Utvikle en AR-app – Hvor mye koster det?
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

Utvikle en AR-app – Hvor mye koster det?

Utvidet virkelighet (AR) fortsetter å forbause. I motsetning til virtuell virkelighet (VR) som skaper en verden som ikke eksisterer fysisk, fungerer AR sammen med de virkelige objektene og plasserer dem rett foran øynene våre. Det gjør teknologien ekstra nyttig i hverdagen.

 

For to år siden ble verktøy for AR-utvikling først integrert i Android og Apple iOS, og i fjor bestemte mange merker og organisasjoner seg for å styrke appene sine med AR-drevne funksjoner. Ikea, WWF, Gucci og Toyota var pionerer som bygde en utvidet virkelighet-app som et selvstendig markedsføringsprodukt.

 

Med stadig bedre mobilkapasitet og internetthastighet er AR nå tilgjengelig fra vanlige mobile enheter. Det kom ikke som noen overraskelse at 2018 ble året AR dukket opp overalt. Navigasjon, arkitektur, industri og helsetjenester ble store områder for AR-apputviklere å fokusere på.

 

I denne artikkelen skal vi finne ut hvordan du lager en app for utvidet virkelighet, hva det koster, og om det kan være lønnsomt for ditt fokusområde.

 

 

Bedriftspotensial og fordeler med utvikling av mobilapper med utvidet virkelighet

 

AR / VR potential chart

 

Konseptet med utvidet virkelighet er ikke noe nytt. I 1992 ble det først implementert av Louis Rosenburg (USAF Armstrong's Research Lab), som ønsket å gi arbeiderne ytterligere informasjon for å gjøre det enklere å utføre handlinger med fysiske gjenstander. Egenskaper og tilleggsdata skulle vises over objektene. Det var ment som et tidsbesparende tiltak ettersom de ansatte ikke trengte å lete opp teknisk informasjon om objektene. I disse dager brukes et lignende konsept til å forbedre produksjonseffektiviteten ved Boeing-flyfabrikker.

 

Men en AR-app har mange flere bruksområder enn å øke hastigheten på industriell produksjon. Omfanget av AR har vokst siden da, og nå kan teknologien brukes til å forenkle nesten enhver handling i en bedrift, eller daglige gjøremål. Her er noen eksempler på AR-fordeler for næringslivet:

  • Øke effektiviteten til de ansatte ved å gi automatisk tilgang til den nødvendige informasjonen om de pågående oppgavene
  • Økt produksjonsnøyaktighet
  • Billigere produksjonsprosess på grunn av muligheten for virtuell prosjekttesting
  • Enklere å ansette, og arbeide sammen med eksterne fagfolk, samtidig som du unngår språkbarrierer
  • Økt kundeengasjement

 

De fleste bedrifter som vurderer å utvikle en AR-app i oppstartsfasen tar sikte på å det private markedet, ikke næringslivet. Siden små personlige dingser har blitt en måte å få tilgang til utvidet virkelighet på, er det definitivt etterspørsel etter mobilapper for dagliglivet. Noen eksempler er AR-baserte språkundervisningsverktøy, AR-navigering, apper for smartere shopping og mye mer. Det er også spådd at om 3 år vil AR dominere det digitale markedet.   

 

Det kreative AR-markedspotensialet er spådd å nå 27 milliarder dollar innen utgangen av 2025. Og i 2018 var det en stor økning av AR innen områdene bil, media, helsetjenester, detaljhandel, HoReCa og industri.   

 

 

Hvem trenger utvikling av AR-apper?

 

Introduksjonen av AR-mobilapper åpnet opp mange muligheter for både bedrifter og sosiale initiativer. Brukerengasjement, budsjettkontroll, produkter og service er bare et par eksempler på områder som ble forbedret. Hvert forretningsfelt har imidlertid sine særegne spesifikasjoner for hvordan den utvidede virkeligheten bør fungere. La oss finne ut hvordan du lager AR-apper for Android eller iOS som vil multiplisere fortjenesten din.

