale nettverk uten at vi trenger å legge ned en innsats. Vi trenger ikke å bruke mye tid på våre profiler -alt vi trenger å gjøre er å sjekke hva Tinder plukket opp for oss.
AI-tilnærming til atferdsanalyse
Brukeren produserer mye data. Tinder har algoritmer som umiddelbart analysere det, lærer av det, og prøver å tilpasse søkemotoren til den bestemte personens datingstil. Appen viser flere mennesker av den typen du trolig vil like basert på tidligere atferd, og velger bort dem som ikke passer med dine preferanser.
Men selv om det kan virke fristende å kopiere alt som Tinder har gjort på et marked som appen ikke har nådd ennå, bør du tenke deg om to ganger. På det globale markedet er plattformen allerede kjent. I stedet for å kopiere, prøv å lage en nisjetjeneste basert på Tinder-konseptet. Tinder for LHBT, for mennesker innen en gitt aldersgruppe eller interesse - det finnes alltid noen ledige nisjer i de fleste regioner.
Hvordan lage en app som Tinder? Tinder-lignende apputvikling er en prosess som er ganske lik all annen mobileappbygging. Du starter med en idé og en generell markedsføringsplan, går videre til designdelen og avslutter med å utvikle en native-, cross-platform- eller webapp.
I forrige artikkel har vi allerede beskrevet faktorer som påvirker utviklingsbudsjettet.
Her prøver vi å beregne de endelige utbyggingskostnadene av en Tinder-klone i henhold til våre priser.
Tinder har to native versjoner av appen – iOS og Android. For å telle hvor mye det ville kostet å bygge en MVP-app, listet vi opp alle funksjonene som blir utført i Tinder, og satte dem sammen med antall timer som kreves for utvikling og integrering:
Innloggingsfunksjon – 8 timer
Integrere Instagram– 40 timer
Profilbilderedigering og galleriarrangering -10 timer brukerprofilredigering - 40 timer
Appinnstillinger – 10 timer
GPS-sporing – 8 timer
Matchende algoritmer (pluss AI motor utvikling) – 200 timer matchemeny og sveipeeffekter – 40 timer
Pushvarslinger – 8 timer
Chattefunksjoner -80 timer
Integrering av betalingsmåter – 20 timer
Adminpanel-80 timer
Husk at utvikling av funksjonene ikke er de eneste betalingstjenestene du trenger for å få et produkt som er klart til bruk. Teamet ditt trenger også UI-og UX-design, QA og markedsføringsstøtte.
For å gi deg admintilgang til alt som skjer inne i Tinder-universet må utviklerne også opprette et web-basert adminpanel. Det er også en god idé å lage en dating nettside for brukere som ønsker å sjekke hva som er nytt i appen mens de er på jobb.
For å beregne den endelige regningen har vi tatt den gjennomsnittlige østeuropeiske timeprisen som også er raten LANARS benytter - 50 dollar per time. Her får du vite generelle prosjektkostnader delt på type arbeid:
Prosjektledelse – 100 timer
UI/UX design-100 timer
Native mobilapp utvikling (iOS og Android)-600 timer (300 for hver plattform) Web app utvikling-180 timer
Utvikling og implementering av markedsføringsstrategi – 200 timer
QA-assistanse – 220 timer
Det blir totalt 1400 timer og 70 000 dollar for en dating-app. Utviklerteam som kan takle slike oppgaver består vanligvis av en backend utvikler, en designer, en Android-utvikler, en iOS-utvikler, en prosjektleder, en markedsføringsspesialist, og en QA-ingeniør. For å gjøre produktutviklingen raskere kan du doble antallet teammedlemmer, bortsett fra designeren og prosjektlederen.
Hvordan tjene penger på en dating-app
Det er akkurat nå mer enn 1 500 datingapper som prøver å matche mennesker rundt om i verden. De fleste av dem er gratis, men det betyr ikke at de har null i daglig inntekt.
Generelt kan vi si at de fleste dating apper bruker en av tre forretningsmodeller -betalingsabonnementer, Freemium eller in-app handel.
I tillegg kan appeiere selge in-app annonseplass eller foreslå noen typer offline tjenester som bordbestillinger eller utleie av tolk.
La oss beskrive disse konseptene og gi deg noen eksempler:
Freemium
Last ned en app og bruk de viktigste funksjonene gratis. For å bruke tilleggsfunksjoner, som for eksempel kontooppgradering, profilverifisering, ubegrenset mengde sveiper, superlikes eller direktemeldinger til den utvalgte personen, må du betale én gang.
Freemium-apper får også inntekter fra annonsebasert samarbeid som noen ganger til og med går viralt (som Tinder-kampanjen for filmen Ex Machina der profilen til filmens karakter dukket opp i systemet). Andre Freemium-eksempler – Bumble, Coffee Meets Bagel og OkCupid. Premium-versjonene av Freemium-apper er fri for annonser.
Abonnementer
Konseptet er populært blant luksuriøse apper med seriøse brukere, eller de som vil tilby ekstra privatliv og eksklusive typer partnerskap. Noen av appene ber om ukentlige betalinger -de fleste av dem er rettet mot folk som søker etter juridisk forpliktelse, men resten har månedlige abonnementer. Lengre perioder er vanligvis billigere. Eksempler - Luxy, Raya, Zoosk, og Chemistry.
In-App kjøp og ekstra offline tjenester
Noen ganger kan en app foreslå at brukerne oppgraderer profilen, aktiverer bestemte funksjoner, eller kjøper digitale gaver. Disse tingene er vanligvis billigere enn hele abonnementer fordi du kan få noen av dem gratis på jevnlig basis.
Tilleggstjenester inkluderer ofte tjenester relatert til datingarrangementer. Eksempler på apper som benytter in-app kjøp – Happn, Plenty of Fish og Hinge.
In-App annonser
Brukere av datingtjenester kan bli en utmerket fremtidig kundebase for merkevarer. En app vet allerede mye om disse menneskene, inkludert informasjon om hva de elsker, hvor de spiser, hvordan de slapper av, for ikke å snakke om deres kjønn og alder. Dette er en stor fordel for merker.
Det er ikke overraskende at gratisappene inneholder målrettet annonsering for restauranter, undertøysbutikker og gullsmeder.
Eksempler på apper med annonser – Match (sjekk annonsekampanjen for Starbucks) og Tinder (har regelmessige samarbeid med merkevarer og organisasjoner som Domino’s, Amnesty International og Diageo
Til tross for at de fleste av applikasjonene på App Store og Play Market er gratis og viser reklame til sine brukere, er ikke reklame et spesielt lønnsomt konsept når det kommet til datingapper. Halvparten av inntektene kommer fortsatt fra premium-brukerne.
Ifølge forskning fra eHarmony vil annethvert ektepar møte hverandre på nettet innen utgangen av 2031, noe som betyr at det vil være en konstant etterspørsel etter dating-apper i løpet av de neste 10 årene. Og enda et faktum. I dag så mye som 48% bruker online dating-tjenester for å finne en flørt via mobile enheter og antallet bare fortsetter å vokse.
Alt tyder på at du ikke har et minutt å miste. De viktigste aktørene innen det moderne dating-app-markedet er Tinder, OkCupid, Bumble, og Hinge, men deres brukere har mange krav til produktene.
For din oppstart av en dating-app kan du lære av gigantenes erfaringer, og lage en app som Tinder eller enda bedre.
Spør deg selv hvordan du oppretter en datingnettside hvor du utnytter kunnskapen du har om konkurrentene.
Markedet er på siden av dating-applikasjonene. Den mest lønnsomme modellen for inntektsgenerering for dette produktet er Freemium-modellen, som også er lett å bygge. Men det mest interessante ved dating-apper er at det kan være så mange av dem fordi det er ulike brukersegmenter. Derfor anbefaler vi deg å studere målgrupper, erhverve innsikt, skrive en markedsføringsplan og ta sjansen ved å lansere en app på markedet.
Vil du lage en app?
Kontakt oss for å gjøre det
17.08.2023
DEN ULTIMATE GUIDEN TIL Å SKAPE EN SIDEMENY MED SWIFTUI: DEL 1Heisann! I dag skal vi vise deg hvordan du kan gå fra å ha en tom sidemeny til å ha en pent animert, UX-bevisst sidemeny, vi skal gå gjennom steg-for-steg hvordan dette gjøres, og vi vil dele de beste praksisene med deg.Les mer12.05.2023
Å revolusjonere mobilutvikling: Hvordan ChatGPT forbedrer brukeropplevelsenI denne artikkelen skal vi dekke emnet om hvilken innflytelse fChatGPT-teknologien har på brukeropplevelsen, og hvordan den kan brukes til å forbedre den og gi nye muligheter for mobil apputvikling.Les mer17.01.2023
DEN ULTIMATE GUIDEN TIL Å LAGE EN SIDEMENY I SWIFTUI: DEL 2. EGENTILPASSET OVERGANG OG ANIMASJONERHeisann, folkens. I del 1 av denne serien med artikler dekket vi skriving av egne komponenter i SwiftUI-designet ved å bruke Label, LabelStyle, ButtonStyle og flere. I tillegg kunne du se hvor enkelt det er å designe din egen beholder og overføre presentasjon informasjon til søsken, akkurat som Apple gjør med deres Sheet og lignende presentasjonsbeholdere.Les mer