LANARS

Hvordan lage en dating-app? Bygg en app som Tinder

Hvordan lage en dating-app? Bygg en app som Tinder
Tid til å lese
30 min
Seksjon
Del
Abonner
Dette nettstedet er beskyttet av reCAPTCHA og Googles Personvernerklæring og Vilkår for bruk gjelder.

En ting er sikkert: Datingfilosofien har endret seg dramatisk i løpet av de 5 siste årene. Kjærligheten er for øyeblikket ikke bare i luften, men også på alles smarttelefoner. Dessuten er det ingen som synes det er flaut å fortelle venner at de har møtt sin sjelevenn på Tinder.

I følge statistikken for 2019 bruker mer en 46% amerikanere online dating-apper, og ikke bare det, faktisk er nær 20% av alle relasjonene i USA startet med online kommunikasjon. For andre land har statistikken en tendens til å nå de samme tallene i løpet et par år etter USA.

Som et resultat er markedet for online dating-apper fortsatt i vekst, og det er en konstant global etterspørsel etter innovative dating-apper. I denne artikkelen vil vi se på hvordan du går frem for å opprette et lønnsomt datingnettsted i 2019.

Hvordan lage en dating-app fra scratch

Nesten alle bruker dating-apper, enten det er for å finne en kjæreste eller for uforpliktende møter, men disse appene er likevel ganske forskjellige.

Tinder gir oss muligheten til å ta en rask avgjørelse om vi ønsker å fortsette kommunikasjonen, mens OkCupid arbeider med detaljerte profiler som prøver å oppmuntre oss til å se etter en langvarig partner med 99% match. Facebook-dating som nå er testet i Columbia ligner på det opprinnelige Facebook markedet, mens Badoo har vokst fra å være et vanlig dating nettsted med klassisk grensesnitt.

Det er naturligvis umulig å svare på spørsmålet om metoden som skal benyttes for å utvikle en dating-app uten å vurdere hvilke spesielle funksjoner din app skal ha.

Generelt kan vi likevel si at utvikling av dating-apper ikke skiller seg vesentlig fra annen iOS og Android apputvikling.

I artikkelen om utvikling av mobilapper har vi allerede gitt en detaljert beskrivelse av viktige stadier i prosessen, derfor går vi bare kort igjennom dem her:

  • Velge dine appfunksjoner
  • Finne og utvikle en inntektsmodell
  • Bestemme MVP-funksjoner og planlegge markedsføringskampanjer
  • Arbeide med struktur og UX/UI-design
  • Utvikle en MVP og lansere den
  • Studere tilbakemeldinger og arbeide med forbedringer
choose your app principals

Men, det aller første du trenger å begynne med når du utvikler en datingside er markedsundersøkelser. Det er unødvendig å lage et produkt som allerede eksisterer, og det er ingen grunn til å kaste bort investeringer på utvikling av en app som ingen kommer til å bruke. Markedsundersøkelser bidrar til å unngå disse feilene.

For å spare tid og penger bør du lære mest mulig om nisjen, utføre en detaljert beskrivelse av målgruppen og prøve å planlegge den økonomiske suksessen ved å studere eksisterende produkter .

Velg et fangende navn

Navngiving er svært viktig når det kommer til oppstart av en dating app. Ikke alle eksisterende markedsføringsmodeller egner seg like godt når det gjelder kjærlighet på grunn av retningslinjene til Google og de sosiale nettverkene. Noen ganger kan det hende at merkenavnet er det eneste du kan nevne om produktet ditt uten å bryte regelverket.

En annen grunn til at markedsføring av dating-apper kan være vanskelig er den offentlige holdningen til dating. Ingen ønsker å fremstå som desperate etter å finne en partner. Derfor bør ikke navnet på produktet rope fra skjermen på smarttelefonen "Se! Denne personen er det ingen som vil ha".

Det er derfor det er ekstra viktig å tenke nøye gjennom navnet som en del av markedsføringen når du utvikler en dating-app. Hvis du ønsker å lære mer om det og bruke biter av kunnskap under oppstartsplanlegging i et annet felt, sjekk ut guiden vår for navngiving av apper.