 

AR expected revenue, statistics

 

 

Reklame og markedsføring

Å opprette en app med utvidet virkelighet som hjelper kundene dine kan øke lojalitetsnivået, øke konverteringen av markedsføringskampanjer og motta positive tilbakemeldinger – det er slik den mest populære mobile AR-tilnærmingen ser ut. Den globale statistikken viser at det digitale annonsemarkedet er anslått å nå 335 milliarder dollar  innen utgangen av 2020, noe som er 30% mer enn i år. Samtidig viser AR den beste engasjementsraten blant alle måter å vise nettannonser på.

 

Hvorfor er AR-baserte annonser så effektive? For det første kan de være superlokale og superfokuserte.

 

Denne teknologien gjør at du umiddelbart kan eksponere potensielle kjøpere for overbevisende produktinformasjon inne i butikken eller i vindusutstillingen. Jo mindre tid kundene bruker på å tenke, jo mer penger de bruker. Utvidet virkelighet reduserer betenkningstiden og kan lede til både impulskjøp og gjennomtenkte kjøp grunnet lett tilgang til produktinformasjon. Og ja, jo mer fokusert annonsen er, jo mindre penger vi bruker på den.

 

Større engasjement er den andre fordelen med AR-markedsføring. Uansett hvilken type annonser du bruker ser det litt ut som et spill, og kundene får en spennende brukeropplevelse.

 

Virtuell try-on er en unik funksjon i AR-apper. Mangelen på muligheter til å prøve produktet er den største ulempen med online shopping.

 

Med mobil AR kan kundene shoppe uten å nøle - bare pek telefonen mot stuen for å se hvordan den nye Ikea sofaen vil passe inn, eller rett kameraet mot hånden for å prøve på ett nytt Gucci-armbånd!

 

 

Medisin

 

Utvidet virkelighet endrer både medisinsk utdanning og helsesektoren. Teknologien anses å være mer kostnadseffektiv og nyttig der sammenligne med virtuell virkelighet og blandet virkelighet som har en tendens til å holde medisinske arbeidere på en viss avstand fra den virkelige menneskekroppen.

 

Helsetjeneste har tatt i bruk AR på flere forskjellige måter:

 

  • AR hodemonterte skjermer (HMD) for kirurgi
    Risikoen ved kirurgi blir mindre om tiden kan forkortes. Utvidet virkelighet gjør det mulig for leger å umiddelbart bli kjent med informasjon om pasientens tilstand og eventuelle allergiske reaksjoner. Eksempel — Viking Systems stereoskopisk medisinsk HMD.

  • AR for diagnostikk og minimalt invasiv kirurgi
    Utvidet virkelighet gjør det mulig å projisere tilleggsinformasjon over objektene det gjelder. Teknologien hjelper bokstavelig talt leger å se gjennom pasientens hud, ved å projisere bein, vev og blodkar på huden. Eksempler — ProjectDR og AccuVein skanner.

  • Hjemmebasert AR for rehabilitering
    Du kan også lage en AR-app for private brukere. En app kan overvåke kroppens vitale signaler og sende informasjon til legen. I dette tilfellet kan legen gjennomføre en rutinemessig undersøkelse av pasienten virtuelt, noe som sparer tid og reduserer kostnader. Noe utstyr kan følge med på en psykologisk rehabilitering, og hjelpe pasienter med å vende tilbake til sin vanlige rutine. Eksempel — MindMotionPRO.

  • AR medisinsk utdanning
    Studentene vil nå kunne utføre virtuelle operasjoner, teste sine ferdigheter og lære nye medisinske disipliner ved hjelp av AR-hodetelefoner. Denne tilnærmingen akselererer studiet av ulike disipliner og øker yrkesinitieringen.

