eCommerce app, en komplett utviklingsguide
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

eCommerce app, en komplett utviklingsguide

Har du lagt merke til hvordan tiden vi bruker på forskjellige apper har økt de siste 5 til 7 årene? I 2019 står diverse apper for nærmere 90% av tiden vi bruker på smarttelefonen. I følge den samme undersøkelsen laster over 79% av smarttelefoneiere ned, og bruker en, eller flere, e-handelsapper som eBay, Groupon eller Walmart.

 

Å opprette en eCommerse-app er nå måten å oppnå fortjeneste for både IT-startups og tradisjonelle bedrifter. Det kommer flere og flere distribusjonskonsepter (bassert på klassiske modeller fra offline handel) som lar deg presentere og selge produktet ditt via internett. Og eCommerse-appen er verktøyet som lar deg svare bedre på kjøperens behov, spare kundens tid og til og med gi dem en fantastisk emosjonell opplevelse.

 

Så hvorfor ikke opprette din egen eCommerce-app? Lær hvordan du planlegger en vellykket implementering av din netthandel-idé, og oppnår en betydelig fortjeneste.

 

Estimated eCommerce sales worldwide, 2016—2021 (Statista)

 

 

Sjekkliste før du utvikler en eCommerce-app

 

AliExpress har 500 millioner nedlastinger, og eBay har 255 millioner brukere globalt. Disse to er de mest populære eCommerce-appene i verden, og begge er shoppingplattformer for leverandører. Men det finnes tusenvis av lignende apper som er svært innbringende, og som selger varer produsert av ett selskap - Nike og H&M har apper av den typen.

 

Det du må tenke på når det kommer til eCommerce-programmering er at apper ment for netthandel har mye til felles med andre digitale produkter. Forskjellen er at den trenger en unik markedsføringsidé, et publikum og et konkurransemiljø. Har du en klar visjon om hva du selger, hvem kundene dine er, og hvem som er dine konkurrenter? Da er dine sjanser for å lykkes svært gode.

 

Det er tre aspekter av oppdagelse som du må gjennom i startfasen i prosjektet:

 

eCommerce appidé

Vel, du har en generell idé om hva du vil lage. Mest sannsynlig har du valgt ett av to alternativer. Hvis du har en vanlig butikk eller produserer varer, kan du velge å utvikle en eCommerce-app som et verktøy for å tiltrekke flere kunder (se appen til H&M- eller Ikea). Den andre ideen er å lage en plattform for å la andre selge varene sine gjennom ditt digitale produkt (ETSY, eBay og WooCommerce). Husk at begge alternativene trenger et nettsted først.

 

Uansett om det er en shoppingapp eller en plattform hvor andre kan utføre online salg, er det første du trenger å gjøre å oppsummere ideen din. Svar på spørsmålet om hva slags tjeneste du vil utføre. Deretter må du oppgi hvilke problemer det er sannsynligvis at du vil løse for brukerne dine.

 

Til slutt må du komme med en generelle idéoversikt. Den kan for eksempel presenteres som et skjema eller et dokument for investorer. Senere vil det bli omgjort til et teknisk dokument med nøyaktige beskrivelser. Ikke glem å tenke på hvordan du skal løse varelevering, og alle andre opperasjoner som utgjør hele virksomheten.

 

Finn mer om hvordan du evaluerer appidéen din i bloggartikkelen Jeg har en idé til en app, hva nå?

 

Målgruppeundersøkelser

For å kunne forsvare utviklingen av din eCommerce-applikasjon, må du være sikker på at ideen din fyller et hull i markedet. Tenk over de fremtidige appfunksjonene dine, og prøv å svare på spørsmålet om hvem som kan ha nytte av dem.

 

Portretter målgruppen din ved å bruke kategorier som alder, kjønn, geografisk plasserig, yrke og hovedinteresser. Tenk på hvordan produktet ditt kan hjelpe dem i deres daglige aktiviteter. Har de betenkeligheter med å prøve produktet ditt eller tjenestene du tilbyr? Hvordan vil produktet ditt forenkle deres liv?

 

Ti slutt, prøv å forstå om publikum er villige til å betale for å få tilgang til ditt digitale produkt? Hvor mye? Salgsplattformer kan kreve en andel fra de som selger, mens bedriftsapper får sin fortjenesten fra direkte salg. Tenk over om eCommerce-appen din skal være basert på en eksisterende virksomhet (du kan opprette en online plattform for å presentere produkter fra din offline butikk).

 

Bli kjent med hvordan du kan tjene penger på netthandelsproduktet ditt, og les vår artikkel Hvordan du kan generere inntekter fra app-ideen din.