Men hva er det viktigste når det kommer til navngiving av dating-apper? La oss nevne noen prinsipper og regler:

  • Navnet må gjenspeile appens kjernefunksjoner. Eksempler – både OkCupid og Match vektlegger appens muligheter til å koble brukere med fremtidige partnere. Tinder antyder brennende lidenskap.
  • Du må differensiere appen fra konkurrentene og ha ditt eget unike domene. Ikke bruk altfor populære ord og allerede eksisterende navn. Sjekk navnets tilgjengelighet før du tar den endelige avgjørelsen.
  • Sørg for at appnavnet ditt er enkelt å stave og huske. Husk at de fleste korte og minneverdige appnavnene består av maks to stavelser og ikke mer enn ti symboler. Eksempler – Badoo, Bumble og Pure.
  • Navnet må være søkbart, men ikke plukk et navn fra første og beste søkeord. Husk at du også har et beskrivelsesfelt som er det nettopp for å fylles med dette. Men, ved å ha et søkbart søkeord i navnet ditt vil produkt sannsynligvis vises høyere i søkeoppføringen. Eksempel – Do I Date har ordet date med i navnet, og Luxy står for luksuriøs dating.
  • Lek med ordene for å finne et navn som ikke høres ut som "Hei! Jeg bruker en datingapp ". Tinder, Plenty Of Fish, og Coffee Meets Bagel er gode eksempler på hvordan du oppretter et minneverdig navn med indirekte mening.
choosing a catching name

Du må også bestemme om ditt produktnavn skal være familiært, og fremkalle hyggelige assosiasjoner hos brukerne, eller om det skal virke elegant og kanskje til og med litt elitistisk. Bruk beskrivelsen av målgruppen til å finne svar og bestemme hva du skal vektlegge under navngivningsprosessen.

Lag et fantastisk UI/UX

Det er ingen tvil om at alle apper trenger utmerket UX og fabelaktig UI for å bli elsket av målgruppen. Samtidig har datingapp-utvikling sitt eget spesifikke design. Her vil vi gjerne liste opp og beskrive de viktigste av dem:

  • Navigering og funksjonalitet. Tenk på hvordan vi navigerer oss gjennom tradisjonell dating. Det må være enkelt og forståelig fra første øyekast. Profilredigering, partnersøk, og kommunikasjon -alle disse seksjonene bør være tydelige for brukerne.
  • Introduser noen nøkkelfunksjor. Hvorfor bruker noen en datingapp? De ønsker naturligvis å møte noen. Med andre ord må du gi dem enkel og rask tilgang til partnersøk. La søkeskjermen bli en grunnleggende funksjon. Gi brukere muligheten til å søke etter partnere uten å måtte gjennomgå en lang profilredigeringsprosedyre først.
  • Planlegg chat-alternativer. Chattens grensesnitt er den andre nøkkelfunksjonen i en datingapp. Folk bruker den til å finne partnere og avtale møter. Chatten gir en mulighet til å avgjøre om en person er verdt å møte eller ikke, og for å diskutere det fremtidige møtet. Før du utformer chatten, kan du finne ut hvilke chattefunksjoner brukerne dine virkelig trenger. Det kan hende at du ikke trenger å kaste bort penger på videochatter fordi det viser seg at brukerne bare benytter din innebygde messenger til å utveksle telefonnummer eller linker til hverandres facebookprofil.
  • Utvikle et empatisk miljø. Husk at datingverdenen er følelsesladet. Noen kan føle seg overpyntet når de chatter med noen de liker ekstra godt, og noen må samle opp et heroisk mot for å ta kontakt med en ukjent person. Hvordan lage en Tinder-lignende app? Vær vennlig og leken! Design et hyggelig og sikkert miljø for å få folk til å glemme frykten og usikkerheten. Det rette UI-designet vil hjelpe til med å unngå konflikter og følelsesmessige katastrofer. Bruk tydelige knapper, lyse farger og korte tekster.
  • Tenk på søkemotoren. Folk ville elske din app hvis den stadig foreslår herlige partnere for dem. Men hvordan gjøre partnersøk raskt og presist på samme tid? Svaret er UI. Tinder klarte å automatisere prosedyren ved hjelp av geolokaliseringsprinsippet og analyse av sosiale nettverksprofiler. Happn oppmuntrer brukerne til å fylle ut detaljerte profiler. Noen apper er mer kreative – Badoo forvandler profilredigeringen til et morsomt spill som foreslår at brukerne velger populære kjendiser. Hater kobler partnere som hater de samme tingene. De fleste datingappene bruker AI for å stadig forbedre søkemekanismen. Bestem hva brukerne skal oppgi av informasjon, og når du skal spørre etter den for å kunne møte deres forventninger om å finne en perfekt partner.
  • Vær nøye med profildesignet. De fleste mennesker lyver i profilene sine, noe som forårsaker så mye som 44% mislykkede dates. Det er derfor noen apper, som Badoo, har lagt til funksjonalitet som live videochat. Men det er ikke den eneste måten å oppnå ærlighet og brukerlykke i datingappen. Appen kan sjekke Instagram-og Facebook-informasjon og bla gjennom bilder automatisk slik Tinder gjør. Tenk på hva brukerne kan ha nytte av i tillegg til standardprofilens oversiktsgrensesnitt. For eksempel er det et populært grep å opprette et grensesnitt med to faner for å veksle mellom profil og chat. En annen god idé som ble utviklet av Dine er å integrere dating-appen med Yelp og matche personer med de samme gastronomiske preferansene.
  • Vektlegg sikkerhet og kontroll. Ingen vil at andre skal snoke i eget privatliv. Det er grunnen til at enkelte er ukomfortable med å logge inn via Facebook eller Instagram. Men her er det bedre å øke følelsen av kontroll og sikkerhet generelt enn å droppe linker til sosiale nettverk. Hvordan fremkalle en følelse av sikkerhet? Bumble gir kvinner noen privilegier -de tekster potensielle mannlige matcher først og mennene har så 24 timer til å svare. Dating-apper som Hinge oppmuntrer brukerne til å laste opp en video til profilen, mens andre kan gi den likes. Zoosk, en dating-app som beskriver seg selv som et verktøy for mennesker på jakt etter seriøse forhold, har en funksjon for telefon- og bildevalidering.
UX dating app design

Dating-app MVP

Hvordan lage en dating-app? Å bygge en MVP er den beste måten å teste din appidé uten å kaste bort penger på en idé som ikke fungerer.

Bruk vår komplette MVP-guide for detaljert informasjon om prosessen og hvordan du unngår kritiske feilsteg. Her vil vi nevne de viktigste punktene og fremheve noen regler for hvordan du lager en skikkelig dating MVP ved å Tinder som et eksempel.

La oss først analysere Tinder-appen. Sannsynligvis er det den mest minimalistiske datingappen som noensinne laget. Det er sannsynlig at det er nettopp enkelheten til Tinder som er dens styrke, og at det er derfor Tinder nesten ikke har blitt endret siden den ble lansert i 2014. For å lage noe som ligner Tinder, er det obligatorisk å vurdere appens viktige funksjoner. Du kan slappe helt av, vi har allerede gjort dette for deg:

  • Innlogging. Lange registreringsprosesser med å finne et unikt passord og verifisere via epost hører nå fortiden til. Hvis du ikke vil miste halvparten av dine potensielle brukere bør du opprette en snarvei med registrering via Facebook, Instagram eller andre sosiale nettverksprofiler.
  • Profil. Brukerprofilen skal være redigerbar og indikere en persons utseende og andre fakta som interesser, hobbyer, yrke og noe biografisk. Sørg for at brukerne skjønner hvordan de skal fylle profilene. Det er også viktig å arrangere profilseksjonene på en enkel og praktisk måte for å hjelpe andre brukere til å lese informasjonen og ta gode avgjørelser.
  • Geografisk plassering. Ikke bare tinder, men de fleste av dating-appene bruker mobil sporing av geolokalisering for å vise brukerne de potensielle sjelevennene som er enkle å møte. Integrer funksjonen for å samle folk fra samme område.
  • Matcher. Algoritmene for matching er for det meste AI-basert i disse dager. Dette er noe du bør vurdere! AI-utvikling kan koste ekstra penger og krever dyktige utviklere.
  • Chatter. Brukere trenger et verktøy for å kontakte hverandre. Chatter kan fylle behovet for å bli bedre kjent med potensielle partnere og avgjøre om de lever opp til forventningene. Integrert videochatting, stemmeklipp, GIFer og stickers -alle disse funksjonene er obligatoriske for dating-apper som ønsker å holde på brukerne og få dem til å bruke tid i appen. Ellers ville de forflytte seg til en mer funksjonell messenger så snart kontakten er etablert.
  • Varslinger. Brukere vil bruke mer tid i appen din hvis du gir dem flere grunner til å gjøre det. Varslinger er en god idé for å hvordan brukeren kan sjekke appen ofte og holde kontakten med potensielle sjelevenner.
  • Appinnstillinger. De fleste brukere synes det er greit med standardinnstillinger, men det er også noen som ønsker flere valg. Integrerte appinnstillinger som er tilgjengelig via dashbordet bør inkludere mulighet til å slå av varslinger, filtertilpasning, og synlighetsmodus.
  • Adminpanelet. Denne funksjonen er ikke tilgjengelig for brukerne, det er du og ditt team som får tilgang til et administrasjonspanel på datamaskinen. Adminpanelet bør opprettes for å gi deg en mulighet til å blokkere brukere, løse konflikter, og studere brukeropplevelsene.
MVP for a dating app
 

Vil du lage en app?

Kontakt oss for å gjøre det

Hva kjennetegner en markedsføringsplan for en dating-app?

Hvordan få dine første lojale brukere, og tiltrekke flere millioner etterfølgere? For å oppnå dette trenger du en profesjonell markedsføringsplan.

For grundig apputvikling må som et minimum ha en målgruppe og markedsundersøkelser for hånden når du starter.

Den siste inkluderer analyse av nisjen du oppererer i, indeks over markedsvekst og noen tall som indikerer hvor mye penger du kan tjene på å lansere en helt ny dating-app akkurat nå.

Når alt dette er klart er du i stand til å beregne utfallet av markedsføringen, sammenligne dem med forventede inntekter og til slutt bestemme hvilke markedsføringstriks som er mest lønnsomme for deg.

Husk at det er en del juridiske begrensninger for promotering av dating-apper. Det er for eksempel ingen mulighet til å promotere slike apper på Instagram eller Facebook, så du må opprette et kontaktskjema for å samle inn e-postadresser og videresende annonser til abonnentenes innboks.

De fleste generelle informasjonsportaler vil kunne avslå din annonse ved å påpeke at det er seksuelt innhold. Dine markedsføringsmuligheter kan ved første øyekast virke svært begrenset til på grunn av dette, men det er langt fra sannheten. Her er noen tips som vil bidra til å svare på spørsmålet om hvordan lage en dating-app og samtidig legge en effektiv markedsføringsplan:

Se etter din nisje og markedsfør din løsning på spesialiserte plattformer

Er det fremdeles mulig å opprette en app som Tinder eller Facebook? Svaret er nei, men det gjør heller ikke noe.

Faktum er at du ikke trenger absolutt alles oppmerksomhet for å lansere et vellykket produkt. Finn det som kjennetegner målgruppen , noter deres nøkkelproblemer som du kan hjelpe dem med å løse og deretter finner du ut hvor det beste stedet å fortelle potensielle brukere om fordelene med løsningen er.

Eksempel-Bumble appen lar utelukkende kvinner gjøre første fremstøt så ikke overraskende  fremmes den gjennom kvinnemagasiner så vel som psykologiske samfunn. Tastebuds dating-app er rettet mot musikkelskere og Bro App for menn ble opprettet for de som ønsker å starte en bromance. De bruker også spesialiserte salgsfremmende kanaler.

Jobb med bedriftens image. La folk tenke at de bare har det gøy!

Tinder var den første som gjorde jakten på den rette om til et sveipespill der brukerne kunne late som om de bare lekte. Men å spillifisere datingopplevelsen er ikke den eneste måten å gjøre en app spennende og engasjerende. Den andre er å designe uforutsigbare søkebelønninger, som fancy animasjoner eller lignende.

Du kan også opprette begrensede tilbud. Eksempler- Coffee Meets Bagel viser deg bare én match klokken tolv hver dag, og Happn sender deg et pushvarsel når du er i nærheten av en potensiell partner.

Oppfordre brukerne til å dele kjærlighetshistoriene sine!

På grunn av den morsomme spillopplevelse har det å bruke en datingapp blitt normalisert og ufarliggjort, også for de mest sjenerte. Milleniumsgenerasjonen har ikke noe imot å dele sine datingopplevelser, det er derimot noe de er ofte er stolte av.

I 2019 er din oppgave å la folk dele sine vellykkede kjærlighetshistorier og generere app-relatert innhold alle steder hvor det er mulig, spesielt på Facebook og Instagram. Promoter appen din ved hjelp av hashtags og brukerinnhold.

Eksempel – Ved å ha delefunksjoner direkte i appen blir Tinder nevnt 5 000 ganger daglig i ulike sosiale nettverk.

Bli venn med influensere

Det er riktig at du ikke har lov til å markedsføre deg selv på Facebook og Instagram, men det sies ingenting om crowd marketing, feedback-basert promotering, og andre typer organisk buzz.

Oppsøk personer din målgruppe respekterer. Inviter dem til å prøve appen din og dele opplevelsen med abonnentene sine.

Ikke bruk rett frem salgsfremmende videoer med kjendiser som bruker appen (spesielt hvis de ikke egentlig bruker den). Samarbeid med dem som ønsker å teste produktet ditt. Ved hjelp av en minneverdig hashtag kan du for eksempel blande brukerinnhold med det influenserene legger ut.

Og enda et tips. Din markedsføringsplan bør være klar før utviklingsprosessen eller minst to måneder før den offisielle lanseringen. Ikke bare ha en plan A men inkluder plan B og C, angi noen suksessindikatorer, og beregn kostnadene nøye. Forbered stegene for markedsføringen og budsjettet på forhånd.

Dating`s app marketing plan. What special

Prinsipper og mekanismer for å bygge en dating-app: eksempler fra Tinder og OkCupid

Ved første øyekast kan de fleste datingappene se like ut. Brukere registrerer seg, søker etter og velger mellom partnere, før de til slutt innleder en samtale. Men søketiden og måten de kommuniserer på kan variere, avhengig av den spesielle appideen, dynamikken, antall etablerte brukere osv.

Her ønsker vi å sammenligne prinsippene og mekanismen i to svært forskjellige datingapper. Den ene er Tinder trolig er den datingappen i verden med mest minimalistisk design. Den andre er OkCupid som er Tinders største konkurrent. De to appene viser hvordan ulike tilnærminger kan brukes når du bygger en datingside:

Tinder

Etablert – 2012

Antall brukere (2019) – 57 millioner

Modell for inntektsgenerering– Freemium

Tinder er en verdensledende dating-app og forklaringen på suksessen er det faktum at applikasjonen er veldig enkel og dermed rask å bruke og forståelig for alle. Det er også den første datingappen som gjort jakten på en partner om til et sveipespill.

Og ja, Tinder er en pionér på datingappfeltet. Gjennombruddet var så suksessfullt at teamet nesten ikke har hatt behov for å gjøre forbedringer – Tinder i 2012 så ut som Tinder i 2019.

Datingmekanisme - Brukeren må laste ned en app og logge på med sin Facebook-eller Instagram-konto. De kan også logge på med en e-post og opprette et individuelt passord, men alle må bevise at de er eldre enn 18 år.

Deretter oppretter brukeren en profil med en biografi på 500 tegn og laster ned opptil 6 bilder. Å linke til en Instagram-konto betyr at andre kan sjekke Instagram-bildene dine. Brukeren fullfører profilen med ytterligere valgfri informasjon om sitt arbeidssted.

Når profilen er fullført kan brukeren begynne å søke etter partnere. Tinder-appen viser fulle skjermbilder med navn og alder. Ved å tappe på bildet kan brukeren sjekke annen informasjon som bio, antall felles venner på Facebook eller yrkestittel.

Høyresveip betyr en like og venstresveip er for å avslå den potensielle profilen. For å gi en person en superlike kan brukeren sveipe opp. Hvis to brukerne høyresveiper hverandre, viser Tinder at de har matchet og inviterer dem til å tekste hverandre.

Appen tillater ikke brukeren å tekste andre hvis de ikke har matchet med hverandre. Betalingsversjonen av Tinder tilbyr ubegrensede daglige sveiper og gir deg flere superlikes.

OkCupid

Etablert – 2004, lansert som en app i 2012

Antall brukere (2019)– 10 millioner

Modell for intektsgenerering– Freemium

Tilbake i 2004 ble OkCupid lansert som en vanlig desktop datingtjeneste. I 2012 ble det også lansert en app som videreførte alle funksjonene og ideene fra web-versjon.

I 2019 har alle dating-apper en tendens til å ligne Tinder. OkCupid er ikke et unntak. Men det har sine egne spesifikke funksjoner og unike salgsegenskaper.

Datingmekanisme- En bruker laster ned en app, oppretter et brukernavn og begynner å fylle ut profilen. Brukeren kan linke en Instagram-konto til appen, men den viktigste ideen er at de må svare på en svært lang liste med konkrete spørsmål. Noen av dem er om forventninger til hva en potensiell partner svarer på de samme spørsmålene. Brukeren kan velge å gjøre svarene offentlig eller skjule dem, markere noen av spørsmålene som viktiger og resten som valgfritt.

OkCupid sammenligner svarene og gir poengsummer til brukerne for å finne en ideell match. Det er en uttrekksmeny hvor du kan finne personer du kanskje liker, men hvis du ikke ønsker å lese profiler eller sammenligne potensielle kandidater kan du klikke på et quick match-alternativ og velge mellom flere bilder som appen har valgt ut.

Brukeren kan gi likes til andre, men det fungerer best å tekst personen direkte. Likerklikk vises bare for betalte brukere (brukere med A-liste status).

OkCupid tillater at alle tekster alle, noe som er en alvorlig svakhet ifølge flere tilbakemeldinger fra brukere.

App-grensesnittet kan også virke litt klumpete og komplisert ettersom appen faktisk bare er den forenklede versjonen av nettstedet, der de samme funksjonene fungerer godt.

principles and mechanics to build a dating app

The Technology of Attraction: Hvordan lage en app som Tinder?

I 2012 var Tinder en revolusjonerende app som ble svært populær i løpet av noen måneder. Det er en nisjefavoritt og på samme tid et stjerneeksempel som alle ønsker å lære av. Men hva er Tinder og hva er det utviklerne av dating-appen har gjort som gjør den så unik?

Tinder er en stedsbasert applikasjon for sosiale søk som tar sikte på å matche folk fra samme område. Navnet på appen betyr fuze eller lysveke, noe som trolig er et hint om at applikasjonen lar deg finne en partner for et hett forhold.

Tinder benytter en Freemium-inntektsmodell. 4,1 av 57 millioner av Tinder-brukere over hele verden er Tinder Plus og Tinder Gold-abonnenter. I 2018 nådde Tinders årsomsetning 800 millioner dollar.

Så hva er skjuler seg bak disse tallene? Svaret er teknologien for brukerattraksjon. La oss utforske noen av funksjonene:

Enkelt grensesnitt

Alt du trenger å gjøre er å logge på og sveipe. Store bilder, enkle bevegelser og lett tilgjengelige chat-funksjoner.

Stedsbasert

Tinder var de første som fant en vellykket måte å matche en datingplattform med mobilens GPS-sporing. Tanken var at det er mer sannsynlig vi starter et forhold med noen fra samme gate enn noen fra andre siden av havet.

Finne likheter automatisk

OkCupid gikk lenger enn andre applikasjoner når det kom til dette, men svakheten er at ingen ønsker å bruke evigheter på å fylle ut et spørreskjema.

Tinder analyserer profilene automatisk, sammenligner Facebook-og Instagram-profilene våre og browser informasjon om våre venner fra sosiale nettverk uten at vi trenger å legge ned en innsats. Vi trenger ikke å bruke mye tid på våre profiler -alt vi trenger å gjøre er å sjekke hva Tinder plukket opp for oss.

AI-tilnærming til atferdsanalyse

Brukeren produserer mye data. Tinder har algoritmer som umiddelbart analysere det, lærer av det, og prøver å tilpasse søkemotoren til den bestemte personens datingstil. Appen viser flere mennesker av den typen du trolig vil like basert på tidligere atferd, og velger bort dem som ikke passer med dine preferanser.

Men selv om det kan virke fristende å kopiere alt som Tinder har gjort på et marked som appen ikke har nådd ennå, bør du tenke deg om to ganger. På det globale markedet er plattformen allerede kjent. I stedet for å kopiere, prøv å lage en nisjetjeneste basert på Tinder-konseptet. Tinder for LHBT, for mennesker innen en gitt aldersgruppe eller interesse - det finnes alltid noen ledige nisjer i de fleste regioner.

the technology of attraction or how to build app like tinder

Hvor mye koster det å lage en app som Tinder?

Hvordan lage en app som Tinder? Tinder-lignende apputvikling er en prosess som er ganske lik all annen mobileappbygging. Du starter med en idé og en generell markedsføringsplan, går videre til designdelen og avslutter med å utvikle en native-, cross-platform- eller webapp.

I forrige artikkel har vi allerede beskrevet faktorer som påvirker utviklingsbudsjettet.

Her prøver vi å beregne de endelige utbyggingskostnadene av en Tinder-klone i henhold til våre priser.

Tinder har to native versjoner av appen – iOS og Android. For å telle hvor mye det ville kostet å bygge en MVP-app, listet vi opp alle funksjonene som blir utført i Tinder, og satte dem sammen med antall timer som kreves for utvikling og integrering:

Innloggingsfunksjon – 8 timer

Integrere Instagram– 40 timer

Profilbilderedigering og galleriarrangering -10 timer brukerprofilredigering - 40 timer

Appinnstillinger – 10 timer

GPS-sporing – 8 timer

Matchende algoritmer (pluss AI motor utvikling) – 200 timer matchemeny og sveipeeffekter – 40 timer

Pushvarslinger – 8 timer

Chattefunksjoner -80 timer

Integrering av betalingsmåter – 20 timer

Adminpanel-80 timer

Husk at utvikling av funksjonene ikke er de eneste betalingstjenestene du trenger for å få et produkt som er klart til bruk. Teamet ditt trenger også UI-og UX-design, QA og markedsføringsstøtte.

For å gi deg admintilgang til alt som skjer inne i Tinder-universet må utviklerne også opprette et web-basert adminpanel. Det er også en god idé å lage en dating nettside for brukere som ønsker å sjekke hva som er nytt i appen mens de er på jobb.

For å beregne den endelige regningen har vi tatt den gjennomsnittlige østeuropeiske timeprisen som også er raten LANARS benytter - 50 dollar per time. Her får du vite generelle prosjektkostnader delt på type arbeid:

Prosjektledelse – 100 timer

UI/UX design-100 timer

Native mobilapp utvikling (iOS og Android)-600 timer (300 for hver plattform) Web app utvikling-180 timer

Utvikling og implementering av markedsføringsstrategi – 200 timer

QA-assistanse – 220 timer

Det blir totalt 1400 timer og 70 000 dollar for en dating-app. Utviklerteam som kan takle slike oppgaver består vanligvis av en backend utvikler, en designer, en Android-utvikler, en iOS-utvikler, en prosjektleder, en markedsføringsspesialist, og en QA-ingeniør. For å gjøre produktutviklingen raskere kan du doble antallet teammedlemmer, bortsett fra designeren og prosjektlederen.

Hvordan tjene penger på en dating-app

Det er akkurat nå mer enn 1 500 datingapper som prøver å matche mennesker rundt om i verden. De fleste av dem er gratis, men det betyr ikke at de har null i daglig inntekt.

Generelt kan vi si at de fleste dating apper bruker en av tre forretningsmodeller -betalingsabonnementer, Freemium eller in-app handel. 

I tillegg kan appeiere selge in-app annonseplass eller foreslå noen typer offline tjenester som bordbestillinger eller utleie av tolk.

La oss beskrive disse konseptene og gi deg noen eksempler:

Freemium

Last ned en app og bruk de viktigste funksjonene gratis. For å bruke tilleggsfunksjoner, som for eksempel kontooppgradering, profilverifisering, ubegrenset mengde sveiper, superlikes eller direktemeldinger til den utvalgte personen, må du betale én gang.

Freemium-apper får også inntekter fra annonsebasert samarbeid som noen ganger til og med går viralt (som Tinder-kampanjen for filmen Ex Machina der profilen til filmens karakter dukket opp i systemet). Andre Freemium-eksempler – Bumble, Coffee Meets Bagel og OkCupid. Premium-versjonene av Freemium-apper er fri for annonser.

Abonnementer

Konseptet er populært blant luksuriøse apper med seriøse brukere, eller de som vil tilby ekstra privatliv og eksklusive typer partnerskap. Noen av appene ber om ukentlige betalinger -de fleste av dem er rettet mot folk som søker etter juridisk forpliktelse, men resten har månedlige abonnementer. Lengre perioder er vanligvis billigere. Eksempler - Luxy, Raya, Zoosk, og Chemistry.

In-App kjøp og ekstra offline tjenester

Noen ganger kan en app foreslå at brukerne oppgraderer profilen, aktiverer bestemte funksjoner, eller kjøper digitale gaver. Disse tingene er vanligvis billigere enn hele abonnementer fordi du kan få noen av dem gratis på jevnlig basis.

Tilleggstjenester inkluderer ofte tjenester relatert til datingarrangementer. Eksempler på apper som benytter in-app kjøp – Happn, Plenty of Fish og Hinge.

In-App annonser

Brukere av datingtjenester kan bli en utmerket fremtidig kundebase for merkevarer. En app vet allerede mye om disse menneskene, inkludert informasjon om hva de elsker, hvor de spiser, hvordan de slapper av, for ikke å snakke om deres kjønn og alder. Dette er en stor fordel for merker.

Det er ikke overraskende at gratisappene inneholder målrettet annonsering for restauranter, undertøysbutikker og gullsmeder.

Eksempler på apper med annonser – Match (sjekk annonsekampanjen for Starbucks) og Tinder (har regelmessige samarbeid med merkevarer og organisasjoner som Domino’s, Amnesty International og Diageo

Til tross for at de fleste av applikasjonene på App Store og Play Market er gratis og viser reklame til sine brukere, er ikke reklame et spesielt lønnsomt konsept når det kommet til datingapper. Halvparten av inntektene kommer fortsatt fra premium-brukerne.

Konklusjon

Ifølge forskning fra eHarmony vil annethvert ektepar møte hverandre på nettet innen utgangen av 2031, noe som betyr at det vil være en konstant etterspørsel etter dating-apper i løpet av de neste 10 årene. Og enda et faktum. I dag så mye som 48% bruker online dating-tjenester for å finne en flørt via mobile enheter og antallet bare fortsetter å vokse.

Alt tyder på at du ikke har et minutt å miste. De viktigste aktørene innen det moderne dating-app-markedet er Tinder, OkCupid, Bumble, og Hinge, men deres brukere har mange krav til produktene.

For din oppstart av en dating-app kan du lære av gigantenes erfaringer, og lage en app som Tinder eller enda bedre.

Spør deg selv hvordan du oppretter en datingnettside hvor du utnytter kunnskapen du har om konkurrentene.

Markedet er på siden av dating-applikasjonene. Den mest lønnsomme modellen for inntektsgenerering for dette produktet er Freemium-modellen, som også er lett å bygge. Men det mest interessante ved dating-apper er at det kan være så mange av dem fordi det er ulike brukersegmenter. Derfor anbefaler vi deg å studere målgrupper, erhverve innsikt, skrive en markedsføringsplan og ta sjansen ved å lansere en app på markedet.

 

Vil du lage en app?

Kontakt oss for å gjøre det