 

 

Livsstil

 

Hvordan lage en AR-app som blir ettertraktet over hele verden? Tenk på våre vaner, sanser, og bekymringer. Prøv deretter å designe løsninger som vil gjøre hverdagen enkel og positiv. Det finnes ikke én spesifikk måte å bruke utvidede virkelighetskonsepter, og som automatisk vil gi betydelige inntekter. Vi anbefaler imidlertid å se på noen fremvoksende områder:

 

  • AR-maleri
    Mest sannsynlig har du allerede sett demoer der folk lager 3D-malerier ved hjelp av en virtuell palett og pensel. I så fall handlet det om VR. Samtidig gjør moderne mobil AR det mulig for en person å tegne på toppen av ekte objekter, lagre mesterverket og vise det til andre. Sosial AR-kunst er en ny trend. Eksempel — Paint Space.

  • Navigasjon og reiser
    En GPS kan nok foreslå en god rute for deg, men hva om vi forestiller oss en verden der vi ikke trenger å bli distrahert av å se på en navigasjonsenhet eller et interaktivt mobilkart. AR-navigasjon og head-up displays (HUD) vil hjelpe sjåførene til å være mer forsiktig på veiene og redusere risikoen for ulykker. Eksempel — Where to?, Compass360, LocalScope.

  • Daglig assistanse
    Det er ikke alltid så lett å huske alle ærender på egenhånd i en travel hverdag, og en AR-assistent kan gjøre mye mer enn en mobil notatbok med en påminnelsesmodus. Ved hjelp av et kamera skanner den virtuelle assistenten det som omgir oss og forteller hvordan du optimaliserer ytelsen til daglige oppgaver.

  • Forstå andre
    Google Translate er et godt eksempel på hvordan man kan bruke utvidet virkelighet til å kommunisere med mennesker som snakker et annet språk. Ved hjelp av AR-teknologi kan vi automatisk forstå hva utlendinger sier og være forståelige for dem. Vi kan også forstå tegn og skriftlige artikler uten å kunne fremmedspråket.

  • Mote- og skjønnhetsindustrien
    Når vi skal til frisøren vil vi gjerne at hårklippen skal være kledelig. Vi vil ha makeup som understreker attraktive sider ved ansiktet og en kjole som sitter perfekt. Utvidet virkelighet gjør det mulig å utføre en virtuell tilpasning og leke med utseendet vårt for å finne vår stil. Eksempel — Mary Kay Mirror Me, Tissot — Augmented Reality klokkeprøving hos Selfridges.

 

 

Underholdningsindustrien

 

Spill- og underholdningsindustrien er nå de viktigste områdene for AR-implementering. Selv om spillindustrien, i motsetning til helsetjenester, ikke redder liv, er det her du finner de største investeringene og fortjenesten innen AR-konseptet. Mobilspillnisjen er nå anslått til  209,5 millioner dollar, altså halvparten av det globale spilloverskuddet. Det er den tredje mest populære appkategorien som finnes.

 

Men hva med AR-mobilspill?

 

AR-spill fungerer som åpen verden basert på den virkelige verden. De bruker våre fysiske omgivelser som en spillarena og lar deg dele spillopplevelsen med andre.

 

Pioneren innen VR-baserte apper var Pokémon Go, som oppnådde en svimlende rekordomsetning på 207 millioner dollar en måned etter lansering, og fikk 60 millioner månedlige aktive brukere innen ett år. Spillet matcher virkelige steder og objekter med en verden full av virtuelle skapninger, og lokket brukerne til å måle styrke i virtuelle kamper.

 

Andre eksempler på AR-spillapper— Ingress, ARrrrrgh, Sharks in the Park, og WallaMe. 

 

Det er også mange AR-apper som ikke nødvendigvis kan kalles spill, men som er laget for underholdning. Noen av dem forvandler virkeligheten som omgir deg til scener fra kjente filmer og serier. Du kan for eksempel bruke en app som får rommet ditt til å se ut som et slott fra Games of Thrones.

 

 

Detaljhandel og e-handel

 

Markedsføringskampanjer som benytter utvidet virkelighet kan forbedre salg både på nettet og i fysiske butikker, uansett hva slags varer du selger. Hovedproblemet med e-handel er en høy risiko for å gjøre feilbestillinger av produkter som ikke svarer til forventningene.