 

Aanalyser konkurrentene

De fleste netthandelmarkeder er allerede overfylt med konkurrenter. Definer din nisje, og gjennomfør både direkte og indirekte analyser av dine konkurrenter ved hjelp av informasjon fra Google, Google Play Market, AppStore og artikler om mobilhandel.

 

Finn ut hva som er deres største konkurransefortrinn, hvilke salgsfremmende verktøy de bruker og hvor lang tid de brukte på å etablere seg. Deretter kan du liste opp de viktigste funksjonene i appen din som skal hjelpe deg å overgå konkurrentene og vinne kundenes hjerter.

 

 

Prosessen bak eCommerce-apputvikling

 

E-handel, eller eCommerce (elektronisk eller netthandel) er et bredt felt med mange spesifikke nisjer. Generelt handler det om økonomiske transaksjoner som kan gjennomføres uten kontanter, på internett, for å kjøpe produkter og tjenester. Slike produkter kan leveres online eller offline (fysiske objekter).

 

 Så hvorfor bruker folk eCommerce-apper? 68% av brukerne antar at appen kan hjelpe dem å spare penger ved å gi dem tilbud på varer de ønsker å kjøpe. Over 68% av kundene opplever også at den største fordelen med eCommerce-appen er fleksibiliteten og evnen til å betjene dem når som helst. Til slutt sier halvparten av brukerne av shoppingapper og andre mobile netthandelsapper at de får girtilgang til et bredere spekter av produkter.

 

PWA (Progressive Web Applications) er enda en grunn til at online shopping skyter fart. Slike apper gir stasjonære brukere en opplevelse som ligner en mobilapp helt perfekt. De er også ekstremt responsive, noe som gjør dem populære blant mobilbrukere som foretrekker å ikke laste ned apper på enhetene sine.

 

Hva betyr alt dette for utviklingen av din eCommerce-app? Kort sagt, appen din må være praktisk, intuitiv og responsiv, i tillegg til at du må sørge for at de grunnleggende funksjonene alltid er oppdatert. En nøye utvalgt plattform eller teknisk tilnærming (iOS-, Android- eller cross-platforms-apputvikling) kan bidra til å lette løsningen på nesten alle disse oppgavene. Vi anbefaler deg å lese vår artikkel Android vs iOS: Hvilken plattform er best å bygge din app for først, før du velger plattform.

 

Hele apputviklingsprosessen kan deles inn i flere trinn.

 

Forberedelse og planlegging

På dette stadiet må du utføre markedsundersøkelser, føre opp generelle teknologiske krav som utviklerteam kan jobbe etter, finne teammedlemmer og sette arbeidsregler og tidsrammer. Mer informasjon — Hvordan finne dedikerte utviklerteam. 

 

Definere funksjoner

Bestem deg for MVP-funksjonene i appen din, list dem opp og jobb frem et presist produktteknisk dokument (PRD). Tenk deretter på hvilke plattformer, datarammeverk, programmeringsspråk og teknologier du trenger å jobbe med. Mer informasjon - Hvordan utvikle minste fungerende løsning. I avsnittet nedenfor skal vi analysere nøkkelfunksjonene i en eCommerce-app.

 

Design 

Hvordan bygge et nettsted for e-handel eller en praktisk applikasjon? God design er essensielt når det gjelder e-handel! Fokuser på brukernes forventninger, bekymringer og behov, og la designerne lage et brukergrensesnitt som du kan presentere for en gruppe potensielle brukere. Å utvikle UX-prototyper er også en del av dette stadiet. Nedenfor har vi listet opp noen viktige elementer for design av eCommerce-appgrensesnitt:

 

  • enkel meny
  • store bilder
  • gode filtre for å presentere produkter
  • bevegelsesdesign
  • fet skrift for å informere om priser og betalingsmåter
  • øyeblikkelig varsling

 

Noen ganger er det rimeligere å bruke ferdige UI-maler hvis du har en tradisjonell virksomheten (lokal klesbutikk, apotek osv.).

 

Utvikling

På dette tidspunktet utarbeider utviklere en prototype (front-end kode) av appen din, lager API og jobber frem back-end-arkitekturen til det digitale produktet ditt. Primær kvalitetskontroll bør utføres på alle kodemoduler, som appfunksjoner og andre elementer. Sikkerhet, stabilitet (vurder offlinefunksjoner) og skalerbarhet bør være dine prioriteringer. Integrering av betalingssystemer må også være et viktig fokusområde på dette stadiet.

 

Testing

Testing av eCommerce-apper er ingen lett oppgave, ettersom appen trenger objekter å selge (oppdatert database), og det er et uendelig antall betalingssituasjoner som kan oppstå i systemet ditt. Gjennomfør testing av funksjonelle egenskaper, integrasjon og brukerflyt. Begynn så å fikse feilene dine. Ta flere runder med testing for å sikre at alt fungerer som det skal.

 

Distribusjon og vedlikehold

Last ned appen din til bedriftens nettsted, AppStore eller Google Play Market. På dette stadiet bør du allerede ha startet med å markedsføre produktet. Svar på klientenes forespørsler, studer bruker opplevelser og analyser, oppretthold en tilbudsdatabase og tenk på funksjoner som mangler.

 

Klar til å utvikle din eCommerce-app?

Kontakt LANARS for et estimat

 

Bygg en eCommerce-app: Sikkerhet, stabilitet, skalerbarhet

 

Most popular online stores worldwide in 2018, by e-commerce net sales (Statista)

 

Tre viktige nøkkelaspekter når du planlegger å bygge en eCommerce-app er: sikkerhet, stabilitet og skalerbarhet. Hvis alle disse fungerer bra, er sjansene dine for å appellere til brukerne veldig høye. Husk at e-handelsprodukter omhandler store mengder brukere, da det er den eneste måten de kan generere overskudd. Jo flere brukere du tiltrekker deg med din teknologiske løsning og unike markedsverdi, jo mindre trenger du å betale for å få oppmerksomheten til hver av dem.

 

  • Sikkerhet

 

Hva er en eCommerce-applikasjon? Tanken er at brukerne kan foreta kjøp ved å trykke på skjermene på mobiltelefonen. Den viktigste fordelen med shopping-appen er å spare kundens tid og gi dem mulighet til å kjøpe bestemte varer uansett hvor de er. Derfor bør appen støtte online-betalinger og kunne ta i mot leveringsdetaljer.

 

Med andre ord må du kunne samle inn verdifull brukerdata - adresser, telefoner, fulle navn, bankkontonummer, CVV, e-post og mye mer. Oppgaven din er å beskytte disse dataene mot nettkriminelle. Hvis du har fått et rykte for å være en ikke-pålitelig og usikker tjenesteleverandør, er det ingen som vil ta risikoen ved å bruke appen din.

 

  • Skalerbarhet   

 

Stabiliteten til appen din betyr at den kan fungere raskt og nøyaktig, selv om mange kunder begynner å bruke den samtidig. eCommerce-appen skal generelt være stabil slik at du kan øke salgsvolumet og  fortjenesten når det er høysesong (salg, Black Friday, høytider, sesongslutt).

 

Tenk på at en velutviklet app må kunne håndtere mange ordrer per sekund uten at serveren slutter å fungere, og til og med blir mer effektiv ved å optimalisere indre prosesser. Samtidig skal responstiden være kort.

 

  • Stabilitet

 

E-handel er en nisje som ikke tilgir feil. Folk bruker shopping-apper for å spare tid. Og hvis de må vente i en evighet for å få en respons i appen, blir vist irrelevant produktinnhold (feil bilder eller beskrivelse), eller hvis knappene bare ikke fungerer som de skal, vil brukerne sannsynligvis forlate appen din og aldri komme tilbake.

 

Gjennomfør mange kvalitetssikringstester før app-distribusjon, og vær klar til å fikse feil som brukerne dine rapporterer umiddelbart.

 

Slik bygger du en eCommerce-app: Viktige funksjoner

 

Den grunnleggende eCommerce-appfunksjonaliteten (også I MVP-versjonen) kan variere med hensyn til dine mål, gevinstplan og - det viktigste - typen produkt eller tjeneste du selger. Arbeidsalgoritmene til virksomheten din kan også påvirke programmeringen av e-handel.

 

Her har vi sett på noen vanlige typer eCommerce-apper - nettbutikker og produkthandelsplattformer.

 

Ecommerce App Features

 

Logg inn og personlig konto

For å gi brukerne mulighet til å skape en personlig konto i appen, og legge til produkter i handlekurvene sine, kjøpe dem og bestille levering, må du oppbevare deres personlige opplysninger. I eCommerce-apper blir brukerne vanligvis bedt om å fortsette med registrering med e-post, Facebook-profil eller telefonnummer. Senere (etter at produkter er valgt) vil appen be brukerne om å fylle inn flere detaljer.

 

Katalog og produkter

Katalogen består av katergoriserte produktkort. Du må bruke store bilder og logiske kategorienavn for å forvandle appen din til et godt verktøy for netthandel. Produktsidene bør bestå av store bilder, gode beskrivelser og en knapp for å legge varen i handlevognen.

 

Handlevogn

Når brukerne klikker på produktene, blir disse varene lagt til kundens handlevogn. Når de har valgt alle varene de vil kjøpe, går de til utsjekkingssiden for å betale og bestille levering om nødvendig.

 

Søk

Det er ingen hemmelighet at de fleste brukere søker etter et spesifikt produkt i katalogen din. For å gjøre søkeprosessen enklere og raskere for dem, bør du utvikle både en praktisk meny og et søkefelt. Søkelinjen må vises på alle skjermene som kommer opp.

 

Adminpanel

Panelet lar firmaet ditt administrere hva som skjer i appen – du kan legge til eller skjule produkter, løse kundeproblemer, endre bilder og mye mer. I de fleste tilfeller brukes adminpanelet også av dem som er ansvarlig for kundesupport. Verktøyet kan også vise bruksstatistikk og annen nyttig informasjon.

 

Betalinger og integrering av betalingssystem

Først bør appen din følge reguleringene som angis i GDPR (General Data Protection Regulation). For det andre, som vi har skrevet over - ingen vil bruke en usikker eCommerce-app. Shoppingapper kan ha tilpassede betalingsverktøy som samhandler med banksystemer, eller bare bruke en ferdig plugin ,som er sikrere. Det er også viktig å ha flere alternativer for integrering av populære betalingssystemer.

 

Push-varslinger

Gi brukerne beskjed når det er nye spennende tilbud, når favorittproduktet er på salg, eller bestillingen er sendt. Push-varslinger øker sjansen for at kundene blir værende.

 

Integrasjon av sosiale medier

Det er lurt å gi brukerne et verktøy for å dele informasjon om produktene i sosiale nettverk. Integrasjon av sosiale medier kan hjelpe deg med å utvikle imaget til produktet ditt og markedsføre det uten store investeringer.

 

Gjennomgang og vurderinger

Ha med seksjoner som viser de mest populære og mest likte varene - det er en enkel måte å gjøre brukerne oppmerksom på noen spesifikke produkter i katalogen, samt sørge for at etterspørselen holder seg oppe. Omtaler (hvis bare du har nok kunder som er villige til å skrive dem), gjør appen din mer pålitelig  i kundenes øyne.

 

Ønskeliste

Ønskelister lar brukere lagre produktene de liker på et sted slik at de kan komme tilbake for å utføre kjøpet når de har fått lønn, eller når produktene kommer på salg. Et annet forslag til hvordan du bruker en ønskeliste er å la brukere dele dem med vennene sine før jul og bursdager.

 

For å bygge en eCommerce-app med funksjonene vi har nevnt må teamet ditt bestå av PM-, UI- og UX-designer, iOS-utvikler eller Android-utvikler, backend-utvikler og QA-tester. Du kan velge forskjellige former for samarbeid med teamet ditt - intern utvikling, outsourcing eller jobbe med frilansere.

 

Lær mer om timepriser, og hvordan du beregner antall timer som brukes på utvikling av de ulike funksjonene ved å lese vår artikkel: Hvor mye koster det å lage en app. 

 

 

Konklusjon

 

Utvikling av mobilapper som skal brukes til e-handel er en lønnsom ting å gjøre i 2020. Ved utgangen av neste år forventes det at det totale transaksjonsbeløpet for alle mobilappkjøp vil vokse med 53,9% sammenlignet med 2017. Appmarkedet vil trolig generere 79% av resultatene fra den globale e-handelen. Uansett hva som er ditt kommersielle formål - Å markedsføre varene dine, eller lage en salgsplattform og ta transaksjonsgebyr - En mobilapp er det mest lovende digitale produktet å utvikle sammenlignet med vanlige nettsteder.

 

Utvikling av shopping-apper er ikke veldig forskjellig fra annen mobilapputvikling, og det er de samme ekspertene som programmerer de ulike appene. Du vil også gå gjennom de samme produksjonsstadiene som gjelder for alle apper - Oppdagelse, planlegging, design, utvikling, testing og distribusjon.

 

Det som virkelig skiller eCommerce-apper fra andre produkter i AppStore og Google Play Market, er spesielle krav til deres kvalitet og struktur. Sikkerhet, stabilitet og skalerbarhet er de tre prinsipper du ikke kan ignorere når du utvikler en applikasjon som omhandler økonomiske data.

 

Most used app types, 2019 (Business of Apps)

 

Klar til å utvikle din eCommerce-app?

Kontakt LANARS for et estimat

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
33631.03.2020
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok