Android vs iOS: Hvilken plattform er den beste å bygge appen din for først?
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok

Android vs iOS: Hvilken plattform er den beste å bygge appen din for først?

Valget mellom iOS og Android er et av de viktigste valgene du må ta når du planlegger din digitale oppstart. iOS og Android er begge ledende operativsystemer som samsvarer med programvare- og maskinvarekomponenter på mobile enheter.

 

Det endelige valget vil påvirke prosjektets tidslinjer, budsjettet og dine sjanser til fortjeneste. I utgangspunktet kan flere faktorer påvirke din beslutning. Nødvendige funksjoner, inntektsmål, målgruppe, tidsfrister og budsjett er blant dem. Her oppsummerer vi fordeler og ulemper ved iOS og Android.

 

iOS vs Android: Målgruppen er avgjørende

 

Du vet kanskje allerede at Android har den største markedsandelen for mobile operativsystemer. I 2019 var de tre ganger større enn iOS. Ifølge den nyeste statistikken  (januar 2018-januar 2019) utgjorde Android 74,45%, mens iOS bare fikk 22,85% av markedet. Og bare 2% var til overs for andre systemer som Windows for mobile enheter (0,3%) eller Samsung OS (0,28 %).

 

Mobile OS market share, 2019

 

Men ikke forhast deg med å avgjøre hva som er best av iOS- eller Android-utvikling - disse systemene har forskjellig bruksstatistikk. I noen geografiske områder, og demografiske sektorer, er det iOS som leder.

 

Det er også betydelige forskjeller i inntektsfordelingen mellom iOS- og Android-apper. Ifølge Apple- og Google-rapporter genererer App Store mer sammenlignet med Google Play Market. App Store oppnådde 12 milliarder dollar i tredje kvartal 2018 mens Play Market genererte 6,2 milliarder dollar. Grunnen til dette er at Apple generelt har brukere med høyere inntekt - den gjennomsnittlige årlige inntekten til personer med iPhone er 53 231 dollar, mens Android-brukere har en gjennomsnittlig årlig inntekt på 37 040 dollar.

 

Så hva passer best med markedsføringsmålene dine – Android eller iOS-utvikling?

 

 

Android-app: for et verdensomspennende marked

 

For å bygge en vellykket virksomhet må du vite hvordan målbrukeren ser ut (alder, inntektsnivå, familiestatus, bosted og deres foretrukne mobilenhet). Android har den største markedssektoren, mange befinner seg utenfor vestlige land, og de har lavere lønn. Disse menneskene bruker mindre penger på betalte digitale produkter og er vanligvis yngre enn iOS-brukere.

 

Det er noen generelle egenskaper vi kan klassifisere Android-brukere under. Ta dem med i betrakningen når du vurderer Android vs iOS:

  • Android-brukere har ofte lavere utdanning
  • Den vanligste Android-brukeren er 34 år eller yngre
  • 12% av Android-brukere oppgir å være en innadvendt personlighetstype
  • De fleste av dem har aldri reist utenlands (71%)
  • Store yrkesgrupper – IT, Energi, tekniske jobber og offentlig
  • Android-brukerens årlige medianinntekt er  37 040 dollar

 

Android er også en god idé for globale fremvoksende markeder, som Latin-Amerika, Asia og Afrika. I disse landene er det lavere inntektsnivå, men svært mange potensielle brukere.

 

Det er også et viktig poeng at Play Market – plattformen der appen din hovedsakelig lastes ned fra – er mer konkurranseutsatt enn App Store. Det betyr at du vil bruke mer penger på markedsføring og vedlikehold hvis du velger Android. Og hvis du planlegger å lage ekstremt etterspurte produkter, bør du vurdere Google Plays mest populære kategorier  som kommunikasjon, medieredigering, reiser, underholdende og produktivitet.   

 

iOS and Android leading regions, 2019

 

 

iOS-app: for Vest-Europa og Nord-Amerika

 

Så hvem er egentlig vinneren av kampen mellom iOS og Android? Som nevnt tidligere, alt avhenger av målgruppen din og inntektsgenereringsstrategien din. Hvis ideen din er å få inntekter fra annonser i appen, trenger du sannsynligvis Android, og hvis du vil opprette en betalingsapp eller innlemme kjøpselementer i appen – velg iOS.

 

Her er noen argumenter. Først av alt tjener iOS-brukere 40% mer  enn de som har Android. For det andre er de generelt lettere å selge produktet til. La oss se på profileringen av en iOS-bruker:

  • iOS-brukere er gjennomnittlig yngre  enn Android-brukere  — de fleste er i alderen 18 til 24 år bruker iOS, og de liker å leke med ymse gadgets
  • iOS har flere kvinnelige brukere enn Android, og 27% av dem er 35 år eller eldre
  • 37% av alle iOS-fans har en universitetsgrad
  • Annenhver person med iPhone har besøkt mer enn 5 land
  • iOS-brukere har den beste enhetsengasjementsraten blant OS-brukere
  • iOS-brukerens årlige medianinntekt er 53 251 dollar
  • De jobber ofte innen markedsføring, media eller driver sin virksomhet

 

Hva er de beste regionale markedene for å utvikle iOS-apper? OS er ledende  i Nord-Amerika, Australia og Vest-Europa. Og de mest populære App Store-kategoriene er spill, næringsliv, utdanning og livsstil. Men disse er også de mest konkurranseutsatte.

 

 

Fordeler og ulemper med å utvikle en iOS-app

 

 Android-utvikling vs iOS-utvikling er en langvarig global konkurranse som ikke kommer til å ende i løpet av de nærmeste årene. Som du så ovenfor, iOS-brukere kategoriseres som velstående, og klare for online kjøp. Apple-fansen er imidlertid en mindre gruppe enn Android-brukerne, og de er konsentrert i velutviklede land med høy livskvalitet.

 

Valget mellom Android eller iOS handler ikke bare om målgruppen din. Funksjonene du vil ha i appen din, forretningsmålene dine og tidsperspektivet ditt spiller også en rolle. Her er de viktigste fordelene ved iOS:

 

— Raskere og mindre kostbar utvikling

iOS software og hardware ble utelukkende utviklet av Apple. Ved å følge noen enkle Apple-retningslinjer kan iOS-utviklere opprette en app raskere enn Android-spesialister. Det er også et begrenset antall Apple-mobilenheter (20) – så designerne og utviklerne trenger ikke tilpasse produktet til veldig mange skjermparametere. iOS-apputvikling tar 40% mindre tid enn den gjør for Android. Apple bruker i tillegg Swift programmeringsspråk som er mindre komplisert enn Java.  

 

– Høyere sikkerhetsnivå og funksjoner

iOS er egnet for finansielle oppstartsbedrifter og andre bedrifter som arbeider med kundenes data. Plattformen er automatisk beskyttet mot piratkopiering. En iOS-app er også mer responsiv enn Android.

 

— Forhåndsutformede løsninger

iOS-utvikling er bedre for de som har begrensede ressurser. Utviklere kan bruke ferdige grensesnittmodeller, rammeverk og funksjonelle moduler til å opprette en ny app. Det finnes også en iOS-støttelinje for utviklere ettersom Apple generelt setter pris på arbeidet de utfører.

 

iOS/Android-apputvikling har sine spesifikke funksjoner. Hvis du planlegger å starte med en MVP på bare én enkelt plattform, husk at iOS også har noen kritiske ulemper.

 

— Begrenset tilpasning

Du kan ikke bygge på iOS-plattformen, da den har for mange restriktive retningslinjer og begrensede sett med utviklingsverktøy. Noen av de ferdige rammeverkene må kjøpes.

 

— App Store-regler og kvalitetsforventninger

Vanligvis tar det opptil 5 dager før en app blir godkjent etter App Store-forskriftene. Og det er også en viss risiko for at produktet ditt ikke vil passe inn i Apples regler og standarder. I så fall må du starte på nytt. Samtidig er Android en åpen plattform med mangel på standardisering, og reglene er defor ikke like strenge.

 

Vil du lage en app?

Kontakt oss for konsultasjon

 

Fordeler og ulemper med å utvikle en Android-app

 

Android vs iOS - hvem vinner egentlig? Problemet er at det ikke er mulig å utpeke en vinner i konkurransen. Android gir deg tilgang til et stort publikum, mens iOS er billig og betyr en raskere utviklingsprosess. La oss oppsummere noen viktige Android-fordeler og sammenligne dem med iOS:

 

— Android dominerer det globale markedet

Plattformen fungerer bra hvis produktet ditt kan være nyttig for mennesker over hele verden. Det er også en god idé hvis du planlegger å bygge en MVP og lansere en markedsføringskampanje i forskjellige regioner - Android vil hjelpe deg med å dekke et variert publikum, og studere brukernes preferanser og vaner. På denne måten kan du utføre salgsfremmende tiltak i utvalgte kanaler, basert på kunnskapen du har tilegnet deg om markedet.

 

Forøvrig er Android større en iOS i noen velutviklede land - for eksempel i Canada og Storbritannia.

 

— Plattformfleksibilitet

iOS- og Android-utviklere har ulike muligheter når de skal bygge software. Android har åpen lisensiering, som er grunnen til at Android-utviklere kan bruke fritt opprettede rammeverk og plugins, leke seg med funksjonalitet og tilpasse UX og UI i det uendelige, samt dele sine funn med andre.

 

Når du bestemmer deg for om du vil utvikle apper for Android eller iOS, må du huske på budsjettet og de kommersielle målene dine. Selv om Android har stort inntjeningspotensial, blir det ofte dyrt. Dette er de største ulempene:

 

— Uforutsette brukeropplevelser

Det finnes mer enn 24 000 typer Android-enheter i verden, mens det bare er 20 for iOS. Noen ganger kan det være umulig å forutsi hva slags UX som vil vises på de sjeldnere variantene av Android-telefoner eller nettbrett. Du kan miste en del av brukerne dine dersom du ikke har riktig UI- og UX-optimalisering.

 

— Annenhver Android-bruker oppdaterer ikke operativsystemet

Hvis en bruker ikke oppdaterer operativsystemet på enheten, må utviklerne tilpasse produktet til OS-typer med forskjellige kapasitetsnivåer og programvarealgoritmer. Dette gjør det vanskeligere å skape et godt fungerende og moderne produkt, uten å miste publikumet med gamle systemer.

 

— Dyr og langvarig utvikling

For å utvikle en Android-app trenger du dyktige utviklere og designere, et avansert QA-team, og en god porsjon tålmodighet. Android er en fragmentert plattform med mange fallgruver. Samtidig har produktet flere sjanser til å bli rask publisert hvis det er bygget for Android.

 

 

Android vs iPhone-utvikling – Appens inntjeningspotensiale

 

I de fleste tilfeller er potensiell fortjeneste den viktigste motivasjonen for å utvikle en ny app. Det finnes andre fremgangsmåter (som en White Label-strategi, eller lage et produkt som et viralt kampanjeinstrument for merkevaren), men her vil vi analysere hvilken inntektsgenereringsmodell som er best for Android- og iOS-apper.

 

Men først en advarsel – dette er bare generelle råd, både Android- og iOS-apper kan noen ganger være mer innbringende med andre strategier for inntektsgenerering. For å finne en passende løsning må du ta hensyn til alle faktorer, inkludert ønskede funksjoner og målgruppens egenskaper.

 

Google Play Market and App Store revenue

 

I vår artikkel kalt Hvordan du kan generere inntekter fra app-ideen din, beskriver vi alle inntektsgenereringsmodellene som gjelder for apputvikling – Freemium, betale for å laste ned, in-app-kjøp, in-app-sponsing og White Label. Og her, lar oss fortelle deg hva som passer best for Android og iOS:

 

Android 

beste modell — Freemium, annonser i appen

 

Android-brukere er mindre villige til å betale for apper eller foreta kjøp i appen – de er vant til gratis løsninger, og godtar vanligvis en del ulike annonser i appen din. Det er en god idé å gi brukerne en mulighet til å bli kvitt annonsene ved å betale for for Premium app-versjonen, men du bør ikke forvente at mer enn 1% å gjør det. Verktøyene for å utvikle reklame-software  (annonse-SDK) er også bedre på Android-markedet.

 

iOS

beste modell — betalte apper, kjøp i appen

 

iOS-apper kan generere store inntekter for skaperne. Det er to ganger mer sansynlig at Apple-brukere er villig til å betale for appen, eller noen appfunksjoner, enn brukere av Android-enheter. De bruker også generelt mer penger i favorittappene sine Android-fans.

 

Shopping-apper, betalte apper med eksklusive funksjoner eller betalte abonnementer er gode ideer for ditt iOS-baserte oppstartskonsept. 11% av App Store-appene må kjøpes, og området er ikke så konkurranseutsatt som på Play Market. Om vi bare vurderer inntekter fra direktesalg, er det helt klart iOS som leder når vi sammenligner Android og iOS.

 

 

Utvikling av cross-platform-apper: En alternativ løsning

 

Hvordan utvikle apper for Android og iOS samtidig? Cross-platform-utvikling kan være løsningen du leter etter. Apper som fungerer på flere plattformer kan sikre et bredt spekter av brukere uavhengig av hvilke enheter de bruker og hvor de bor. Disse appene er bra for å teste ideen din, søke etter målgruppen din eller bare studere ulike typer brukeratferd. Denne tilnærming er også populær blant fast ansatte utviklingsteam.

 

Cross-platform app top development tools in 2019

 

Cross-platform-utvikling hjelper deg å lage to eller flere apper med samme funksjonalitet tilpasset forskjellige plattformer (Android, iOS eller Windows hovedsakelig). Tilnærmingen er kostnadseffektiv og mindre tidkrevende en native-apputvikling fordi utviklerne kan gjenbruke koden, og de slipper å utføre samme programmering flere ganger.

 

Ideen er å lage en fleksibel programmeringskode (for eksempel i HTML5) og deretter bruke ferdige verktøy og rammeverk for å tilpasse den til en bestemt plattform. Det har blitt stadig enklere å utvikle, publisere og vedlikeholde cross-platform-apper. Det finnes spesialverktøy som automatisk kan oversette grunnleggende programmeringsspråk til kode som aksepteres av målplattformen. Eksempler – Adobe PhoneGap og Appcelerator.

 

Men det er også noen ulemper med cross-plattform.-appene. De kan ha tregere ytelse, og gi brukerne en dårligere opplevelse av UI og UX.

 

Android vs iOS, 2019: Den endelige avgjørelsen

 

Så hvilken plattform passer best med dine forretningsmål? Fra et kommersielt synspunkt må du velge plattformen der det er mest sannsynlig at direkte relasjoner med brukerne leder til fortjeneste.

 

iOS-brukerne har høyere årsinntekt, bruker penger på nettkjøp oftere, og er vant til abonnementsavgifter og betalte apper.

 

Samtidig er iOS mindre spredt enn Android. Det er bare noen få regioner hvor det er den ledende plattformen - USA, Australia og et par vesteuropeiske land.

 

Som du kanskje antar, faller valget mellom Android og iOS på hvem som er målgruppen din. Hvis du planlegger å nå brukere i Nord-Amerika eller Vest-Europa, velger du iOS, og hvis du trenger å nå andre markeder – fortsett å jobbe med Android.

 

Ta med i betraktningen at Android-utvikling tar mer tid. Apple App Store har imidlertid mange standarder appen din må oppfylle for å bli publisert. Å bli godkjent kan også ta tid.

 

Cross-platform-utvikling er et godt valg for de som ønsker å teste en MVP for å bestemme hvilken plattform som er den foretrukne, og hvor de lojale brukerne er å finne. I 2019 fungerer denne utviklingstilnærmingen enda bedre enn før – apper for flere plattformer er enkle å lage, oppdatere og promotere.

 

Vil du lage en app?

Kontakt oss for konsultasjon

Ranger denne artikkelen
(Gjennomsnitt: no rating yet)
93405.03.2020
Trenger du hjelp med prosjektet ditt?
Navn
E-post
Telefon
Prosjektdetaljer
Oops! Noe er galt. Kontroller alle feltene og send skjema igjen.
Ok