 

Det er fort gjort å bestille sko i feil størrelsen, kjøpe en dress med farge og stoff som ikke faller i smak, eller kjøpe møbler som ser malplasserte ut i rommet. Disse risikoene gjør at mange er skeptisk til online shopping. Det fører til at enkelte ikke handler i det hele tatt fordi de tviler kvaliteten og egenskapene til produktet, og blant de som faktisk velger å utføre et kjøp er det en del som blir misfornøyd med kjøpet . Løsningen er en virtuell tilpasningsfunksjon som er tilgjengelig via AR-appen.

 

En annen måte å øke fortjenesten ved å integrere utvidet virkelighetsteknologi i butikkens applikasjon er en informasjonstjeneste. Hvis du har en fysisk butikk kan appen fungere som en assistent som gir fullstendig informasjon om varene i hyllene. Hvis du har en kjede eller produktet presenteres på forskjellige salgssteder, kan appen fortelle deg hvor du skal lete etter salg.

 

 

Utdanning

 

Utdanningssektoren er ikke en lønnsom sfære for implementering av utvidet virkelighet, men sammen med vitenskap, kan investeringer i utviklingen av AR-baserte teknikker bringe verden til et nytt nivå av teknisk utvikling og likestilling. Hvordan kan universiteter og skoler benytte AR-teknologi? Les våre ideer nedenfor:

 

  • Leksjoner som støttes av visuelt materiale
    Eksempel – i astronomiklassen kan elevene bruke gadgets som viser tredimensjonale modeller av planeter og stjernesystemer.

  • Utføre oppgaver i en AR-simulator
    Eksempel — studenter ved teknisk fakultet vil være i stand til å montere en motor ved hjelp av nettbrett og virtuelle deler

  • Læring utenfor klasserommet
    Eksempel – lær fremmedspråk mens du går rundt i byen. Bruk mobilenheten til å lære navnene på omkringliggende objekter på fransk eller italiensk.

  • Fjernundervisning
    Utvidet virkelighet vil gjøre læringen mer effektiv og øke tilgjengeligheten til utdanning også i utviklingsland. Eksempel — virtuelle klasser, som er gratis å delta på.

 

Utviklingen av AR-apper for bedre utdanning er ennå på et tidlig stadium. Samtidig er utdanningssektoren den tredje som viser konstant utvikling i løpet av dette året. I 2019 ble 36 % av alle AR-apper laget for pedagogiske formål. Sjekk noen vellykkede AR-apper for elever – Google Expeditions, Catchy Words AR og Curioscope. 

 

 

Eiendom og arkitektur

 

Det er ikke lenge siden utvikling av AR-apper begynte å bli populært i byggebransjen. En AR-tilnærming innen eiendomsmegling, arkitektur og bygg har som mål å gjøre selskapene mer kostnadseffektive og tidseffektive, samt hjelpe dem å møte kundens forventninger.

 

Vi kan anta at de fleste nyttige løsningene innenfor dette området dukke opp i løpet av de nærmeste årene. Men noen av de mest fantastiske ideene har allerede blitt mulig. Her kan du lese om noen av dem!

 

  • Se din fremtidige eiendom før den er konstruert
    AR-skyteknologi gjør det mulig for potensielle kunder å se hvordan huset eller leiligheten deres vil se ut før byggingen i det hele tatt har startet. Det vil hjelpe dem å ta gjennomtenkte beslutninger, og vite at den fremtidig eiendom vil passe deres smak og livsstil. Det samme gjelder allerede eksisterende bygninger som du kan besøke virtuelt. Eksempel – Homesnap-appen.

  • 3D-modell av fremtidige bygninger
    AR kan være nyttig for mange byggetrinn - fra modellering til endelige dekorasjoner. En AR-app for arkitekter vil gjøre det mulig å jobbe med prosjektet på et dypere plan og gjøre det mer kostnadseffektivt. En AR-app for ingeniører kan vise dem tidsbesparende informasjon om materialer og bygningsdetaljer. Generelt vil AR flytte bransjen til et nytt kvalitetsnivå.

  • Forbedringer i hjemmet
    Huseiere kan enkelt endre interiøret eller lage dekorasjonsdetaljer uten å være redd for at det ikke vil passe inn. Med AR-apper som Ikea Place, kan brukerne plassere en 3D-modell fra katalogen i egen bolig og bestemme om den passer interiøret eller ikke. Tilnærmingen hjelper Ikea med å selge mer og bygge sterke relasjoner med sine kunder.

 

 

Industri

 

Utvidet virkelighet kan være et kraftig verktøy for produksjonsselskaper, industrielle konsesjoner og småprodusenter. Teknologien gir mange fordeler både til ledelse og arbeidere.

 

Først av alt gir AR en sjanse til å se produktet før det er fysisk bygget. Virtuelle modeller kan vises til en fokusgruppe for å finne ut hvilken som vil bli høyest etterspurt av målgruppen. Med den virtuelle MVP-tilnærmingen er det mulig å spare inn enda mer en med den tradisjonelle!

 

For det andre kan arbeidere som benytter et AR-headsett utføre jobben mer nøyaktig, raskere og mer kontrollerbart. Tekniske feil kan fort bli dyre — det er derfor fly- og bilfabrikker var blant de første som tok i bruk AR-appene.

 

For det tredje kan AR-apper fremskynde alle slags industrielle prosesser ved å gi arbeidere passende teknisk informasjon om verktøy, konstruksjonsdetaljer, materialer og ferdige produkter. Sammen med IoT- og AI-teknologi gjør dette fabrikken til en organisme der alle teammedlemmene er koblet smart og effektivt sammen. En slik tilnærming optimaliserer den industrielle arbeidskjeden.

 

Industribedrifter som bruker AR-apper – Boeing, Range Rover, Porsche og Caterpillar.

 

Har du en idé til en app?

Kontakt oss for å gjøre det

 

Lag en AR-app! Slik fungerer apper for utvidet virkelighet

 

Apper med utvidet virkelighet kan løse mange ulike oppgaver, men likevel har de alle en funksjon til felles. AR-apper bringer digitale data inn i den fysiske verden og plasserer virtuelle objekter over de ekte. Teknologien gjør det mulig for oss å samhandle med hverandre uten å ha en opplevelse av virtuell isolasjon, noe som er den viktigste funksjonen i virtuell virkelighet.

 

La oss nevne noen nøkkeltyper av AR!

 

AR creation methodology

 

 

Markørbaserte apper

 

Kostandene ved utvikling av apper med utvidet virkelighet avhenger av appens kompleksitet, som på sin side avhenger av oppgaven du vil løse. Markørbasert AR er nå den billigste måten å implementere tilnærmingen i produktet.

 

Hvis du vil plassere et virtuelt objekt over et ekte objekt som du ser på skjermen, skal enheten gjenkjenne objektet og finne riktig sted for informasjonsboksen eller animasjon. I dette tilfellet er markøren en utløser for AR-dataytelse.

 

AR-markører kan være hva som helst. Det billigste alternativet er å sette noen 2D-koder som er lette å skanne på objektoverflaten. 2D-objekter med kanter og hjørner er ekstremt effektive. Eksempel – ScanLife, Popcode og Google Goggles.

 

AR-mobilapper kan også bruke smart gjenkjenningsteknologi – her bidrar AI til å gjenkjenne virkelige objekter uten spesielle markører (møbler, ansikter, planter osv.). Eksempler – ARIS, Layar og Googles Tango.

 

Marker-based Apps

 

 

Stedsbaserte apper

 

Planlegger du å bygge en AR-app for reisende, sjåfører eller dedikerte åpen verden-spillere? Husk at du da må bruke stedsbasert AR-teknologi, hvor GPS er et viktig verktøy.

 

Selv om GPS (Global Positioning System) ble lansert i 2000 og fortsatt brukes hovedsakelig for vanlig navigasjon, har de fleste moderne apper tilgang til data derfra. Facebook, Instagram, Netflix-appen og Google sporer for eksempel posisjonen din hele tiden. Så hvorfor ikke bruke GPS-data for å vise oss virtuell animasjon?

 

Stedsbaserte apper overlapper digitaliserte data med fysiske steder. Dette skjer ved hjelp av mobildrevet plasseringsteknologi, som GPS-modul, gyroskop, digitalt kompass og akselerometer.

 

Location-based Apps

 

 

Simulere virkelige 3D-objekter

 

Utvidet virkelighetsteknologi kan mer en bare sette virtuell data over objekter som du kan berøre og lukte. Teknologien kan skanne ethvert ekte objekt, lage en digital kopi og deretter sette den til skylagring.

 

Hvordan lage en AR-app av den typen som kan være lønnsom? Tenk på de som trenger å jobbe med de samme konstruksjonselementene hver dag. Interiørdesignere, dekoratører, arkitekter og ingeniører vil ha stor nytte av teknologien. Eksempler — Housecraft, Ikea Place og Magicplan.

 

Simuleringer av 3D-objekter kan også brukes til pedagogiske formål. En slik tilnærming kan bringe spilleglede inn i studieprosessen og øke studentens engasjement.

 

3D-skanneteknologi er sensorbasert. Eksempler på 3D-objekter som opererer mobile VR-apper – Layar, AR-3D Science og AR Freedom Stories.

 

Simulating Real-Life 3D Objects

 

 

Nettlesere som viser brukerplassering

 

Det vil ikke være nødvendig å finne svaret på spørsmålet "Hvordan bygge en AR-app?" hvis mobil utvidet virkelighet er sterk nok til å møte våre behov og forventninger. I 2019 ble den innebygde AR-modulen for Chrome lansert, og andre merker som Apple, Samsung og Microsoft har besluttet å følge Googles eksempel i sine nettlesere.

 

Hva er forskjellen mellom appbasert og nettbasert AR? Den andre trenger ikke noen appinstallasjon som skal startes. Du åpner bare koblingen i nettleseren for mobilenheten og får samme nivå av funksjonalitet som en AR-app har.

 

Eksempler – WebXR-drevne nettsteder for Chrome.

 

 

Virkelige interaksjoner

 

AR med virkelige samhandlingsalternativer er ikke en selvstående type apper for utvidet virkelighet. Men AR som blander sammen fancy virtuelle elementer og interaksjoner med virkelige objekter er de mest etterspurte. Husker du Pokémon Go som oppnådde rekordinntekter i løpet av den første måneden etter lanseringen? Det er dette vi snakker om!

 

Gaming-AR som gjør at vi må bevege oss transformerer livet til en morsom utfordrende aktivitet, og er ekstremt engasjerende. Men det handler ikke bare om spill, komfort er også viktig. Noen AR-apper har et samhandlingsalternativ fordi de ble designet for ulike navigasjonsformål. Eksempler – Passasjer-appen på Gatwick lufthavn hjelper deg med å finne frem på flyplassen. Den viser hvor du kan lade telefonen, eller finne en stole for å sitte ved vinduet.

 

Real-Life Interactions

 

 

Kostnad for utvikling av AR-apper

 

For å komme opp med et presist budsjett, må du først passere stadiene for idémyldring og forberedelser. Å fullføre appideen, markedsundersøkelser, målgruppesøk samt liste opp viktige kjennetegn og funksjoner i appen din er blant dem. For å se nærmere på apputviklingsprosessen, sjekk vår artikkel Hvor mye koster det å lage en app. Her vil vi gjerne gi deg grunnleggende informasjon om AR-apputvikling.  

 

 

Timeprisen på utvikling av AR-apper

 

AR-apper kan løse ulike oppgaver i menneskers liv. Basert på faktorer som hvilken type oppgave det er, målgruppe, markedssituasjon og andre faktorer, velger du et byrå som kan utvikle produktet ditt.  Det er tre hovedpunkter som vanligvis påvirker prisen på AR-appen:

 

  • Appens omfang og kompleksitet
    For å svare på spørsmålet om hvor vanskelig det er å implementere ideen din, må du finne ut hva slags funksjoner som er avgjørende for MVP-versjonen (les vår artikkel om Hvordan utvikle minste fungerende løsning), om logikken er kompleks eller ikke, hva slags UX og UI du ønsker, og om du trenger nisjekompetanse for å administrere og fremme prosjektet.
  • Deadlines 
    Hvis du vil lansere produktet raskest mulig må du være villig til å bruke mer av budsjettet på utviklere og designere — dette vil øke hastigheten på viktige prosesser. Kvalifiserte fagfolk gjør færre feil og jobber raskere, slik er det bare. Det koster mer, men du får det du betaler for.

  • Team og arbeidsstil
    Først må du vite hvilken type arbeidskraft du trenger for å få de funksjoner du vil ha i AR-appen. For det andre må du velge om utviklingen skal utføres internt eller outsources. Deretter kan du velge hvilken type outsourcing - du kan velge et selskap i samme by, et annet land, eller gå for frilansutviklere. Mer om dedikert utvikling og outsourcing.

 

Husk at AR-apputvikling krever dyktige utviklere med høye timepriser selv i de landene som anses å være lavkostnadsalternativer innen ekstern utvikling. Utviklere fra India vil koste deg 25 dollar per time, i Øst-Europa ligger timeprisen på 40 dollar, og i Nord-Amerika er den på 150 dollar.

 

 

Utvikle en AR-app. Valgt SDK

 

SDK (Software Development Kit) er en verktøyspakke som teamet ditt kan bruke til å gjøre utviklingsprosessen raskere og unngå fremtidige feil. Ved hjelp av SDK kan du legge til spesielle funksjoner i produktet, samt overføre dem til ulike driftsplattformer.

 

Hvordan velge riktig SDK? Først må du analysere prosjektmålet og administrasjonsstilen din. Teamet velger teknologisk stakk (markørbasert, projeksjon, GMS-basert eller superimposisjon) utfra app-typen du skal lansere. Noen faktorer som vil påvirke deres beslutning er:

  • ønsket driftsplattform
  • programmeringsspråkerfaringer
  • støtte for native AR-verktøy (Microsoft HoloLens, Magic Leap)
  • mulighet for, og hyppighet av AR-oppdateringer
  • inntjeningkonsept og lisenser

 

SDK-valget vil påvirke den endelige utviklingsprisen. Samtidig vil den riktige teknologiløsningen gjøre at du bruker mindre på fremtidige produktforbedringer og kampanjer. Ta hensyn til at noen SDK-pakker koster penger.

 

De mest populære plattformene for AR-innholdsoppretting – Vuforia for Unity AR-motor (499 dollar som ett engangskjøp), Kudan, som er gratis for uavhengige utviklere og koster mer enn 1200 dollar for andre, Apple ARKit som er gratis for de som har Apple-utviklerkonto og Google ARCore som er gratis.

 

Hver av SDK-pakkene har sine tekniske begrensninger. Studer disse før du kommer opp med en endelig løsning.

 

Applikasjonskompleksiteten

 

AR-apper kommer i mange varianter. Ifølge Lean Startup-konseptet er det alltid best å starte med en MVP (minste fungerende løsning) for å studere om det er etterspørsel etter ideen din, hva som bør forbedres for å tiltrekke seg flere brukere, og om din tekniske løsning er stabil.

 

Likevel kan ikke alle AR-apper for mobiltelefoner lanseres som en MVP (med andre ord – som et produkt med bare de viktige funksjoner), da alle funksjonene i en AR-app sannsynligvis vil være viktige. Nedenfor prøver vi å beskrive forskjellene mellom tre utviklingstilnærminger som gjelder for mobil-AR.

 

  • Demo-modell
    billigste alternativet; passer for små bedrifter
     

    Utvikling av AR-funksjoner er generelt den dyreste app-utviklingen. For å redusere risikoen for å ende opp med et dyrt produkt som ingen egentlig trenger kan du lage en video eller en demo med et lite antall AR-objekter som er tilgjengelig for testing via nettstedet ditt. 

    En slik tilnærming vil hjelpe deg med å finne ut om produktet ditt er interessant for målgruppen. Du kan også bruke demoen til å studere brukeratferd. 

  • AR-app med bare grunnleggende funksjoner og et par hemmeligheter
    Koster litt mer; passer for uavhengige utviklere

    Forskjellen mellom denne typen app og en AR-MVP er at brukerne ikke bare får testet ideen din før de må vente på den endelige versjonen, de har en mulighet til å dra nytte av appen. Du må prioritere de funksjonene som former verdifulle markedsforslag og gjøre appen spesiell sammenlignet med konkurrentenes.

    Hvis du skal lage et spill – må du integrere en påloggingsfunksjon og figurer. Hvis ideen din er å lage en pedagogisk plattform – sørg for at den kan gi elevene nyttig erfaring, og gi dem et alternativ for å dele innhold på sosiale nettverk. De fleste apper av denne typen fungerer med en 3D-varekatalog for å lagre brukerressurser.

  • Fullverdig AR-produkt
    kostbart; passer for store bedrifter

    AR-utvikling er dyrt, men også ekstremt givende. Og det er noen AR-felt hvor du bare ikke kan lage en MVP - den eneste måten er å ta deg tid, prøve flere tilnærminger, og teste produktet for å være helt trygg på kvaliteten. AR-apper for sykehus, industri, militære formål og navigasjon er av den typen.

    I dette tilfellet må du utføre nøyaktige kostnadsberegninger. Hvis du representerer en institusjon på det ikke-digitale området som trenger en AR-app for å forbedre effektiviteten i arbeidet, må du ansette et dedikert utviklerteam med ekspertise på akkurat dette området.

 

De vanligste funksjonene til kraftige AR-apper – AI-baserte alternativer, objektgjenkjenning, tilgang til bibliotek med 3D-modeller, innholdsstyringssystem og påloggingsfunksjon. Resten vil avhenge av praksisområdet du arbeider i og appens formål.

 

 

Konklusjon

 

AR og VR er fortsatt ikke helt adskilt fra hverandre – de bruker lignende teknologier og har en tendens til å bli tilgjengelig på de samme enhetene. Det antas imidlertid at utvidet virkelighet snart vil forbigå den virtuelle fordi den har bredere praktisk bruksomfang og ingen enkeltstående erfarte ulemper. Ved utgangen av 2023 vil industrien nå 160 milliarder dollar  og bli det største mobilutviklingsområdet. Til sammenligning var tallet for 2019 16,8 milliarder dollar!

 

Den høyeste vekstutviklingen i 2020–2025  vil være innen AR-maskinvareindustrien (68 %), AR-handel (78 %) og AR-basert kommunikasjon (66 %). Og slike sektorer som AR-spill, utvikling av AR-helsetjenester, og AR for engineering vil generere de høyeste inntektene i løpet av de neste 5 årene.

 

Husk å ta med i vurderingen at utvikling av en AR-app tar lengre tid og krever høyere budsjett sammenlignet med vanlig apputvikling. Du vil også være vanskeligheter å finne dyktige utviklere for prosjektet ditt. AR-utvikling er utfordrende i seg selv også - i de fleste tilfeller er det ikke mulig å bruke en MVP tilnærming. Det har imidlertid et enormt og inntjeningspotensial som kan inspirere.

 

Det vi kan anbefale er å studere de ledende aktørene og følge med på det hva som rører seg på markedet. Nye enheter og 5G-internett er like rundt hjørnet, noe som trolig vil endre markedet!

 

Har du en idé til en app?

Kontakt oss for å gjøre det

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
68121.02.2020
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok